Gå til innhold

sparing i fond


Dyveka

Anbefalte innlegg

Det første du bør gjøre er å sjekke ut hvor høy avkastning de ulike fondene gir da dette er svært ulikt fra bank til bank. Du bør sjekke brutto avkastning fremfor netto, da mange lurer til seg høyere avkastning netto.  Du må også bestemme deg om du ønsker å spare i lavrisiko fond, middels risiko fond eller høy risiko fond (aksjefond). 

Aksjefond er den som gir høyest avkastning, men risikoen er også større. Basert på tidligere tall svinger aksjefondene mer (med ca 5 års mellomrom), men økningen har alltid vært større på lang sikt. Dvs at denne type sparing passer ofte til langsiktig sparing og man må ha is i magen som vil si, aldri selge når det går nedover. Ca avkastning er 6-8%. 

Lav risiko fond vil du ikke tjene like mye på i lengden og svingningene vil være mindre. Det er lettere å forholde seg til med tanke på når du ønsker deg ut av fondet. 

Jeg sparer pensjonen min i høy risiko fond. Det er lenge til jeg blir pensjonist så jeg har god tid å sette pensjonen min inn på lav risiko før jeg går av med pensjon. 

 

Anonymkode: d8fd2...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Og hvilke dokumentasjon forholder du deg til da ?

Er ikke verre enn å ta en titt på inflasjonstallene/KPI for å danne deg et bilde av saken. Sammenlikn gjerne med renten du har på din egen sparekonto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Og hvilke dokumentasjon forholder du deg til da ?

Hvis ikke du har innsikt nok i sparing til å forstå hvordan og hvorfor hva King in the North skriv er rett uten å måtte be om dokumentasjon, bør du frastå å gi råd i tråder om sparing. Logikken bak hans kommentar er rimelig banal og grunnleggende. (Mener ikke å være frekk, men tror jeg er det likevel 🙈)

Hint: kjøpe seg inn på topp og selge seg ut på bunn. Tidshorisont ved sparing i aksjer og fond. Rentenivå på høyrentekonto vs prisstigning. 

Anonymkode: b6264...64d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det første du bør gjøre er å sjekke ut hvor høy avkastning de ulike fondene gir da dette er svært ulikt fra bank til bank. Du bør sjekke brutto avkastning fremfor netto, da mange lurer til seg høyere avkastning netto.  Du må også bestemme deg om du ønsker å spare i lavrisiko fond, middels risiko fond eller høy risiko fond (aksjefond).

Anonymkode: d8fd2...0dd

Du kan aldri sjekke hvor høy avkastning et aksjefond gir, bare hvor høy det har gitt. Ofte er det slik at fond som har steget mye de siste årene går gir mye dårligere avkastning de neste årene siden gevinstene er tatt ut og markedene endrer seg.

Anonymkode: b8b68...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan aldri sjekke hvor høy avkastning et aksjefond gir, bare hvor høy det har gitt. Ofte er det slik at fond som har steget mye de siste årene går gir mye dårligere avkastning de neste årene siden gevinstene er tatt ut og markedene endrer seg.

Anonymkode: b8b68...260

Ja, du kan kun sjekke hva de har gitt tidligere. Umulig å sjekke hva det blir, så formulerte meg litt dårlig der. 

 

Anonymkode: d8fd2...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første du bør gjøre er å sjekke ut hvor høy avkastning de ulike fondene gir da dette er svært ulikt fra bank til bank. Du bør sjekke brutto avkastning fremfor netto, da mange lurer til seg høyere avkastning netto.  Du må også bestemme deg om du ønsker å spare i lavrisiko fond, middels risiko fond eller høy risiko fond (aksjefond). 

Aksjefond er den som gir høyest avkastning, men risikoen er også større. Basert på tidligere tall svinger aksjefondene mer (med ca 5 års mellomrom), men økningen har alltid vært større på lang sikt. Dvs at denne type sparing passer ofte til langsiktig sparing og man må ha is i magen som vil si, aldri selge når det går nedover. Ca avkastning er 6-8%. 

Lav risiko fond vil du ikke tjene like mye på i lengden og svingningene vil være mindre. Det er lettere å forholde seg til med tanke på når du ønsker deg ut av fondet. 

Jeg sparer pensjonen min i høy risiko fond. Det er lenge til jeg blir pensjonist så jeg har god tid å sette pensjonen min inn på lav risiko før jeg går av med pensjon. 

 

Anonymkode: d8fd2...0dd

Aksjefond  gjir høyest avkastning ,men risikoen  er  gjerne desto større.   Aksjesparing er   basert på  langsiktig  sparing og ein  bør  ha is i magen.     Du sparer til din pensjon i eit høy risiko fond ettersom  det er   sparing over eit lengre tidsrom ,  og  lenge til du  forventer  å gå  av med pensjon. 

Dine  holdninger og tanker omkring sparing virker i utgangspunktet  veldi fornuftig.    Nå er eg blitt såpass gammel at fondsparing .aksjesparing etc. var eit ukjent sparealternativ når vi var yngre, og dei fleste oftret  heller  ikkje en tanke til den økonomiske kvardag når ein blir pensjonister.   Var  mest opptatt av en akseptabel  lønn og ha eit  arbeid å gå til.      Mange vart imidlertid anbefalt   å tegne livsforsikringer, pensjonsforsikringer som  skulle sikre deg i alderdomen ,og som ga betydelege skattefordeler , og mange kastet bort mye penger som de aldri fekk igjenn noe utbytte av.   

Etter  48 års  yrkesaktivitet  begynte  eg  å "ta ut pensjon" v/ 62.  og AFP.  >  2011 modell.  Ingen lukrative pensjonsavtaler, men til å leve av i forhold til mange som idag lever på en minstepensjon.      Har sålangt vert heldig m/ helsen, som eg betrakter  som  ein slags bonus  + en   arbeidsgiver som har tilbudt meg  jobbe så mye ein ønsker, og sålenge en ønsker  utan avkorting i pensjon m.v.       Målsettingen var   å bli gjeldfri "før" inngangen til pensjonsalder, og ikkje særleg rom for avsettnad  til sparing.     Pensjonister blir  idag oppfordret til å jobbe lengst mulig da dette gjir økt pensjon,men gjir ingen utteling etter uttak pensjon v/  fylte 62.   De ferreste "holder idag  ut " i jobben til  fylte 67 år, og mange får desv. aldri oppleve pensjonstilværelsen.  

     De  yngre må forvente å stå lengre i jobb og begynne å spare til pensjon, og dette har m.a.  samanheng med at de ferreste beygynner idag i   jobb i 16-17 års alderen som tidligere.   Sett på bakrunn av endringer  og ærfaringer i arbeidslivet,  og krav til effektivitet m.m ,sår eg  tvil om  neste genrasjon yrkesaktive  vil "holde ut " i jobb  så mye lenger en idag en tidligere.            

Enhver bør selvsagt " se inn i  glasskula" når de  forventer å bli pensjonister, og hvilken  økonmiske kvardag de  forventer å møte da .     Økonomer oppfordrer idag m.a.  unge m/ høy gjeld til å  begynne å spare i  aksje. fondsparinger etc. m>/ tanke på pensjon, og det   samtidig som mange  sliter med å få endene til å møtes.  "Høl i hue" .   Vi har etterhvert fått eit pensjonsystem så komplisert og uoversiktleg at de færreste skjønner omfanget av.

Alderdom handler om langt mer en bare penger og øknomi, og ingen kan idag se for seg hvordan helse, okonomien m.m  ser ut 20-30 år frem i tiden.    

         

       

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som kan forklare hva forskjellene mellom aksjefond, rentefond og obligasjonsfond er? 

Anonymkode: e9291...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen som kan forklare hva forskjellene mellom aksjefond, rentefond og obligasjonsfond er? 

Anonymkode: e9291...ac4

De setter de innskutte pengene i aksjer, bankinnskudd eller obligasjoner. Obligasjoner er en form for lån. For private sparere er det bare aksjefond og egen banksparing som er de beste alternativene. Sparing på høyrentekonto kan gi omtrent samme avkastning som rentefond og obligasjoner, men til mye lavere risiko siden vanlige bankinnskudd er forsikret i tilfelle banken går konkurs.

Anonymkode: b8b68...260

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Konsumprisindeksen og skatt på rente holder, må du betale formueskatt i tillegg blir tapet enda større.

Anonymkode: b8b68...260

+ Inflasjon.

Praktisk eksempel: du bruker ALDRI penger, men har de på sparekontoen din i 50 år; når du først bruker de om 50 år har du kanskje, hvis du er heldig, råd til EN kaffe.

Anonymkode: 069eb...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

+ Inflasjon.

Konsumprisindeksen viser hva inflasjonen har vært.

Anonymkode: b8b68...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...