Gå til innhold

Har det eksistert kulturer uten religion?


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Hva kom først: Høna eller egget? Religion eller kultur?

Tidligere trodde noen antropologer at kultur kom først, og at det finnes en folkegruppe som fortsatt lever uten religion: jeger/sanker-folket hadzaene, som holder til i Tanzania.


Men så besøkte en dansk forsker hadzaene. Hun oppdaget at livene til menneskene i denne gruppen er «gjennomsyret av noe religiøst». Forskeren avlivet dermed en myte om at det finnes kulturer uten religion.

Neppe. Menneskearten er nemlig et «religionsproduserende dyr».

 

Så tror dere det er riktig ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mennesker vil alltid finne på svar på ting de ikke forstår. Vi er for dumme til å akseptere at vi ikke vet alt. Da oppstår religion, konspirasjonsteorier og fremmedhat. 

Tviler på at det noen gang har eksistert en intelligent kultur som ikke har vært religiøs. 

Anonymkode: 0e2f0...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei.

Før den kognitive revolusjonen har det nok eksistert små jeger- og sanker grupper som har levd sammen uten en religion. Men det spørs hva du legger i begrepet "kultur"; de har trolig laget tegninger og inskripsjoner i steiner og sånn, samt laget smykker og samlet på edle metaller. Og implisitte og innforståtte regler har de nok også hatt. Men mer komplisert enn det blir det ikke. Det var først etter den kognitive revolusjonen at homo sapiens begynte å diskutere meningen med tilværelsen, og hva stjernene på himmelen betydde og sånn. Da oppsto trolig de første *religionen (*som forøvrig var naturbaserte i den tiden). Etter at religionene oppsto, begynte de første menneskelige sivilisasjonene og bystatene å utvikle seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror religion kom først. Kultur kom som et utslag av religion og overtro, og av repeterende atferd som følge av overtro. Religion vil jeg egentlig si at er overtro, og at overtro ledet til religion.

Når en art er i grensen mellom smart og dum, så tror jeg det er lett for dem å bli overtroisk. Dyr har ikke religion, men blir skremt av uforutsette hendelser, og stikker av. Mens mennesker, når dem blir skremt, prøver forstå hva som har skjedd og hva som skremte dem og hvorfor. Når en art er borderline smart, så begynner hjernen å forsøke forstå av nysgjerrighet og en prøver da å forstå og sette ord på ting, utifra det intellektuelle nivået en er kommet i og til ens beste evne, for å forklare\forstå hendelser.

Religion kom inn i bildet, sikkert som utslag fra overtro, for å prøve forstå miljøet rundt seg. Og siden dem ikke helt klarte å forklare hva som skjedde rundt dem, da dem var i borderline mellom smart og dum og ikke helt klarer å forklare hva dem har opplevd, så fant dem på ting som solgud, månegud, tordengud, regngud og alt det der, og lot som at det var guder som styrte det som dem ble skremt av og dem ikke klarte å forklare, utifra det intellektuelle nivået mennesket var på i det stadiet i dens utvikling. Å finne opp guder, hjalp dem å takle det som skremte dem, slik at dem kunne gå videre med dagliglivet.

Hvis noen forstår hva jeg prøver å si, i det hele tatt.

Endret av TrekStar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Sirkelen
På 4.5.2019 den 2.39, TrekStar skrev:

Jeg tror religion kom først. Kultur kom som et utslag av religion og overtro, og av repeterende atferd som følge av overtro. Religion vil jeg egentlig si at er overtro, og at overtro ledet til religion.

Når en art er i grensen mellom smart og dum, så tror jeg det er lett for dem å bli overtroisk. Dyr har ikke religion, men blir skremt av uforutsette hendelser, og stikker av. Mens mennesker, når dem blir skremt, prøver forstå hva som har skjedd og hva som skremte dem og hvorfor. Når en art er borderline smart, så begynner hjernen å forsøke forstå av nysgjerrighet og en prøver da å forstå og sette ord på ting, utifra det intellektuelle nivået en er kommet i og til ens beste evne, for å forklare\forstå hendelser.

Religion kom inn i bildet, sikkert som utslag fra overtro, for å prøve forstå miljøet rundt seg. Og siden dem ikke helt klarte å forklare hva som skjedde rundt dem, da dem var i borderline mellom smart og dum og ikke helt klarer å forklare hva dem har opplevd, så fant dem på ting som solgud, månegud, tordengud, regngud og alt det der, og lot som at det var guder som styrte det som dem ble skremt av og dem ikke klarte å forklare, utifra det intellektuelle nivået mennesket var på i det stadiet i dens utvikling. Å finne opp guder, hjalp dem å takle det som skremte dem, slik at dem kunne gå videre med dagliglivet.

Hvis noen forstår hva jeg prøver å si, i det hele tatt.

Jeg synes din analyse er ganske god. Slike forestillinger om skjulte, mystiske sammenhenger mellom hendelser og skjulte ånder i naturen var nok tilstede lenge før de fleste andre kulturelle uttrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...