Gå til innhold

Valpebiting og vanskelig adferd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fortvilet nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre, eller hva jeg har gjort feil for at det har blitt slik. 

Jeg og samboeren kjøpte valp i desember, han er snart 7 måneder gammel nå, og jeg har store problemer når jeg er alene sammen med han. Han biter, hopper og «angriper» meg, og jeg får han ikke til å slutte. Han er så stor nå at han klarer å bite over armer og bein, og han biter hardt. Jeg sier «nei» og avleder han, og når det ikke hjelper overser jeg han. Da snur jeg ryggen til, står helt i ro, og venter til han roer seg. Det fungerer i ca. 5 minutter, så er han i gang med biting igjen. 

Han har tyggebein tilgjengelig som han kan tygge på. Jeg trodde at denne adferden skulle forsvinne når han mistet melketennene, men det har bare blitt verre den siste måneden. Det har kommet til et punkt nå hvor jeg nesten er redd for å være alene sammen med han, og det er veldig fortvilende. 

Det er bare meg han gjør dette til, når samboeren min er hjemme oppfører han seg fint, er rolig, og biter aldri han. 

Jeg prøver å aktivisere han mye, slik at han ikke skal få dårlig adferd fordi han er underaktivisert. Jeg bruker klikkertrening, og han får belønning for god adferd. Jeg har lært han en del triks, og når vi er ute trener vi lineføring/gå pent i bånd. Han får også lov å springe en del løs ute. Jeg leker med han, enten ved å kaste ball eller med en draleke. Har også trent litt søk etter godbiter og teposer. 

Så lenge jeg er ute eller aktiviserer han oppfører han seg fint, og biter og angriper ikke. Men med det samme jeg setter meg ned, eller holder på med noe annet er jeg «fritt vilt» for han. 

Er det noen som kan se ut fra det jeg har fortalt hvor jeg har gjort feil? Jeg vet det er noe, siden han bare oppfører seg slik til meg, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Håpe noen kan komme med tips til meg, for hunden begynner å bli så stor nå at jeg er redd han skal skade meg. 

Ellers vil jeg si at han ikke er aggressiv, han tror det er lek, for han logrer og er glad når han holder på. 

Anonymkode: 88d17...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjør du for å stoppe lek eller trening? Får hunden et klart og kort signal som alltid betyr at etter dette ordet går det ikke an å leke med meg? Dette kan læres på samme måte som sitt og ligg, men du må være konsekvent i å ikke leke etter signalet. Ha øyekontakt med hunden, si f.eks. «slutt» og gjør dine egne ting. Hvis hunden ikke forstår det med en gang, må du bare være konsekvent, nå er det slutt, jeg skal gjøre egne ting. Da er det du som bestemmer når en lek kan starte, og når den kan slutte. Og alltid slutt etter et bitt. Ting du ikke liker = avbrutt lek. Bitt ute = gå rett inn igjen. Osv.

Anonymkode: 65faf...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som han ser på deg som underdanig 🤔 Mulig du ikke er konsekvent/streng nok? Hvilke type hund er dette? 

Anonymkode: 6526f...340

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du for å stoppe lek eller trening? Får hunden et klart og kort signal som alltid betyr at etter dette ordet går det ikke an å leke med meg? Dette kan læres på samme måte som sitt og ligg, men du må være konsekvent i å ikke leke etter signalet. Ha øyekontakt med hunden, si f.eks. «slutt» og gjør dine egne ting. Hvis hunden ikke forstår det med en gang, må du bare være konsekvent, nå er det slutt, jeg skal gjøre egne ting. Da er det du som bestemmer når en lek kan starte, og når den kan slutte. Og alltid slutt etter et bitt. Ting du ikke liker = avbrutt lek. Bitt ute = gå rett inn igjen. Osv.

Anonymkode: 65faf...b60

 

Takk for svar 😊

For å avslutte trening og lek bruker jeg å si «fri». Da bruker han å springe avgårde og gjøre sine egne ting en stund. Har aldri tenkt på at jeg kan bruke det for å avslutte dårlig oppførsel også. Jeg har prøvd å lære han «nei» som «stopp med det du gjør», også får han belønning, slik at nei skal være et positivt ord for han. 

Jeg har nok vært for lite konsekvent med han hittil, så det blir nok mye jobb med det framover. 

Anonymkode: 88d17...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som han ser på deg som underdanig 🤔 Mulig du ikke er konsekvent/streng nok? Hvilke type hund er dette? 

Anonymkode: 6526f...340

Det er en Toller. Jeg har nok ikke vært konsekvent nok, det er nok der problemet ligger. Jeg tror han liker meg, for han blir bestandig glad når jeg kommer hjem, og liker å sitte og kose på sofaen.

Anonymkode: 88d17...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som han ser på deg som underdanig 🤔 Mulig du ikke er konsekvent/streng nok? Hvilke type hund er dette? 

Anonymkode: 6526f...340

https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/slapp-av-du-er-allerede-alfa/1107125

https://no.wikipedia.org/wiki/Alfa_(etologi)

http://manimal.no/hvorfor-er-det-galt-a-bruke-dominansteori-for-a-forklare-atferd-hos-hunder/

https://www.lundqvist-hundeskole.no/rangstiger/

Sånn, nå kan du bruke de neste timene på å lese litt. Det finnes ikke noe "underdanig" mellom hund og menneske.

Anonymkode: f4859...b4a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke innad i ville ulveflokker heller, slik det ble hevdet på 60-tallet. «Alfahannen» og kampen om dominans har blitt motbevist av nyere forskning. 

Anonymkode: 65faf...b60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg jobbet med å lære ham ro inne. Fortsett med den type aktivisering som roer ned, f.eks lære ham nye øvelser/triks og ulike typer søk. Avslutt gjerne turen med ti-femten minutter langt godbitsøk i grøftekanten/gressplenen slik at han virkelig får roet seg.

Når du kommer inn og skal sette deg ned, så ville jeg bundet ham i stua slik så nær deg du kan uten at han fysisk når deg, gitt ham en kong/tyggebein og så ignorert ham. 

Dette ville jeg gjort til en ny vane - god og lang fysisk tur med god mental aktivisering som roer ned (lære noe nytt + søksarbeid), avslutte turen med et langt godbitsøk, så i bånd nær deg med fylt kong/tyggebein. Så vil han etterhvert roe seg ned og lære seg at slik er de nye rutinene, og da kan du fjerne båndet. 

Dette henger nok også litt sammen med alderen, han er unghund og de har masse energi og spillopper. Gode vaner kombinert med at han blir eldre ser jeg for meg vil kunne hjelpe. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tabris skrev:

Her ville jeg jobbet med å lære ham ro inne. Fortsett med den type aktivisering som roer ned, f.eks lære ham nye øvelser/triks og ulike typer søk. Avslutt gjerne turen med ti-femten minutter langt godbitsøk i grøftekanten/gressplenen slik at han virkelig får roet seg.

Når du kommer inn og skal sette deg ned, så ville jeg bundet ham i stua slik så nær deg du kan uten at han fysisk når deg, gitt ham en kong/tyggebein og så ignorert ham. 

Dette ville jeg gjort til en ny vane - god og lang fysisk tur med god mental aktivisering som roer ned (lære noe nytt + søksarbeid), avslutte turen med et langt godbitsøk, så i bånd nær deg med fylt kong/tyggebein. Så vil han etterhvert roe seg ned og lære seg at slik er de nye rutinene, og da kan du fjerne båndet. 

Dette henger nok også litt sammen med alderen, han er unghund og de har masse energi og spillopper. Gode vaner kombinert med at han blir eldre ser jeg for meg vil kunne hjelpe. :)

Takk for svar 😊 Jeg skal prøve det. Han har en seng i stua, men den vil han sjelden ligge i, så kanskje jeg kan feste et bånd der også. Har bruker å få forskjellige Kong-leker med mat i, og det liker han. 

Jeg satser på at han blir roligere med alderen og trening. 

Anonymkode: 88d17...5c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var meg og min labrador for noen mnd siden. Jeg hadde lest side opp og side ned i alle bøker jeg kom over om hundehold, og ofte passet alle familiens hunder før vi fikk han,men jeg var ikke forberedt på slik biting! Han hoppet etter både bånd og armer, og bet seg fast i hansker og jakke. En gang falt jeg på tur, og da bet han sånn etter lue og håret mitt, at jeg fikk sår i hodebunnen.Noen ganger kom jeg hjem fra tur med gråten planta langt oppi halsen, og i mine mørkeste stunder tenkte jeg på omplassering. Her kommer noen tips fra en førstegangseier;

Jeg merket at han ble fortere slik når turen ble for lang. Hadde derfor flere korte turer enn få lange. 

Han foretrakk små skogsveier foran store asfalterte veier. Virket som om det var mye mer spennende i skogen, og han ble mye mer opptatt av å snuse.

Straks han fikk antydning til å hoppe etter meg, snudde jeg meg fra han med armene i kors. Ble helt «kjedelig» og stod helt i ro.

Om det ikke hjalp, tråkket jeg på båndet slik at han ikke fikk mulighet til å hoppe. Og om det ikke roet han, bandt jeg han fast til noe.

Det mest effektive for oss når jeg så at han kom i bitemodus,var at jeg med klar og tydelig stemme gav beskjed om «sitt» og så fikk han godbit. Så «sitt»,»dekk» og «rull rundt» alt for å avlede. Dette var noe han alltid hørte på, uansett hvor giret han var på å hoppe og bite etter meg. Kunne gjøre det hunde gang i løpet av en tur når han var på sitt verste. 

Om han startet slik når vi var i hagen, ble han straks geleidet inn.Han fikk ikke, uansett,være i samme rom som meg når han startet slik på hjemmebane.

Til slutt vil jeg bare si at du må være tålmodig. Hos oss gikk det helt over da han var ca 15 mnd, og 40 kg! Nå er han verdens snilleste og mest kosete mammadalt,og jeg er så glad for at jeg aldri mistet besinnelsen, selv om jeg noen ganger var så sint at tårene spratt. 

 

 

Anonymkode: 31b72...ef8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som hadde ett lignende problem, hunden tok tak i ho hver gang den ville noe. Hun fikk tips fra en hundetrener om å sprute litt vann hver gang hunden tok litt tak, ho gjorde det en gang etter det holdt det å vise flaska. Vann i ansiktet var visst ikke så behagelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er klar over at Toller er en krevende hunderase.

Du har fått flere gode råd og en av dem er ro trening som er kjempe viktig.

Anonymkode: a37a3...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å vise hvem som er sjefen. Anbefaler å se programmene til Cesar Millan.

Anonymkode: aac4f...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor venter folk så lenge med å få hjelp fra en som er kyndig og faglært? Jo lenger problemene varer, jo lenger tid tar det å avlære. Jeg anbefaler at du kontakter en god (og oppdatert) hundetrener som kan hjelpe deg i praksis med å vise deg hvordan du trener.

Anonymkode: b9df9...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Viktig å vise hvem som er sjefen. Anbefaler å se programmene til Cesar Millan.

Anonymkode: aac4f...ca9

Åh please, 1960-tallet ringte. De vil ha tilbake forskningen sin. 

Anonymkode: f4859...b4a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh please, 1960-tallet ringte. De vil ha tilbake forskningen sin. 

Anonymkode: f4859...b4a

Bare fordi KG-kvinnene har sine meninger, betyr ikke det at alle andre tar feil. Cesar Millan kan hunder, og hadde det han driver med vært feil, hadde han ikke kunnet fortsette med dette, hans business hadde jo kollapset da.

Anonymkode: aac4f...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare fordi KG-kvinnene har sine meninger, betyr ikke det at alle andre tar feil. Cesar Millan kan hunder, og hadde det han driver med vært feil, hadde han ikke kunnet fortsette med dette, hans business hadde jo kollapset da.

Anonymkode: aac4f...ca9

Det er mange som tror på dominans-teorien enda, men enda flere som har beveget seg litt fremover og tatt til seg at det har skjedd mye forskning på dette området, og at det vi tidligere trodde var sant, viser seg å være feil. Med så mye andre ting skjer jo dette hele tiden. Vi avanserer, forsker mer osv. Hvordfor det er så veldig vanskelig å bli kvitt den gamle overbevsiningen om at hunder skal prøve dominere hverandre og oss, er et mysterie. Kanskje fordi det er en enkel løsning og svar på alt innen atferd?

Faktum er nå i hvert fall at vi har fått såpass mye informasjon og kunnskap om dette nå, at det er opp til hver enkelt å ville ønske og oppdatere seg for å lære mer. Hvis en ikke ønsker det så er det lite vi andre kan gjøre for å prøve og overbevise. Det er opptil den enkelte å ville ta til seg ny kunnskap eller velge å ikke gjøre det. Og den som leter finner. I dag har vi Google og mange publiserte artikler og bøker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare fordi KG-kvinnene har sine meninger, betyr ikke det at alle andre tar feil. Cesar Millan kan hunder, og hadde det han driver med vært feil, hadde han ikke kunnet fortsette med dette, hans business hadde jo kollapset da.

Anonymkode: aac4f...ca9

Hva man mener, enten man er KG-kvinne eller ikke, er ikke særlig relevant. Det er forskningen som sier at Cæsar Milans holdninger er avleggs og hans metoder har mange negative konsekvenser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Bare fordi KG-kvinnene har sine meninger, betyr ikke det at alle andre tar feil. Cesar Millan kan hunder, og hadde det han driver med vært feil, hadde han ikke kunnet fortsette med dette, hans business hadde jo kollapset da.

Anonymkode: aac4f...ca9

Cesar Millan sparker hunder: 

Cesar Millan vet ikke hvordan man trener bort ressursvokting. Det er så slemt det han gjør mot stakkars Holly her. Dette resulterte i at familien hennes turte ikke å ha henne lenger! Cesar Millan ødelegger hunder :( 

De som jobber med Cesar må skrive under på en avtale der de ikke har lov til å snakke om hva som skjedde under treningen. Det finnes flere historier fra før han begynte med disse avtalene, blant annet historien om Shadow. Shadows tidligere eiere som hadde omplassert han klarte å få hunden tilbake etter de så denne episoden på TV. De kjente seg IKKE igjen i adferden som Shadow viser. Og dessuten, om denne hunden var så "aggressiv" så hadde CM vært hakkemat etter denne såkalte "treningen". Hunden bet han utrolig nok ikke: 

Det er flere videoer som er tatt bort fra youtube som jeg ikke finner nå. Men det finnes video av at han bruker strømhalsbånd, at han henger opp hunder etter strupehalsbånd til de nesten besvimer, at han bruker pigghalsbånd osv. Dette er ikke en god hundetrener, men noen som konsekvent bruker snarveier og som trigger hundene for å få ting til å se dramatiske ut på TV.

Sjekk heller ut Kikopup, Zak George, Nando Brown, Sophia Yin, Grisha Stewart, Jean Donaldson...dette er ekte trenere som ikke skryter av at de har blitt bitt over 50 ganger. Det man gjør som hundetrener er å unngå at hunden biter, for det hunder gjør, det trener de på, så CM LÆRER hundene å bite, det er veldig veldig trist for hundene de som eier dem.
Het er litt om denne dominansmyten som mange fortsatt tror på:

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...