Gå til innhold

Måtte snakke til mor på butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt diskutert opp og ned her inne på KG om mødre som ikke reagerer når barnet deres står å skriker i butikken.

Dette skjedde i dag på min lokale butikk. En liten gutt sto å skrek lenge og vel fordi han ikke fikk viljen. Midt i matbutikken.

Hans tafatte mor sto bare helt oppreist uten å reagere noe som igjen var til stor sjenanse på oss andre i butikken.

Jeg gikk bort til ungen, satte meg ned og så han dypt inn i øynene: «Store gutter oppfører seg ikke som små babyer inne på matbutikken».

Det ble helt stilt fra gutten. Jeg reiste meg opp, så mot mora og sa at neste gang hun er på butikken må hun ta hensyn at det er andre folk i verden en henne.

Så ja det nytter å si i fra, det nytter å lære andres barn hva som er rett og galt. Det funker!

Anonymkode: 0df02...0f6

Du så en liten gutt som skrek og var fortvilt. Så går du bort til ham og påfører ham skam. Way to go! Ikke rart gutter vokser opp til å bli menn som tar livet av seg fordi de har blitt møtt med latterliggjøring når de forsøker å kommunisere hvordan de føler seg. 

Anonymkode: ef631...ac7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppførte meg sånn på butikken HVER gang vi var der, verdens verste drittunge. Hver eneste gang ble jeg løfta under armen og ut i bilen, verså god å vente der. Det burde gå an å gjøre i dag også selv om verden har blitt overpedagogisk og ingen skal straffes for noe. Eneste feilen mine foreldre gjorde var å ta meg med inn på butikken på nytt neste gang.

Anonymkode: cf71d...229

Men det viser jo bare at det å bli satt i bilen ikke virket. Jo, det ble rolig i butikken der og da, men totalt sett brukte du kanskje lenger tid hylende i butikken enn om dine foreldre hadde prøvd en annen strategi og fått bukt med problemet.

De fleste av oss ønsker jo en løsning der vi slipper å være gissel for barnets utagering i frykt for hva andre skal tenke. Noen ganger innebærer det kanskje fremgangsmåter hvor andre tenker sitt, og hvis ungen oppdager at det plager deg, har du tapt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første del var helt strøkent, kommentaren mot moren kunne du ha spart deg så hadde du faktisk gjort henne en tjeneste uten å være en kjip person. Det er veldig effektfullt å bli snakket til av fremmede, men det hadde ikke nødvendigvis fungert på samme måte om moren sa i fra, og du aner ikke hva ellers den moren hadde opplevd den dagen som førte til at hun reagerte med apati, man vet sjelden det så man skal være forsiktig med å dømme så hardt...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du heiv deg hodestups inn i morens demonstrasjon av at uønsket adferd ikke får oppmerksomhet, mobbet gutten vest å kalle han en «baby», kjeftet på moren etterpå og henger henne ut på et offentlig forum ? 

Også syntes du du fortjener applaus ? :klo: 

 

Bare sånn for å forklare deg litt om hvordan et barn i trassalderen fungerer: Dersom moren hadde snakket til barnet hadde det mest sannsynlig ikke hatt samme effekt som når du, en komplett fremmed, gjorde det. Da ble barnet både satt ut og skremt. Så at du kjefter på moren fordi hun ikke brukte din «fantastisk effektive» fremgangsmåte er helt på jordet, da dette mest sannsynligvis ikke hadde fungert dersom hun hadde gjort det. Det eneste som fungerer for en forelder med barn i trassalderen, som går helt inn i en «transe» når noe er «feil», er å lære barnet at h*n ikke får den oppmerksomheten h*n ønsker seg ved uønsket adferd. Da lærer barnet etter hvert at for å få ønsket respons fra forelderen må h*n kommunisere på en god måte. 

Så da lærte kanskje du noe i dag også. 

Anonymkode: f5016...9d4

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du heiv deg hodestups inn i morens demonstrasjon av at uønsket adferd ikke får oppmerksomhet, mobbet gutten vest å kalle han en «baby», kjeftet på moren etterpå og henger henne ut på et offentlig forum ? 

Også syntes du du fortjener applaus ? :klo: 

 

Bare sånn for å forklare deg litt om hvordan et barn i trassalderen fungerer: Dersom moren hadde snakket til barnet hadde det mest sannsynlig ikke hatt samme effekt som når du, en komplett fremmed, gjorde det. Da ble barnet både satt ut og skremt. Så at du kjefter på moren fordi hun ikke brukte din «fantastisk effektive» fremgangsmåte er helt på jordet, da dette mest sannsynligvis ikke hadde fungert dersom hun hadde gjort det. Det eneste som fungerer for en forelder med barn i trassalderen, som går helt inn i en «transe» når noe er «feil», er å lære barnet at h*n ikke får den oppmerksomheten h*n ønsker seg ved uønsket adferd. Da lærer barnet etter hvert at for å få ønsket respons fra forelderen må h*n kommunisere på en god måte. 

Så da lærte kanskje du noe i dag også. 

Anonymkode: f5016...9d4

Få hodet ditt ut av sanden! Det var jo andre mennesker enn mor og barn i butikken. Da er det tilpass å ta kontrollen når moren tydeligvis ikke kan oppdra barnet sitt. Det som er riktig for mor å gjøre er å ta ungen sin hardt i armen rett ut av butikken. 

Anonymkode: 0df02...0f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kontormus said:

Åh, jeg er glad jeg ikke kjenner slike som deg. Kjenner ørene blir varme av skam bare ved tanken. 

Hvorfor det egentlig? 

Anonymkode: 4177b...8a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få hodet ditt ut av sanden! Det var jo andre mennesker enn mor og barn i butikken. Da er det tilpass å ta kontrollen når moren tydeligvis ikke kan oppdra barnet sitt. Det som er riktig for mor å gjøre er å ta ungen sin hardt i armen rett ut av butikken. 

Anonymkode: 0df02...0f6

Nope. Absolutt ikke. Da forsterker man kun adferden ved å gi den en såpass sterk reaksjon. Barnet vil provosere når h*n trasser, og dersom barnet da lykkes med dette vil det kun forsterke problemet ;) 

Anbefaler forøvrig COS-kurs, da du virkelig ikke har peiling på hva du snakker om. 

Anonymkode: f5016...9d4

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nope. Absolutt ikke. Da forsterker man kun adferden ved å gi den en såpass sterk reaksjon. Barnet vil provosere når h*n trasser, og dersom barnet da lykkes med dette vil det kun forsterke problemet ;) 

Anbefaler forøvrig COS-kurs, da du virkelig ikke har peiling på hva du snakker om. 

Anonymkode: f5016...9d4

Helt enig, og helt i tråd med hva barnevernspedagoger mener. Den beste måten å unngå uønsket atferd er å ikke gi oppmerksomhet på det, og heller belønne ønsket atferd. Barnet blir gjerne stille om det får det det maser om, men det er ikke veien å gå.

I butikken bør man ta med barnet ut om det blir for ille, men er ikke alltid det går der og da. Man kan liksom ikke gå ifra en full handlevogn.

Anonymkode: fed14...292

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt ok å irettesette andres barn, det har ofte mye større effekt enn når foreldre selv irettesetter. MEN, når du i tillegg går på moren..da blir det litt flaut, på dine vegne. 

Jeg var også skikkelig drittunge på butikken - men jeg fikk ikke være på butikken når jeg begynte å skape meg, da var det rett ut i bilen. Av hensyn til andre handlende, og som konsekvens for meg. Var ikke mange gangene før jeg var ferdig med den type oppførsel. Har gjort akkurat det samme med mine barn - ugrei oppførsel = handelen avsluttes. Det verste jeg vet er å handle mens unger får herje fritt i butikken med skriking og skråling. Og forsyne seg fritt i smågodtavdelingen 😡 Mens foreldrene er helt andre plasser..jeg hadde dødd av skam om mine barn hadde oppført seg på den måten! 

 

Anonymkode: 0771e...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Hadde du gjort noe slikt med mine barn hadde jeg satt meg på huk foran deg og spurt om du var riktig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken er virkelig ikke stedet å oppdra unger! Jeg må innrømme at jeg ser surt på skrikerunger i butikken når jeg handler på vei hjem fra jobb. Da er jeg sliten og har lyst til å skrivke selv og tålegrensa er meget lav. 

Anonymkode: eed28...330

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg personlig hadde ikke blitt fornærmet om du hadde gjort det med min sønn, han hadde en periode der han lagde et h**** hver gang han ikke fikk det som han ville, eneste måten å få han til å slutte på var å ignorere han, men jeg måtte som oftest fjerne han ifra situasjonen vi var i (og av hensyn til andre) så i en slik måtte jeg da ha avbrutt hele butikk besøket og tatt han ut i bilen igjen til han hadde roet seg, og så tatt en prat om at dette ikke er grei oppførsel (og det gjorde jeg ofte, men noen ganger har man slett ikke tid) Er og ganske sikker på at om noen andre enn meg hadde snakket til han hadde han roet seg ned, og det hadde ikke gjort meg noe om noen hadde gjort det, for jeg syns barn skal lære seg tidlig (og det at en to tre åring ikke forstår noe er bare tull, er så lei av at folk undervurderer barn) at det finnes andre mennesker i verden som de skal eksistere sammen med og at di ikke er sentrum i universet. Og da syns jeg det er greit at andre sier ifra dersom de oppfører seg dårlig. Men det hadde vært bedre om du ikke hadde sagt noe til moren etterpå, for da viser du jo på en måte gutten at du har lagt ansvaret for hans oppførsel over på henne, fordi om hun selvsagt har ansvaret for gutten sin, men det vet jo dere voksne. Poenget er at HAN skal forstå at dette er ikke akseptabel oppførsel. 

Mulig jeg har lest situasjonen din litt feil, men vanskelig å vite siden jeg ikke var der.

Men jeg har en venninne som løser samme problemet med datteren sin med å kjøpe noe til henne på butikken hver gang hun lager oppstyr fordi moren blir så stresset, kjenner det irriterer meg voldsomt, for hun kommer ikke til å slutte med det med det første.

Anonymkode: 016a8...115

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du har noen rett til å blande deg inn i dette og dette er gjerne demonstrasjoner fra barnet i en lang prosess hvor moren prøver å lære barnet at det ikke nytter å skrike til seg ting i butikken.

Moren har nok prøvd alle muligheter og nå prøvde hun å overse uønsket adferd.

Jeg vet ikke hvor mye du kan om barn eller dyr for den saks skyld.
Men å ignorere uønsket adferd kan i mange tilfeller ha ønsket effekt PÅ SIKT!!!

Du har ingen rett til å snakke til andre barn og heller ikke til å "sette på plass mødre".

Det er direkte respektløst og uforskammet!!!

Anonymkode: 743dc...af9

Dette! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppførte meg sånn på butikken HVER gang vi var der, verdens verste drittunge. Hver eneste gang ble jeg løfta under armen og ut i bilen, verså god å vente der. Det burde gå an å gjøre i dag også selv om verden har blitt overpedagogisk og ingen skal straffes for noe. Eneste feilen mine foreldre gjorde var å ta meg med inn på butikken på nytt neste gang.

Anonymkode: cf71d...229

Så bra at foreldrene dine aldri jobbet turnus og alltid dro to stykker på butikken! Så bra at de bare hadde deg å ta hensyn til og ingen søsken! Så bra at de kunne sitte med deg i bilen og de ikke ville sulte om mathandlingen ikke bli fullført! Så bra at de hadde så masse penger at de kunne betale for en bil! 

 

Anonymkode: e7304...853

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Helgeline skrev:

Griper en fremmed inn for å demonstrere hvor udugelig forelderen er blir det feil. Men det kan jo også hende den andre voksne leser situasjonen, ser at forelderen trenger hjelp og handler ut fra at barn ofte blir litt «skremt» av tilsnakk fra en fremmed. Stor forskjell der!

Tenk deg hvor nedverdigende det er for mor da. Her står hun og er konsekvent, gir ikke etter for skriking i butikken, og så kommer det fremmede bort og tenker at hun ikke takler morsrollen og i tillegg påtar seg å gripe inn🤯

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at folk sier ifra. For ikke veldig mange år siden hadde veldig mange den holdningen at "it takes a village"; at det å oppdra barn var et slags felles prosjekt i samfunnet hvor det nesten ble forventet at andre, også fremmede, voksne irettesatte barn ved behov, mens dette nå plutselig har blitt helt tabu. Jeg mener at når unger ikke oppfører seg i det offentlige rom er det helt på sin plass at andre voksne tar grep. 

Anonymkode: 3d6aa...169

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Hadde du kalt meg idiot eller tosk hadde jeg tatt deg hardt i armen og sakt i fra at sånn oppførsel ikke aksepteres.

Anonymkode: 0df02...0f6

Hjelpes, og hvis ikke det hadde funket hadde du dratt ned buksa og gitt de ris? Hvor stopper eskaleringen?  

Voksne som blir med barn opp når de får følelsesutbrudd har virkelig misforstått. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ta et barn i armen slik at de forstår alvoret må være lov. Spesielt når foreldrene ikke håndterer situasjonen på en tilfredstillende måte.

Anonymkode: 0df02...0f6

«Hardt i armen» sa du, og nei det er ikke ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn er ofte slitne når de endelig er på vei hjem fra barnehage/skole/sfo, og så MÅ de bli med i butikken på veien. Unger hører ofte minst på foreldrene når de slår seg vrange. Jeg ville blitt glad om noen hadde hjulpet barnet mitt ut av et sånt trassanfall. Tror ikke barnet glemmer det med det første. Trenger ikke å hoverere ovenfor foreldrene etterpå om hvor elendige de er, for det kjenner de nok ganske sikkert på selv. Gi de heller et smil om at du har forståelse.
Noen barn har store utfordringer mtp diagnoser, så kanskje det anfallet i butikken er den minste utfordringen de hadde den dagen, hva vet vi?
Omtrent eneste stedet jeg synes foreldre skal gjøre hva som helst for å få ungen rolig er på fly, der burde foreldre legger til rette for at barnet kan få viljen sin hele veien.

Anonymkode: affdf...ce2

Fyflate...ungen min slo seg vrang på flyet. Hun var 11 mnd og i etterkant viste det seg at hun begynte å bli syk.

Det var HYYYYL skrik....jeg var helt svett, gjorde hva jeg kunne for at hun skulle roe seg ned, til ingen nytte. 

Andre passasjerer sendte meg stygge blikk. 

Man prøver virkelig så godt man kan

Anonymkode: c2ae9...840

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra gjort, TS! Men ser at mange frykter å møte en sånn person som tør å si ifra til barna. Nei, her skal det pakkes inn i bobleplast og sy puter under armene. Trodde krenket var sååå 2018, men tydeligvis så følte mange seg både krenket og truffet som småbarnsmødre.

Anonymkode: be7e2...5bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...