Gå til innhold

Hva betyr en «skyggestrek»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser flere steder her inne, der begrepet skyggestrek blir brukt. Lurer på dette til jeg skal teste. Er første pp, og har nettopp hatt el. Er det slik at testene fanger opp enten gråfarge eller rosa/blå farge på alle tester? For jeg tok en test forrige måned, og den var helt hvit. Ikke engang en antydning til grå strek heller. Er det ikke slik at hvis en strek i det hele tatt vises, så er det positivt? 

Anonymkode: 60463...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En skyggstrek er omrisset av der fargen er om man har HCG i kroppen. Den er da negativ. Strek er strek om det er farge i den 😊 jeg har testet en del og har sjelden fått skyggestreker, men noen tester har mer av det enn andre. Feks. RFSU. 

Anonymkode: 1f7b7...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er også ganske rause med begrepet skyggestrek, om du leser i tolke graviditetstest-tråden. Alle svake streker er ikke skyggestrek, men likevel blir ikke alle svake streker sterkere. Noen mener da det er skyggestrek fordi den ikke ble sterkere, andre mener det da skyldes en kjemisk som slo ut på testen.

Tester med blå farge er kjent for å ha et større problem med skyggestrek enn tester med rosa farge, men RFSU sine strimler virker å ha mye rart med dem. Babyplan sine virker bra basert på egen erfaring og hva jeg ser i tolketråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lilypond skrev:

Noen er også ganske rause med begrepet skyggestrek, om du leser i tolke graviditetstest-tråden. Alle svake streker er ikke skyggestrek, men likevel blir ikke alle svake streker sterkere. Noen mener da det er skyggestrek fordi den ikke ble sterkere, andre mener det da skyldes en kjemisk som slo ut på testen.

Tester med blå farge er kjent for å ha et større problem med skyggestrek enn tester med rosa farge, men RFSU sine strimler virker å ha mye rart med dem. Babyplan sine virker bra basert på egen erfaring og hva jeg ser i tolketråden. 

Tusen takk for fint og oppklarende svar :) 

Anonymkode: 60463...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lilypond skrev:

Noen er også ganske rause med begrepet skyggestrek, om du leser i tolke graviditetstest-tråden. Alle svake streker er ikke skyggestrek, men likevel blir ikke alle svake streker sterkere. Noen mener da det er skyggestrek fordi den ikke ble sterkere, andre mener det da skyldes en kjemisk som slo ut på testen.

Tester med blå farge er kjent for å ha et større problem med skyggestrek enn tester med rosa farge, men RFSU sine strimler virker å ha mye rart med dem. Babyplan sine virker bra basert på egen erfaring og hva jeg ser i tolketråden. 

Ser at flere skriver at det er et felt som blir farget grått pga urin, og at det er det som synes. At grå streker er skyggestreker. Men synes det høres rart ut 🙈

Anonymkode: 60463...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at flere skriver at det er et felt som blir farget grått pga urin, og at det er det som synes. At grå streker er skyggestreker. Men synes det høres rart ut 🙈

Anonymkode: 60463...f0e

Jeg har sett noen bilder der hvor stedet teststreken skulle dukket opp har vært helt hvitt, men man ser omrisset av steken. Så har jeg sett nien bilder hvor teststreken har fløtet helt ut. Da tror jeg det må være en feil med testen 🤔 Det sies at man skal se fargen. 

Min erfaring med strimler fra babyplan, og venninner som har brukt samme, er at svaaak strek som kan se ut som en slags skygge, er en positiv. Det er testen som oppdager hcg i systemet. Det har vært både for streker som ikke har blitt særlig sterkere, hvor det var kjemisk så hcg forble lavt, og i tilfeller der det har blitt baby.

Svak strek er ikke dermed sagt at det blir sterk strek en uke senere, for ulempen med å teste tidlig er at man kan oppdager og bli skuffet over kjemiske graviditeter som kroppen "rydder opp i" raskt, slik at man ikke hadde merket annet enn kanskje et par dager forsinket mens dersom man ikke hadde testet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Lilypond skrev:

Jeg har sett noen bilder der hvor stedet teststreken skulle dukket opp har vært helt hvitt, men man ser omrisset av steken. Så har jeg sett nien bilder hvor teststreken har fløtet helt ut. Da tror jeg det må være en feil med testen 🤔 Det sies at man skal se fargen. 

Min erfaring med strimler fra babyplan, og venninner som har brukt samme, er at svaaak strek som kan se ut som en slags skygge, er en positiv. Det er testen som oppdager hcg i systemet. Det har vært både for streker som ikke har blitt særlig sterkere, hvor det var kjemisk så hcg forble lavt, og i tilfeller der det har blitt baby.

Svak strek er ikke dermed sagt at det blir sterk strek en uke senere, for ulempen med å teste tidlig er at man kan oppdager og bli skuffet over kjemiske graviditeter som kroppen "rydder opp i" raskt, slik at man ikke hadde merket annet enn kanskje et par dager forsinket mens dersom man ikke hadde testet. 

Skikkelig forklarende svar :) Takk! Og det er nok en god grunn til at jeg skal vente til ikm med testing :)

Anonymkode: 60463...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...