Gå til innhold

Hvor gammel for å gå til tannlegen alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Kverrulanten skrev:

Modig! Jeg er 26 og har fremdeles min mor med. 

Inn til tannlegen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Kverrulanten skrev:

Modig! Jeg er 26 og har fremdeles min mor med. 

Har du tannbehandlingsangst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var de ca 12, til reguleringstannlegen. Han har en greie om at foreldre/foresatte ikke skal være med. Litt teit egentlig, for han har også en greie om at han vil snakke med foreldre/foresatte etter timen, så noen må være der når barna er ferdige med timen. 

Til vanlig tannlegesjekk er jeg usikker, husker ikke helt når eldste gikk dit alene. Var med henne da hun måtte trekke to tenner pga regulering, men til vanlig kontroll gikk hun alene fra hun var rundt 14 tror jeg. Hun har aldri hatt hull i tennene, mulig hun ville ha hatt meg med skulle hun ha borret. Yngste har litt tannlegeskrekk så hun følger jeg enda når hun skal til kontroll selv om hun er 16. Har dog ikke vært med helt inn til tannlegen de siste årene 

Edit; det er uansett ikke en fasit på det. Noen er mere engstelig og må ha med seg noen. Venninna mi er 41 år og har skikkelig tannlegeskrekk, så mannen hennes må alltid være med henne. Eller jeg er med hvis mannen ikke kan. Jeg var likedan selv inntil jeg var 30 og tok tak i tannlegeskrekken min. 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎5‎/‎1‎/‎2019 at 7:53 PM, AnonymBruker said:

Hvor gammel bør barnet være før det går alene til vanlig tannlege? 

Vi hadde tannlegen på skolen da jeg var barn og ble bare ringt etter i timen. Men sånn er det ikke lenger her ihvertfall. 

Barnet går alene til reguleringstannlegen, der er det time en gang i mnd. Men hva med "vanlig" tannlege som bare er en gang i året? Hvor gammel bør de være da? 

Anonymkode: 345c7...989

Det kommer an på hvor modent barnet er og hvor langt barnet må gå for å komme seg dit. Når barnet ditt går alene til reguleringstannlegen tenker jeg at det må være greit å gå alene til vanlig tannlege også. Evt. får du kjøre barnet, men vente på venterommet. Når barnet klarer å gå alene til reguleringstannlegen så klarer det å gå alene til vanlig tannlege også. Jeg har aldri hatt hull så jeg kan ikke si noe om akkurat det, men det er kanskje trygt for barnet å ha med seg en voksen hvis det er aktuelt å borre. Det er nesten opp til barnet. På den første barneskolen jeg gikk på fikk læreren beskjed, også selv om vi hadde fått innkalling. Da ble vi som regel henta av foreldre. Hvis vi en sjelden gang likevel ikke ble det fikk vi lov å ha med oss en annen i klassen fram til vi begynte i 4. klasse (Dette var på midten av 1990-tallet, så det tilsvarer i dag 5. klasse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på barnet...noen er jo moden og klare for ting før andre, noen blir engstelige hvis noe skal gjøres og trenger å ha med støtte osv osv. 

Selv har jeg et barn med et par diagnoser som gjør at han ligger et par år etter i utviklingen på noen områder, selv om det ikke er synlig for andre. Og han glemmer ting, blir lett forvirret o.l. Så jeg er fortsatt med han, han er snart 14. Ser for meg at jeg kanskje blir med han litt lenger enn det mange andre gjør, men kan også vente på venterommet etterhvert og bli bare bli bedt om å komme helt inn hvis det er noe spesielt...lar også han bestemme hva han føler for, om jeg skal bli med helt inn eller ikke. Kommer ikke til å tvinge han til å ha meg med helt inn når han ikke vil det lenger.

Anonymkode: 46408...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...