Gå til innhold

Kan alle bruke Hardangerbunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, applestories skrev:

Man kan selvsagt gjøre som man vil. Men som andre kommenterer vil man nok få spørsmål om tilknytting til området.

Selv er jeg fra Nordfjord og har bunad derfra. Min mor er vokst opp i Nordland og har nordlandsbunad. Det er vakker, jeg kunne helt sikkert valgt den og "kommet unna" med det, men for meg blir det helt feil, og jeg er glad i min bunad tross i at den ikke er landets peneste.

Jeg har også tilknytning til Nordfjord (mor er derfra) og synes den bunaden er kjempefin! :)

Anonymkode: 80c0f...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun? 

Anonymkode: 62257...227

Ja. Ikke veldig nær slekt, lurer på om de var tremenningen eller firemenninger, og mener å huske at dette var på morsiden. Er en stund siden dette og i en sammenheng hvor Mette-Marit ikke var så relevant i utgangspunktet så jeg husker ikke alt. Det var de som litt spøkefullt tok det opp for å "skryte" av kronprinsessens tilknytning til regionen. Var visstnok på grunn av den grenen av slekten at hun fikk hardangerbunad til bryllupet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangerbunaden kan alle bruke. Nasjonalbunaden. 

Anonymkode: 75ce5...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skogkatten skrev:

Ja. Ikke veldig nær slekt, lurer på om de var tremenningen eller firemenninger, og mener å huske at dette var på morsiden. Er en stund siden dette og i en sammenheng hvor Mette-Marit ikke var så relevant i utgangspunktet så jeg husker ikke alt. Det var de som litt spøkefullt tok det opp for å "skryte" av kronprinsessens tilknytning til regionen. Var visstnok på grunn av den grenen av slekten at hun fikk hardangerbunad til bryllupet. 

Et lite googlesøk viser at du har rett, Mette Marit har slektninger fra Hardanger. Forøvrig så har hun slekt fra mange steder, så det er faktisk riktig at hun har tilknytning til mange bunader.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L0pPbV/norsk-bondeblod

»Kronprinsesse Mette-Marits besteforeldre på morssiden var begge barn av gårdbrukere, henholdsvis fra Høyland på Jæren og Vikøy i Hardanger.»

Med en besteforelder fra Hardanger, vil jeg absolutt si at Mette Marit har sterk nok tilknytning til å bære Hardangerbunad.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 15.08, AnonymBruker skrev:

Hardangerbunaden er som du skriver sett på som "nasjonalen", og er det nærmeste man kommer en nøytral bunad. Er det én bunad man ikke trenger tilknytning til for å bruke, så er det denne. Kjør på :)

Anonymkode: 3130b...2cc

Det stemmer da overhodet ikke. Det er kun fordi den er litt ekstra fin og folk ønsker seg den. Akkurat som en haug damer i Oslo 3 plutselig er fra Telemark for å kunne bruke Beltestakk🙄

Anonymkode: 5a6f0...d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 12.48, Hulderen skrev:

Jeg har aldri hørt at hardangerbunaden skal være noe mer «original» enn andre bunader. Du kan selvsagt kjøpe den, men da vil du stadig få spørsmål om din tilknytning til Hardanger. Har du ikke tilknytning til noe annet sted i Norge? Hvor kommer dine fire besteforeldre fra? Om du er gift så kan du også velge en bunad som din mann har tilknytning til.

 

På 4.5.2019 den 17.01, Wiskola skrev:

Nå har ikke jeg hørt at Hardangerbunaden regnes som en "nasjonal", men tenker at man bør ha en viss tilknytning til den bunaden man velger å bruke, enten ved fødsel eller slektskap. Om du bare er interessert i en fin drakt, hvorfor ikke bruke festdrakt? Betraktelig billigere også.

Da bunadene ble (re)konstruert på begynnelsen av 1900-tallet, spesielt i forbindelse med oppløsninga av unionen med Sverige, ble Hardangerbunaden regna som Nasjonaldrakta.

https://www.dagbladet.no/tema/dette-er-norges-forste-bunad/63329601

https://hardangerfolkemuseum.no/museumstunet/hardangerbunaden/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer da overhodet ikke. Det er kun fordi den er litt ekstra fin og folk ønsker seg den. Akkurat som en haug damer i Oslo 3 plutselig er fra Telemark for å kunne bruke Beltestakk🙄

Anonymkode: 5a6f0...d2b

Jo, se mitt innlegg over. Kanskje ikke så mange oppfatter det slik lenger, siden "bunadspolitiet" har blitt mye strengere, men jo, Hardangerbunaden ble absolutt oppfatta som nasjonaldrakt for hele landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som du tror, TS, at Hardangerbunaden er – i alle fall var – regna som en nasjonaldrakt for hele landet. Spesielt i forbindelse med unionsoppløsninga i 1905 ble denne bunaden trukket frem som en drakt hele landet kunne gå i for å vise sin nasjonale identitet, uansett hvor man kom fra. Med årene har vi dessverre fått et "bunadspoliti", og bunader blir oppfatta som en slags uniform der noe er tillatt og noe ikke er tillatt. Ærlig talt – det er et plagg. Du trenger ingen tillatelse fra noen til å bære det. Les deg opp på bunadstradisjonen og hvordan Hardangerbunaden ble regna som Norges nasjonaldrakt, så stopper det sikkert munnen på dem ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle bruke mange tusen på et festplagg ville jeg valgt en bunad jeg synes er veldig fin. Nå er bunaden fra mitt hjemsted veldig fin, men alle er ikke like heldige. Så egentlig synes jeg det er greit om folk kjøper bunad fra et sted de ikke har tilhørighet. Her jeg bor er bunaden lite pen, jeg ville aldri hatt den. Det samme sier slekten, de er sjeleglade for at vi er oppvokst på et sted med flott bunad. 

Bare mine tanker. 

Anonymkode: c7deb...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Kan Mette Marit bruke Hardangerbunaden, så kan vel du også. 

Anonymkode: 62257...227

Mette Marit slekter faktisk fra Hardanger 🤓

Anonymkode: 1f5e4...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingenting lovfestet når det gjelder bunadsbruk 😉

Personlig så mener jeg at man skal bruke bunaden fra der man er født eller der man bor. Til nød fra der besteforeldrene stammer fra. Det er jo på en måte hele poenget med en bunad!

Det er ikke et moteplagg, der man kjøper den man synes er penest...

Men igjen; vi bor i et fritt land.

Anonymkode: 8611a...49e

Det er jo på en måte et moteplagg. Er ikke så mange år siden at det ble vanlig at alle liksom fikk bunad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

 

Da bunadene ble (re)konstruert på begynnelsen av 1900-tallet, spesielt i forbindelse med oppløsninga av unionen med Sverige, ble Hardangerbunaden regna som Nasjonaldrakta.

https://www.dagbladet.no/tema/dette-er-norges-forste-bunad/63329601

https://hardangerfolkemuseum.no/museumstunet/hardangerbunaden/

Hardangerbunaden er en av bunadene som ikke er rekonstruert, den gikk rett fra folkedrakt til bunad. 

Anonymkode: 7a480...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hardangerbunaden er en av bunadene som ikke er rekonstruert, den gikk rett fra folkedrakt til bunad. 

Anonymkode: 7a480...074

Ja, en av de veldig få. Jeg skrev bunadene, altså i flertall. De fleste av dem er rekonstruert eller bare konstruert på 1900-tallet. Forstår derfor godt at TS ønsker seg Hardangerbunaden fremfor noe som ble konstruert utfra en duk noen fant i ei kiste på 1970-tallet, for å sette det litt på spissen.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...