Gå til innhold

Timelønnen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I den faste jobben min ca 650. Så har jeg en del konsulentarbeid som ekstra arbeid hvor jeg fakturerer mellom 750 og 1400, litt ut fra oppdragsgiver og oppgave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Thyra skrev:

Det handler ikke bare om prioriteringer, nei. Med den lønna vil han ha ca 17000-18000 utbetalt. Når han da sparer 10000 av dem, vil det resterende mange steder i landet ikke være nok til tak over hodet. Så må man ha strøm, litt mat, noe transportkostnader har de fleste, forsikring bør man ha, vanskelig å klare seg helt uten mobil og internett i dag. Tannlege og lege innimellom, en gang i blant nye klær eller sko, nytt kjøleskap o.l. Det sier seg selv at det regnestykket ikke går opp om man bor alene. For ikke å snakke om hvis man i tillegg er avhengig av medisiner, briller, linser, har studielån osv. 

Om man har noen å dele utgifter med, bor gratis hjemme, har nedbetalt bolig eller av en eller annen grunn har veldig billig leie, blir det selvsagt et annet regnestykke. 

Poenget er at dette ikke bare handler om hvor flink og nøysom man er. Men også hvilke utgifter man har. 

Det var da sterkt overdrevet, en timelønn på 169 kr i timen vil utgjøre en månedslønn på ca 27 000 kr, uten noe ekstrajobbing. Veldig lite trolig at noen med den lønnen skal betale så mye skatt som du skisserer. Med feriepenger tenker jeg at årsinntekten blir maks 362 000 kr, dersom den utgjør 12% av 324 000. I følge skattekalkulatoren for 2019, så vil skatten utgjøre ca 80 000 i året, da har jeg tatt høyde for null i formue og null i gjeld, og ingen fradrag for en enslig person. Dette er ca 6600 kr i måneden så selv da vil en ha utbetalt iallfall 20 000 kr i måneden. Det vil være ca. 3000 kr mer en antagelsen din, noe som er en hel del. Dersom man har gjeld og gjeldsrenter osv og fradrag på BSU-sparing så vil en betale noe mindre skatt og mulighet for å ha noe lavere skattetrekk. Den personen som jobber i butikk jobber trolig noe helg og kveld med tillegg så månedslønnen vil nok i realiteten være noe høyere. 

Man kan helt fint leve på den lønnen og spare dersom man fra før er vant med et nøktern forbruk. Nå er det gjerne sånn at de som har den type lønn også har lave utgifter, dette kan henge sammen med at man ikke har vent seg til et større forbruk. Man vil selvfølgelig tilpasse sin livssituasjon lønnen. Noen steder er nok boligmarkedet ekstremt, men for de fleste så vil de kunne finne en plass og bu i egen prisklasse. Selv er jeg nå student som er ferdigutdannet til sommeren. Jeg er vant å leve på 8000 kr i måneden nå og klarer det helt fint. Jeg lever nøkternt og har lave boutgifter. Denne nøkternheten vil jeg ta meg med videre når jeg skal begynne å jobbe, sånn at jeg kan spare opp mye på kort tid. 

Det er selvfølgelig mye vanskeligere dersom man er vant med høyere inntekter å skulle kutte så mye på utgiftene som man er vant med, om man skulle gå ned i lønn. Da kan andres budsjett virke helt urealistisk, men da ser man jo det fra eget forbruk. Jeg har hatt mye bedre råd som student, men har i slutten av studieløpet ikke jobbet, jeg trodde det skulle bli umulig å leve på 8000 kr i måneden, men det har gått helt fint når jeg har satt meg ned og gått over og kartlagt utgiftene. Fornøyelser, kleshopping og kutt på matbudsjettet er blant tiltakene jeg har gjort og det har gjort meg bevisst på at det er mulig å leve nøktern. De fleste kan klare seg med litt mindre om de prøver :)

Anonymkode: 912d4...f4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frisør tariff starter på 152,-

Jeg tror nok du har vært naiv ja. 

Anonymkode: f6682...1a4

Jeg skal ikke protestere på at jeg har vært naiv/uvitende, men jeg er fremdeles overrasket. Faglærte frisører har faktisk fått seg en utdanning, så det er rart at ikke tariffen gjenspeiler det.

Mener  det er et par år siden jeg sjekket tarifflønn for butikkansatte, tror Coop var den kjeden som på den tiden hadde høyest tariff, og de er jeg ganske sikker på lå en del høyere enn det. Og butikkansatte har jo også diverse tillegg. Finner dessverre ikke linken nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønn er viktig,dermed basta! Men det er et stort Men.

Anonymkode: 90010...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎05‎.‎2019 den 9.59, AnonymBruker skrev:

Eksisterer ikke, er lærling. Sikkert 60 kroner timen eller noe, deprimerende lavt.

Anonymkode: 615cd...ac2

 

Føler den 😭 Lillesøsteren min jobber deltid og til tross for at jeg jobber mer enn hun som lærling, tjener hun mye mer de timene hun jobber. Kjempefint med årslønn fordelt på to år ja. Spesielt når de på jobb anser lærlingen som ren arbeidskraft og en får seg instruktør som ikke gir instruksjoner og ingen tid til å gjøre oppgaver. Begynner å lure på om det var verdt det for å slippe påbygg

Anonymkode: ba0df...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 23.41, AnonymBruker skrev:

269, veldig dårlig if bransjestandard (It-konsulent privat, med master i informasjonsteknologi). Men det følger mange friheter til f.eks. hjemmekontor når jeg vil og flexitid når jeg vil uten kjernetid, så det veier opp og gjør at jeg ikke ønsker å søke ny jobb selv om jeg har fått tilbud om over 100.000 mer i årslønn i andre bedrifter (med mindre frihet). 

Anonymkode: 2e586...747

 

Hvor i landet jobber du og hvor lenge har du jobbet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.5.2019 den 9.57, AnonymBruker skrev:

310. Jobber som klinisk pedagog i BUP.

Anonymkode: 603f2...32b

Ikke ment som kritikk til deg. Men det er for mye etter min mening, med tanke på hva andre tjener i staten eller kommuner.

 

Greit om det er privat, men her går skattepengene.

Anonymkode: 9f4ab...c2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ti10 skrev:

 

Dette er ikke negativt ment, men jeg er overrasket over at det fremdeles finnes så lave timelønnssatser. Hva slags butikk er det du jobber i ? Er du ny og har lav ansiennitet? 

Og jeg trodde frisørlønningene var høyere enn 162,-? 

Timelønnssatsene deres må da ligge godt under tariff?

Den norske gjennomsnittslønnen er 45610,-, og det er mulig jeg har vært naiv, men nå ble jeg overrasket.

 

Var meldem i fagforbundet for noen år siden og får enda nyhetsmail. Leser av og til. Har vært en del skriveri om elendige forhold for frisører og elendig betaling, så det går nok an ja. Er visst nok en app som f@cker til en del med forholdene deres også.

Anonymkode: 9f4ab...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

285 kr . Jobber i spesialisthelsetjeneste. 70 kroner mer pr time i kveldstillegg.

Anonymkode: e5291...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pleier ikke å fortelle hva jeg tjener. Men det er viktig med at man overlater det til advokat. De kan forhandle, og de får frem godene som alle ansatte trenger innfelt i en arbeidskontrakt. 

Anonymkode: 90010...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

720 kr ca, Pilot.

Anonymkode: f8d7e...1af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

219-,

Lagermedarbeider med eget ansvarsområde. Absolutt ingen utdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ingen kommentar.

Anonymkode: 90010...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

205,- assistent i barnehage. Kommer ikke høyere opp. :) Fornøyd med lønnen :)

 

Anonymkode: 97af5...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønn er viktig, lønn er status. 

Anonymkode: 90010...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

182 kr t. Assistent på skole. Har mye fri, og behagelig jobb. 

Anonymkode: ed138...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg elsker lite stress, lønn er kun bonus, idrettsutøver mentalitet. 

Anonymkode: 90010...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter skatt er det lavere enn hva man får fra lånekassen hvis du lurte på det

Anonymkode: b2f75...7e3

Om du bor hjemme kan nok det stemme men kun i en kort periode.

Lønnen til lærlinger er trappebasert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Clefable skrev:

Jeg har jobbet fem år i butikk til sammen, og ett år i denne. Så har jo fortsatt ikke så mye ansiennitet akkurat i denne butikken da. Det er en helt vanlig klesbutikk. På den forrige butikken tjente jeg 192 kr i timen etter fire år, så det føles ganske lite med 169 for meg også. Men flere som er yngre enn meg og uten like lang erfaring ligger på 155-162 kr i timen.  

Ansiteten fra tilsvarende stilling skal telle inn på nåværende stilling, er i det minste det jeg har lært 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...