AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #121 Skrevet 6. mai 2019 3 minutter siden, Anwa skrev: Dette beveger seg langt vekk fra hovedtråden, men det er helt urimelig å sammenligne Norge med USA og hvilkensomhelst annet land da vi er ett av verdens rikeste land, selvfølgelig er ikke tilbudet det samme da vi vår regjering har ekstremt mye mer midler å rutte med i forhold til befolkningstallet. Vi i Norge er svært heldige, men det er veldig dumt å forvente de samme offentlige tjenestene som vi har her i andre land. Du trenger ikke å tro meg, men tallene lyver ikke, bruk Google og sett deg inn i programbasertrehabilitering i Amerikanske fengsel. Det er også USA. Anonymkode: af442...bd0 4
Sirah Skrevet 6. mai 2019 #122 Skrevet 6. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig, men det er jo også skummelt hvis det faktisk var tilfelle. Det er leger som har blitt mobbet ut av arbeidsplasser i Norge fordi de vil foreta grundigere undersøkelser. Anonymkode: af442...bd0 Ja dessverre... Det var sikkert ikke lett for han, men trist at det ikke ble gjort. Kanskje utfallet hadde blitt annerledes... 1
Anwa Skrevet 6. mai 2019 #123 Skrevet 6. mai 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er også USA. Anonymkode: af442...bd0 Likevel har Norge høyere bnp tiltross for at vi har 4 millioner og USA 300 millioner. Det utgjør en ekstrem velstandsøkning i henhold til infrastruktur og offentlige midler. Endret 6. mai 2019 av Anwa 1
Isild Skrevet 6. mai 2019 #124 Skrevet 6. mai 2019 Bra serie (vond historie) - men jeg skulle ønske de hadde laget et par episoder fra rettsaken. Hvordan de kom frem til at Godejohn skulle få livstid blandt annet. Han utførte drapet - ja, men han var jo ikke "ved sinne fulle fem" han heller. Han slapp dødsstraff, og det var det han fikk av "formildende omstendigheter" tydeligvis. Jeg skulle ønske vi hadde fått se de gå gjennom noe av den bunken med legejournaler - og fortelle litt mer om hva de fant der, for Munchausen by proxy er det lite kunnskap om. Som flere i tråden nevner: hvorfor var det ingen av disse legene som klarte å gjennomskue/stoppe dette?? Vil tro ganske mange av de ble innkalt som vitner i Gypsys sak. Det er familiene som ikke ønsket å ha med noe fra rettsak/legejournaler i serien kanskje. Jeg tror ellers ikke at Gypsy var bevisst manipulerende på noe vis. Jeg tror hun minst må ha hatt "Stockholmsyndrom"- og ikke noen forutsetning for å vite hva som er rett og galt, eller HVEM som er rett og gal. Hun hadde vel ikke omgang med andre enn moren (som tydelig var ordstyrer i alle sammehenger. Gypsy ble frarøvet å ha meninger og å eie sin egen kropp i over 20 år. 5
Pipaluk Skrevet 6. mai 2019 #125 Skrevet 6. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi moren simulerte symptomene og funnene. Legene ble villedet, og når det er hundrevis av leger som har utredet og behandlet er ikke munchausen by proxy det som er mest sannsynlige diagnose for hver behandler. Når det er sagt er det to leger som mistenkte det, og én rapporterte det. Litt av greia med sykdommer som munchausen by proxy og munchausen er at de forsvinner til en annen helseinstitusjon, og andre instanser for øvrig, før man ser sammenhengen. Det er veldig enkelt å skjønne mønsteret sett i retrospektiv og når man kobler alt sammen. Noe annet er det når et barn kommer inn og sikler, sier ingenting og moren legger ut om forløpet. Ville du da ha tenkt at det er munchausen by proxy? Hun fikk for øvrig fjernet spyttkjertler. Ikke bukspyttkjertelen. Her er det et helt system som har sviktet, men det er også veldig vanskelig å tilrettelegge for at det ikke kan skje. Det er kjempeskummelt å tenke på. Anonymkode: af442...bd0 Har de ikke noen papirer på at hun virkelig har alle disse syklonene. Uansett hvor mye moren simulerer så bør de kunne avsløre kreft. Moren var i media også. Ganske Riski med tanke på å bli avslørt.
Pipaluk Skrevet 6. mai 2019 #126 Skrevet 6. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Rehabilitering er absolutt ikke en prioritet i det amerikanske fengselssystemet. Dette vet vel alle. Anonymkode: af442...bd0 Hva skal fanger med rehabilitering hvis de er dømt til livsstid🤔 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #127 Skrevet 6. mai 2019 17 minutter siden, Pipaluk skrev: Hva skal fanger med rehabilitering hvis de er dømt til livsstid🤔 De er jo først og fremst mennesker. Anonymkode: af442...bd0 4
Anwa Skrevet 6. mai 2019 #128 Skrevet 6. mai 2019 47 minutter siden, Isild skrev: Bra serie (vond historie) - men jeg skulle ønske de hadde laget et par episoder fra rettsaken. Hvordan de kom frem til at Godejohn skulle få livstid blandt annet. Han utførte drapet - ja, men han var jo ikke "ved sinne fulle fem" han heller. Han slapp dødsstraff, og det var det han fikk av "formildende omstendigheter" tydeligvis. Jeg skulle ønske vi hadde fått se de gå gjennom noe av den bunken med legejournaler - og fortelle litt mer om hva de fant der, for Munchausen by proxy er det lite kunnskap om. Som flere i tråden nevner: hvorfor var det ingen av disse legene som klarte å gjennomskue/stoppe dette?? Vil tro ganske mange av de ble innkalt som vitner i Gypsys sak. Det er familiene som ikke ønsket å ha med noe fra rettsak/legejournaler i serien kanskje. Jeg tror ellers ikke at Gypsy var bevisst manipulerende på noe vis. Jeg tror hun minst må ha hatt "Stockholmsyndrom"- og ikke noen forutsetning for å vite hva som er rett og galt, eller HVEM som er rett og gal. Hun hadde vel ikke omgang med andre enn moren (som tydelig var ordstyrer i alle sammehenger. Gypsy ble frarøvet å ha meninger og å eie sin egen kropp i over 20 år. Gypsy selv fordømmer 'The Act', det er jo trossalt en glorifisering av hennes livslange traume. Likevel vi ser jo faren, stemoren og besteforeldrene (far til Dee Dee og hennes stemor) la seg velvillig intervjue i dokumentarer, så hvor den linja går mellom akseptabelt og ikke er vanskelig å skjelne. Gypsy prøvde å fortelle folk om dette, og prøvde tidligere å rømme så hun har visst at det moren gjorde var galt, galt nok til å prøve og unnslippe det. Det er jo forståelig at Gypsy følte at hun ikke hadde noen annen utvei, men du kan ikke unnskylde drap av den grunn. Da må du også til en grad unnskylde Dee Dees handlinger, da moren hennes heller ikke hadde rent mel i posen. Om hun virkelig trodde at om hun sa ifra om hva som skjedde, så ville de bare trodd hun løy og hun ville bli sendt rett tilbake til moren, hvorfor skulle drap være løsningen? Om hun innstendig trodde at moren hadde lurt alle såpass trill rundt, ville jo hun jo bare bli sendt til en institusjon og staten ville blitt hennes nye formynder. Intervjuene med Gypsy viser at det er ingenting galt med intelligensen hennes iallefall. Ser man politi avhørene kan man også tydelig se at Gypsy er endel mer kalkulerende og manipulerende enn hva man skulle tro. Hun gjør en god jobb med å late som hun er knust av beskjeden når politiet konfronterer henne med morens død, og ved å benekte det. Selvfølgelig ligger det ekte følelser bak denne reaksjonen, men det slår meg ikke som sorg. Etter moren ble drept, og Gypsy hadde tørket unna litt blod og fingeravtrykk, gikk Gypsy på badet for en runde intimbarbering før hun og Nicholas hadde sex. I følge rettsdokumentene var det ikke bare en kjappis heller. Ett rom fra hvor moren lå død. Hele rettsaken til Nicholas Godejohn ligger ute på YouTube, hvor Gypsy også er kalt inn som vitne. 4
Pipaluk Skrevet 6. mai 2019 #129 Skrevet 6. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De er jo først og fremst mennesker. Anonymkode: af442...bd0 Jeg trodde rehabilitering var myntet på de som hadde en fremtid utenfor murene
Isild Skrevet 6. mai 2019 #130 Skrevet 6. mai 2019 46 minutter siden, Anwa skrev: Gypsy selv fordømmer 'The Act', det er jo trossalt en glorifisering av hennes livslange traume. Likevel vi ser jo faren, stemoren og besteforeldrene (far til Dee Dee og hennes stemor) la seg velvillig intervjue i dokumentarer, så hvor den linja går mellom akseptabelt og ikke er vanskelig å skjelne. Gypsy prøvde å fortelle folk om dette, og prøvde tidligere å rømme så hun har visst at det moren gjorde var galt, galt nok til å prøve og unnslippe det. Det er jo forståelig at Gypsy følte at hun ikke hadde noen annen utvei, men du kan ikke unnskylde drap av den grunn. Da må du også til en grad unnskylde Dee Dees handlinger, da moren hennes heller ikke hadde rent mel i posen. Om hun virkelig trodde at om hun sa ifra om hva som skjedde, så ville de bare trodd hun løy og hun ville bli sendt rett tilbake til moren, hvorfor skulle drap være løsningen? Om hun innstendig trodde at moren hadde lurt alle såpass trill rundt, ville jo hun jo bare bli sendt til en institusjon og staten ville blitt hennes nye formynder. Intervjuene med Gypsy viser at det er ingenting galt med intelligensen hennes iallefall. Ser man politi avhørene kan man også tydelig se at Gypsy er endel mer kalkulerende og manipulerende enn hva man skulle tro. Hun gjør en god jobb med å late som hun er knust av beskjeden når politiet konfronterer henne med morens død, og ved å benekte det. Selvfølgelig ligger det ekte følelser bak denne reaksjonen, men det slår meg ikke som sorg. Etter moren ble drept, og Gypsy hadde tørket unna litt blod og fingeravtrykk, gikk Gypsy på badet for en runde intimbarbering før hun og Nicholas hadde sex. I følge rettsdokumentene var det ikke bare en kjappis heller. Ett rom fra hvor moren lå død. Hele rettsaken til Nicholas Godejohn ligger ute på YouTube, hvor Gypsy også er kalt inn som vitne. Da skal jeg lete opp den rettsaken. Takk for info. Denne serien vekker mange tanker og spørsmål. Vanskelig å vite, forstå eller gjette seg til hva slags psykiske skader Gypsy slet med etter det hun levde opp i, og hvordan rettssystemet vurderte hennes psykiske helse - det var nok endel utredning på det før dommen vil jeg tro. Enig i at det virker sykt å "ha seg" i rommet ved siden av der de nettopp brutalt hadde drept moren. Skulle tro de var vettskremte og i sjokktilstand. Det de gjorde var kanskje en reaksjon. Absurd reaksjon, men forholdet de hadde utviklet var jo langt fra normalt. Igjen, vekker mange tanker og spørsmål..
Astoria Skrevet 6. mai 2019 #131 Skrevet 6. mai 2019 (endret) 5 hours ago, Pipaluk said: Jeg fatter ikke at helsepersonell i USA ikke slo alarm når G var til konsultasjoner!!! Hun fikk fjernet bukspyttkjertelen fordi moren mente at hun siklet og hun fikk mat gjennom sonde!! Det er også underlig at det ikke ble avslørt at de faktisk ikke var Katrina-survivors. Hvordan er det i det hele tatt mulig å holde på sånn så lenge?🤔 Mulig det handler om at Dee Dee og Gipsy var på "flukt" hele livet og flyttet fra plass til plass, og om et helsevesenet som ikke kommuniserer med hverandre. Det skjer jo også her i Norge. Likevel er det godt gjort at det ikke ble fanget opp før. Dette handler om en jente som er blitt mentalt skadet fra miljømessige årsaker, og man kan nesten bare spekulere seg i hjel på hvorfor folk gjør som de gjør uten å finne svar. Det hjelper lite å analysere fordi opplevelsene er så individuelle. Ofte så handler det om at det man er vant til er det som skaper trygghet, fordi man ikke kjenner til noe annet. Moren var jo moren uansett, og barn har en tendens til å være lojale mot sine foreldre, selv om det fører til psykisk eller fysisk vold. Og jenta var jo langt fra kognitiv utviklet. Hvis man ser på Natascha Kampusch saken, så syntes hun jo synd på kidnapperen sin etter det som skjedde. Men trist at slikt skjer uansett, og kunne gjerne skjedd her hjemme også. Deler en link med intervju av skuespillerne, de gjorde en kjempejobb. Selv om historien er dels fiktiv, er dette en true crime det er verdt å se. https://www.refinery29.com/en-us/2019/04/229945/dee-dee-blanchard-jail-criminal-history-the-act-episode-6 Endret 6. mai 2019 av Astoria 3
duplexx Skrevet 6. mai 2019 #132 Skrevet 6. mai 2019 3 timer siden, Pipaluk skrev: Har de ikke noen papirer på at hun virkelig har alle disse syklonene. Uansett hvor mye moren simulerer så bør de kunne avsløre kreft. Moren var i media også. Ganske Riski med tanke på å bli avslørt. Jo, men de flyttet. Hele tiden. Så pairene fulgte dem ikke i noe system, kun de Dee Dee valgte å fysisk dra m seg fra møte til møte i nye stater. Som selvfølgelig kun understøttet hvor syk datteren var. At noen her før øvrig skriver Gypsy var kalkulerende som et pek i retning at hun har noe ansvar er jo helt sprø selv. Hva skal man forvente av en som er blitt mishandlet og låst inne i OVER 20 ÅR? Hva slags ansvar skulle den jentungen liksom tatt da? Hva er alternativene hennes? Hvem hadde lyttet tror dere? 4
Anwa Skrevet 6. mai 2019 #133 Skrevet 6. mai 2019 (endret) 1 time siden, duplexx skrev: Jo, men de flyttet. Hele tiden. Så pairene fulgte dem ikke i noe system, kun de Dee Dee valgte å fysisk dra m seg fra møte til møte i nye stater. Som selvfølgelig kun understøttet hvor syk datteren var. At noen her før øvrig skriver Gypsy var kalkulerende som et pek i retning at hun har noe ansvar er jo helt sprø selv. Hva skal man forvente av en som er blitt mishandlet og låst inne i OVER 20 ÅR? Hva slags ansvar skulle den jentungen liksom tatt da? Hva er alternativene hennes? Hvem hadde lyttet tror dere? Personangrep er ikke tillatt i diskusjoner på Kvinneguiden forum. Jeg har sett og lest det meste som er tilgjengelig for offentligheten i denne saken, og du kan selv søke opp politiavhør og rettsavhør og vurdere fremfor å ta det ut over noen som ikke er enig med deg. Endret 6. mai 2019 av Anwa
Anwa Skrevet 6. mai 2019 #134 Skrevet 6. mai 2019 1 time siden, Astoria skrev: Dette handler om en jente som er blitt mentalt skadet fra miljømessige årsaker, og man kan nesten bare spekulere seg i hjel på hvorfor folk gjør som de gjør uten å finne svar. Det hjelper lite å analysere fordi opplevelsene er så individuelle. Ofte så handler det om at det man er vant til er det som skaper trygghet, fordi man ikke kjenner til noe annet. Her sier du noe viktig, og igjen sier det noe om den indre konflikten som Gypsy opplevde og hvor vanskelig det nok var for henne å ta det valget som hun tok. Det at saken er så unik og har så mange lag gjør vel at folk blir trukket til den, og har er behov for å skrelle vekk lagene for å kunne prøve og forstå det som skjedde. 2
duplexx Skrevet 6. mai 2019 #135 Skrevet 6. mai 2019 50 minutter siden, Anwa skrev: Personangrep er ikke tillatt i diskusjoner på Kvinneguiden forum. Jeg har sett og lest det meste som er tilgjengelig for offentligheten i denne saken, og du kan selv søke opp politiavhør og rettsavhør og vurdere fremfor å ta det ut over noen som ikke er enig med deg. Øøøøøh. 4
Elaine Marley Skrevet 7. mai 2019 #136 Skrevet 7. mai 2019 Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #137 Skrevet 8. mai 2019 På 28.4.2019 den 20.36, AnonymBruker skrev: Kan man se den på youtube? Det ligger noen filmer der om denne historien, men det er kanskje ikke denne du mener? Anonymkode: bd25a...d23 den ligger på Netflix. Men du kan sikkert finne utdrag av den på youtube. Skal se serien, hørt at Patricia Arquette er knallgod i rollen. hun som spiller Gipsy Rose ser jo prikk lik ut som Gipsy! Anonymkode: e4f6a...0f9
Rotemor Skrevet 8. mai 2019 #138 Skrevet 8. mai 2019 På 6.5.2019 den 16.37, Isild skrev: Bra serie (vond historie) - men jeg skulle ønske de hadde laget et par episoder fra rettsaken. Hvordan de kom frem til at Godejohn skulle få livstid blandt annet. Han utførte drapet - ja, men han var jo ikke "ved sinne fulle fem" han heller. Han slapp dødsstraff, og det var det han fikk av "formildende omstendigheter" tydeligvis. Jeg skulle ønske vi hadde fått se de gå gjennom noe av den bunken med legejournaler - og fortelle litt mer om hva de fant der, for Munchausen by proxy er det lite kunnskap om. Som flere i tråden nevner: hvorfor var det ingen av disse legene som klarte å gjennomskue/stoppe dette?? Vil tro ganske mange av de ble innkalt som vitner i Gypsys sak. Det er familiene som ikke ønsket å ha med noe fra rettsak/legejournaler i serien kanskje. Jeg tror ellers ikke at Gypsy var bevisst manipulerende på noe vis. Jeg tror hun minst må ha hatt "Stockholmsyndrom"- og ikke noen forutsetning for å vite hva som er rett og galt, eller HVEM som er rett og gal. Hun hadde vel ikke omgang med andre enn moren (som tydelig var ordstyrer i alle sammehenger. Gypsy ble frarøvet å ha meninger og å eie sin egen kropp i over 20 år. Rettssaken til Godejohn var nå i februar/mars! Du finner Gypsy sitt vitnemål på YT Enig i Stockholmsyndrom-teorien. Gypsy hadde faktisk aldri tenkt på å reise swg fra stolen eller «sladre» på moren. Hun hadde ingen forutsetninger for å forestille seg at hun ville få det bedre. 4
miss spjåk Skrevet 8. mai 2019 #139 Skrevet 8. mai 2019 (endret) På 6.5.2019 den 11.45, duplexx skrev: Jeg har absolutt all sympati med henne. Hvordan kan man forvente noe annet eller noe bedre fra henne med den oppveksten? Når man er så innsausa i den oppveksten og det misbruket klarer man ikke bare gå. Det kom heller ikke godt nok frem i historien hvor slem moren hennes faktisk var. Hun var mer voldelig og straffet henne flerfoldige ganger. Dette kommer ikke frem. Gypsy sier hele tiden at hun elsker moren. Elsker henne så høyt, og da er det «enklere» å drepe enn enn å forlate henne. Verken Gypsy eller Nick har noen oppfatning av hvordan den virkelig verden fungerer og hva den forventer. At de gikk til dette steget er ikke overraskende at all. De to tomsingene sendte kniven etter seg i posten?! Og hans ni timer ronkebonanza på McDonalds var en misforståelse? Vi snakker om to mennesker som rett og slett IKKE har lært bedre. Jeg tror absolutt hennes utvei ut var å drepe mora. Hadde hun terget mora mer kunne hun hare umyndiggjort henne og da ville hun ALDRI blitt hørt. Uansett hvor Gypsy snudde seg ble hun trykket ned, ikke hørt og blitt bedt om å la moren snakke. Hvem hadde trodd henne? Jeg hadde sikkert gjort det samme selv. Jeg hadde aldri hatt tro på at noen ville reddet meg og skjønt hvor syk mora mi var. Det hadde gått 23 (?) år enda hadde ingen oppdaget det. Hvorfor skulle Gypsy ha noe tro på at noen ville høre på henne om hun stakk av? Det siste avsnittet du skriver, jeg tror og at for Gipsy var drap eneste mulighet til å bli fri. Når moren din har greid å få ned i journalen at du er mentalt tilbakestående- hadde Gipsy flyttet vekk hadde vel moren greid å overbevise en eller annen instans om at Gipsy måtte tilbakeføres til henne. Gipsy visste ikke hvordan hun skulle komme seg vekk, hun hadde levd i en boble hele livet og hadde sikkert ingen kunnskaper om hvordan hun skulle greie seg selv alene. Gipsy sier i et intervju at hun føler seg friere i fengsel enn hun gjorde med moren. Hun kunne ikke engang være med venninner uten at moren alltid var tilstede og passet på hva hun snakket om. Tror ikke det er mulig for noen å sette seg inn i det livet Gipsy levde. Stakkars jente visste ikke engang den riktige alderen sin. Anbefaler alle å se videoen som er på første side i tråden. Dee Dee prøvde å forgifte stebestemoren til Gipsy og flere av familiemedlemmene tror DeeDee sultet sin egen mor ihjel. Helt syk sak. Det jeg synes er mest skremmende er alle operasjonene som ble utført, hvordan er det i det hele tatt mulig? Endret 8. mai 2019 av miss spjåk 2
Djungelvrål Skrevet 8. mai 2019 #140 Skrevet 8. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: den ligger på Netflix. Men du kan sikkert finne utdrag av den på youtube. Skal se serien, hørt at Patricia Arquette er knallgod i rollen. hun som spiller Gipsy Rose ser jo prikk lik ut som Gipsy! Anonymkode: e4f6a...0f9 HÆ? Skuespilleren ligner jo ikke orginale Gipsy i det hele tatt. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå