Gå til innhold

Leviora's engler og demoner


Leviora

Anbefalte innlegg

Leviora skrev (7 timer siden):

Huff! Dragen i meg hadde nok fått utløp om en sånn kommentar hadde kommet ut av munnen på min mann :ler: Og så svigers i tillegg! Jeg stresser på meg migrene av å ha de her på kaffe i noen timer :hoho: Jeg har funnet ut at det hjelper å «gå på do» og gråte litt :plystre: 

Vi gleder oss noe innmari til å hente valp, det gjør nesten vondt! Vil holde rasen anonymt, hehe. Men det er en nydelig, relativt stor hund med mye energi og livsglede. De logrer KONSTANT :fnise: 

Vi tar hund først: Jeg blir helt mo i knærne bare noen nevner "Toller" og 13åringen drømmer om husky, corgy, dachs, samojed..... Du ser tegninga. :ler:

Ang svigers og foreldre og jul... Jeg har litt vondt for å si dette men jeg har heller svigers her enn egne foreldre. Med svigers kan jeg slappe av, ta en middagslur og hos dem føler jeg meg som hjemme t.om. Hos min far må vi sitte pent og huske at vi er På Besøk. Også synes de unger er bråkete og jula gidder de ihvertfall ikke forholde seg til for det er bare mas allikevel. Mamma... Det er ikke enkelt der heller uten at jeg gidder og utbrodere nå. 

Men du, god jul kjære deg ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MarianneE skrev (1 time siden):

Vi tar hund først: Jeg blir helt mo i knærne bare noen nevner "Toller" og 13åringen drømmer om husky, corgy, dachs, samojed..... Du ser tegninga. :ler:

Ang svigers og foreldre og jul... Jeg har litt vondt for å si dette men jeg har heller svigers her enn egne foreldre. Med svigers kan jeg slappe av, ta en middagslur og hos dem føler jeg meg som hjemme t.om. Hos min far må vi sitte pent og huske at vi er På Besøk. Også synes de unger er bråkete og jula gidder de ihvertfall ikke forholde seg til for det er bare mas allikevel. Mamma... Det er ikke enkelt der heller uten at jeg gidder og utbrodere nå. 

Men du, god jul kjære deg ❤

Det forstår jeg så alt for godt. Så fint at det er noen du kan slappe av rundt :hjerte: Ingenting er bedre enn det.

God jul! :klem1: :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

2021 :hjerte: Velkommen! Her har det skjedd en helomvending siden sist. Valpen vår har kommet i hus og HERREGUD. For en nydelig liten krabat! Hun har tilført så mye glede til familien allerede. En perfekt start på et nytt år! 

Mine mål for 2021:

-  Oppnå en følelse av genuin fred og sinnsro

- Bedre fysisk og psykisk helse

- Tørre å satse på større prosjekter

- Gi haugevis med faen

Jeg har trua! Tviler 2021 blir så ille som 2020, men forventer slett ikke at det blir noe barneskirenn heller. Verden er i endring og det er naivt å tro at vi noen gang går tilbake til det vi var vant til før. Og det er positivt! You have to break down to break through - et sitat som gjelder oss alle individuelt så vel som for hele samfunnet fremover :hjerte: 

Godt nytt år! :kose:

Endret av Leviora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår fineste du! ❤

Liker de nyttårsforsettene dine, tenker at der er det litt å jobbe med. Bare det og lære seg og gi mer f er jo en stor utfordring i seg selv. Jeg har litt av de samme, i tillegg til å fortsette med rydding og kvitte oss med ting vi ikke bruker lenger. Og litt mer Familen Ting På Stell og litt mindre Familien Kaos. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
MarianneE skrev (På 2.1.2021 den 8.29):

Godt nyttår fineste du! ❤

Liker de nyttårsforsettene dine, tenker at der er det litt å jobbe med. Bare det og lære seg og gi mer f er jo en stor utfordring i seg selv. Jeg har litt av de samme, i tillegg til å fortsette med rydding og kvitte oss med ting vi ikke bruker lenger. Og litt mer Familen Ting På Stell og litt mindre Familien Kaos. :ler:

Så langt går det tålelig greit med å gi F altså :jepp: Én ting jeg har begynt å lære meg er å tillate meg selv å bare være her og nå. Det at man må være i konstant bevegelse, gjøre ditt og datt, jobbe på og særlig den der «du får ikke noe som helst gratis i livet» har fått meg til å føle at det er skummelt om ballen slutter å rulle, liksom. Den setter jo seg ikke fast om man bare tar en pust i bakken, slik som jeg har følt tidligere.

Vi har også begynt å rydde ut av huset. Eller det er vel mer jeg, ikke vi :fnise: Mannen synes det er vanskelig å kaste ting; han gir den minste ting sentimentalverdi og er låst fast i «den får vi kanskje bruk for en gang». Jeg startet i bod nr 1 og tok sjefsavgjørelse på ting som skulle kastes, blant annet ei gammel og utslitt skibukse han har hatt siden han var 13(i 19 år!!), en hullete og skitten sekk som tydelig var den han brukte på videregående og et par 18 år gamle innendørs fotballsko. «Men de er jo strøkne!» :klaske: Det ble litt av et rabalder, men han innså til slutt at det bare var dumt å beholde sånt :rolleyes: Jeg har samlet 3 svære sekker med søppel fra 4 kvadratmeter med rot hittil... :daane: 

Innser hvor godt huset vårt speiler vårt indre. Ting stues vekk i kriker og kroker til det renner over, men nå er det på tide med en helomvending på alle plan! :Nikke: 

Endret av Leviora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Leviora skrev (På 28.1.2021 den 10.55):

Så langt går det tålelig greit med å gi F altså :jepp: Én ting jeg har begynt å lære meg er å tillate meg selv å bare være her og nå. Det at man må være i konstant bevegelse, gjøre ditt og datt, jobbe på og særlig den der «du får ikke noe som helst gratis i livet» har fått meg til å føle at det er skummelt om ballen slutter å rulle, liksom. Den setter jo seg ikke fast om man bare tar en pust i bakken, slik som jeg har følt tidligere.

Vi har også begynt å rydde ut av huset. Eller det er vel mer jeg, ikke vi :fnise: Mannen synes det er vanskelig å kaste ting; han gir den minste ting sentimentalverdi og er låst fast i «den får vi kanskje bruk for en gang». Jeg startet i bod nr 1 og tok sjefsavgjørelse på ting som skulle kastes, blant annet ei gammel og utslitt skibukse han har hatt siden han var 13(i 28 år!!), en hullete og skitten sekk som tydelig var den han brukte på videregående og et par 23 år gamle innendørs fotballsko. «Men de er jo strøkne!» :klaske: Det ble litt av et rabalder, men han innså til slutt at det bare var dumt å beholde sånt :rolleyes: Jeg har samlet 3 svære sekker med søppel fra 4 kvadratmeter med rot hittil... :daane: 

Innser hvor godt huset vårt speiler vårt indre. Ting stues vekk i kriker og kroker til det renner over, men nå er det på tide med en helomvending på alle plan! :Nikke: 

Å... jeg måtte tenke litt før jeg svarte nå. 

Jeg bor og med en skrotnisse. I kjelleren står det permer fra "Alt om bilen" fra 80-tallet. Han har snart 20 årganger av Gjørdetselv, Komputer og et annet PCblad. Veldig viktig å ta vare på, til tross for at f.eks Komputer blir jo utdatert etterhvert som teknologien går fremover. Han jobber i engroshandel og da er det kjekt å ta med skadde varer hjem. (Ja, de får lov). Pappeske med 12 sprayflasker kjøkkensåpe? En kartong med kronelys? En kartong tørkepapir? Absolutt forbruksvare, men vi har lite boareal og begrenset med lagringsplass. Og hva skal vi med 100 skrivebøker? Jeg ser tanken hans men alt i alt blir det mye rot bare. Jeg prøver derfor og rydde vekk/ bort ting som ikke brukes mer men og gitt streng beskjed om at om noe skal bli med hjem så må han rett og slett spørre om lov. Så kjip er jeg, men jeg føler vi drukner litt. 

Puh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MarianneE skrev (På 6.2.2021 den 8.51):

Å... jeg måtte tenke litt før jeg svarte nå. 

Jeg bor og med en skrotnisse. I kjelleren står det permer fra "Alt om bilen" fra 80-tallet. Han har snart 20 årganger av Gjørdetselv, Komputer og et annet PCblad. Veldig viktig å ta vare på, til tross for at f.eks Komputer blir jo utdatert etterhvert som teknologien går fremover. Han jobber i engroshandel og da er det kjekt å ta med skadde varer hjem. (Ja, de får lov). Pappeske med 12 sprayflasker kjøkkensåpe? En kartong med kronelys? En kartong tørkepapir? Absolutt forbruksvare, men vi har lite boareal og begrenset med lagringsplass. Og hva skal vi med 100 skrivebøker? Jeg ser tanken hans men alt i alt blir det mye rot bare. Jeg prøver derfor og rydde vekk/ bort ting som ikke brukes mer men og gitt streng beskjed om at om noe skal bli med hjem så må han rett og slett spørre om lov. Så kjip er jeg, men jeg føler vi drukner litt. 

Puh...

Aiai... :daane: Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for! Store kvanta høres flott og lurt ut, men som regel ender det opp med å ta for stor plass og er du heldig rekker du ikke å bruke alt før du ikke har behov for det lenger :rolleyes: Been there!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Slutta på DPS, jeg. Innser at jeg ikke får noe utav det lenger. Jeg orker ikke å snakke ihjel traumer. Det tror jeg ikke noe på :sjenert: Men verktøykassa er beriket en hel del og jeg har i det siste fått bevis på hvor fint jeg håndterer triggere når de dukker opp. Dette kommer til å gå bra :Nikke: 

Jeg har sånn vårfølelse i dag og det er så deilig. Jeg hører flere trekkfugler for hver dag, sola varmer og det har smeltet vilt mye snø. Hunden har badet ute for første gang - i ei grøft :fnise: Det var som å gå tur med en treåring. Hun skulle plaske i hver eneste pytt :ler: 

Fin, fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Diamant20 skrev (På 21.3.2021 den 21.55):

Håper det går bra med dere❤️

Det går fint! :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To bursdagsfeiringer unnagjort og vår ferske seksåring gleder seg stort over gavene hun har fått :jepp: Mikroskop var visst midt i blinken for den lille forskeren. Jeg ofret blod for forskningen hennes, men der ble hun derimot litt skuffet. Synet sto kanskje ikke helt i stil med hypotesen :vetikke: 

Skolestart. Bare ordet gir meg frysninger. Tiden går så alt for fort! Tenk at det er et helt år siden vi for alvor startet utredning, og nå sitter vi her som autismeforeldre og krysser fingrene for at overgangen til skole ikke blir alt for tøff. Veldig leit at de ikke får besøke skolen pga smittevernstiltak, men skolen er heldigvis vegg i vegg og det ser ut som vi alt i alt har hell i uhell. Vi har et fantastisk team rundt oss og er så takknemlig for det!

Sånn ellers? Kan ikke komme på sist jeg følte meg deprimert. Det vil si en god stund siden. Migrenen er fortsatt blæhr, men prøver fortsatt nye medisiner. Frøken Kenguru av en hund er livsglede på fire bein og jeg ser ikke bort ifra at hun er den beste medisinen utprøvd til nå.

Jeg er sliten og det er mannen min òg, men vi ser heldigvis hverandre selv om det til tider er vanskelig å se forbi ens eget.

Vi har skitne vindu, gulv og et tonn klesvask til tider, men jeg tenker: har vi ikke prioritert riktig da? :vetikke: I dag var en fin dag for husarbeid, og i morgen står bilvask på planen. Enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nok en bursdag overstått, og Lillebror har bestemt seg for å endelig prøve å slutte med bleie. Det har vært en utfordring for oss alle til nå, da det skal svært lite til for at han føler seg presset og tar to skritt tilbake. Nå kjenner vi grensene hans bedre og hva som må til for å bygge opp mestringsfølelse. Det er vanskelig når Lillebror låser seg - han må støttes i ubehaget for å oppnå mestring, men marginene er små for at ubehaget blir for meget og desto mer forsterket. Så lenge svigermor holder kommentarene sine på avstand skal dette gå bra :Nikke: 

Jeg driver fortsatt med å rydde (ut av) huset. Det vil ingen ende ta. :daane: Neste er garnlageret mitt. Så - om det snart slutter å snø - skal vinterklærne til pers. Målet er å ha strøkent hus til sommeren. Jeg må på Ikea og skaffe hyller og kasser for å få et oversiktlig og ryddig system. Gleder meg!

I morgen er det hjemmedag nr 4 da barna er litt forkjøla. Nå aner jeg ikke hvordan vi kom oss gjennom 6 uker lockdown i fjor - det er helt krise, faktisk! Nå har vi vært ekstra rolige for å kunne bli fort friske, men rastløsnivået har nådd ekstreme høyder. Nå vet jeg ikke med andres barn, men når mine er rastløse og kjeder seg er det kun ugagn som gjelder; kaste leker ned trappen, tegne på veggen, rope og brøle, erte den stakkars hunden osv. Jeg har behov for friske barn asap :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

17 Mai gikk rolig for seg i år. Ute en tur for å se på traktortoget, leke, og etter det ble det vel egentlig en helt vanlig dag med litt ekstra is :vetikke: 

Barna har begynt å gå ut for å leke på egenhånd nå. Milepæl! Det er morsomt å se samspillet deres uten en voksen (megler) tilstede. Oppstår det en konflikt er det som regel Lillebror som roper høyest og da kan Storesøster glimte til og foreslå noe som gagner begge. Ellers er det vanskelig for Lillebror å henge med i svingene når leken til Storesøster er så variabel, og hun er ikke så åpen for innspill eller følge Lillebrors initiativ til lek :rolleyes: Jeg er fryktelig spent på hvordan det blir etter skolestart og de ikke har hverandre i barnehagen lenger. Lillebror tror jeg kommer til å lære å hevde seg mer, og jeg har et inderlig håp om at Storesøster vil blomstre på den sosiale arenaen også :hjerte: Vi er så heldige som har et fantastisk støtteapparat, så jeg er overhode ikke bekymret.

Ellers synes jeg det er vanskelig å være autismeforelder til tider. Jeg glemmer ofte at Storesøster ikke registrerer ting likt som oss. Som å bli irritert over at hun maser, når hun ikke forstår at er «nei»  gjelder ti minutter frem i tid også, og ti minutter etter det igjen. Eller når jeg blir irritert over at jeg må mase, når hun ikke har registrert hva jeg har sagt fem ganger på rad eller blir distrahert etter tre sekunder. Storesøster har lært meg enormt mye om meg selv! Som at jeg må øve på å være tålmodig. Og mest av alt: legge fra meg alt jeg har trodd og ment er «normal oppførsel».

Jeg har også en tendens til å ta ting personlig når jeg blir utfordret. Det viktigste jeg har lært er at triggere ikke er annet enn nettopp det; om noen speiler dritten min tilbake til meg er det jo hos meg problemet ligger, å skylde på at speilet har gjort meg vondt er overhode ikke konstruktivt eller rettferdig. Sett pris på triggere, ta det som en invitasjon til å ta en opprydning innvendig. Og en annen artig ting jeg har innsett? At jeg er og har alltid vært mester på å speile andres dritt og har nå forstått at jeg ble gjort til syndebukk for andres iboende triggere, ikke fordi jeg var den elendige personen andre beskyldte meg for å være. Jeg burde kanskje tatt hintet da jeg ble roastet av tre hissige fjortiser etter å ha gitt en av dem et genuint kompliment:daane: 

Check yourself before you wreck yourself. Mannen er forresten glad for at han kan ta et glass whisky uten at jeg blir sur lenger. Han kunne jo ikke vite at det vekket gamle traumer fra min side når jeg ikke en gang var klar over det selv :vetikke: CPTSD er slitsomt, men jaggu er det moro å løse de flokene noen ganger! :Nikke: 

I dag skal jeg strikke frem til det slutter å regne, så ut og gå tur med frøken Kenguru. Jeg har fått treningsklokke til bursdagen min og er blitt skikkelig motivert til å oppnå dagsmålene for aktivitet :jepp: Da kan jeg strikke med ekstra god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Sommeren 2021 er snart over og det er jeg glad for :rolleyes: Det ble bare noen ferieturer på hytta for oss og det er jeg fornøyd med. Ellers har vi prøvd å balansere oppgaver mellom en utbrent og sykemeldt mann og migrenesyk mamma. Bortsett fra det har vi det faktisk veldig fint!

Jeg jobber fremdeles med mine triggere og foretar utallige forsoningsprosesser i mitt indre for å kunne lege gamle sår, og det har gjort underverker. Ett av mine mål for året var å oppnå genuin fred og sinnsro, og nå har det blitt normalen, ikke unntaket. Dette til tross for den krevende livssituasjonen vi fremdeles står i med nå to foreldre som går vekselvis på reservebatteri. Samtalene på kveldstid går ut på å finne og tette hull i hver vår bensintank; tanker og bekymringer som skaper stress og negativitet, hvor har vi inngått kompromiss med egen integritet og unnlatt å sette grenser for oss selv?

Jeg er så stolt av mannen min som virkelig har tatt tak i egen psykiske helse og gjort ting han synes har vært dritskummelt, som å stå opp for seg selv når noen behandler ham dårlig. Inkludert meg! Det har vært en fin dans, men ikke alltid på roser :fnise: 

Skolestart nærmer seg med stormskritt og alle gleder seg. Storesøster har blitt veldig stor de siste månedene, hun har lært å sykle, skrive og generelt blitt mye mer selvstendig. Det er så godt å se! :hjerte: 

Treningsklokken jeg fikk til bursdagen min har vært utrolig motiverende og jeg har klart å gå ned 8 kg :nori:Litt mindre godsaker og litt mer aktivitet, det var ikke mye som skulle til! Det føles så godt å komme tilbake til «normalen» igjen, selv om jeg enda har mer å ta av. Klarer jeg 8 kg klarer jeg 8 til!

Endret av Leviora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...