Gå til innhold

Hvor sterkt kan jeg reagere på svigermors avvisning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Rotemor skrev:

Skal han gå?

Ja

Anonymkode: 258ff...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Anonymkode: 258ff...da2

Da hadde jeg klikket i vinkel... Det er illojalt.

Rett eller galt så hadde jeg blitt så forbannet og stilt ultimatumet om at hans mor har vært i ditt hus for siste gang på

lang lang tid og stått ved det!

Endret av Rotemor
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke bare oppdra ungene dine til å oppføre seg innenfor a4 boksen på besøk, så kan de i stede klatre i tapeten hjemme?

Anonymkode: 10cbd...441

De er rolige og veloppdragne, men hverken usynlig eller musestille, slik svigermor mener de burde være. 

Anonymkode: 258ff...da2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært meg så hadde svigermor vært avskrevet som familiemedlem, i alle fall til hun kom med en klekkelig beklagelse for den råtne oppførselen! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg speilet henne og ikke invitert henne til noe hos dere. Mannen kan besøke sin mor alene om han vil, men ikke fortelle noe om deg, og ikke invitere henne på besøk. Så hadde jeg latt være å dra til henne mer. Moren er usigelig frekk og ekskluderende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Rotemor skrev:

Da hadde jeg klikket i vinkel... Det er illojalt.

Rett eller galt så hadde jeg blitt så forbannet og stilt ultimatumet om at hans mor har vært i ditt hus for siste gang på

lang lang tid og stått ved det!

Tenk nå en millimeter lenger.

Hva godt ville det komme ut av å lage en scene av at han går i bursdagsselskap hos sin egen biologiske mor? Ikke annet enn at han ville bli enda mer slitt mellom de to kvinnene som betyr mest i hans liv? 

Å skulle nekte en voksen mann å gå i sin egen mors fødselsdagsselskap blir jo bare å synke ned på barnahagenivå.

Å uttrykke skuffelse over å ikke være invitert er en sak. Å lage en scene utav det er en helt annen sak.

Anonymkode: f868b...b87

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenk nå en millimeter lenger.

Hva godt ville det komme ut av å lage en scene av at han går i bursdagsselskap hos sin egen biologiske mor? Ikke annet enn at han ville bli enda mer slitt mellom de to kvinnene som betyr mest i hans liv? 

Å skulle nekte en voksen mann å gå i sin egen mors fødselsdagsselskap blir jo bare å synke ned på barnahagenivå.

Å uttrykke skuffelse over å ikke være invitert er en sak. Å lage en scene utav det er en helt annen sak.

Anonymkode: f868b...b87

Tja. Jeg skjønner hva du mener. Men jeg setter lojalitet såpass høyt. 

Jeg hadde nok vært villig til og gi og ta. Gå i bursdagen uten mas mot at det ikke vil være noen diskusjon når svigers ikke blir bedt i barnas bursdager.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk nå en millimeter lenger.

Hva godt ville det komme ut av å lage en scene av at han går i bursdagsselskap hos sin egen biologiske mor? Ikke annet enn at han ville bli enda mer slitt mellom de to kvinnene som betyr mest i hans liv? 

Å skulle nekte en voksen mann å gå i sin egen mors fødselsdagsselskap blir jo bare å synke ned på barnahagenivå.

Å uttrykke skuffelse over å ikke være invitert er en sak. Å lage en scene utav det er en helt annen sak.

Anonymkode: f868b...b87

Jeg har ikke nektet han å dra. Jeg har fortalt hvor forbanna jeg er over så teit oppførsel. Det kan da ikke være rart å reagere på at man ikke er velkommen?

Anonymkode: 258ff...da2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke nektet han å dra. Jeg har fortalt hvor forbanna jeg er over så teit oppførsel. Det kan da ikke være rart å reagere på at man ikke er velkommen?

Anonymkode: 258ff...da2

Hadde reagert jeg også, men hadde nok vært mer med tårer etterfulgt av sinne. Mannen min hadde selvfølgelig kunnet gå i bursdagen hvis han ønsket, men jeg ville gjort det klart at jeg var dypt såret over oppførselen hennes, at dette har pågått over lenger tid og at dette var siste dråpen. Svigermor har nå ødelagt enhver mulighet for noe vennskap og jeg hadde ikke ønsket henne i mitt hjem lenger. 

Anonymkode: 685ab...555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt henne rett ut hvorfor jeg ikke er invitert. Da kommer hun nok med en feig eller teit greie om at hun trodde du skulle bli hjemme med barna ellerno, også sier du - nei, de har vi fått barnevakt til, siden selskapet er barnefritt..? Så hadde jeg tatt det derfra. Ikke vært sur, og bare vært the bigger person. Du har alt å vinne på det. Vis at du ikke lar deg ekskludere - da får hun faktisk si at hun ikke vil ha deg der.

Er hun tøff nok til å ta en konfrontasjon så hadde jeg tatt den.

Anonymkode: d4780...065

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg først og fremst snakket mer med partneren min. Jeg hadde gitt utrykk for mine følelser og bedt han sjekke det ordentlig opp. At det kun er deg og barna som ikke er inviteret, ikke at det er sånn at svigermor bare ville feire med mann og barn i år og utelukker alle andre svigerbarn og barnebarn også. For det er faktisk en forskjell.
Jeg ville også tenkt gjennom veien videre for deg og mannen din. Jeg hadde tatt kontakt med en terapeut for å få hjelp til å se på løsninger fremover. Personlig tror jeg at jeg ville vært så raus at jeg lot mannen min gå, men kun hvis han hadde vært villig til å la være (ja så barnslig er jeg). Og hvis mannen min hadde dratt uten at vi hadde snakket godt om det, hadde jeg følt meg nedprioritert og sviktet.
Jeg ville også kommet til enighet om hvor mye kontakt barna skal ha med svigermor og hvor mye inkludert hun skal være i livene deres. Den type samtaler berører ofte sterke følelser og gamle møønstre, derfor tror jeg det beste er å få hjelp til å snakke skikkelig om det. Så dere kommer frem til løsninger som er gode for dere alle :)

Anonymkode: 2d22d...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får bare slutte å invitere henne når dere har sammenkomster. Begrunn det med at du er redd dine viltre barn blir for mye for hennes alder og helse.

Anonymkode: 685ab...555

Hva er vitsen med å gjøre igjen? Er det ikke bedre å heller vise hvordan og at man heller er upåvirket av svigermors meninger og handlinger?

Det virker som om svigermor skal understreke sine meninger på en demonstrativ måte. La det gå inn det ene øret og ut igjen det andre. Hun sår ganske negative frø med dette, men det får stå på hennes egen regning, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange rare og dumme mødre. Har aldri skjønt det med at svigermødre skal være så...bedritne noen ganger! Det er jo så mangel av respekt for barna deres sine valg også. 

Har hørt at menn ofte velger kvinner som er lik sine mødre. Jeg har ikke sett så mye til det, men kanskje det heller er sånn at mødrene vil svigerdøtre skal være lik dem dem selv? Uansett veldig dårlig oppførsel fra svigermoren her. En utelater ikke noen fra et selskap. Det er imot all normal etikette og oppførsel. Hadde det vært at hun ville ha selskap uten barn, så hadde hun jo bare kunne sagt det. 

Jeg syns du bare skal ignorere det Ts. Fortsett å vær som dere er, og gjør som dere gjør. Du får bare være det bedre menneske her tenker jeg. Jeg tror ikke på å "hevne" seg eller konfrontasjoner i sånne tilfeller. Hun er ikke ok, og hvis du bare er deg selv, så vil hun på et eller annet tidspunkt føle seg dum fordi tullet hun finner på, ikke påvirker deg. Men det bør få noen konsekvenser uten at du "lager støy". Jeg syns mannen din burde la være å dra, for han har dere som familie, og burde vise lojalitet syns jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Mass skrev:

Hva er vitsen med å gjøre igjen? Er det ikke bedre å heller vise hvordan og at man heller er upåvirket av svigermors meninger og handlinger?

Det virker som om svigermor skal understreke sine meninger på en demonstrativ måte. La det gå inn det ene øret og ut igjen det andre. Hun sår ganske negative frø med dette, men det får stå på hennes egen regning, tenker jeg. 

Å vende det andre kinn til er egentlig bare en annen måte å si at man skal finne seg i å bli tråkket på. Hvis heg trodde at denne svigermoren var en god bestemor så er jeg enig i at TS burde svelge noen kameler for at barna skal kunne ha et godt forhold til bestemor. Her virker det mer som om svigermor synes barna er en pest og en plage. Synes da det er helt ok å si ifra at hennes oppførsel ikke er ok og gjøre noe med det. Alternativene til TS er:

1. Snakke med henne om hvor sårende hun oppfører seg, men vi vet alle at svigermor ikke bryr seg når hun utestenger på den måten.

2. Få mannen på sin side. Dette har TS prøvd og han er en mammadalt.

3. Offentlig skam siden noen er mer opptatt av fasaden enn å faktisk oppføre seg som et anstendig menneske. En liten chatgruppe med mannens slektninger for å sjekke om noen vil være med på fellesgave, og underveis lar man det komme fram at svigermor ikke ønsker TS der. 

4. Ta igjen og vis at slik oppførsel kommer man ikke unna med.

5. La svigermor holde på. Bli såret gang på gang. Se barna bli såret og føler seg mindre verdt gang på gang når de blir gamle nok til å skjønne hvordan bestemor utestenger de. 

Anonymkode: 685ab...555

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg forstår godt at sønnen vil gå i sin mors bursdag.

Men JEG hadde ikke gjort det. Jeg hadde forklart min mor at ekskluderer du min partner på den måten, da har du lagt listen og av denne grunn kommer jeg ikke i fødselsdagen. Alle kan ikke være like prinsippfaste, det skjønner jeg, men for mitt vedkommende hadde dette vært uakseptabelt.

Hvis andre sine barn er invitert, bare ikke deres barn, hadde det også vært uaktuelt å akseptere.

Nå foreslår jeg at du tar ditt standpunkt i saken og forteller mannen hva du synes, men du kan ikke nekte han eller være evig fornærmet for hans valg her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt at han burde dra, ellers får de mer å kritisere meg for, og det vil jeg ikke. Svigermor har gjort det klart som det er at det at jeg er lite tradisjonell og at det er ille. Og, jeg ser noen over i tråden mener at jeg burde oppdra barna til å kunne oppføre seg i selskap; barna er fortsatt små og ønsker å gjøre noe ut av seg. Hun mener jeg skulle brukt lekegrind. Og når det er leketid, bare lagt de på et rom og latt de skrike. Selvom vi er på besøk og på et (for dem) fremmed sted. Jeg har sagt på så diplomatisk måte jeg klarer at det strider mot slik jeg ønsker å oppdra dem. 

 

Ts.

Anonymkode: 258ff...da2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rasende. Men mannen syns ikke det er så mye å reagere på. Vil gjerne høre andres meninger. Overreagerer jeg?

Anonymkode: 258ff...da2

Noe sier meg at oppdragelsen dere var av deres barn er noe du har valgt mer enn mannen din. Han jatter med sin mor, han jatter med deg, og han tør ikke å gjøre motstand. 

I vår familie er det også noen som har barn som "er litt mye/har fri oppdragelse". Det er min brors barn, og man ser stor forskjell på når bror er på besøk med barna alene, og når brors kone er med. Fakta er at vi ikke kjenner vår bror igjen når han er rundt sin kone. Han har blitt en dott. Dette kan være noe av forklaringen til svigermors utbrudd. 

Barna dine er sikkert helt fine de. Men det er utrolig lite hyggelig å være på besøk sammen med barn som tar all oppmerksomheten pga "fri oppdragelse". Det er forferdelig krevende for andre å forholde seg til.

Uansett syns jeg det er rart du er mer sint på svigermor enn mannen din. Det er jo han som er håpløs her.

Anonymkode: e059b...47c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å vende det andre kinn til er egentlig bare en annen måte å si at man skal finne seg i å bli tråkket på. Hvis heg trodde at denne svigermoren var en god bestemor så er jeg enig i at TS burde svelge noen kameler for at barna skal kunne ha et godt forhold til bestemor. Her virker det mer som om svigermor synes barna er en pest og en plage. Synes da det er helt ok å si ifra at hennes oppførsel ikke er ok og gjøre noe med det. Alternativene til TS er:

1. Snakke med henne om hvor sårende hun oppfører seg, men vi vet alle at svigermor ikke bryr seg når hun utestenger på den måten.

2. Få mannen på sin side. Dette har TS prøvd og han er en mammadalt.

3. Offentlig skam siden noen er mer opptatt av fasaden enn å faktisk oppføre seg som et anstendig menneske. En liten chatgruppe med mannens slektninger for å sjekke om noen vil være med på fellesgave, og underveis lar man det komme fram at svigermor ikke ønsker TS der. 

4. Ta igjen og vis at slik oppførsel kommer man ikke unna med.

5. La svigermor holde på. Bli såret gang på gang. Se barna bli såret og føler seg mindre verdt gang på gang når de blir gamle nok til å skjønne hvordan bestemor utestenger de. 

Anonymkode: 685ab...555

Veldig uenig. Å ta valg basert på andre personer er aldri rett. Tar TS igjen så gjør hun det pga svigermor sitt valg om å ekskludere og ikke pga hennes egen integritet.

Det er mye bedre å ta sine standpunkt og stå fast ved det. Det er jo barn her som sådan blir påvirket dersom ts evt tar igjen, og da er man ikke bedre selv. Da er man med på å så negative frø og må se barna i øynene på et senere tidspunkt og vite at man var med på det selv når realitetene kicker inn.

Kanskje man er liten til å begynne med, men står man ved det som er rett å gjøre så vokser man etterhvert som tiden går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe sier meg at oppdragelsen dere var av deres barn er noe du har valgt mer enn mannen din. Han jatter med sin mor, han jatter med deg, og han tør ikke å gjøre motstand. 

I vår familie er det også noen som har barn som "er litt mye/har fri oppdragelse". Det er min brors barn, og man ser stor forskjell på når bror er på besøk med barna alene, og når brors kone er med. Fakta er at vi ikke kjenner vår bror igjen når han er rundt sin kone. Han har blitt en dott. Dette kan være noe av forklaringen til svigermors utbrudd. 

Barna dine er sikkert helt fine de. Men det er utrolig lite hyggelig å være på besøk sammen med barn som tar all oppmerksomheten pga "fri oppdragelse". Det er forferdelig krevende for andre å forholde seg til.

Uansett syns jeg det er rart du er mer sint på svigermor enn mannen din. Det er jo han som er håpløs her.

Anonymkode: e059b...47c

Jeg er ikke din svigerinne. Fakta er at mannen og jeg har våre krangler fordi jeg syns han setter for lite grenser. Og vi har ikke fri oppdragelse, men småbarn. Svigermor er fra en generasjon hvor barn skulle synes men ikke høres. Det er lite mulig å få til i den alderen de er i, og heller ikke et ønske. 

Anonymkode: 258ff...da2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når svigermor er så teit og ekskluderende, så får hun være det da.

Jeg hadde reagert med å føle skuffelse og føle meg såret. Men nok om det. Nytter ikke å si fra på noen måte til svigermor når hun er sånn av person. Hun vet sikkert selv at det der er smålig av henne. La henne ha den følelsen, og "hev" deg over det.

Eneste var at mannen kunne si til sin mor at det var smålig gjort. Ferdig med det.

Jo mer du og dere bråker dere over ting hun gjør, jo mer ergerlig blir hun, og dere. Synd, men noe er det i de fleste hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...