Gå til innhold

Skal jeg velge aktivt eller passivt fond?


Gjest WoOoW

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Passive fond? Da kan du like greit la pengene stå på sparekonto med minusrenten den har...

Anonymkode: 5ef7c...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, WoOoW skrev:

Dere hobbyøkonomer - hva tenker dere? Mitt perspektiv er minst 10 år. Mål: større bolig. 

Indeksfond :) 

Anonymkode: f78d6...205

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Indeksfond :) 

Anonymkode: f78d6...205

Hvorfor? 

Anonymkode: c22b5...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Passive fond? Da kan du like greit la pengene stå på sparekonto med minusrenten den har...

Anonymkode: 5ef7c...b9e

Ja, som i indeksfond. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du putte pengene i madrassen. Blir like lite verdistigning med det.

 

Enten satser man, eller så safer man. Å safe ''høyt'' med indeksfond fins ikke. Å safe er å safe. Det gir ingenting.

Eller... praktisk eksempel: 5000 Global Index hos DNB har gitt meg ca. 230 kr. på et år. De pengene dekker KANSKJE en stor pizza på Peppes.

Har som ''regelen''/anbefalingen sier, bare 5 fond.

Anonymkode: 5ef7c...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Da kan du putte pengene i madrassen. Blir like lite verdistigning med det.

Enten satser man, eller så safer man. Å safe ''høyt'' med indeksfond fins ikke. Å safe er å safe. Det gir ingenting.

Med den logikken burde du heller tippe Vikinglotto. Indeksfond er det som gir høyest forventet avkastning. Hvis du har hele 5 aktive fond er sjansen stor for at de totalt sett gir en avkastning over 10 år som er ganske nær snittet av aktive fond, som betyr litt dårligere enn indeksfond.

Anonymkode: 51ceb...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på indeksfondet at jeg har 4 % avkastning. Et aktivt fond som DNB Teknologi? 28 %.

Anonymkode: 5ef7c...b9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun KLP sine indeksfond pga lavere gebyrer enn mange andre fond. Klart man kan være heldig å velge et aktivt fond som gir veldig god avkastning (opplevd det selv tidligere), men jeg tror indeksfond med mål om å oppnå en tilnærmet lik avkastning som markedet det er investert i, gir en større trygghet for at pengene over tid øker i verdi. Forvalterne vil velge "trygge havner" i et indeksfond. I et aktivt fond, kan forvalterne tillate seg å "leke" mer med pengene. Det kan gå veldig bra, men det kan også gå veldig dårlig. Så her må du føle på din egen risikovillighet. Er det 10 år frem i tid, så er det mer rom for å tåle svingninger.  Men ettersom boligmarkedet gjerne følges av resten av økonomien, sier det seg selv at nedgang i aksjemarkedet og nedgang i boligpriser, gjerne går hånd i hånd. Når aksjemarkedet går ned, stiger som hovedregel rentene, og prisene på boligene synker. Så når målet er å kjøpe bolig for pengene, må du følge med, og helst ta ut gevinsten før et evnt boligprisfall. Klarer du det, vil du vinne. Klarer du det ikke, sitter du på tapte investeringer når du trenger dem.

Anonymkode: b7b28...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Passive fond? Da kan du like greit la pengene stå på sparekonto med minusrenten den har...

Anonymkode: 5ef7c...b9e

Tull, tull, tull! Denne personen forgiftet dette forumet for noen måneder siden med dette tåpelige rådet. Nå er han (formodentlig en mann) i gang igjen. Å velge aktive aksjefond er et tapsprosjekt. Noen er heldige og treffer fondene som slår indeks på forhånd, men på 5 år taper 70% av aktive fond mot indeks. På 10 år taper 85% mot indeks. På 30 år taper 99% mot indeks.

Historisk har norske aktive aksjefond som investerer i Norge, faktisk slått hovedindeksen. Uvisst om dette vil gjelde i fremtiden, men det er ikke helt galskap å investere i en kurv av ulike norske aksjefond som investerer på Oslo børs.

Anonymkode: ed1f4...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at indeksfond slår aktive fond er kostnadene. Hvis aktive investorer har kostnader på 1,3% og indeksinvestorer har kostnader på 0,3%, så er det 100% sannsynlighet for at indeksinvestorene slår de aktive investorene med 1% i året.

Anonymkode: ed1f4...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp begge deler, TS;)

Jeg har 5 forskjellige fond. Både aktive, robotfond, obligasjonsfond og pengemarkedfond. Så langt har de aktive gitt mest avkastning.

Endret av Knirke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passivt fond. Dette hvis du tenker på langvarig sparing og ikke vil betale høye gebyrer. Dette er det som er mest safe, og det jeg ville startet med. 

Anonymkode: d00eb...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Knirke skrev:

Kjøp begge deler, TS;)

Jeg har 5 forskjellige fond. Både aktive, robotfond, obligasjonsfond og pengemarkedfond. Så langt har de aktive gitt mest avkastning.

Ja, det er det jeg har gjort. Jeg har 6500,- å spre på forskjellige fond. Disse er: 

Eika Norge

Eika Global 

KLP Global Indeks 

 

Pluss IPS, kontantsparing og nedbetaling huslån. 

Så jeg sprer godt. Håper det går bra. For jeg er nybegynner ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da låste du IPS pengene til du passerte 70, hvis man lever så lenge da. Største ulempen ved IPS.

Anonymkode: 5ef7c...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, WoOoW said:

Ja, det er det jeg har gjort. Jeg har 6500,- å spre på forskjellige fond. Disse er: 

Eika Norge 

Eika Global 

KLP Global Indeks

Eika-fondene er relativt dyre og har gitt dårlig avkastning. Du bør heller bytte dem ut med indeksfond. Hvis du vil investere i et norsk fond så kjøp DnB Norge Indeks eller Nordnet Superfond Norge. Det siste investerer bare i de aller største norske selskapene, men til gjengjeld tar de ikke noen avgift.

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04HET

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04P3L

Anonymkode: 51ceb...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eika-fondene er relativt dyre og har gitt dårlig avkastning. Du bør heller bytte dem ut med indeksfond. Hvis du vil investere i et norsk fond så kjøp DnB Norge Indeks eller Nordnet Superfond Norge. Det siste investerer bare i de aller største norske selskapene, men til gjengjeld tar de ikke noen avgift.

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04HET

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04P3L

Anonymkode: 51ceb...c7f

Hvis man sparer gjennom Eika, så tror de bare tilbyr ett indeksfond, KLP Aksjeglobal. Og for å være ærlig, så er dette et veldig bra fond og det er ikke noe i veien for å sette 100% av fondssparingen i dette fondet. Hvis vedkommende vil prøve ut de to Eika-fondene, så er det greit nok, men ikke sett mer enn 10-20-30% av sparingen i de fondene synes jeg. F.eks. 10-15% i Eika Norge, 10-15% i Eika Global og 70-80% i KLP Aksjeglobal. Personlig ville jeg satt 100% i KLP, men jeg ser ingen grunn til å påstå at det er et umiddelbart behov for å komme seg ut av de aktive fondene.

Anonymkode: ed1f4...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, WoOoW skrev:

Ja, det er det jeg har gjort. Jeg har 6500,- å spre på forskjellige fond. Disse er: 

Eika Norge

Eika Global 

KLP Global Indeks 

 

Pluss IPS, kontantsparing og nedbetaling huslån. 

Så jeg sprer godt. Håper det går bra. For jeg er nybegynner ;) 

Dette ser bra ut. Kjøper du alt gjennom Eika? Hva heter fonden(e)/fondspakken Du kjøper på IPS?

Anonymkode: ed1f4...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlig ville jeg satt 100% i KLP, men jeg ser ingen grunn til å påstå at det er et umiddelbart behov for å komme seg ut av de aktive fondene.

Anonymkode: ed1f4...b08

Ikke noe annet enn at de har gitt elendig avkastning, spesielt Eika Global. Det har tjent 3,28 prosentpoeng mindre i året enn indeks i snitt de siste 10 årene. Eika Norge har tjent 1,1% mindre i året enn Nordnet Superfond Norge ville gjort.

Anonymkode: 51ceb...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove

Jeg ville ikke hørt på noen i tråden som nevner hvor mye de selv har fått i avkastning, da de ikke er et representativt utvalg. Det er ingen som klarer å spå utviklingen til aksjemarkedet, så det beste du kan gjøre er å finne et indeksfond med lavest mulig forvaltningskostnad. Jeg ville vurdert å bytte bank til f.eks. KLP som, sist jeg sjekket, hadde fondene med lavest gebyr.

Du kan lese litt her:

https://www.smartepenger.no/sparing/732-forvaltningsstil-i-aksjefond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...