Gå til innhold

Er søstrene fra «to søstre» lokalisert i Syria?


Klappe

Anbefalte innlegg

Leste nylig boken «to søstre» av åsne seierstad. Er de to norsk-somaliske bærumsjentene lokalisert? Så det stod i avisen at de hadde kontroll på flere «norske» kvinner som er medlem av IS i Syria. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med all oppmerksomhet rundt disse jentene fra "to søstre" så burde man hørt livstegn fra de nå. De er nok gått gjennom samme skjebne som tusenvis av andre IS-medlemmer. Bombet døde, sønder og sammen. For et bortkastet liv.

Forhåpentligvis kan noen som har vært rundt de, som overlevde, fortelle hva som konkret skjedde med de. Du har jo bl.a. hun som var med å påvirket deres valg til å dra til Syria, Aisha Shezadi, også fra Bærum, som sitter i interneringsleiren Al Hol i Syria. Kanskje hun vil snakke ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Utrolig utvikling på saken. Begge IS-krigerne som Bærumsjentene var gift og fikk barn med er døde. Inntil nå har søstrene holdt en lav profil i interneringsleiren. Hvor de ikke ville oppgi at de var norske statsborgere. Etter at Aftenposten fant de har pipen fått en annen lyd. 

Som de fleste IS-bruder hevder de nå sin uskyld. At de ikke har gjort annet enn husarbeid, født barn og andre huslige uskyldige ting. Laget middag til ektemannen deres når han kom hjem fra mordertokt. 

Hun yngste søstera sier appåtil de dro til Syria for å bedrive humanitært arbeid. 😀 Det kan sikkert yesidiene si seg enig i..

Har jo lest Seierstad sin bok om de. Der gis et helt annet bilde av de. Appåtil fra deres egen bror. At de gradvis distanserer seg mer og mer fra det norske samfunnet og føler de ikke lenger kan bo her fordi de ikke kunne leve som rettroende muslimer i Norge. At alt var haram. Og tanken på å leve som ekte muslim i Syria, under det islamske kalifatet, ble veldig forlokkende. Altså ikke mye om humanitært arbeid.

Når IS-kalifatet nå er oppløst og mislykket vil de hjem til Norge som om ingenting har skjedd. 😳 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.6.2019 den 17.29, altius skrev:

Utrolig utvikling på saken. Begge IS-krigerne som Bærumsjentene var gift og fikk barn med er døde. Inntil nå har søstrene holdt en lav profil i interneringsleiren. Hvor de ikke ville oppgi at de var norske statsborgere. Etter at Aftenposten fant de har pipen fått en annen lyd. 

Som de fleste IS-bruder hevder de nå sin uskyld. At de ikke har gjort annet enn husarbeid, født barn og andre huslige uskyldige ting. Laget middag til ektemannen deres når han kom hjem fra mordertokt. 

Hun yngste søstera sier appåtil de dro til Syria for å bedrive humanitært arbeid. 😀 Det kan sikkert yesidiene si seg enig i..

Har jo lest Seierstad sin bok om de. Der gis et helt annet bilde av de. Appåtil fra deres egen bror. At de gradvis distanserer seg mer og mer fra det norske samfunnet og føler de ikke lenger kan bo her fordi de ikke kunne leve som rettroende muslimer i Norge. At alt var haram. Og tanken på å leve som ekte muslim i Syria, under det islamske kalifatet, ble veldig forlokkende. Altså ikke mye om humanitært arbeid.

Når IS-kalifatet nå er oppløst og mislykket vil de hjem til Norge som om ingenting har skjedd. 😳 

La oss håpe de ikke kommer tilbake. Litt skuffet over Seierstad som i intervjuet håper de får komme tilbake. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rene jubelstemingen i NRK Urix når de kunne rapportere at kvinnene nå var blitt funnet. Ble så kvalm at jeg måtte skru av. De kvinnene har åpenbart blitt de nye nasjonalheltene våre. Forventer ikke annet enn at statsministeren inkasserer en politisk seier for ha bragt de hjem når hun møter på Gardermoen. Bilkortesjen til Oslo vil bli omkranset av et folkehav med norske flagg.

Fridtjof Nansen, Roald Amundsen og nå Bærumsjentene. Jeg har aldri vært så stolt over å være norsk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har aftenbladet abonnement som får lagt ut intervju med jentene her? (Hvis det er lov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Klappe said:

Noen som har aftenbladet abonnement som får lagt ut intervju med jentene her? (Hvis det er lov)

Det er ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle var de da de reiste ned?

Jeg skjønner ikke at folk har sympati med disse "IS-mødrene". Glemmer de, eller vil de ikke vite hva slags grusomheter IS har gjort? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Ulveedderkopp said:

Hvor gamle var de da de reiste ned?

Jeg skjønner ikke at folk har sympati med disse "IS-mødrene". Glemmer de, eller vil de ikke vite hva slags grusomheter IS har gjort? 

Dem var 16 år og 19 år, da dem reiste, eller rettere sagt, "rømte" fra Norge og ned til Syria. Ikke vet jeg hva dem rømte fra, og hva som var grunnen til at dem følte en overbevisende trang til å reise til Syria. Norge må ha føltes som en fæl plass for dem, hvis dem følte at dem måtte dra til IS i Syria, for å slippe unna hva det måtte være, her i Norge.

Men, en av betingelsene disse 2 søstrene stiller, for at ungene deres skal bli hentet til Norge, er at dem selv får bli med. Ikke forstår jeg hva som er grunnen til at det ønsker å komme tilbake til fæle Norge, siden dem da tilsynelatende "rømte" fra dette landet vårt. Dem bruker da ungene som et påskudd, som en billett tilbake til Norge.

Dem valgte selv, å reise til Syria, og få barn med IS-krigere. Dem visste hva dem gikk til, og hvilke grusomheter IS stod for, og fortsatt står for. Dem visste også hvilket liv de barna dem fødte i Syria, ble født inn i, men allikavell laget dem barn. Disse søstrene har blitt hjernevasket før dem dro til Syria, på lik linje med alle andre IS sympatisører. Det er religiøs hjernevask, på samme måten som dem overtaler små palestinske barn, til å bli selvmordsbombere og til å sprenge seg selv i luften.

Jeg hadde aldri latt mine barn reise til slike områder, ingen normale tenkende ville da gjort det. Hvordan dem i det hele tatt kom seg ut av Norge så lett, er meg en gåte. Mye har sviktet hvis det er så lett. Det er tydelig at også barnevern har sviktet, og at myndigheter og skoler ikke har gjort hva som trengs for å hindre at unger og ungdommer havner på utsiden av hva som er ok oppførsel og tankesett. Religiøse instituasjoner har også sitt ansvar. Det samme med tafatte politikere.

Det burde nøstes opp i, og gjøres effektive tiltak, slik at grunnene til at barn og unger blir hjernevasket på denne måten, elimineres. Dem utgjør både en fare for seg selv, og samfunnet rundt seg.

Jeg tror nok disse 2 søstrene kommer tilbake til Norge, kanskje når det stilnes litt om disse IS-mødre sakene i media. Når dem kommer, så burde barnevernet ta ungene fra dem og ikke la disse mødrene få ha omsorg for barn igjen. Dessverre, så tror jeg ikke norske myndigheter tør gjøre dette, slik at ungene blir hos sine mødre. Det er alltid samme taktikk. Bare vent litt, så vil befolkningen rette seg etter hva politikerne og pådrivende organisasjoner bestemmer om denne saken. Neste er vel at IS-krigerne vil komme hjem.

Endret av TrekStar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TrekStar skrev:

Dem var 16 år og 19 år, da dem reiste, eller rettere sagt, "rømte" fra Norge og ned til Syria. Ikke vet jeg hva dem rømte fra, og hva som var grunnen til at dem følte en overbevisende trang til å reise til Syria. Norge må ha føltes som en fæl plass for dem, hvis dem følte at dem måtte dra til IS i Syria, for å slippe unna hva det måtte være, her i Norge.

Men, en av betingelsene disse 2 søstrene stiller, for at ungene deres skal bli hentet til Norge, er at dem selv får bli med. Ikke forstår jeg hva som er grunnen til at det ønsker å komme tilbake til fæle Norge, siden dem da tilsynelatende "rømte" fra dette landet vårt. Dem bruker da ungene som et påskudd, som en billett tilbake til Norge.

Dem valgte selv, å reise til Syria, og få barn med IS-krigere. Dem visste hva dem gikk til, og hvilke grusomheter IS stod for, og fortsatt står for. Dem visste også hvilket liv de barna dem fødte i Syria, ble født inn i, men allikavell laget dem barn. Disse søstrene har blitt hjernevasket før dem dro til Syria, på lik linje med alle andre IS sympatisører. Det er religiøs hjernevask, på samme måten som dem overtaler små palestinske barn, til å bli selvmordsbombere og til å sprenge seg selv i luften.

Jeg hadde aldri latt mine barn reise til slike områder, ingen normale tenkende ville da gjort det. Hvordan dem i det hele tatt kom seg ut av Norge så lett, er meg en gåte. Mye har sviktet hvis det er så lett. Det er tydelig at også barnevern har sviktet, og at myndigheter og skoler ikke har gjort hva som trengs for å hindre at unger og ungdommer havner på utsiden av hva som er ok oppførsel og tankesett. Religiøse instituasjoner har også sitt ansvar. Det samme med tafatte politikere.

Det burde nøstes opp i, og gjøres effektive tiltak, slik at grunnene til at barn og unger blir hjernevasket på denne måten, elimineres. Dem utgjør både en fare for seg selv, og samfunnet rundt seg.

Jeg tror nok disse 2 søstrene kommer tilbake til Norge, kanskje når det stilnes litt om disse IS-mødre sakene i media. Når dem kommer, så burde barnevernet ta ungene fra dem og ikke la disse mødrene få ha omsorg for barn igjen. Dessverre, så tror jeg ikke norske myndigheter tør gjøre dette, slik at ungene blir hos sine mødre. Det er alltid samme taktikk. Bare vent litt, så vil befolkningen rette seg etter hva politikerne og pådrivende organisasjoner bestemmer om denne saken. Neste er vel at IS-krigerne vil komme hjem.

Da var de mer enn gamle nok til å skjønne hva IS holdt på med. Det burde ikke vært noe dilemma å hente barna deres til Norge UTEN dem selv. De har vist at de er totalt uegnede til å oppdra eller ta vare på liv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som tror at jentene og kvinnene som reiste dit er uskyldige og bare laget mat og slikt bør lese denne artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2GoAKa/is-kvinnenes-ofre-forteller-de-torturerte-og-drepte-naa-lyver-de

Både menn og kvinner som var med i IS er fullstendig syke i hodet. Noen få år i fengsel kommer neppe til å kurere dem for holdningene deres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonymbruker3 said:

De som tror at jentene og kvinnene som reiste dit er uskyldige og bare laget mat og slikt bør lese denne artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2GoAKa/is-kvinnenes-ofre-forteller-de-torturerte-og-drepte-naa-lyver-de

Både menn og kvinner som var med i IS er fullstendig syke i hodet. Noen få år i fengsel kommer neppe til å kurere dem for holdningene deres.

Spørsmålet er vel også om det blir fengsel på damene om de kommer til Norge. Skyld må jo bevises utover en hver rimelig tvil for å bli straffet. Hvor lett er det å få bevist hvem som gjorde hva nede i IS-land? 

Uten å ta stilling til om vi bør hente IS-kvinnene tilbake til Norge. 

Endret av SVK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FirstNameLastName

Kanskje litt OT, men skjønner ikke hvordan Åsne Seierstad kan drite i folks privatliv og brette ut så mye av privatlivet deres? Misforstå meg rett, dama kan skrive som bare det, men er ikke alle bestselgerne hennes basert på levende mennesker? Selvom de alle er ufyselige folk, hvordan kan dette være lov? Om disse søstrene kommer tilbake, og velger å saksøke, så må de vel ha en ganske god sak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, SVK said:

Spørsmålet er vel også om det blir fengsel på damene om de kommer til Norge. Skyld må jo bevises utover en hver rimelig tvil for å bli straffet. Hvor lett er det å få bevist hvem som gjorde hva nede i IS-land?

FrP & co har vært fornuftige nok til å få igjennom et lovverk som gjør at de kan bli dømt for å ha vært der, det er ikke nødvendig å bevise hva de gjorde. Om en slik straff har noen praktisk betydning på noen måte er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SVK skrev:

Spørsmålet er vel også om det blir fengsel på damene om de kommer til Norge. Skyld må jo bevises utover en hver rimelig tvil for å bli straffet. Hvor lett er det å få bevist hvem som gjorde hva nede i IS-land? 

Uten å ta stilling til om vi bør hente IS-kvinnene tilbake til Norge. 

Det ligger vel litt i kortene at skal de straffeforfølges, så kreves det at damenes representive hjemland engasjerer seg, ellers risikerer vi at de går fri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Anonymbruker3 said:

FrP & co har vært fornuftige nok til å få igjennom et lovverk som gjør at de kan bli dømt for å ha vært der, det er ikke nødvendig å bevise hva de gjorde. Om en slik straff har noen praktisk betydning på noen måte er en annen sak.

Sjekket nå og ja du har rett i at man kan dømmes for å dra ned til IS-land for å gifte seg med IS-krigere, uten at det trenger å bevises hva man gjorde. Straffeloven 136. 

Men straffens lengde vil avhenge av hva man faktisk gjorde. Så da blir jo spørsmålet hvor lang straff kvinnene får når det ikke kan bevises hva de faktisk gjorde der nede.  Lagde de bare mat for mennene sine eller torturerte de slavene sine? 

Det andre poenget er at for å straffes for å dra ned til IS-land og gifte seg med en IS-kriger så må kvinnene ha vært klar over at de bidro med støtte til en terrororganisasjon. Ikke sikkert det er så lett å vite om en 16 år gammel jente som drar ned til IS-land for å gifte seg med en IS-kriger vet hva hun går til. 

Jeg skal ikke late som om jeg kan lovene så kan godt være at IS-kvinnene blir straffet og får lang straff om de kommer til Norge. Men jeg er ikke sikker. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Anonymbruker3 said:

De som tror at jentene og kvinnene som reiste dit er uskyldige og bare laget mat og slikt bør lese denne artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2GoAKa/is-kvinnenes-ofre-forteller-de-torturerte-og-drepte-naa-lyver-de

Både menn og kvinner som var med i IS er fullstendig syke i hodet. Noen få år i fengsel kommer neppe til å kurere dem for holdningene deres.

Jeg skulle til å linke det samme. Selvsagt har de brukt slavearbeidere til husstellet.

Quote

– Mange av dem sier at de kun var hjemme og lagde mat?

– De lyver. Vi var slavene deres. Vi lagde all maten og gjorde alt husarbeidet.

 

17 hours ago, SVK said:

Spørsmålet er vel også om det blir fengsel på damene om de kommer til Norge. Skyld må jo bevises utover en hver rimelig tvil for å bli straffet. Hvor lett er det å få bevist hvem som gjorde hva nede i IS-land? 

Uten å ta stilling til om vi bør hente IS-kvinnene tilbake til Norge. 

Jeg håper det blir mulig å identifisere alle IS-brudene som brukte internett til å rekruttere flere IS-bruder og flere IS-krigere. Håper de blir avslørt alle sammen, og straffet hardt i land som Irak.

Quote

– De var aktive. De fikk våpentrening og de jobbet med å sy og ferdigstille vester til selvmordsbombere. Jeg så også hvordan de aktivt, via telefoner og internett, jobbet for å rekruttere flere fra hjemlandene sine til å reise til IS.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...