Gå til innhold

Forskjell på faktor 30 og faktor 50 solkrem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi reiser til Hellas i sommer. Har med tenåringen. Hun er lys i huden og tåler egentlig ikke veldig godt sol. Her hjemme kommer vi langt med faktor 15, bare vi smører flere ganger. Det virker altså som om det er det å ha solkrem på som er viktig på henne, ikke nødvendigvis at faktoren er så høy.

Da er spørsmålet mitt: hvor mye "bedre" er egentlig faktor 50 enn faktor 30? Mener å ha lest at forskjellen er ganske minimal, men jeg finner det ikke igjen nå...

Tenåringen har hatt tendenser til soleksem, men det har IKKE vært noe mindre de gangene vi har brukt faktor 50 (brukte i Thailand for et par år siden), nesten tvert i mot.... 

Noen som har noe lurt å komme med? ;) 

Anonymkode: 14c45...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

den er 20 ganger bedre! 

Anonymkode: 9c642...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soleksem kan også komme av hvilket merke solkrem dere bruker. Så ville kanskje dratt en tur på apoteket og fått veiledning. 

Jeg må passe meg ekstra for solen, og bruker faktor 30 hjemme. I syden veksler jeg med flere typer solkremer, og bruker spray for touch up mens vi er aktive. Da slipper man gris og styr med smøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Målt i % er det ikke så stor forskjell på faktor 30 kontra 50.

Hvis hun - uten solkrem - er ute i sola, og det tar 10 minutter før hun blir solbrent, så: med faktor 30 kan hun da være 10 min x 30 uten å bli solbrent. Forutsett at hun har smurt seg rikelig inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler virkelig denne her til henne! Jeg er veldig lys i huden og tåler lite sol men denne solkremen er fantastisk! Ikke er den klissete og i tillegg tørker den relativt fort inn! (Min hud bruker laaaang tid på å ta inn det aller meste jeg smører på den men denne er en av få som faktisk blir godtatt og tørker fort!)Jeg har fått beskjed om å bruke 50+ i styrke nettopp fordi jeg er såpass lys som det jeg er og har faktisk blitt brun istedenfor rød ved bruk av denne kremen! 

Anonymkode: 815f9...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktor 30 holder for de fleste så lenge man er flink til å smøre seg og holder seg i skyggen på det verste. Soleksem kommer mest sannsynlig av merke. Jeg anbefaler Cliniderm

Anonymkode: 9f0e2...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler virkelig denne her til henne! Jeg er veldig lys i huden og tåler lite sol men denne solkremen er fantastisk! Ikke er den klissete og i tillegg tørker den relativt fort inn! (Min hud bruker laaaang tid på å ta inn det aller meste jeg smører på den men denne er en av få som faktisk blir godtatt og tørker fort!)Jeg har fått beskjed om å bruke 50+ i styrke nettopp fordi jeg er såpass lys som det jeg er og har faktisk blitt brun istedenfor rød ved bruk av denne kremen! 

Anonymkode: 815f9...558

Ehm ...

Da har du blitt utsatt for UV A stråling.  Det er det som gjør at du blir brun.

UV A stråling skader DNA i de dypere lagene i huden, og som en beskyttelse, vil huden produsere melanin. Melaninet vil absorbere overflødig UV stråling.

Uansett om du bruker solkrem vil du bli brun til slutt hvis du er lenge nok i solen. Men det går utover skjønnheten og aldringstegnene akselereres.

Hvis du ikke ønsker å ta skadene av UV A stråling, må du:

1. Holde deg mest mulig unna lys

2. Bruker solkrem når du først er i dagslys.

Anonymkode: b82b9...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...