Gå til innhold

Har homofile / lesbiske dårligere psykisk helse enn folk ellers?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja dette lurer jeg på? og hva er deres tanker rundt om dette?

Anonymkode: 35f71...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom man ikke er åpen, eller har følelser for noen man ikke vet om vil gjengi de samme følelsene, så vil jeg si ja.

Det å like noen, men redd for å si det, i frykt for å bli stempla, rejecta, osv. kan jo selvsagt føre til dårlig psykisk helse.

Men jeg ville ikke generalisert og sagt at alle homofile har dårligere psykisk helse. Men at det å være homofil kan være belastende for mange er klart, men det kommer selvsagt helt an på situasjonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt er individuelt. Kjenner mange psykisk syke heterofile mennesker som aldri er lykkelige og sliter.

Anonymkode: edcbf...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyke har null & nix med 'fil' å gjøre!

Anonymkode: 871a2...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korrekte og åpenbare svaret å gi er jo 'nei, selvsagt har ikke legning noe med psykisk helse å gjøre'. Men jeg har en annen oppfatning. Jeg er ikke heterofil selv, og er derfor godt kjent med mange homofile og lesbiske. Jeg tror ikke jeg kjenner til en eneste skeiv uten psykiske plager. Har blitt kjent med mange ulike grupper homofile helt uavhengige av hverandre så det er ingen sammenheng mellom disse individene heller. Psykiske lidelser er sannsynligvis langt mer utbredt blant homofile og lesbiske enn blant heterofile. Hva det skyldes aner jeg ikke.

Anonymkode: 09c33...0d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er synonymt det å være homofil/lesbisk, og å ha en dårlig psykisk helse.

Jeg kjenner noen lesbiske personer ganske godt, men også et par homofile. Det er ca 50/50 av de jeg kjenner. Ca. halvparten som har en dårlig psykisk helse av dem, men én av de andre av dem skiller seg ut som det helt motsatte. 

 

Hilsen heterofil person med tidvis tilbakevendende dårlig psyke (jamfør min tidligere psykolog). Kjenner også noen andre heterofile med dårlig psykisk helse, selvsagt.

Anonymkode: 07616...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at homofile som sliter med følelser i forhold til egen legning, aksept osv har lettere for å utvikle f.eks angst og depresjon enn en heterofil uten disse problemene, men det er jo fordi det er mer psykisk krevende å være annerledes. Det har ingenting med legning og gjøre og vil selvsagt variere fra person til person, men det er nok mer krevende å tilhøre mindretallet 

Anonymkode: 01e9c...79f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det i utgangspunktet ikke har noe med hverandre å gjøre. Det er ikke sånn at homofile er mer disponert for psykisk sykdom fra naturens side. 

Men det er klart at hvis man opplever mobbing, utestengning, følelse av å ikke høre til, selvforakt osv så kan det naturligvis bidra til å gi psykiske problemer. Det er jo desverre endel homofile som opplever fordømmelse, og noen har (fått) vanskelige følelser knyttet til egen legning. Da er man antakelig mer i faresonen. Ikke på grunn av legningen, men på grunn av mobbing etc. 

Anonymkode: 731d4...aa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2019 at 2:44 PM, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke jeg kjenner til en eneste skeiv uten psykiske plager.

Anonymkode: 09c33...0d6

100 %  samme erfaring.

Jeg er lesbisk og kom ut av skapet for 20 år siden. Har mange LGBT bekjente, alle sliter med *noe* (psykisk helse, alkoholmisbruk f.eks).

Antall lesbiske som opplevde seksuelt misbruk i barndommen er HØYT.  Jeg ble selv befølt av en kvinne da jeg var barn, og misbrukt psykisk. Jeg er sikker på at dette bidro sterkt til min legning (jeg fikk et behov for å "please" og bli elsket av eldre kvinner etter dette, og min eventuelle bifile eller heterofile seksualitet fikk aldri sjansen til å utvikle seg...)

Ellers kjenner jeg ikke ett eneste mannlig homofilt par i et lykkelig forhold uten uttroskap..💅💅

Vet om noen "halv-lykkelige" lesbiske forhold, men ikke mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, TelefonVenn skrev:

100 %  samme erfaring.

Jeg er lesbisk og kom ut av skapet for 20 år siden. Har mange LGBT bekjente, alle sliter med *noe* (psykisk helse, alkoholmisbruk f.eks).

Antall lesbiske som opplevde seksuelt misbruk i barndommen er HØYT.  Jeg ble selv befølt av en kvinne da jeg var barn, og misbrukt psykisk. Jeg er sikker på at dette bidro sterkt til min legning (jeg fikk et behov for å "please" og bli elsket av eldre kvinner etter dette, og min eventuelle bifile eller heterofile seksualitet fikk aldri sjansen til å utvikle seg...)

Ellers kjenner jeg ikke ett eneste mannlig homofilt par i et lykkelig forhold uten uttroskap..💅💅

Vet om noen "halv-lykkelige" lesbiske forhold, men ikke mange.

Legning er noe som er medfødt og har ingenting med seksuelt misbruk å gjøre. Grunnen til at det kanskje kan virke som det er mer av det blant skeive er nok fordi de er færre enn streite. Dette med seksuelt misbruk er det uten tvil mye av blant streite også. 

Anonymkode: 2cda9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Legning er noe som er medfødt og har ingenting med seksuelt misbruk å gjøre. Grunnen til at det kanskje kan virke som det er mer av det blant skeive er nok fordi de er færre enn streite. Dette med seksuelt misbruk er det uten tvil mye av blant streite også. 

Anonymkode: 2cda9...40b

Det er den politisk korrekte "sannheten". Ingen vitenskap har noen gang fastslått at homofili er medfødt.

Jeg er åpen for en teori om at man kan ha en medfødt natur som gjør en tilbøyelig til å utvikle en homofil/bifil legning, men ikke at det er "set in stone" fra unnfangelsen.

Jeg tror på teorien om en kombinasjon av natur og miljø ("født sånn" vs "blitt sånn"). Jeg VET at jeg ble lesbisk mye pga misbruk..

Søk på NrK nett-TV og se det gamle programmet "Hjernevask" og episoden som omhandler homofili...og tenk litt kritisk.😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, TelefonVenn skrev:

Det er den politisk korrekte "sannheten". Ingen vitenskap har noen gang fastslått at homofili er medfødt.

Jeg er åpen for en teori om at man kan ha en medfødt natur som gjør en tilbøyelig til å utvikle en homofil/bifil legning, men ikke at det er "set in stone" fra unnfangelsen.

Jeg tror på teorien om en kombinasjon av natur og miljø ("født sånn" vs "blitt sånn"). Jeg VET at jeg ble lesbisk mye pga misbruk..

Søk på NrK nett-TV og se det gamle programmet "Hjernevask" og episoden som omhandler homofili...og tenk litt kritisk.😉

Den seneste forskningen viser nå at homofili er genetisk. Altså medfødt. Det er ikke uvanlig at det er flere i en familie, og familier hvor flere enn et søsken er homofilt. På samme måte som med heterofile. Det viser seg altså at det er naturlig. 

Anonymkode: 2cda9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Link gjerne til den forskningen.

Likekjønnet seksuell aktivitet forekommer i mange arter (særlig ved mangel på partner av motsatt kjønn), det betyr ikke at det er genetisk...

Må legge til at jeg har studert kjønnteori, så jeg har både en akademisk og en personlig kunnskap om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2019 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Psyke har null & nix med 'fil' å gjøre!

Anonymkode: 871a2...c4b

Eh, jo. Det er åpenbart at flere sliter med å akseptere legningen sin og derfor har det tøffere psykisk. Spesielt mannlig homofile er det mange som sliter med å akseptere, pga større fordommer fra omverdenen.

Anonymkode: 9697d...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...