Gå til innhold

Måtte snakke til mor på butikken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke noe om dette TS. La moren få ordne opp selv. Klarer du ikke litt skrik fra barn på butikken så får du isolere deg inne og bestille mat fra nett. Du vet ingenting om hvorfor barnets atferd er slik og evt løsninger foreldrene må bruke. Du kan faktisk gjøre ting verre dersom barnet lider av ett eller annet enn bare vanlig trass. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste gangen jeg har sagt ifra til en mor, var når hennes lille unge rev ned alt som sto i hyllene i kiosken jeg jobbet på da jeg var yngre. Hun bare sto å så på at barnet rev ned varer her og der , da måtte jeg bare spørre om hun kunne passe på barnet sitt. Hun tok ikke opp noe som helst som ungen rev ned, bare tok henne opp. Men de fleste foreldre rydder opp etter barna sine og gjør så godt de kan. Ikke bare bare for en sliten mor når barnet skriker og gråter, så det syns jeg lite om å gni inn i ansiktet deres.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du aner ikke hvorfor han skrek. Å shame et lite barn ved å sammenligne det med en liten baby? Skam på deg! Rett og slett. 

Men det funket jo? Tviler på at ungen får varige men av å bli tilsnakket på den måten, i stedet kan det jo være at han neste gang tenker "Jeg er stor gutt nå så jeg skal ikke være baby sånn som damen i butikken sa". Og så holder han fred på fremtidige butikkrunder. 

Anonymkode: 48609...c4e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du har noen rett til å blande deg inn i dette og dette er gjerne demonstrasjoner fra barnet i en lang prosess hvor moren prøver å lære barnet at det ikke nytter å skrike til seg ting i butikken.

Moren har nok prøvd alle muligheter og nå prøvde hun å overse uønsket adferd.

Jeg vet ikke hvor mye du kan om barn eller dyr for den saks skyld.
Men å ignorere uønsket adferd kan i mange tilfeller ha ønsket effekt PÅ SIKT!!!

Du har ingen rett til å snakke til andre barn og heller ikke til å "sette på plass mødre".

Det er direkte respektløst og uforskammet!!!

Anonymkode: 743dc...af9

Det er bra hun snakket med barnet. Nå vil ungen muligens gå fått en "øyeåpner" etter denne episoden. Ungen vil holde kjeft oftere fordi han/hun ikke vil bli snakket til av fremmede på den måten. 

Anonymkode: 3cbf2...b7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Luckiness skrev:

Jeg synes ikke noe om dette TS. La moren få ordne opp selv. Klarer du ikke litt skrik fra barn på butikken så får du isolere deg inne og bestille mat fra nett. Du vet ingenting om hvorfor barnets atferd er slik og evt løsninger foreldrene må bruke. Du kan faktisk gjøre ting verre dersom barnet lider av ett eller annet enn bare vanlig trass. 

Barnet dør ikke av tilsnakk. Alt skal være så prektig nå til dags. Ikke en dritt er greit. Før i tida kunne man si det ene og andre og ytterst få barn fikk varige skader av tilsnakk. Nå vokser jo barn opp og får psykiske problemer av alt pga de tåler ikke noe. 

Anonymkode: 3cbf2...b7b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trassig oppførsel skal ignoreres. Det tar ikke mange gangene før barn slutter da. Foreldre skal ikke forhandle med et barn. God oppførsel skal belønnes. Å snakke til andres barn på den måten bare avbryter barnet i forsøk på en maktkamp. Barnet lærte ingenting av deg, selv om det ble stille. 

Anonymkode: 198c7...05f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de som vokste opp i gode gamle dager hvor man kunne si både ditten og datten til barn uten konsekvenser.

gjevnlig har jeg fått høre ting som:

er det andre som er like dum som ...

altså kan du NOE da

skammer du deg ikke, så skammer jeg meg på dine vegner

blitt møtt med:

sinte stemmer

ignorert

husker jeg ble sittet på/ satt på fryseboks (mørkt rom)

mm

ingen rundt meg mener de har sagt eller gjort noe som var en tøddel over streken. Men at det har satt spor, som bare det!

har en utdannelse, stått lenge i jobb, er nå på vei til å bli dels ufør og har store helse problemer. Og før noen spør ja det er så klart mye mer enn jeg forteller her.

kunne aldri ha falt meg inn være så stygg og nedlatende mot noen. Det trådstarter gjorde her var langt over grensen, noe flere her påpeker. 

Selvfølgelig kan man snakke til både barn og voksne, men man går ikke inn for å være nedlatende og frekk.  

Anonymkode: aab87...aa9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som vokste opp i gode gamle dager hvor man kunne si både ditten og datten til barn uten konsekvenser.

gjevnlig har jeg fått høre ting som:

er det andre som er like dum som ...

altså kan du NOE da

skammer du deg ikke, så skammer jeg meg på dine vegner

blitt møtt med:

sinte stemmer

ignorert

husker jeg ble sittet på/ satt på fryseboks (mørkt rom)

mm

ingen rundt meg mener de har sagt eller gjort noe som var en tøddel over streken. Men at det har satt spor, som bare det!

har en utdannelse, stått lenge i jobb, er nå på vei til å bli dels ufør og har store helse problemer. Og før noen spør ja det er så klart mye mer enn jeg forteller her.

kunne aldri ha falt meg inn være så stygg og nedlatende mot noen. Det trådstarter gjorde her var langt over grensen, noe flere her påpeker. 

Selvfølgelig kan man snakke til både barn og voksne, men man går ikke inn for å være nedlatende og frekk.  

Det er ikke rart at barn blir uoppdragne når de ikke skal få konsekvenser av det de gjør og heller ikke skal bli snakket til rette. Ikke rart at det finnes så mange pysete barn.

Anonymkode: aad9c...5ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart at barn blir uoppdragne når de ikke skal få konsekvenser av det de gjør og heller ikke skal bli snakket til rette. Ikke rart at det finnes så mange pysete barn.

Anonymkode: aad9c...5ac

Av det du siterer her hva mener du er greie konsekvenser?

hvor går grensene?

hvorfor er det greit henge barn ut offentlig?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Sukk. Jeg blir så oppgitt av en del av trådene om trass her på KG. I en viss alder er ikke trass uoppdragenhet eller dårlig oppførsel. Det er et nødvendig utviklingstrinn som mennesker må gjennom. Tro meg, dere har alle vært der selv. Foreldre sin oppgave i denne fasen er selvsagt ikke å bare tillate trassen, men å lære barnet å håndtere følelser og forventninger. 

Det finnes selvsagt noen foreldre som er bedre til andre til dette, og det er ikke alltid dumt at barnet får reaksjoner fra omverden på skrik og skrål og eventuell dårlig oppførsel. Men trass hos små barn i seg selv har ikke noe med oppdragelse å gjøre, det er en viktig del av det å bli et selvstendig menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Kjære ts...

Denne tråden ble startet igår når jeg selv var ute å handlet med min lille gutt på 1,5 år. 

Han hylte, skrek å ropte «neeeei» igjennom hele butikken. ALLE så på oss. Ingenting nyttet, verken å bære, sitte i vognen, eller sitte på stolen i vognen. 

Nå er det bare sånn at vi må handle mat for å slippe å sulte.

Jeg skammet meg og ble meget flau, men prøvde å beholde roen mens jeg prøvde å hysje på han. 

Det endet med at jeg måtte kjøpe noe han likte for å få fred. 

Inni meg ville jeg bare gråte. Litt fordi jeg synes det er ekkelt, litt fordi jeg tenker at jeg bare har lyst å låse oss inne og aldri gå ut blandt folk. Og mest fordi jeg er en sliten mor. 

Jeg trodde at andre mennesker som er ute i offentlighet, ja sånne som du, har forståelse for at det kan være vanskelig å være mamma i blandt. 

Men etter å ha lest denne tråden sitter jeg med tårer i øynene og klump i halsen og er enda mer bombesikker på at vi bare kan unngå offentligheten i mange år til....! 

Husk på at det er mye du ikke vet. Synes synd på den «tafatte» mammaen. 

Tipper du ikke har barn selv.

Tusen takk for at du fikk meg til å føle meg MYE bedre...!!!!!

Anonymkode: 81cf0...29c

Slapp av. Alle er ikke som ts. Vi er mange som har vært gjennom småbarns perioden. Møter jeg sånne som deg på min vei sender jeg ett smil og du har min fulle sympati. 

Anonymkode: 6ff9a...a5f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 13.26, AnonymBruker skrev:

Du sier det har blitt diskutert opp og ned her inne. Og alikevel har du og en haug med andre, ser jeg, ikke tatt til dere en dritt av hva folk med mer kunnskap og erfaring prøver å forklare dere om barneoppdragelse og det faktum at barn er forskjellige. /facepalm. 

Hva er vitsen med å diskutere når dere bare bælerer og ikke er interresert i å høre etter og lære noe? Blir helt matt. Er tilsynelatende umulig å lære voksne noe som helst, hvorfor tror du da det er lett å lære barn? Hør på hva folk forteller deg! 

Anonymkode: 70e6a...c7c

Ja der satt du ord på noe vesentlig 👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.5.2019 den 11.06, AnonymBruker skrev:

Og da har barnet vunnet- du kjøpte han noe!  Nå har han lært at han må bare holder ut frem til du gir deg. 

Anonymkode: cbff7...b05

Ja fy fader. Hvordan skal dette gå?? Nå er det rett på ruskjøret når han blir tenåring, drop out på vgs, uføre m.m.

Tror nok gutten kommer seg på tross av at moren kjøpte noe til ham på butikken da han var 1.5 år. Lar man ungen hyle =dårlig oppdragelse. Kjøper man noe for å stoppe hylingen =dårlig oppdragelse.  Det som er synd i denne historien er at moren tar mer hensyn til tilfeldig forbipasserende som kan bli sjenert av ett lite barn som hyler, men det er kanskje ikke så rart da når en ser reaksjonene i denne tråden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gjort det samme. Utrolig provoserende med folk som ikke klarer å oppdra ungene sine. 

Anonymkode: 40a7e...5cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gjort det samme. Utrolig provoserende med folk som ikke klarer å oppdra ungene sine. 

Anonymkode: 40a7e...5cb

Minst like provoserende med folk som med største selvfølgelighet tror deres løsning er den rette når de kommer opp i en situasjon som virker ugrei....

Mine unger oppførte seg aldri dårlig på butikken, men hadde en av dem stått ved kassa og hylt og skreket f.eks fordi han ikke fikk godteri så hadde jeg bare betalt, pakket varer og slept med meg junior ut uten noen diskusjoner. Nei er nei.  Hadde noen andre snakket til ham så hadde det vært helt greit, noen ganger funker nok det.  Det som ikke er greit i denne settingen er holdningen til Ts, det er så klysete at jeg grøsser av det. 

Anonymkode: a73b8...522

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var sikkert ti ganger værre selv som barn, så frekk og ufin som du har blitt! Det er vel strengt tatt du som er trassig i denne situasjonen...! 

Anonymkode: 61a47...ab2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde blitt forbannet for at du ødela vår oppdragelse. Å ignorere slik oppførsel fungerer veldig godt. Vi kom oss raskt ut av denne 3 års trassen. Tro det eller ei, de har ingen av/på knapp. At fremmede blander seg er jeg lite fan av. Det er kun i spesielle tilfeller, feks sparking i setet osv. Min har dog ikke gjort det. De oppfører seg bra i 99% av tilfellene, men plutselig raser verden sammen

Anonymkode: 0f6ca...760

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du snakka slik til mitt barn hadde jeg læpsa til deg et par ganger før jeg hadde dytta deg vekk. Makan til frekt menneske. 

Hadde du derimot spurt meg "kan jeg prøve?", hadde jeg nok sagt ja takk. Og forventa at du hadde snakket til barnet mitt på en ordentlig måte som det medmenneske hun er. 

Anonymkode: 82568...8fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

It takes a village to raise a child. Det ligger noe i det begrepet. Jeg leste en tekst om japanere en gang. Husker ikke helt hvordan den var, men greia var at i Japan er det ingen som går over fotgjengerfeltet når det er rødt. Selv om det ikke kommer noen biler. En av grunnene til dette var: «tenk om et barn ser på?». «Alle» har et ansvar for å passe på barna i sitt miljø. 

Ble selv irettesatt som voksen i Japan, en gang da jeg ikke fulgte med i køa, og en gang på restaurant. Jeg hadde lagt sekken feil, og jeg satt ikke med bena under bordet. Hun som jobbet der (var en liten restaurant) mente visst at sånt hadde hun rett til å si fra om. Vi fulgte jo ikke reglene for skikk og bruk der. Jeg syntes selvfølgelig det var litt rart, men det var interessant. I Norge skal man helst ikke irettesette andres barn som klatrer på bordet en gang.

Japanske barn er jo veldig selvstendige og pliktoppfyllende. De tar bl.a t-banen alene til skolen, og går på butikken alene fra veldig lav alder. Det hadde ikke gått om ikke andre voksne rundt kunne ha grepet inn om det trengs. Det er et samfunn hvor foreldre stoler på at andre voksne tar et ansvar for barna i nærmiljøet. 

Nå er det jo enkelte ting med Japan som er negativt, og det er en helt annen kultur enn det vi har i Norge. Men det at de ikke er redd for å si fra om det er noe, og at de faktisk har «rett til det», er jo litt fint da. 

Jeg har selv sagt fra til barn som bare driver med tull og tøys, her i Norge. Jeg syns det er viktig, for de må lære at det her er faktisk ikke greit fordi vi lever i et samfunn med mange mennesker, ikke bare fordi mora di syns det er slitsomt. 

Anonymkode: a8df3...8b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 22.28, AnonymBruker skrev:

Det er mere skremmende og effektivt å få tilsnakk fra en fremmed. Alle er mere enn velkomne til å gi min unge tilsnakk om hun ikke oppfører seg. 

Anonymkode: 6fc4e...30a

Helt enig. 

Jeg har jobba i butikk i flere år og har observert mødre irettesette ungene sine flere ganger uten hell.

Da har jeg prata til ungene selv og sagt at  bedt de om å oppføre seg i min butikk. Jeg har alltid fått kun takknemlighet fra mødrene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...