Gå til innhold

Hvor går grensen på samvær med barnefar når en mottar penger som alenemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sosionom, men jeg jobber i NAV, og dette med en eller to husholdninger har jeg aldri hørt om før. Synes det er rart at din saksbehandler har vært så tydelig på dette dersom det ikke står i regelverket.

Anonymkode: 3395d...a75

Ser nå at det er utvidet barnetrygd du snakker om, ikke overgangsstønad. Der er reglene mye mindre strenge.

Anonymkode: 3395d...a75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det stemmer jo ikke. For å få stønad til enslig mor/far kan man ikke ha et kjæresteforhold til den andre parten. Det sier seg selv. Det finnes jo noen som velger å være særboere selv om de har barn sammen. Klart at den ene ikke kan få stønad til eneforsørger da, når de har valgt det selv. At du og din kjæreste har valgt å bo hver for dere skal ikke delfinansieres av NAV.

Ja men hvordan kan man vite med sikkerhet at det er barnefaren? Jeg har som sagt veldig ofte besøk av en kompis, som i perioder overnatter fordi han er bestekompisen min. Mitt barn er en baby, men vi er ikke sammen og han er heller ikke barnefaren, noe som enkelt kan bevises ved dna-test men uttad kan folk fort tro at vi er sammen eller at han er barnefar fordi vi henger så mye sammen.

Anonymkode: dccb9...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men hvordan kan man vite med sikkerhet at det er barnefaren? Jeg har som sagt veldig ofte besøk av en kompis, som i perioder overnatter fordi han er bestekompisen min. Mitt barn er en baby, men vi er ikke sammen og han er heller ikke barnefaren, noe som enkelt kan bevises ved dna-test men uttad kan folk fort tro at vi er sammen eller at han er barnefar fordi vi henger så mye sammen.

Anonymkode: dccb9...b8c

Nå snakker jeg ikke om hva "folk" tror, men om NAVs regler. Å ha en venn av motsatt kjønn på besøk er selvsagt lov, uansett hva naboene tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Nå snakker jeg ikke om hva "folk" tror, men om NAVs regler. Å ha en venn av motsatt kjønn på besøk er selvsagt lov, uansett hva naboene tror.

Det er derfor jeg kommer med mitt eksempel. Ts hevder at denne alenemoren er sammen med barnefaren og lurer på om hun svindler nav, men det blir litt feil å spekulere i andres privatliv, såfremt man har rene bevis på at de faktisk svindler nav. For alt det vi vet så er det ikke barnefaren engang.

Anonymkode: dccb9...b8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er derfor jeg kommer med mitt eksempel. Ts hevder at denne alenemoren er sammen med barnefaren og lurer på om hun svindler nav, men det blir litt feil å spekulere i andres privatliv, såfremt man har rene bevis på at de faktisk svindler nav. For alt det vi vet så er det ikke barnefaren engang.

Anonymkode: dccb9...b8c

Nei, det vet TS selvsagt ikke. Jeg diskuterte imidlertid med en bruker som påstod at NAVs regler var feil, så det jeg prøvde å bevise var det TS også påstår – at man ikke kan ha et kjæresteforhold til den andre av barnets foreldre når man mottar enslig forsørger-stønad. Hvorvidt det er tilfelle at TS' nabo bryter reglene er det selvsagt ingen som vet. Kan jo hende det er broren hennes, for alt TS vet. Men det er altså ikke lov å være kjærester og bo hver for seg samtidig som den ene mottar enslig forsørger-stønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett, brukerangrep og svar til dette. Sjekk denne tråden for rett kildehenvisning:

 

Elaine Marley, mod.

Edit: Tråden er også ryddet for kommentar til moderering. Tilbakemeldinger tas på Ris og ros eller på PM.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer jo ikke. Hun mister rettigheter dersom de har 1 husholdning. Om de har 2 husholdninger er hun per def aleneforsørger. Jeg er i den situasjonen selv. Ringte og ga korrekt info til NAV, og det var deres avgjørelse at jeg, siden jeg betaler for alle utgiftene mine er aleneforsørger. Barnefar har sin egen leilighet, sitt eget strømabonnement, internett og matutgifter. 

Om du ikke er sosionom og jobber i NAV får du slutte å komme med feilinfo.

Anonymkode: c966c...661

Det er ikke lov å leve i et kjærlighets lignende forhold med et av barnas far nei. 

Anonymkode: 21bfe...0f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Så ja, TS, man bryter reglene hvis man har et kjæresteforhold til barnets far samtidig som man mottar stønad til enslig mor. 

Her ville du hatt rett tidligere, men det har forandret seg noe. :) 

Det avhenger feks av om foreldrene har levd sammen tidligere med mer. Jeg orker ikke gå inn på alle detaljer, men her er utdrag fra rettskildene 

457B9608-2566-41BD-964B-BD044D36761F.png

C7D1FEC0-3758-4950-8029-F73BD1701756.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rotemor skrev:

Her ville du hatt rett tidligere, men det har forandret seg noe. :) 

Det avhenger feks av om foreldrene har levd sammen tidligere med mer. Jeg orker ikke gå inn på alle detaljer, men her er utdrag fra rettskildene 

457B9608-2566-41BD-964B-BD044D36761F.png

C7D1FEC0-3758-4950-8029-F73BD1701756.png

Jeg kan ikke se at dette betyr at man kan ha ett kjærlighets forhold til den andre parten.

Anonymkode: 37f11...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se at dette betyr at man kan ha ett kjærlighets forhold til den andre parten.

Anonymkode: 37f11...ad8

Nei, jeg motstrider ikke det, assa. Men de har lempet på reglene for sosial omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere er helt sikre på at denne damen er naver? Kan det ikke være st hun - i likhet med de fleste alenemødre - har jobb og lønnsinntekt å leve av? 

Og ja, dersom barnet er baby, kan det være at hun er i permisjon og har lønna si - som alle oss andre. 

Anonymkode: 61a24...6b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre dama mottar overgangsstønad kan hun være til nærmet hvor mye hun vil med barnefar. 

Anonymkode: c966c...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se at dette betyr at man kan ha ett kjærlighets forhold til den andre parten.

Anonymkode: 37f11...ad8

Jo, man kan det. Det står svart på hvitt i mine NAV-papirer at vi er kjærester men ikke samboere (vi har heller aldri vært det), og dermed innfrir jeg vilkår for utvidet barnetrygd. Men jeg har aldri hatt overgangsstønad så jeg aner ikke hva reglene er for det. Det dreier seg om 970kr ekstra i måneden, ikke akkurat storsvindel.

Anonymkode: c966c...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer mest på hvor gammelt barnet til denne naboen er. Om det er under året, er høyst sannsynlig mor i fødselspermisjon og far har hyppige ettermiddagssamvær for å bygge et trygt forhold slik at far på sikt kan ha ordinært samvær eller til og med 50/50. 

Anonymkode: 2d999...5af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ekkel følelse av at jeg vet hvem TS er. Fikk noen inngående spørsmål fra en i barnehagen til ungen. Ei dame med alt på stell, sånn supermamma-dame. Hvis det er deg: mind your own business. NAV har vide fullmakter til å sjekke hvorvidt det folk sier er sant eller ikke. De trenger ikke busybodies som deg til å komme med ubegrunnede mistanker pga smålighet.

Anonymkode: c966c...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg et liv!

Anonymkode: a304b...5d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tipper TS er fra et lite sted der alle vet alt om alle, sånn som meg 🙊

Her hadde vi også et sånt par. Bare at det ikke var spekulasjoner, for hun la ut alt på bloggen sin. Kom med gode tips til andre «unge mødre» om hvordan man kunne få mer penger. At det lønte seg å ha to ulike adresser osv. Så kjæreste/barnefar hadde adresse hos sine foreldre og hun var på papiret alenemor. 

Ikke så lurt å greie ut om det på bloggen da.... De ble tatt for det. 

Nå har de blitt voksne, bor (offisielt!) sammen og har fått flere barn. Kjernefamilie rett og slett. 

Kan faktisk skjønne at noen prøver å lure systemet for mer penger når de har sjansen. Sier IKKE at det er greit, bare at jeg kan forstå at det er fort gjort å falle for fristelsen om man ikke tenker over konsekvensene.

Anonymkode: 5c4c8...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper TS er fra et lite sted der alle vet alt om alle, sånn som meg 🙊

Her hadde vi også et sånt par. Bare at det ikke var spekulasjoner, for hun la ut alt på bloggen sin. Kom med gode tips til andre «unge mødre» om hvordan man kunne få mer penger. At det lønte seg å ha to ulike adresser osv. Så kjæreste/barnefar hadde adresse hos sine foreldre og hun var på papiret alenemor. 

Ikke så lurt å greie ut om det på bloggen da.... De ble tatt for det. 

Nå har de blitt voksne, bor (offisielt!) sammen og har fått flere barn. Kjernefamilie rett og slett. 

Kan faktisk skjønne at noen prøver å lure systemet for mer penger når de har sjansen. Sier IKKE at det er greit, bare at jeg kan forstå at det er fort gjort å falle for fristelsen om man ikke tenker over konsekvensene.

Anonymkode: 5c4c8...3d5

Får man ikke en saftig bot og fengselsstraff hvis man blir tatt for å svindle systemet?

Anonymkode: dccb9...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...