Gå til innhold

Måtte snakke til mor på butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har gjort akkurat det samme med mine barn - ugrei oppførsel = handelen avsluttes.

Men hva om det er akkurat det barnet ønsker å oppnå? Da har du sikret deg ugrei oppførsel hver bidige gang dere skal noe i det offentlige rom som ungen ikke har lyst til. 

Alle barn er ikke like, og med noen barn må man bare stå på sitt der og da for å skåne omgivelsene for videre utagering i fremtiden. 

En ting er å snakke til andres barn, det kan være veldig velkomment. Men når TS så skjeller ut mor, viser hun jo barnet at mor ikke fortjener respekt. Det ble kanskje stille der og da, men hun har jo ikke gjort verken mor eller omgivelsene noen tjenester ved neste trassanfall, når hun valgte å svekke mors posisjon overfor barnet ved denne anledningen. 

Endret av Hactar
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære ts...

Denne tråden ble startet igår når jeg selv var ute å handlet med min lille gutt på 1,5 år. 

Han hylte, skrek å ropte «neeeei» igjennom hele butikken. ALLE så på oss. Ingenting nyttet, verken å bære, sitte i vognen, eller sitte på stolen i vognen. 

Nå er det bare sånn at vi må handle mat for å slippe å sulte.

Jeg skammet meg og ble meget flau, men prøvde å beholde roen mens jeg prøvde å hysje på han. 

Det endet med at jeg måtte kjøpe noe han likte for å få fred. 

Inni meg ville jeg bare gråte. Litt fordi jeg synes det er ekkelt, litt fordi jeg tenker at jeg bare har lyst å låse oss inne og aldri gå ut blandt folk. Og mest fordi jeg er en sliten mor. 

Jeg trodde at andre mennesker som er ute i offentlighet, ja sånne som du, har forståelse for at det kan være vanskelig å være mamma i blandt. 

Men etter å ha lest denne tråden sitter jeg med tårer i øynene og klump i halsen og er enda mer bombesikker på at vi bare kan unngå offentligheten i mange år til....! 

Husk på at det er mye du ikke vet. Synes synd på den «tafatte» mammaen. 

Tipper du ikke har barn selv.

Tusen takk for at du fikk meg til å føle meg MYE bedre...!!!!!

Anonymkode: 81cf0...29c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon med seg selv, oppfordring til brudd på norsk lov, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Minner om at:

Sitat

* Det er ikke lov å diskutere med seg selv, eller utgi seg for å være flere personer i en tråd, ved å benytte flere kontoer eller AnonymBruker-funksjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppførte meg sånn på butikken HVER gang vi var der, verdens verste drittunge. Hver eneste gang ble jeg løfta under armen og ut i bilen, verså god å vente der. Det burde gå an å gjøre i dag også selv om verden har blitt overpedagogisk og ingen skal straffes for noe. Eneste feilen mine foreldre gjorde var å ta meg med inn på butikken på nytt neste gang.

Anonymkode: cf71d...229

I dag er det omsorgssvikt å la en unge vente alene i bilen. Bilen kan bli stjålet, begynne å brenne osv, osv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære ts...

Denne tråden ble startet igår når jeg selv var ute å handlet med min lille gutt på 1,5 år. 

Han hylte, skrek å ropte «neeeei» igjennom hele butikken. ALLE så på oss. Ingenting nyttet, verken å bære, sitte i vognen, eller sitte på stolen i vognen. 

Nå er det bare sånn at vi må handle mat for å slippe å sulte.

Jeg skammet meg og ble meget flau, men prøvde å beholde roen mens jeg prøvde å hysje på han. 

Det endet med at jeg måtte kjøpe noe han likte for å få fred. 

Inni meg ville jeg bare gråte. Litt fordi jeg synes det er ekkelt, litt fordi jeg tenker at jeg bare har lyst å låse oss inne og aldri gå ut blandt folk. Og mest fordi jeg er en sliten mor. 

Jeg trodde at andre mennesker som er ute i offentlighet, ja sånne som du, har forståelse for at det kan være vanskelig å være mamma i blandt. 

Men etter å ha lest denne tråden sitter jeg med tårer i øynene og klump i halsen og er enda mer bombesikker på at vi bare kan unngå offentligheten i mange år til....! 

Husk på at det er mye du ikke vet. Synes synd på den «tafatte» mammaen. 

Tipper du ikke har barn selv.

Tusen takk for at du fikk meg til å føle meg MYE bedre...!!!!!

Anonymkode: 81cf0...29c

Hvorfor handler du ikke FØR barnet hentes i barnehage, eller før barnet er overtrett og sliten? Jeg hadde alltid en haug av aktiviteter klar i vogna de gangene jeg måtte dra barnet med meg på butikken (nøkkelknippe, bok, «maissnop», noe jeg visste kunne oppholde barnet). Jeg snakket også alltid med barnet, med rolig stemme, observerte butikken sammen med barnet, holdt en samtale gående rett og slett. Da var barnet intr i meg, og ikke alt som foregikk rundt barnet. Da ble også barnet interessert i menneskene rundt i butikken, og pludret å smilte, og på den måten gjorde seg opptatt videre (de aller færreste kan motstå en blid og fornøyd baby/barn)..stress overføres til barnet - er du stresset når du går inn i butikken, blir barnet også automatisk stresset. Unngå slike situasjoner, og øv på det! Start med å være i butikken i 5 min og øk. 

Du må også slutte å ta deg nær om folk stirrer - stirr tilbake! Få deg selvtillit som mor - du er den aller beste for barnet ditt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har det blitt til at barna ikke skal høres eller synes i dagens samfunn? Helst skal dem være innendørs til de er 10 år og ferdig oppdratt.

Jeg er for at man skal kunne snakke til andres barn, men at du henvendte deg til moren, hva ville du oppnå med det? Hva vet du om hva hun hadde gjort før du blandet deg inn? Jeg er helt sikker på at hun hadde gjort alt hun kunne, og at hun overså barnets oppførsel som en siste utvei. 

Nå har jeg store barn, men husker en gang da 2,5-åringen slo seg fullstendig vrang på butikken. Da kom det en dame bort til oss og sa til barnet: "er du så sint i dag?", videre så hun på meg og sa at hun hadde 3 små selv, så hun visste akkurat hvordan jeg hadde det. Hva med å heller bygge opp småbarnsforeldre enn å bryte dem ned til hver tid? Det snakkes så mye på KG om barn og foreldre som tror de er Guds gave til verden. De finnes helt sikkert, men det er sjelden jeg treffer dem ute i samfunnet. De fleste gjør alt de kan for å oppdra barna sine. 

Anonymkode: c13bc...fc8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mere skremmende og effektivt å få tilsnakk fra en fremmed. Alle er mere enn velkomne til å gi min unge tilsnakk om hun ikke oppfører seg. 

Anonymkode: 6fc4e...30a

Enig. Spesielt min minste lider av selektiv hørsel om jeg sier noe - men om noen andre sier fra derimot! 

Anonymkode: d01e4...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant fremmede ikke kjefter og skremmer barna mine, men snakker strengt eller alvorlig til dem, så setter jeg pris på om noen sier til barna mine at de ikke må røre, eller være stille. Jeg prøver alltids og snakker til dem men de pusher grenser mye mer med mor enn en fremmed. 

Et klassisk eksempel er når ene barnet mitt begynner å mase om snacks ved kassa og jeg legger på plass og sier nei mange ganger.. Så sier kassadamen vennlig "Ikke røre" og barnet slutter straks. Supert! 

Anonymkode: 82ae7...04d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det egentlig? 

Anonymkode: 4177b...8a1

Fordi man gjør ikke slikt! Av alle grunner som nevnt.

Og det er bare ondskapsfullt. Fysj!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som voksen hadde jeg skreket i solidaritet med ungen. Hva er det du tror om deg selv? Kanskje ungeb har adhd, autisme også kommer du og leker smart. Nei hadde det vært ungen min hadde jeg aldri habdlet fra deg og sendt en klage over hvor utålmodig du er. 

Anonymkode: e0ac3...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Vera skrev:

Hvorfor handler du ikke FØR barnet hentes i barnehage, eller før barnet er overtrett og sliten? Jeg hadde alltid en haug av aktiviteter klar i vogna de gangene jeg måtte dra barnet med meg på butikken (nøkkelknippe, bok, «maissnop», noe jeg visste kunne oppholde barnet). Jeg snakket også alltid med barnet, med rolig stemme, observerte butikken sammen med barnet, holdt en samtale gående rett og slett. Da var barnet intr i meg, og ikke alt som foregikk rundt barnet. Da ble også barnet interessert i menneskene rundt i butikken, og pludret å smilte, og på den måten gjorde seg opptatt videre (de aller færreste kan motstå en blid og fornøyd baby/barn)..stress overføres til barnet - er du stresset når du går inn i butikken, blir barnet også automatisk stresset. Unngå slike situasjoner, og øv på det! Start med å være i butikken i 5 min og øk. 

Du må også slutte å ta deg nær om folk stirrer - stirr tilbake! Få deg selvtillit som mor - du er den aller beste for barnet ditt. 

Er ikke så lenge siden ei fikk høre det her inne at hun handlet før hun hentet i barnehage....nå er jeg enig i at man godt kan handle før man henter i barnehagen. Var flere ganger jeg handlet og lagde middag før jeg hentet da jeg hadde småbarn. For mine barn og meg var det bedre at middagen var klar når de kom hjem selv om det betydde litt lengre tid i barnehagen....

Anonymkode: d01e4...f4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt diskutert opp og ned her inne på KG om mødre som ikke reagerer når barnet deres står å skriker i butikken.

Dette skjedde i dag på min lokale butikk. En liten gutt sto å skrek lenge og vel fordi han ikke fikk viljen. Midt i matbutikken.

Hans tafatte mor sto bare helt oppreist uten å reagere noe som igjen var til stor sjenanse på oss andre i butikken.

Jeg gikk bort til ungen, satte meg ned og så han dypt inn i øynene: «Store gutter oppfører seg ikke som små babyer inne på matbutikken».

Det ble helt stilt fra gutten. Jeg reiste meg opp, så mot mora og sa at neste gang hun er på butikken må hun ta hensyn at det er andre folk i verden en henne.

Så ja det nytter å si i fra, det nytter å lære andres barn hva som er rett og galt. Det funker!

Anonymkode: 0df02...0f6

Huff... du kommer til å falle hardt ned fra den pidestallen du har satt deg oppå. 

Anonymkode: 0b7c3...038

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint at du grep inn, men syns ikke noe om måten du snakket til gutten på. 

Anonymkode: 4c8cf...ab8

En kan ikke alltid stryke barn med hårene. TS gjorde det moren burde ha gjort. Hun var heller ikke stygg med han.

Hva ER det med dere tafatte foreldre som bare lar ungen gjøre hva han/hun vil?

Anonymkode: aad9c...5ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Vera skrev:

Hvorfor handler du ikke FØR barnet hentes i barnehage, eller før barnet er overtrett og sliten? Jeg hadde alltid en haug av aktiviteter klar i vogna de gangene jeg måtte dra barnet med meg på butikken (nøkkelknippe, bok, «maissnop», noe jeg visste kunne oppholde barnet). Jeg snakket også alltid med barnet, med rolig stemme, observerte butikken sammen med barnet, holdt en samtale gående rett og slett. Da var barnet intr i meg, og ikke alt som foregikk rundt barnet. Da ble også barnet interessert i menneskene rundt i butikken, og pludret å smilte, og på den måten gjorde seg opptatt videre (de aller færreste kan motstå en blid og fornøyd baby/barn)..stress overføres til barnet - er du stresset når du går inn i butikken, blir barnet også automatisk stresset. Unngå slike situasjoner, og øv på det! Start med å være i butikken i 5 min og øk. 

Du må også slutte å ta deg nær om folk stirrer - stirr tilbake! Få deg selvtillit som mor - du er den aller beste for barnet ditt. 

Jeg handlet kl 08 på morgenen når barnet var opplagt. Han måtte være med da han hadde fri fra bhg og ingen til å passe. Sånn er det bare noen gang. 

Normalt sett handler jeg er alene, og pleier å ha middagen klar til han er ferdig i bhg. 

Jeg prøver alt du nevner når jeg handler med han. Men av og til hører han ikke på meg i det heletatt og avledningshandlinger fungerer ikke. 

Uansett!! I offentlighet er det mange barn og folk må slutte å være så jævlig prippene. BARN SKRIKER!! Den dagen barn slutter å skrike kan vi begynne å diskutere.. 

Ferdig snakka!

Anonymkode: 81cf0...29c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt diskutert opp og ned her inne på KG om mødre som ikke reagerer når barnet deres står å skriker i butikken.

Dette skjedde i dag på min lokale butikk. En liten gutt sto å skrek lenge og vel fordi han ikke fikk viljen. Midt i matbutikken.

Hans tafatte mor sto bare helt oppreist uten å reagere noe som igjen var til stor sjenanse på oss andre i butikken.

Jeg gikk bort til ungen, satte meg ned og så han dypt inn i øynene: «Store gutter oppfører seg ikke som små babyer inne på matbutikken».

Det ble helt stilt fra gutten. Jeg reiste meg opp, så mot mora og sa at neste gang hun er på butikken må hun ta hensyn at det er andre folk i verden en henne.

Så ja det nytter å si i fra, det nytter å lære andres barn hva som er rett og galt. Det funker!

Anonymkode: 0df02...0f6

Så kleint🙈

Du har ingen rett til å være så respektløs mot et annet menneske! Kanskje du heller skal ta hensyn til at det finnes andre mennesker enn deg? Hvis dine sarte ører ikke tåler barneskrik får du handle sent på kvelden eller noe da!

Å snakke til barn som er i det humøret er som å snakke til en vegg. At det funket da du gjorde det er bare fordi han sikkert ble livredd av at et fremmed menneske går helt bort til han på den måten! 

Å overse slikt hjelper ganske bra på sikt så lenge folk bare slutter å blande seg. 

Anonymkode: c256c...a89

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære ts...

Denne tråden ble startet igår når jeg selv var ute å handlet med min lille gutt på 1,5 år. 

Han hylte, skrek å ropte «neeeei» igjennom hele butikken. ALLE så på oss. Ingenting nyttet, verken å bære, sitte i vognen, eller sitte på stolen i vognen. 

Nå er det bare sånn at vi må handle mat for å slippe å sulte.

Jeg skammet meg og ble meget flau, men prøvde å beholde roen mens jeg prøvde å hysje på han. 

Det endet med at jeg måtte kjøpe noe han likte for å få fred. 

Inni meg ville jeg bare gråte. Litt fordi jeg synes det er ekkelt, litt fordi jeg tenker at jeg bare har lyst å låse oss inne og aldri gå ut blandt folk. Og mest fordi jeg er en sliten mor. 

Jeg trodde at andre mennesker som er ute i offentlighet, ja sånne som du, har forståelse for at det kan være vanskelig å være mamma i blandt. 

Men etter å ha lest denne tråden sitter jeg med tårer i øynene og klump i halsen og er enda mer bombesikker på at vi bare kan unngå offentligheten i mange år til....! 

Husk på at det er mye du ikke vet. Synes synd på den «tafatte» mammaen. 

Tipper du ikke har barn selv.

Tusen takk for at du fikk meg til å føle meg MYE bedre...!!!!!

Anonymkode: 81cf0...29c

Jeg regner med at barnet ts snakket til var eldre enn ditt barn. Jeg har også en 1-åring som kan lage litt lyd, regner ikke med noen mener jeg ikke er streng nok i oppdragelsen av et barn som i praksis fortsatt er en baby av den grunn... Men jeg tar jo ikke de lengste handleturene om han er urolig, da kjøper jeg kjapt det jeg trenger og kommer meg ut av butikken. Man må jo kunne handle mat selv om man ikke får barnet til å være stille. Men er forskjell på det og at mor ikke reagerer når 4-åringen står og hyler i butikken. Så, jeg tenker over hodet ikke at startinnlegget er myntet på deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å herregud, hadde banka deg om du hadde snakka til min unge slik. Fei for din egen dør. 

Anonymkode: 11362...896

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt diskutert opp og ned her inne på KG om mødre som ikke reagerer når barnet deres står å skriker i butikken.

Dette skjedde i dag på min lokale butikk. En liten gutt sto å skrek lenge og vel fordi han ikke fikk viljen. Midt i matbutikken.

Hans tafatte mor sto bare helt oppreist uten å reagere noe som igjen var til stor sjenanse på oss andre i butikken.

Jeg gikk bort til ungen, satte meg ned og så han dypt inn i øynene: «Store gutter oppfører seg ikke som små babyer inne på matbutikken».

Det ble helt stilt fra gutten. Jeg reiste meg opp, så mot mora og sa at neste gang hun er på butikken må hun ta hensyn at det er andre folk i verden en henne.

Så ja det nytter å si i fra, det nytter å lære andres barn hva som er rett og galt. Det funker!

Anonymkode: 0df02...0f6

Du sier det har blitt diskutert opp og ned her inne. Og alikevel har du og en haug med andre, ser jeg, ikke tatt til dere en dritt av hva folk med mer kunnskap og erfaring prøver å forklare dere om barneoppdragelse og det faktum at barn er forskjellige. /facepalm. 

Hva er vitsen med å diskutere når dere bare bælerer og ikke er interresert i å høre etter og lære noe? Blir helt matt. Er tilsynelatende umulig å lære voksne noe som helst, hvorfor tror du da det er lett å lære barn? Hør på hva folk forteller deg! 

Anonymkode: 70e6a...c7c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

It takes a village. Kanskje moren var takknemlig, og ikke tok det som en stor fornærmelse, slik som enkelte her. 

Anonymkode: 1553d...3e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...