Gå til innhold

Utenlandske flagg på 17.mai


skrulleguri

Anbefalte innlegg

17.mai er Norges nasjonaldag, og det sier seg selv at vi skal heise det norske flagget. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Stavanger finnes det mange skoler med mange nasjonaliteter, der brukes de flaggene til de landene. Jeg er stolt og glad over at Stavanger er en by som omfavner sitt mangfold. Ordføreren her (høyre) har nevnt flere ganger at hun støtter opp under bruken av flere flagg på 17.mai. Og hurra for det!9

Jeg bruker mitt norske flagg, min samboer sitt samiske. Jeg synes det er litt rart om jeg skulle bruke noe annet enn norsk hvis jeg ikke var norsk, men synes det er rørende og flott med andre flagg denne dagen.

Endret av Boblerone
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifter man med andre lands flagg på 17. mai er man i det beste fall litt uopplyst. Grunnen til at vi feirer denne dagen er jo fordi vi i 1814 fikk Norges grunnlov. På denne dagen ble vår grunnlov endelig undertegnet av presidentskapet i riksforsamlingen, og dette feirer vi.

Etter over 400 år under dansk styre, bl.a. under eneveldige diktatoriske danske konger, så fikk vi nå en høy grad av indre selvstyre i løs forening under Sverige. Grunnloven dannet også grunnlaget for utviklingen av folkestyre. 

Så det er ikke småtterier vi feirer denne dagen. Det er norsk selvstendighet som nasjon og folkestyre. Lett å glemme noen ganger, så bortskjemte som vi er blitt. 

Derfor blir det litt tullete å vifte med et flagg fra Danmark, Pakistan eller Kina på denne dagen..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet kommer opp hvert år.

Nei! 17 Mai er Norsk, og norske flagg gjelder på den dagen.

Bruk gjerne utenlandske flag alle andre dager i året men 17 mai er Norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Nei, 17.mai er Norges bursdag, så da feirer vi Norge ikke alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at Norge er så multikulturelt som det er. Men synes det blir litt teit med andre flagg på Norges bursdag.. Tenk om noen skulle komme i bursdagen din og bare "jeg har også bursdag en dag dette året". 

Men ja til andre nasjonaldrakter 😍😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Apekatten skrev:

17.mai er Norges nasjonaldag, og det sier seg selv at vi skal heise det norske flagget. 

Vi har en ny generasjon av nordmenn som ikke er nordmenn. Hva feirer man da egentlig ? Den multikulturelle republikken Norge ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AlkoMann skrev:

Vi har en ny generasjon av nordmenn som ikke er nordmenn. Hva feirer man da egentlig ? Den multikulturelle republikken Norge ?

Uansett hvilken etnisk opprinnelse man har, så er 17.mai Norge sin nasjonaldag. Altså landet. Hvis jeg flytter til et annet land, så går jeg selvfølgelig ikke med det norske flagget på deres nasjonaldag. Når venninna mi har bursdag, så feirer jeg henne, jeg kupper ikke dagen hennes og later som jeg selv har bursdag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre flagg i 17. mai-tog enn det norske har ikke npe der å gjøre. Det ser komplett idiotisk ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missfoxy

17 mai er Norges nasjonaldag. Vi bruker norske flagg, og kun norske flagg for å feire dagen vår ❤️🇳🇴 Hipp hipp hurra🇳🇴🇳🇴🇳🇴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diskusjon som kommer opp hvert år. Svaret er selvfølgelig alltid det samme: kun norske flagg på 17. mai. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen kommer opp hvert år- men ærlig talt: jeg har ALDRI sett et utenlandsk flagg i toget på 17.mai. Søkt problemstilling som er skapt for å lage splid. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, bippo skrev:

Klart man kan bruke andre flagg, det er bare hyggelig det :) Altså, det er masse norske innvandrere i både Tyrkia og Spania (og andre steder) som feirer 17. mai der, så et par flagg fra andre land i de norske togene bør da ikke være noe problem. 

Vi feirer vår nasjonaldag i utlandet, med norske flagg. Utlending er velkomne til å feire SIN nasjonaldag i Norge, med sine egne flagg. På Norges nasjonaldag bruker vi norske flagg. Ikke utenlandske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Honey Dew skrev:

Vi feirer vår nasjonaldag i utlandet, med norske flagg. Utlending er velkomne til å feire SIN nasjonaldag i Norge, med sine egne flagg. På Norges nasjonaldag bruker vi norske flagg. Ikke utenlandske.

Du har selvfølgelig rett til å ha din mening om det 😊 Jeg forstår ikke hva som er problemet. De få jeg har sett med utenlandsk flagg har hatt det i tillegg til det norske, og personlig syns jeg det er helt nydelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker bare høyt. Om jeg fikk et barn med en mann fra et annet land, og barnet da ønsket å bruke begge flagg på 17.mai, så hadde jeg synes det hadde vært en fantastisk vakker ting. Akkurat i sånne tilfeller ser jeg ikke problemet, om jeg skal være ærlig.

Endret av Wiskola
Trenger tydeligvis to forsøk på å skrive "fantastisk".
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet kommer opp hvert år.

Det er vel ikke så vanskelig å vite svaret på spørsmålet??????? Vi feirer Norges nasjonaldag og derfor bruker vi KUN DET NORSKE FLAGG på 17.mai.

Skjønner ikke at dette er noe å diskutere....vi feirer hverken Sverige,Danmark,Tyrkia,Afghanistan,Somalia osv......NORSK FLAGG!!!!!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Sussi75 skrev:

Dette temaet kommer opp hvert år.

Det er vel ikke så vanskelig å vite svaret på spørsmålet??????? Vi feirer Norges nasjonaldag og derfor bruker vi KUN DET NORSKE FLAGG på 17.mai.

Skjønner ikke at dette er noe å diskutere....vi feirer hverken Sverige,Danmark,Tyrkia,Afghanistan,Somalia osv......NORSK FLAGG!!!!!!

Nei du, vet du hva. Det visste jeg faktisk ikke. Tusen takk for klargjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 0.11, Maskopi skrev:

Bruk hvilket flagg du vil 😊🇲🇿🇰🇷🇹🇻🇦🇽

Hvorfor det??? Er jo Norges nasjonaldag....derfor NORSK FLAGG!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wiskola skrev:

Nei du, vet du hva. Det visste jeg faktisk ikke. Tusen takk for klargjøringen.

Når folk spør så dumt,må de regne med å få et slikt svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tuttavims skrev:

Diskusjonen kommer opp hvert år- men ærlig talt: jeg har ALDRI sett et utenlandsk flagg i toget på 17.mai. Søkt problemstilling som er skapt for å lage splid. 

Eh nei? Du leser tydeligvis ikke alle svarene. Stavanger har alltid mange ulike flagg på 17.mai. Både i barnetoget og i folketoget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...