Gå til innhold

Når kan man begynne å trene valpen på å være litt alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får valp om en uke. Har ordnet det sånn at den kan være med på jobb i starten. Men jeg har 6 uker på jobb før jeg har sommerferie og kan begynne hjemme alene trening.

Kan jeg trene valpen på å være litt alene før ferien? Jeg tenker altså  ikke hjemme alene, men at han kan være på kontoret mitt, (tenker gjerde inn et lite område til henne der, ikke at hun skal ligge i bur) uten at jeg er i samme rom hele tiden. Eller er det for tidlig å gjøre? Valpen er nesten 10 uker når jeg får henne.

Anonymkode: c6be7...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan begynne ganske snart, men da i så korte strekk at valpen aldri rekker å bli stresset eller reagere. Dvs, at du begynner bare med å gå ut ytterdøren, lukke den og så gå inn igjen med en gang. Gjenta til valpen ikke lenger bryr seg om at du gjør det. Så blir du gradvis lenger borte. Så gradvis at valpen ikke blir redd. Begynner den å lage lyd/stresse, så har du gått frem for fort.

Ha i bakhodet at det går mot en valps instinkter å være alene. De overlever ikke alene, noe som er årsaken til at de dilter sånn etter eier når de er små. Det betyr ikke at man ikke kan begynne hjemme alene-treningen, men at man må være klar over at man jobber mot valpens egne instinkter og derfor bør gå frem med museskritt.

Endret av Tabris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tabris said:

Du kan begynne ganske snart, men da i så korte strekk at valpen aldri rekker å bli stresset eller reagere. Dvs, at du begynner bare med å gå ut ytterdøren, lukke den og så gå inn igjen med en gang. Gjenta til valpen ikke lenger bryr seg om at du gjør det. Så blir du gradvis lenger borte. Så gradvis at valpen ikke blir redd. Begynner den å lage lyd/stresse, så har du gått frem for fort.

Ha i bakhodet at det går mot en valps instinkter å være alene. De overlever ikke alene, noe som er årsaken til at de dilter sånn etter eier når de er små. Det betyr ikke at man ikke kan begynne hjemme alene-treningen, men at man må være klar over at man jobber mot valpens egne instinkter og derfor bør gå frem med museskritt.

Kan du lære naboene mine med en hylende, ulende, klynkende hund som står alene og skriker i leiligheten under meg fra 07-17 noen triks?

Nå er den riktig nok ikke valp lenger, og "far" hadde den med seg på jobb halve dager når de skulle lære den å være hjemme alene, og fulgte med på hunden på ipad de første månedene, men bikkja står like jævlig og skriker fra de drar til de kommer hjem, hver jævla dag.

De påstår at oppdretteren har gitt de tips om å ha den på mindre rom, snakke til den via ipaden, ha på radio, men også at rasen "bare er sånn", og at de dermed har gjort det de kan og har fulgt oppdretters råd, og at hunden dermed bare må være sånn fra nå av.

🙄

Anonymkode: c763b...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan du lære naboene mine med en hylende, ulende, klynkende hund som står alene og skriker i leiligheten under meg fra 07-17 noen triks?

Nå er den riktig nok ikke valp lenger, og "far" hadde den med seg på jobb halve dager når de skulle lære den å være hjemme alene, og fulgte med på hunden på ipad de første månedene, men bikkja står like jævlig og skriker fra de drar til de kommer hjem, hver jævla dag.

De påstår at oppdretteren har gitt de tips om å ha den på mindre rom, snakke til den via ipaden, ha på radio, men også at rasen "bare er sånn", og at de dermed har gjort det de kan og har fulgt oppdretters råd, og at hunden dermed bare må være sånn fra nå av.

🙄

Anonymkode: c763b...197

Det er jo det som er faren. I verste fall, så er det akkurat det som kan skje om man går frem for raskt i hjemme alene-treningen. (Nå sier jeg ikke at de har gjort akkurat det, men at seperasjonsangst er worst-case scenario om man går frem for fort).

Det er vanskelig å jobbe med, men det inkluderer at man går helt tilbake til steg èn. Gå ut og inn døren 10-15 ganger per dag til hunden ikke lenger reagerer på det. Så gå ut døren, vente 2 sekunder, så gå inn igjen. Gjenta 10-15 ganger om dagen til hunden ikke reagerer på det osv. I noen tilfeller, kombinert med angstdempende medisin. Samt at hunden ikke kan være hjemme alene i huset så lenge man trener på det - for da faller man jo tilbake til null hver gang hunden blir redd igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tabris said:

Det er jo det som er faren. I verste fall, så er det akkurat det som kan skje om man går frem for raskt i hjemme alene-treningen. (Nå sier jeg ikke at de har gjort akkurat det, men at seperasjonsangst er worst-case scenario om man går frem for fort).

Det er vanskelig å jobbe med, men det inkluderer at man går helt tilbake til steg èn. Gå ut og inn døren 10-15 ganger per dag til hunden ikke lenger reagerer på det. Så gå ut døren, vente 2 sekunder, så gå inn igjen. Gjenta 10-15 ganger om dagen til hunden ikke reagerer på det osv. I noen tilfeller, kombinert med angstdempende medisin. Samt at hunden ikke kan være hjemme alene i huset så lenge man trener på det - for da faller man jo tilbake til null hver gang hunden blir redd igjen.

Ja, det er det folk ofte glemmer tenker jeg (har vokst opp med og hatt hund selv, men har ikke nå), at "gamle" hunder KAN lære nye triks, men at man må trene den som en valp selv om den er voksen, eller begynne på scratch, som man også sier.

Jeg har en hel masse tanker og ideer om hva de kan gjøre, men de virker til å ha slått seg til ro med situasjonen, så jeg er redd dette er mer et naboproblem enn et hundeproblem, men hvis jeg er heldig så leser de litt på KG selv, og kjenner seg igjen og/eller ønsker å gjøre noe med situasjonen...

Jeg mistenker at de ikke lenger følger med på hunden på ipad, for hvis mitt dyr hadde skapt og bært seg som hunden deres gjør hadde jeg aldri i livet hatt hjerte til å la det fortsette, men jeg tror de tror at jeg har overdrevet når jeg har fortalt om hvordan hunden har det på dagtid.

Jeg tør liksom ikke å si fra mer, siden de sier at de har gjort alt de kan.

Anonymkode: c763b...197

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tør liksom ikke å si fra mer, siden de sier at de har gjort alt de kan.

Anonymkode: c763b...197

Det har de nok også. Og det er jo der det som regel skorter, på hva hundeeieren kan av verktøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...