Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! jeg har tenkt å spare i fond i min bank, med hvilken fond skal jeg velge og hvor mange ? Det er så mange å velge i i fondslisten og jeg aner ikke hvilke selskap som gir best avkastning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Dyveka skrev:

Hei ! jeg har tenkt å spare i fond i min bank, med hvilken fond skal jeg velge og hvor mange ? Det er så mange å velge i i fondslisten og jeg aner ikke hvilke selskap som gir best avkastning. 

I disse trådene er det flere råd om fond

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1170512-hvordan-fordele-spare-penger-smart/

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1258817-skal-jeg-velge-aktivt-eller-passivt-fond/

Her kan man også både lese og skrive innlegg med spørsmål og annet https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786144&page=170

Anonymkode: 968f1...3fe

• Liker 1
Skrevet

Der bør du spørre rådgiver i banken din. De forskjellige bankene promoterer gjerne forskjellige fond. Det lønner seg også å lese seg opp litt selv så på bankens nettsider finner du sannsynligvis en oversikt over de fondene de er knyttet til. Da er det bare å begynne å lese beskrivelsen av fondene. Er det høy eller lav risiko (risikoprofil er gjerne oppgitt i form av tall der lavt tall er lav risiko og høyt tall er høy risiko). Dernest ser du på grafene som viser utvikling i fondet og hva de har "tjent" siste år, siste 5 år osv. Husk at økt inntjening ofte (men ikke alltid) er linket til høyere risiko, så det spørs hvor mye du er villig til å satse. 

Husk at det alltid er en mulighet for at fond går nord og ned, selv om de vanligvis gir mer avkastning enn banksparing over lengre tid, så ikke sats alt du eier og har i fond. Risikoen er vesentlig mindre enn ved enkeltaksjer, men dog større enn ved banksparing. 

Skrevet

De fleste med lav risikovilje blir anbefalt å spare i indeksfond, men i følge de store investorene er dette "idiotpenger":

https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2019/03/Indeksfond-skviser-ut-aktive-aksjefond

Jeg har 5 forskjellige fond selv, både aktivt forvaltede, indeks- og obligasjonsfond. Hittil har de gitt særdeles skuffende resultater sammenlignet med enkeltaksjer, men det er så klart bedre enn å ha pengene i banken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Knirke said:

De fleste med lav risikovilje blir anbefalt å spare i indeksfond, men i følge de store investorene er dette "idiotpenger":

Det er en hersketeknikk Sissener har brukt i årevis for å lure amatører til å sette penger i de svært spekulative fondene hans. De tar høy risiko, som gir høy avkastning når det går bra og kjempetap når det går dårlig. De gangene det går bra forsyner han seg grovt av overskuddet (20%), mens de som har satt inn penger tar hele tapet når det går dårlig.

Anonymkode: b8b68...260

• Liker 2
Skrevet

Velg indeksfond med lave kostnader. F.eks DnB global indeks og KLP indeks. Hør på pengerådet med Hallgeir, han snakker en del om hvorfor slike fond er best :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bank har du?

Du trenger bare ett, kanskje to indeksfond. Ikke noe i veien for å ha flere millioner kroner i bare ett eller to fond.

Anonymkode: a2763...e1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De siste årene har nesten alle banker begynt å tilby minst ett godt indeksfond. Det er alt du trenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Evnt. Superfondet Nordnet som er gratis.

Anonymkode: 069eb...212

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Evnt. Superfondet Nordnet som er gratis.

Det er flott med superfondet. Men det er ikke noe i veien for å bruke banken til å kjøpe fond hvis man setter alt i et globalt indeksfond. Alt på et sted. Enkelt og ryddig.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du?

Har jo en vanlig bank.

Vet at Nordnet kun er en handelsplattform, men akkurat det fondet og enkelheten ved Zero når det kommer til enkeltaksjer fra utenfor EU- og EØS gjør at jeg har penger på Nordnet også.

Du kan selvfølgelig safe med globale indeksfond, men de fleste som f.eks. har ASK (som krever en fondsportefølje med mer enn 80 % aksjeandel) tar NOE høyere risiko enn det, for å si det mildt.

Skrevet

Kan du si litt mer om hvor mye du har tenkt å investere og eventuelt hvor lenge du har tenkt til å investere? 

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
På 1.5.2019 den 9.53, Dyveka skrev:

Fikk i mange år råd ifra bankan å begynne å spare i fond., men har vert skeptisk til tross for lave innskuddsrenter.    Fordelen m/ rentesparing er at det tross alt er mer forutsigbart en fondsparing.   Tok imidlertid rådet ifra banken til etterrettning og  satte eindel penger over på  fond.     Tapte mange tusen før eg igjenn   førte pengene over på bank m/ høgrente, og har ikkje angret på det. 

Mange av desse bankfunksjonere sitter å maler sin egen kake, og syr puter under sin egen  ræv og  oppfordrer selvsagt folk om å spare på fond.    På den måten sparer de bankene for  renteutgifter samtidig som de får sysselsatt noen personer i banken til å å sitte å  "leke seg " i aksjemarkede. 

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Har jo en vanlig bank.

Vet at Nordnet kun er en handelsplattform, men akkurat det fondet og enkelheten ved Zero når det kommer til enkeltaksjer fra utenfor EU- og EØS gjør at jeg har penger på Nordnet også.

Du kan selvfølgelig safe med globale indeksfond, men de fleste som f.eks. har ASK (som krever en fondsportefølje med mer enn 80 % aksjeandel) tar NOE høyere risiko enn det, for å si det mildt.

Hva mener du med "Hva mener du?" ?

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Har jo en vanlig bank.

Hva mener du med dette? Det er ikke noe i veien for å kjøpe f.eks. DNB Global Indeks når du har en aksjesparekonto.

Anonymkode: 46b24...4ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har kjøpt i dag? Kjøpt andeler i Google, FB og AliBaba via Zero.

Annonse
Skrevet

Takk for mange svar 🙂 Jeg har Sbanken.  Synes det er litt vanskelig det her, så må vel sjekke ut mer. 

• Liker 1
Skrevet
På 2.5.2019 den 23.03, Anonym Bruker skrev:

Fikk i mange år råd ifra bankan å begynne å spare i fond., men har vert skeptisk til tross for lave innskuddsrenter.    Fordelen m/ rentesparing er at det tross alt er mer forutsigbart en fondsparing.   Tok imidlertid rådet ifra banken til etterrettning og  satte eindel penger over på  fond.     Tapte mange tusen før eg igjenn   førte pengene over på bank m/ høgrente, og har ikkje angret på det. 

Mange av desse bankfunksjonere sitter å maler sin egen kake, og syr puter under sin egen  ræv og  oppfordrer selvsagt folk om å spare på fond.    På den måten sparer de bankene for  renteutgifter samtidig som de får sysselsatt noen personer i banken til å å sitte å  "leke seg " i aksjemarkede. 

Dette er jo en klassisk oppskrift på å tape penger. Det er hyggelig at du er fornøyd med pengene på høyrentekonto, men husk at da blir de mindre verdt for hvert år som går!

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
17 minutter siden, King in the North skrev:

Dette er jo en klassisk oppskrift på å tape penger. Det er hyggelig at du er fornøyd med pengene på høyrentekonto, men husk at da blir de mindre verdt for hvert år som går!

Og hvilke dokumentasjon forholder du deg til da ?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Dyveka skrev:

Takk for mange svar 🙂 Jeg har Sbanken.  Synes det er litt vanskelig det her, så må vel sjekke ut mer. 

Som en annen spurte om: Hvor mye har du tenkt å investere, og i hvor lang tid?

Anonymkode: 968f1...3fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Anonym Bruker said:

Og hvilke dokumentasjon forholder du deg til da ?

Konsumprisindeksen og skatt på rente holder, må du betale formueskatt i tillegg blir tapet enda større.

Anonymkode: b8b68...260

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...