Gå til innhold

Utenlandske flagg på 17.mai


skrulleguri

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Veni, vidi, vici skrev:

At noen skal henge seg opp i hva du velger å flagge med på 17. mai synes jeg bare er rart.. 17. mai handler om at vi fikk en grunnlov, greit. Men det handler også om frihet, demokrati og nestekjærlighet. Burde det da ikke være lov å velge å bruke et svensk flagg, tysk flagg eller afghansk flagg? 

Jeg synes enkelte er for hårsåre, rett og slett. 

I dag har vi vel nasjonaliteter fra hele verden, da må man også godta at de føler en viss tilhørighet til sitt eget land, og ønsker å vise det ved å flagge med sitt eget flagg.

Det blir egentlig veldig lik diskusjon som det har vært om hijab, skal vi også gjøre det forbudt å gå i bunad? La folk gjøre hva de vil så lenge ikke det gjøres noe som er imot loven, det er min mening. 

For det 1.er det Norges dag vi feirer....dermed kun NORSK FLAGG!

For det 2.er bunad Norges nasjonaldrakt,så ikke begynn å diskutere bruken av hijab under dette. Hadde vel vært helt dumt å nekte bunad i Norge!! Hijab er ikke Norges nasjonaldrakt,så det blir en helt annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Sussi75 skrev:

For det 1.er det Norges dag vi feirer....dermed kun NORSK FLAGG!

For det 2.er bunad Norges nasjonaldrakt,så ikke begynn å diskutere bruken av hijab under dette. Hadde vel vært helt dumt å nekte bunad i Norge!! Hijab er ikke Norges nasjonaldrakt,så det blir en helt annen diskusjon.

Poenget er vel om man skal begynne å gå inn og forby visse typer plagg. Høyst skummel utvikling.

Endret av Wiskola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare uintelligent å flagge med andre flagg enn det norske på nasjonaldagen. Det er jo landet Norge sin dag vi feirer, ikke alle verdens land. På samme måte er det idiotisk å markere et annet lands nasjonaldag med det norske flagget. 

Jeg synes det rett og slett er lite integreringsfremmende å oppfordre til bruk av andre flagg på nasjonaldagen. De som har tilknytning til et annet land står selvsagt fritt til å feire det andre landets nasjonaldag, i Norge, med tilhørende korrekt flagg når det passer. Men på Norges dag bør kun det norske flagget brukes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 0.14, infectedsopp skrev:

17 mai er jo Norge sin nasjonaldag??

JEG Mener det er innafor, -om det er godt ment. ... Seff er noen stolte av opprinnelses-landet sitt, -også.

 -MEN Føler de bør bære Norsk flagg, -med samme ¨Stolthet¨. ... 

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Ær vell de færreste Som har en dag som 17 Mai... a.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sussi75 skrev:

Dette temaet kommer opp hvert år.

Det er vel ikke så vanskelig å vite svaret på spørsmålet??????? Vi feirer Norges nasjonaldag og derfor bruker vi KUN DET NORSKE FLAGG på 17.mai.

Skjønner ikke at dette er noe å diskutere....vi feirer hverken Sverige,Danmark,Tyrkia,Afghanistan,Somalia osv......NORSK FLAGG!!!!!!

Nettopp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest En dråpe i havet

Nå er nu 17 mai nesten over men svarer anyway.

For meg er det ikke så nøye hvilket flagg du bruker på 17 mai, men ser ikke helt poenget med å bruke et annet flagg. Man feirer jo tross alt norge, og ikke langtvekistan i dag. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke maset om dette med at alle skal bruke sin flagg på 17 mai. Utenlandske bruker jo gjerne det norske flagget selv. De har ikke mast om å bruke sitt flagg. Det et venstrevridde som er besatt av å fremme seg som så tolerante og ikke rasist. Det er så krampaktig hele greiene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor problemstilling er dette? Hadde jeg sett en voksen person vifte med Pakistans flagg, eller Svensk flagg ville jeg bare tenkt det var rart og tankeløst, men whatever. Har dog aldri sett noen vifte med andre lands flagg på 1 Mai.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tanuki skrev:

Hvor stor problemstilling er dette? Hadde jeg sett en voksen person vifte med Pakistans flagg, eller Svensk flagg ville jeg bare tenkt det var rart og tankeløst, men whatever. Har dog aldri sett noen vifte med andre lands flagg på 1 Mai.

Tror egentlig hele tematikken har sin opprinnelse noen år tilbake i Bergen, der en internasjonal skole søkte om å få bruke sine elevers representative hjemlandet flagg i forbindelse med at skolen hadde jubileum, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra det ikke er forbudt å bruke det flagget man vil. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ytringsfrihet, og da kan man bruke det flagget man selv vil. Jeg kan gå rundt å flagge med et hakekors, om jeg så vil, og det er bare bra!

Men, det jeg lurer mest på, er hvorfor dette her bli en debatt hvert eneste forbanna år. Er det noen av dere som noensinne har sett et annet flagg enn et norsk flagg i et 17. Mai tog? Det har aldri jeg. Hele problemstillingen virker oppkonstruert, for å kunne konkurrere i hvem som kan være mest fremmedfientlig. Er du stolt over å være nasjonalist er det faen meg tilbakestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stonegiant said:

Er du stolt over å være nasjonalist er det faen meg tilbakestående.

Om man er tilbakestående eller ikke definere av ens IQ, ikke ens nasjonalisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stonegiant skrev:

Vi har ytringsfrihet, og da kan man bruke det flagget man selv vil. Jeg kan gå rundt å flagge med et hakekors, om jeg så vil, og det er bare bra!

Men, det jeg lurer mest på, er hvorfor dette her bli en debatt hvert eneste forbanna år. Er det noen av dere som noensinne har sett et annet flagg enn et norsk flagg i et 17. Mai tog? Det har aldri jeg. Hele problemstillingen virker oppkonstruert, for å kunne konkurrere i hvem som kan være mest fremmedfientlig. Er du stolt over å være nasjonalist er det faen meg tilbakestående.

Alle folkeskalg er tilbakestående 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.5.2019 den 0.05, skrulleguri skrev:

Nå skal vi snart feire 17. mai og jeg gleder meg til å stryke bunadsskjorta og  plastre inn føttene så jeg ikke får gnagsår. Skal spise masse pølser og is.MEN hvllket flagg skal jeg bruke? Må jeg bruke det norske flagget eller kan jeg bruke flagg fra land som noen av mine venner er  fra? Jeg har bekjente fra mange land og kan jeg bruke et utenlandsk flagg for å vise sympati?

Kun norske flagg på 17.mai

Hilsen, en utlending som aldri har tenkt tanken å veie med hjemlandets flagg på 17.mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Missfoxy said:

Forbud mot å bruke andre flagg på Norges nasjonaldag, hadde vært på sin plass!

Virkelig? Har vi ikke nok forbud? Hvilken straff er passende? Fengsel? Er det i det hele tatt et problem? Har aldri sett utenlandske flagg på nasjonaldagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.5.2019 den 10.18, Stonegiant skrev:

Vi har ytringsfrihet, og da kan man bruke det flagget man selv vil. Jeg kan gå rundt å flagge med et hakekors, om jeg så vil, og det er bare bra!

Men, det jeg lurer mest på, er hvorfor dette her bli en debatt hvert eneste forbanna år. Er det noen av dere som noensinne har sett et annet flagg enn et norsk flagg i et 17. Mai tog? Det har aldri jeg. Hele problemstillingen virker oppkonstruert, for å kunne konkurrere i hvem som kan være mest fremmedfientlig. Er du stolt over å være nasjonalist er det faen meg tilbakestående.

Jeg så to små barn som hadde hvert sitt hjemmetegnede danske flagg i toget i år, og i fjor så jeg to tenåringer drasse rundt på et gigantisk homoflagg. Ellers har jeg aldri noensinne i mitt 45-årige liv sett noe annet enn norske og en sjelden gang samiske flagg i et 17. mai-tog. 

Men jeg ville ikke synes det var feil om folk brukte sitt eget flagg sammen med eller istedenfor det norske/samiske. Det er jo nettopp noe av det vi feirer på 17. mai; retten og friheten til å kunne være hvem man vil og å kunne vise det og uttrykke det. Så hurra for 17. mai med akkurat de flaggene folk måtte ønske å bruke, om det så er Real Madrid sitt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Marihønepøne skrev:

Jeg så to små barn som hadde hvert sitt hjemmetegnede danske flagg i toget i år, og i fjor så jeg to tenåringer drasse rundt på et gigantisk homoflagg. Ellers har jeg aldri noensinne i mitt 45-årige liv sett noe annet enn norske og en sjelden gang samiske flagg i et 17. mai-tog. 

Men jeg ville ikke synes det var feil om folk brukte sitt eget flagg sammen med eller istedenfor det norske/samiske. Det er jo nettopp noe av det vi feirer på 17. mai; retten og friheten til å kunne være hvem man vil og å kunne vise det og uttrykke det. Så hurra for 17. mai med akkurat de flaggene folk måtte ønske å bruke, om det så er Real Madrid sitt! 

Det danske flagget i et 17. mai-tog er det som passer seg aller dårligst der.

Vitner som om det har sviktet litt i historielæren der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det danske flagget i et 17. mai-tog er det som passer seg aller dårligst der.

Vitner som om det har sviktet litt i historielæren der.

Det danske, svenske og det tyske er vel de tre som passer seg dårligst, jeg kan være enig i det, men vi kan vel knapt klandre dagens barn for hverken okkupasjoner eller unioner fra tidligere århundrer. Danske barn har og bør ha rett til å bære sitt flagg på samme måte som alle andre har og bør ha rett til å bruke sitt.

Og jeg tro du overvurderer litt hvor mye historielære man har i barnehagen og de laveste trinnene på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marihønepøne skrev:

Det danske, svenske og det tyske er vel de tre som passer seg dårligst, jeg kan være enig i det, men vi kan vel knapt klandre dagens barn for hverken okkupasjoner eller unioner fra tidligere århundrer. Danske barn har og bør ha rett til å bære sitt flagg på samme måte som alle andre har og bør ha rett til å bruke sitt.

Og jeg tro du overvurderer litt hvor mye historielære man har i barnehagen og de laveste trinnene på barneskolen.

Siden det er Norge vi feirer er det kun det norske flagget som bør brukes.

Selv om ikke barna vet, så bør foreldre/foresatte eller de som måtte ha ansvaret opplyse om at det er upassende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...