Gå til innhold

Kan alle bruke Hardangerbunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden dette blir regnet som "nasjonalen", den originale bunaden.. 

Skal kjøpe meg bunad. Er fra Oslo, men liker ikke bunaden herfra. Hardangerbunad liker jeg dermed svært godt. Men har ingen tilknytning til den delen av landet.

Anonymkode: de6f5...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Gå med hva du vil, men jeg syns man burde ha en  tilknytning, til stedet bunaden er fra, familie eller slekt.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil bruke Hardangerbrunad så bruk Hardangerbunad.

 

Selv om jeg personlig synes at man skal bruke en bunad som man har en tilknyttning til. Enten ved fødsel eller ved slekt.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns man skal ha en eller annen tilknytning til bunaden man bruker. Man trenger ikke bo på stedet, men være oppvokst, ha slekt på eller annen tilknytning til det aktuelle stedet. Syns det er litt rart med de som kjøper en tilfeldig bunad bare fordi den er fin 😛 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingenting lovfestet når det gjelder bunadsbruk 😉

Personlig så mener jeg at man skal bruke bunaden fra der man er født eller der man bor. Til nød fra der besteforeldrene stammer fra. Det er jo på en måte hele poenget med en bunad!

Det er ikke et moteplagg, der man kjøper den man synes er penest...

Men igjen; vi bor i et fritt land.

Anonymkode: 8611a...49e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Mette Marit bruke Hardangerbunaden, så kan vel du også. 

Anonymkode: 62257...227

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden dette blir regnet som "nasjonalen", den originale bunaden.. 

Skal kjøpe meg bunad. Er fra Oslo, men liker ikke bunaden herfra. Hardangerbunad liker jeg dermed svært godt. Men har ingen tilknytning til den delen av landet.

Anonymkode: de6f5...91b

Jeg har aldri hørt at hardangerbunaden skal være noe mer «original» enn andre bunader. Du kan selvsagt kjøpe den, men da vil du stadig få spørsmål om din tilknytning til Hardanger. Har du ikke tilknytning til noe annet sted i Norge? Hvor kommer dine fire besteforeldre fra? Om du er gift så kan du også velge en bunad som din mann har tilknytning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan Mette Marit bruke Hardangerbunaden, så kan vel du også. 

Anonymkode: 62257...227

Mette Marit er jo kronprinsesse og representerer Norge, så hun kan bruke alle slags bunader! 😉

Anonymkode: 8611a...49e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mette Marit er jo kronprinsesse og representerer Norge, så hun kan bruke alle slags bunader! 😉

Anonymkode: 8611a...49e

Tja. Tull i grunn. Bruk den bunaden du måtte ønske. 

Anonymkode: 62257...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan Mette Marit bruke Hardangerbunaden, så kan vel du også. 

Anonymkode: 62257...227

I følge Se og Hør har Mette Marit hele 7 bunader. Hardangerbunaden fikk hun i bryllupsgave. Så det blir litt merkelig å sammenligne med henne. Vi vanlige borgere får ikke tildelt bunader av folk som ønsker å vise frem bunaden for sitt område.  https://www.seher.no/kongelig/hvilken-bunad-velger-mette-marit-pa-17-mai/64089396

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangerbunaden er som du skriver sett på som "nasjonalen", og er det nærmeste man kommer en nøytral bunad. Er det én bunad man ikke trenger tilknytning til for å bruke, så er det denne. Kjør på :)

Anonymkode: 3130b...2cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingenting som hindrer deg å skaffe deg en Hardangerbunad, men jeg tror du hadde fått noen merkelige blikk om du på en 17. mai-frokost med en stor gjeng fortalte at du har akkurat den bunaden kun fordi du synes den er penest. De aller fleste har jo bunader fra stedet der de bor eller kommer fra, eller f.eks. en bunad som ble arvet fra farmor/mormor. Tror nok mange synes det er litt snodig - tilknytningen er jo litt av sjarmen bak bunader. Det handler ikke om mote.

Anonymkode: cc958...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan selvsagt gjøre som man vil. Men som andre kommenterer vil man nok få spørsmål om tilknytting til området.

Selv er jeg fra Nordfjord og har bunad derfra. Min mor er vokst opp i Nordland og har nordlandsbunad. Det er vakker, jeg kunne helt sikkert valgt den og "kommet unna" med det, men for meg blir det helt feil, og jeg er glad i min bunad tross i at den ikke er landets peneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den bunaden du vil du, ikke ta hensyn til hva andre syntes og følelser. Det med å skulle ha tilknytning til ett sted foe å kunne bruke den eller den bunaden begynner uansett å bli ganske utvannet. Litt dumt å høre at noen bruker en bunad fra ett visst sted fordi «tanta til onkelen til broren til naboen» kommer derfra. Syntes man skal bruke det fordi man er stolt av landet sitt og  alle de fine bunadene som finnes😊

Anonymkode: 4f827...4a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den bunaden du vil, men jeg personlig syns man bør ha tilknytning til det stedet du velger bunad fra. Jeg syns det er en fin måte å vise hvor man er fra og at man er stolt av det. Hvis du velger en bunad du har null tilknytning til kommer du nok til å få mange overraskede blikk når du forteller at "nei jeg har ingen tilknytning til Hardanger, jeg bare valgte den fineste bunaden". Men igjen, det er ditt valg

Anonymkode: 71c37...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har ikke jeg hørt at Hardangerbunaden regnes som en "nasjonal", men tenker at man bør ha en viss tilknytning til den bunaden man velger å bruke, enten ved fødsel eller slektskap. Om du bare er interessert i en fin drakt, hvorfor ikke bruke festdrakt? Betraktelig billigere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hulderen skrev:

I følge Se og Hør har Mette Marit hele 7 bunader. Hardangerbunaden fikk hun i bryllupsgave. Så det blir litt merkelig å sammenligne med henne. Vi vanlige borgere får ikke tildelt bunader av folk som ønsker å vise frem bunaden for sitt område.  https://www.seher.no/kongelig/hvilken-bunad-velger-mette-marit-pa-17-mai/64089396

Hvorfor er det merkelig? Hun tasser rundt i bunader uten tilknytning til stedene, da kan også andre gjøre det. Andre folk er like gode representanter for Hardangerbunaden som det Mette Marit er. 

Anonymkode: 62257...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangerbunaden ble kalt nasjonalen tidlig på 1900-tallet, etterhvert som det ble utviklet bunader fra flere steder i Norge fikk den lokal status på lik linje med de andre bunadene. Det er ingen lov som sier at man må ha tilknytning en tilknytning for å velge en viss bunad, men det anbefales. Tilknytning kan være så mangt, der du er født, der du bor, der foreldre eller besteforeldre kommer fra, der du har hytte osv. Om du velger en bunad uten å ta hensyn til tilknytning bør du være klar for å få mange spørsmål rundt dette.

Mette-Marit har forresten slekt i Hardanger, det vet jeg fordi jeg har snakket med et par av slektningene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Skogkatten skrev:

Hardangerbunaden ble kalt nasjonalen tidlig på 1900-tallet, etterhvert som det ble utviklet bunader fra flere steder i Norge fikk den lokal status på lik linje med de andre bunadene. Det er ingen lov som sier at man må ha tilknytning en tilknytning for å velge en viss bunad, men det anbefales. Tilknytning kan være så mangt, der du er født, der du bor, der foreldre eller besteforeldre kommer fra, der du har hytte osv. Om du velger en bunad uten å ta hensyn til tilknytning bør du være klar for å få mange spørsmål rundt dette.

Mette-Marit har forresten slekt i Hardanger, det vet jeg fordi jeg har snakket med et par av slektningene. 

Har hun? 

Anonymkode: 62257...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...