Gå til innhold

Valpebiting og vanskelig adferd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ja, det er nok hovedgrunnen til problemene jeg har hatt 😅 Han gikk i begynnelsen å la seg inn i buret sitt for å sove når han ville være i fred, men han sluttet med det. Jeg trodde kanskje han ikke hadde behov for å sove like mye lengre, men nå når jeg har roet han ned før det bikker over, kan han godt sove i flere timer etter trening og tur 😊

Anonymkode: 88d17...5c4

Ja en hund på 7 md har fremdeles mye behov for søvn og hvile. Inntil 16 - 18 timer i døgnet avhengig av den individuelle hunden, aktivitetsnivå osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Portvinpiken skrev:

Sikkert fordi du er kjempeflink 🙂

Nei, det er det nok ikke. Jeg tror heller jeg var heldig med veldig lydhøre hunder, gløgge fra naturens side. Gode på å lese tonefall og ansiktsuttrykk. Noen hunder er det, andre er det kanskje, men bryr seg ikke så veldig da det er morsommere å herje :) Og noen er det vel ikke i særlig stor grad (lydhøre av natur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt, og har delvis enda, et lignende problem. Min hund hopper og biter når den blir frustrert eller litt for stressa. Men det har blitt MYE bedre med positiv trening. 

Her er noen av tiltakene jeg har gjort:

-Stå på båndet ute og se bort, slik at hun ikke kan hoppe opp. Belønne etter hun står med alle fire labbene på bakken. 

-Sette henne i bånd ute hvis hun er løs.
- Fjerne henne fra situasjonen inne, enten ved å sette henne (eller gå selv) inn på et annet rom og lukke døren, eller legge henne i buret til hun er roligere. Belønne rolig atferd. Ikke gjøre noe stort nummer ut av å legge henne i buret. Bare ta henne rolig dit, lukke døren og gjør noe annet.

- Avlede med sitt og belønne noe annet. Men pass på at hunden ikke kjedeinnlærer at hopping og biting = sittkommando = belønning. En del hunder er ganske lure her.

'Hun om hund' har en god video om dette dersom hoppingen/bitingen kommer av frustrasjon eller for å få oppmerksomhet: https://hunomhund.no/2018/06/hund-hopper-bjeffer-glede-frustrasjon/?fbclid=IwAR3N98qwgyCJTwlFjO2FKXiGlrhkzhsg3YiWiiEN98ewzm5RIYLqARKw_aU

Det er selvfølgelig mulig å trene dette bort med positive metoder, ikke få noen til å overtale deg til noe annet 🙂
Min hund kan enda gjøre dette om hun blir veldig stressa (vi trener blant annet agility, og av og til kommer ikke belønninga raskt nok!), men det har blitt myyyye bedre med disse grepene over og hun klarer å komme ganske raskt ut av det. Her gjelder det for min del å være litt flinkere på å være i forkant  Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Million said:

Binder du båndet fast i sengen, så drar han bare med seg sengen rundt. Skru heller inn en rund øyeskrue i fotlisten/gulvlisten ved siden av sengen hans. Det blir et lite hull, men det gjør ikke så mye. Lett å sparkle igjen senere om nødvendig.

Kan jeg spørre om du rett og slett har prøvd å bli sint på hunden når han biter deg, altså brukt stemmen skikkelig skarpt til han? Ikke noe puslete "nei, nei, sånn må du ikke gjøre". Men rett og slett brukt din skarpeste stemme og brølt "NEI" til han når han biter, for å vise at dette finner du deg virkelig ikke i. Dette skarpeste NEI'et var reservert biting hos meg, ikke for alt mulig annet. 

Jeg har hatt litt "myke" valper av gjeterhundtype, og de har vært veldig lydhøre for min skarpeste stemme når jeg sier NEI. Biting ble det derfor fort slutt på i valpeperioden. Stappet alltid en tyggepinne av tørket lær inn i munnen deres når de slapp taket i f.eks hånden min, og så roste jeg med lys og vennlig stemme når de tok den istedet.

PS!
Søk på "avoid dog mouthing" på google, sil ut de som ikke er forenlige med dine treningsmetoder. Får 1,1 millioner treff, så det er et kjent problem.

 

 

2 hours ago, Million said:

Javel. Det er vel jeg som har hatt lydhøre og "myke" hunder da. Gjeterhunder er vel det generelt.

Har aldri måttet brøle til mine. 

 

Anonymkode: 7f7e4...d9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

 

Anonymkode: 7f7e4...d9f

Du klarer ikke å se forskjellen på streng stemme og brøling? Stakkars barna dine sier jeg bare

Anonymkode: 8c239...c93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at du har bestemt deg for ikke å bruke kjeft og ubehag, TS. Og kjekt å lese at du allerede har begynt og ser at det hjelper. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.5.2019 den 19.22, Petra00 skrev:

Jeg har hatt, og har delvis enda, et lignende problem. Min hund hopper og biter når den blir frustrert eller litt for stressa. Men det har blitt MYE bedre med positiv trening. 

Her er noen av tiltakene jeg har gjort:

-Stå på båndet ute og se bort, slik at hun ikke kan hoppe opp. Belønne etter hun står med alle fire labbene på bakken. 

-Sette henne i bånd ute hvis hun er løs.
- Fjerne henne fra situasjonen inne, enten ved å sette henne (eller gå selv) inn på et annet rom og lukke døren, eller legge henne i buret til hun er roligere. Belønne rolig atferd. Ikke gjøre noe stort nummer ut av å legge henne i buret. Bare ta henne rolig dit, lukke døren og gjør noe annet.

- Avlede med sitt og belønne noe annet. Men pass på at hunden ikke kjedeinnlærer at hopping og biting = sittkommando = belønning. En del hunder er ganske lure her.

'Hun om hund' har en god video om dette dersom hoppingen/bitingen kommer av frustrasjon eller for å få oppmerksomhet: https://hunomhund.no/2018/06/hund-hopper-bjeffer-glede-frustrasjon/?fbclid=IwAR3N98qwgyCJTwlFjO2FKXiGlrhkzhsg3YiWiiEN98ewzm5RIYLqARKw_aU

Det er selvfølgelig mulig å trene dette bort med positive metoder, ikke få noen til å overtale deg til noe annet 🙂
Min hund kan enda gjøre dette om hun blir veldig stressa (vi trener blant annet agility, og av og til kommer ikke belønninga raskt nok!), men det har blitt myyyye bedre med disse grepene over og hun klarer å komme ganske raskt ut av det. Her gjelder det for min del å være litt flinkere på å være i forkant  Lykke til!

Takk for svar 😊 Jeg vil også trene med positive metoder, jeg er glad du er enig i det. Takk for tipsene, jeg skal prøve det også, så får vi nok orden på dette. 

 

På 5.5.2019 den 21.14, Tabris skrev:

Jeg synes det er flott at du har bestemt deg for ikke å bruke kjeft og ubehag, TS. Og kjekt å lese at du allerede har begynt og ser at det hjelper. :)

Takk😊 

Anonymkode: 88d17...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Du klarer ikke å se forskjellen på streng stemme og brøling? Stakkars barna dine sier jeg bare

Anonymkode: 8c239...c93

Du skriver selv at du brøler...

Anonymkode: 772c9...bc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du skriver selv at du brøler...

Anonymkode: 772c9...bc7

Da bør du jaggu sjekke AB-koden, for jeg har ikke skrevet noe som helst annet i denne tråden enn mitt svar til deg.

Anonymkode: 8c239...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...