Gå til innhold

Hvor mange bad/toaletter til stor familie? Bygge hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge hus. Vi blir fire (kanskje fem etterhvert) barn og to voksne, barna er fra 1-7 ved innflytting, vi håper å bli værende der til de flytter ut. Bosted er langt unna slekt så det blir en del overnattingsbesøk av 2-5 personer. 

Vi bygger minimum med 2 bad (2.etg) og ett gjestetoalett (1.etg). 1 bad i forbindelse med hovedsoverom som ikke vil være tilgjengelig for andre enn meg og partner, 1 bad ved barnerommene, og et gjestetoalett i hovedetasje hvor gjesterom er plassert.

Planløsningen gir mulighet for å bygge ett ekstra toalett i 2. etg ved barnerommene der det ellers vil være en liten bod. En annen mulighet er å ta noe areal av vaskerom/gang og bygge et lite bad i 1.etg med dusjmulighet, i tillegg til gjestetoalettet. Vi må planlegge rommene mht vann og avløp etc., men de ekstra rommene kan godt bli stående uinnredet i noen år, derfor er ikke valget kritisk for budsjett. 

Jeg opplever det som trangt når vi er gjester hos de samme slektningene med 1 bad+1 toalett på deling. Jeg er også litt redd for de uunngåelige rundene med omgangssyke på hele gjengen. I tillegg til at vi kommer til å være perioder med inntil 5 voksne og 7 barn i huset, spesielt under ferier og høytider, og vi ønsker det skal være komfortabelt nok for alle. Etter hvert ville alle barna være tenåringer. Derfor prøver vi tenke nøye igjennom gode løsninger for bad og toalett. 

Enten holder det med 2 bad + 1 toalett, eller så kan vi altså velge 3 bad + 1 toalett, 2 bad + 2 toalett eller 3 bad + 2 toalett.

Hva ville du vektlagt i vår situasjon? Hva ville du foretrukket som tenåring med minst 3 søsken og jevnlig besøkende besteforeldre og søskenbarn du ev. deler bad med? Hva slags løsning ville du foretrukket som gjester hos oss? 

 

Anonymkode: 7f051...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er 3 barn og 2 voksne. Har tre gode bad 8-10 m2 og en gjeste toalett i tillegg. Synes det er helt perfekt.

Anonymkode: c9443...fb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 er perfekt. 

Ett helt eget, privat, med inngang fra hovedsoverommet. 

Ett til barn. 

Ett i tilknytning til gjestesoverom, som også barn kan bruke når de er eldre og trenger mer tid. 

Ett gjestetoalett i nærheten av gang/hovedoppholdsrom. 

Jeg har noen ganger lurt på om vi burde satt inn et dusjhørne på vaskerommet i tillegg, for grovvask, dyr, og lignende. Men det er egentlig ikke et stort savn. 

Anonymkode: 236da...207

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker 2 bad blir for lite, spesielt siden det ene badet kun er for dere voksne. Jeg syns best løsningen er 2 bad oppe, gjestetoalett og ekstra bad nede. Så kan to unger dusje samtidig, og gjester slipper å gå opp for å dusje - hvis jeg oppfatter det riktig at gjesterom er i 1. etg.

Endret av Agathe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3,5 er perfekt. 

Ett helt eget, privat, med inngang fra hovedsoverommet. 

Ett til barn. 

Ett i tilknytning til gjestesoverom, som også barn kan bruke når de er eldre og trenger mer tid. 

Ett gjestetoalett i nærheten av gang/hovedoppholdsrom. 

Jeg har noen ganger lurt på om vi burde satt inn et dusjhørne på vaskerommet i tillegg, for grovvask, dyr, og lignende. Men det er egentlig ikke et stort savn. 

Anonymkode: 236da...207

Jeg synes dette er et godt forslag.  Ville tatt to vasker på barnas bad.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre komplette bad alle med to vasker  dusj toalett bide og på badet i midtetasje et  Massasjekar. Så har vi et grovbad i tilknytning til vaskerom/garasje med toalett og dusj/vask og liten badstue. Vaskemaskin til arbeids/hageklær. samt utslagsvask  

perfekt løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En generell regel er ett bad per to soverom. Ser for meg at dere fort ender opp med 6-7 soverom? Da trenger dere tre bad. Med ett bad reservert til dere voksne er det godt å ha ett til gjester/tenåringer og ett til barna. Plutselig har barna fått kjærester og dere er over 15 stk i huset i en ferie... 

ville også hatt ett toalett i nærheten av stuen. Ikke spesielt hyggelig om gjester må gjennom halve huset for å gå på do.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pillarguri skrev:

Jeg synes dette er et godt forslag.  Ville tatt to vasker på barnas bad.  

Jeg kan faktisk ikke anbefale to vasker på voksen-badet varmt nok heller. 

Et behov jeg aldri trudde jeg skulle ha, sa bare "jada" i full fart da dette ble foreslått. Men nå har vi hver vår - og det er fantastisk hver morgen, og når vi skal noe. Da går det ofte i ett med tannpuss, hår, barbering....og vi kan bruke badet samtidig uten å "krangle" om plassen.  (Samt at vi endelig fikk bevist at det er han som griser til speilet, og jeg som tetter vasken med hår.) 

Anonymkode: 236da...207

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt satt ut av hvor mange bad/toalett folk har. Er dette virkelig normalen nå? Her i huset har vi ett bad m/toalett og vi er (var) to voksne og to barn. To soverom, ett til de voksne og ett til barna.

Anonymkode: 0484e...9b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blir helt satt ut av hvor mange bad/toalett folk har. Er dette virkelig normalen nå? Her i huset har vi ett bad m/toalett og vi er (var) to voksne og to barn. To soverom, ett til de voksne og ett til barna.

Anonymkode: 0484e...9b9

Det handler jo bare om hva man er vant med. Jeg vokste opp i en stor familie med 2 bad, ingen vonde minner. 

Men fy søren så godt det er når du blir vant til at ditt bad bare er ditt (og mannens) og du kan ligge i badekaret så lenge du vil, når ungene selv får finne ut av hvem sin tur det er, når du slipper å møte halvnakne overnattingsgjester i baderomsdøra om morgenen og når gjestene slipper å traske halve huset rundt for en tur på toalettet, for å bli møtt av undertøyet du glemte å hive i skittentøyet.... 

Anonymkode: 236da...207

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden et av badene blir forbeholdt deres rom bør dere ihvertfall ha tre fulle bad.

I motsetning til mange andre mener jeg det ikke er viktig med to vasker på et bad. Det som er viktig er benkeplate med tilgang til speil. Man kan fint kombinere mye tannpuss, hår, sminke og barbering på et bad, så lenge man slipper å sloss om å stå foran speilet. Vasken er lettere å dele på.

Anonymkode: 3b8a1...7b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode innspill! Spesielt det lille regnestykket med 2 soverom pr bad. Det stemmer at vi bygger med 7 soverom, hvorav 1 gjesterom i 1.etg, i 2.etg blir det hovedsoverom, 4 barnerom og 1 syrom/mulig fremtidig barnerom. Med 2 soverom pr bad høres jo 3,5 bad ganske fornuftig ut. Jeg har vært litt redd det blir ansett som veldig overdrevent, men vi er mange i familien, vi har mulighet til å bygge romslig, vi bygger for å bo her i mange år, og vi har mye gjester. 

En annen faktor jeg glemte nevne er at minst en av de regelmessige gjestene begynner bli dårlig til bens, som i seg selv er et argument for tilgjengelig bad på hovedplan og at 2.etg er forbeholdt de fastboende. Så nå tror jeg det blir det altså.

Det vil jo også, som nevnt over, bli et mulig ekstra bad for tenåringer etter hvert. Spesielt tenåringsjenter er vel kjent for å bruke mye tid på badet... Samtidig tenker jeg barna kanskje setter pris på å ha eget bad, en del av argumentene om privatliv og muligheten til å være ferdig stelt og slippe møte gjestene halvnaken i baderomsdøren om morgenen, gjelder jo også for barna, det er jo deres hjem også.

Takk for tips om to vasker eller bredt speil på "barnebadet", det hadde jeg ikke tenkt over at kan være lurt!

Er det noen andre tanker om mulig ekstra toalett i 2.etg? Jeg tenker det kan være praktisk siden det er der alle starter dagen, at de slipper gå ned før de er påkledd for dagen om et av søsknene er i dusjen, eller om de våkner og må opp en tur på natt samtidig. Men da går det mer på nærhet enn på antall... Ville dere lagt opp vann og avløp så vi har mulighet til å vurdere behovet senere? Rommet vil uansett benyttes som bod i noen år først. 

Anonymkode: 7f051...18e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen andre tanker om mulig ekstra toalett i 2.etg? Jeg tenker det kan være praktisk siden det er der alle starter dagen, at de slipper gå ned før de er påkledd for dagen om et av søsknene er i dusjen, eller om de våkner og må opp en tur på natt samtidig. Men da går det mer på nærhet enn på antall... Ville dere lagt opp vann og avløp så vi har mulighet til å vurdere behovet senere? Rommet vil uansett benyttes som bod i noen år først. 

Anonymkode: 7f051...18e

Om mulig ville jeg heller vurdert separat toalett-bad på "barne"-badet. Det gir dem mer fleksibilitet. Tenåringer vil gjerne stelle seg med vask+speil uten andre i rommet. Mens jeg og mannen bare låser doen de 1-2 minuttene vi er på do, og har åpen-dør-policy ellers. 

Men ville ikke bygget et eget toalett i 2.etg om det var et fullt bad der til disse. Unger/tenåringer løper lett ned trappene til badet/gjestetoalettet i 1.etg om badet i 2.etg er opptatt. 

Anonymkode: 236da...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange gode innspill! Spesielt det lille regnestykket med 2 soverom pr bad. Det stemmer at vi bygger med 7 soverom, hvorav 1 gjesterom i 1.etg, i 2.etg blir det hovedsoverom, 4 barnerom og 1 syrom/mulig fremtidig barnerom. Med 2 soverom pr bad høres jo 3,5 bad ganske fornuftig ut. Jeg har vært litt redd det blir ansett som veldig overdrevent, men vi er mange i familien, vi har mulighet til å bygge romslig, vi bygger for å bo her i mange år, og vi har mye gjester. 

En annen faktor jeg glemte nevne er at minst en av de regelmessige gjestene begynner bli dårlig til bens, som i seg selv er et argument for tilgjengelig bad på hovedplan og at 2.etg er forbeholdt de fastboende. Så nå tror jeg det blir det altså.

Det vil jo også, som nevnt over, bli et mulig ekstra bad for tenåringer etter hvert. Spesielt tenåringsjenter er vel kjent for å bruke mye tid på badet... Samtidig tenker jeg barna kanskje setter pris på å ha eget bad, en del av argumentene om privatliv og muligheten til å være ferdig stelt og slippe møte gjestene halvnaken i baderomsdøren om morgenen, gjelder jo også for barna, det er jo deres hjem også.

Takk for tips om to vasker eller bredt speil på "barnebadet", det hadde jeg ikke tenkt over at kan være lurt!

Er det noen andre tanker om mulig ekstra toalett i 2.etg? Jeg tenker det kan være praktisk siden det er der alle starter dagen, at de slipper gå ned før de er påkledd for dagen om et av søsknene er i dusjen, eller om de våkner og må opp en tur på natt samtidig. Men da går det mer på nærhet enn på antall... Ville dere lagt opp vann og avløp så vi har mulighet til å vurdere behovet senere? Rommet vil uansett benyttes som bod i noen år først. 

Anonymkode: 7f051...18e

Det er ett behov du allerede har begynt å tenke på. Så om det ikke sprenger budsjettet eller noe ville jeg lagt opp rør til det. Da har du muligheten til å lage toalettet om du ser behovet. Om ikke har du ett pent kott 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke økonomien deres, men jeg tenker at mange bad fort blir dyrt. Er man så heldig at man kan være på besøk, trenger man et eget bad? 

Hva med fremtidig salgsverdi? Dersom huset er godt egnet til å brukes som barnehjem, har dere bygget noe veldig sært, som ikke mange andre ønsker å betale for. Noe å tenke på. 

Vi blir to voksne og to barn i huset som vi bygger. Vi velger 2 1/2 bad.

Plan 1 gjesterom og 2 barnerom - 1 bad. Det er flest hverdager. Vi driver ikke hotell. 

Plan 2 Hovedsoverom med eget bad og eget WC for gjester/barn i tilknytting til stue/spisestue/Tv-stue.

Anonymkode: 81304...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det holder med to fulle bad + gjestetoalett. 

Om dere har overnattingsgjester, kan jo noen dusje også på det badet som kun har inngang fra deres soverom.

Mange bad er dyrt. Det skal holdes ved like og pusses opp, og det er dyrt om noe går i stykker. 

Anonymkode: d3777...8c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med 4 kanskje 5 barn ville jeg virkelig vurdert 3 bad om dere har muilghet. Om 2 bad ville jeg ikke latt det ene være i tilknytning til deres soverom men hatt begge med dør ut i gang så det går an å dele annerledes enn ett for voksne og ett for barn når barna blir tenåringer. (Vi hadde feks 1 for far og sønn og 1 for mor og datter pga delte litt såper osv men begge badene hadde do så kunne brukes av gjester/om det andre var opptatt om nødvendig). Praktisk å ha toalett i alle etasjer. Lager man først et gjestetoalett og bygger selv er det vel ikke mange ekstra kvadratmeter og rør for å få opp en liten dusjnisje der? Ville tenkt over løsninger som gjør gjestetoalettet brukbart som mer enn kun toalett - skap til oppbevaring, stikk-kontakt til hårføner, slike ting. Venner av oss har feks kombinert vaskerom og gjestetoalett/dusj i første etasje og så har de eget hverdagsbad i andre etasje.

Vi er 2 voksne i leilighet med 2 bad nå der det ene er i tilknytning til soverommet og ikke mulig å komme til uten å gå gjennom soverommet. Vi bruker nesten bare det badet som har inngang fra gangen, for det funker ikke for vår rutine å bruke det på soverommet, siden vi jobber litt forskjellige skift og ikke vil gå gjennom soverommet for å komme til badet når den andre sover feks.. + at "master badet" er mye mindre. Bruker det egentlig bare om jeg må tisse om natten eller om hovedbadet er opptatt og det haster å gå på do eller dusje.. Så ut ifra min erfaring av det ville jeg ikke bygget et bad man må gjennom et soverom for å komme til når man skal dele på det. 

Anonymkode: 794f6...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forresten heller hatt flere bad enn kjempestore bad som jeg gjerne ser på finn-annonser fra større hus på landet. Man trenger ikke gigaplass på badet, da er det mer praktisk å ha flere rom, separat toalett osv :)

Anonymkode: 794f6...06c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er så mange, ville jeg hatt 3 bad og ekstra toalett. 1 bad på 4-5 barn, blir veldig lite, spesielt den dagen de blir tenåringer. Jeg bor alene med 2 barn, vi har 1 bad og et ekstra toalett. Skulle gjerne hatt ett ekstra bad, men da kunne vi droppet ekstra toalett. For 2 toalett til 3 personer, det er nok. 

Anonymkode: f55d8...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne, to tenåringer og tre små - vi har 3,5 bad. Ett bad i hver etasje og gjestewc i hovedetg. 

Færre bad hadde ikke fungert, særlig mtp alderen på barna. En tenåring skal slippe å dele bad med en tre-åring. 

Anonymkode: 25d19...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...