Gå til innhold

Timelønnen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

lønn snakker man ikke høyt om, det er iallfall min erfaring. 

Anonymkode: 90010...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da sterkt overdrevet, en timelønn på 169 kr i timen vil utgjøre en månedslønn på ca 27 000 kr, uten noe ekstrajobbing. Veldig lite trolig at noen med den lønnen skal betale så mye skatt som du skisserer. Med feriepenger tenker jeg at årsinntekten blir maks 362 000 kr, dersom den utgjør 12% av 324 000. I følge skattekalkulatoren for 2019, så vil skatten utgjøre ca 80 000 i året, da har jeg tatt høyde for null i formue og null i gjeld, og ingen fradrag for en enslig person. Dette er ca 6600 kr i måneden så selv da vil en ha utbetalt iallfall 20 000 kr i måneden. Det vil være ca. 3000 kr mer en antagelsen din, noe som er en hel del. Dersom man har gjeld og gjeldsrenter osv og fradrag på BSU-sparing så vil en betale noe mindre skatt og mulighet for å ha noe lavere skattetrekk. Den personen som jobber i butikk jobber trolig noe helg og kveld med tillegg så månedslønnen vil nok i realiteten være noe høyere. 

Man kan helt fint leve på den lønnen og spare dersom man fra før er vant med et nøktern forbruk. Nå er det gjerne sånn at de som har den type lønn også har lave utgifter, dette kan henge sammen med at man ikke har vent seg til et større forbruk. Man vil selvfølgelig tilpasse sin livssituasjon lønnen. Noen steder er nok boligmarkedet ekstremt, men for de fleste så vil de kunne finne en plass og bu i egen prisklasse. Selv er jeg nå student som er ferdigutdannet til sommeren. Jeg er vant å leve på 8000 kr i måneden nå og klarer det helt fint. Jeg lever nøkternt og har lave boutgifter. Denne nøkternheten vil jeg ta meg med videre når jeg skal begynne å jobbe, sånn at jeg kan spare opp mye på kort tid. 

Det er selvfølgelig mye vanskeligere dersom man er vant med høyere inntekter å skulle kutte så mye på utgiftene som man er vant med, om man skulle gå ned i lønn. Da kan andres budsjett virke helt urealistisk, men da ser man jo det fra eget forbruk. Jeg har hatt mye bedre råd som student, men har i slutten av studieløpet ikke jobbet, jeg trodde det skulle bli umulig å leve på 8000 kr i måneden, men det har gått helt fint når jeg har satt meg ned og gått over og kartlagt utgiftene. Fornøyelser, kleshopping og kutt på matbudsjettet er blant tiltakene jeg har gjort og det har gjort meg bevisst på at det er mulig å leve nøktern. De fleste kan klare seg med litt mindre om de prøver :)

Anonymkode: 912d4...f4e

Ok. Mulig han har litt mer utbetalt enn jeg trodde. Likevel, å spare 10000 av det beløoet høres urealistisk ut, med mindre man har noen å dele utgifter med (som også er enig i å leve sparsomt) eller veldig lave boutgifter. Man kan på de fleste områder tilpasse forbruk etter inntekt, men boutgiftene kan det være vanskelig med mange steder i landet. Og man må nesten ha et sted å bo. Har man lav inntekt fordi man er ufør, kan man jo flytte til et sted med lavere boutgifter, om man ikke har samboer/ektefelle å ta hensyn til. Men har man lavtlønnsjobb, er det verre. Noen må jo nødvendigvis ta lavtlønnsjobbene i Oslo og andre steder med dyrt boligmarked også. De stedene det er billigst å bo, er gjerne der det er vanskeligst å få jobb. 

Det er mye man kan spare på om man må. Men å f.eks kutte forsikring og ikke ta seg råd til tannlege, kan bli dyrt på sikt. Så det er ikke alt det lønner seg å spare på. 

En student kan selvsagt klare seg på 8000 om boutgiftene tillater det. Men da er det jo en midlertidig situasjon. Man setter gjerne en del ting på vent. Når det er sagt, synes jeg mange studenter ser ut til å leve godt. Fine klær, mye festing, reiser på ferie... Skjønner ikke hvordan enkelte får det til. I tillegg klarer mange å spare egenkapital. Mange får nok penger fra familie i tillegg. 

Er man godt voksen med lav inntekt kan jo nesten heller ikke forventes å bo i bofellesskap eller en hybel på 15 kvm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

lønn snakker man ikke høyt om, det er iallfall min erfaring. 

Anonymkode: 90010...332

Skjønner egentlig ikke helt dette. Hva er galt med å si hva man tjener? Ser at det kan skape dårlig stemning på arbeidsplasser med individuell lønn. Surt å få vite at kollegaen med samme utdanning/mangel på utdanning og samme erfaring tjener vesentlig mer enn deg selv om du "alltid" er på jobb, og "alltid" er åpen for å bytte vakt/ta ubekvemme vakter, mens vedkommende er mye borte og lite fleksibel. Skjønner den. 

Men om venner og bekjente fra en annen bransje spør hva man tjener? Hvorfor oppfører enkelte seg omtrent som det er en statshemmelighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg har i timelønn. Vet at jeg har ca 25000 utbetalt i måneden. Mer enn enkelte i denne tråden, men mye mindre enn mange andre. Når jeg plotter inn på diverse lånekalkulatorer, får jeg opp litt over en million. Da sier det seg selv at det ikke er mulig for meg å kjøoe bolig alene i Oslo uten en veldig stor egenkapital. Skal man spare opp millionbeløp, tar det lang tid, ihvertfall om man i mellomtiden må betale husleie på minst 10000 i måneden. Boligprisene stiger fortere enn sparekontoen. 

Å kutte utgiftene ned til beinet på kort sikt er en ting. Men over lengre tid er det verre. Man kan ikke slutte å gå til tannlege, bruke briller som er så svake at man ikke fungerer i hverdagen, klare seg uten kjøleskap og vaskemaskin, leve på ris og nudler over flere år og pådra seg mangelsykdommer, leve uten forsikring og risikere å komme i uføre om noe skulke skje osv osv... 

Anonymkode: 72da9...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

213 kr, digital markedsføring

Anonymkode: 868e2...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

timelønn er mer enn bare et tall. Lest arbeidskontrakten din?

Anonymkode: 90010...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

251,- privat omsorgsbolig

Anonymkode: 56f9e...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 22.34, AnonymBruker skrev:

Ikke ment som kritikk til deg. Men det er for mye etter min mening, med tanke på hva andre tjener i staten eller kommuner.

 

Greit om det er privat, men her går skattepengene.

Anonymkode: 9f4ab...c2a

Hvorfor er det for mye? Vedkommende har sikkert verdifull kompetanse og har brukt mange år på utdanning. 

Anonymkode: 0da3f...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 23.06, Fru Uperfekt skrev:

Om du bor hjemme kan nok det stemme men kun i en kort periode.

Lønnen til lærlinger er trappebasert

En annen viktig forskjell er selvsagt at fra Lånekassen får man LÅN. Som lærling får man lønn under utdanning. Veldig gunstig ordning, spør du meg. Som lærling er man ikke i en vanlig jobb, man er under utdanning. Derfor kan man ikke sammenligne med folk som har en vanlig jobb. 

Anonymkode: 0da3f...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

566 kroner/time på papiret ut ifra fastlønn, men siden jeg som leder må jobbe mye ekstra uten mer betaling, er den reelle timelønna en del lavere. 

Anonymkode: 5b998...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

255kr i timen + bonus. Selger i butikk :)

Anonymkode: ba9b3...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...