Annihilator Skrevet 4. mai 2019 #101 Skrevet 4. mai 2019 På 1.5.2019 den 12.14, Sirah skrev: Se Mommy dead and dearest Enig i alt du skriver her, vil bare kommentere det siste: Jeg er en av dem som skrev at jeg nesten fikk empati med moren etter å ha sett The Act. Vil bare presisere at jeg ikke syntes at serieskaperne fikk frem hvor ond både bestemor og Dee Dee faktisk var når man sammenligner uttalelser i Mommy dead and dearest og The Act. Etter å ha sett MDAD satt jeg igjen med et inntrykk av at begge var "tvers gjennom onde", men etter å ha sett The Act fikk jeg (misforstå meg riktig) nesten forståelse for at Dee Dee ble som hun ble. Jeg avslutter med å skrive det samme som du avslutter med for dette oppsummerer egentlig hva jeg egentlig mener: Jeg tar inn over meg at moren var veldig syk, men det tar ikke bort fra empatien min for Gypsy. Jeg merker at jeg ikke helt klarer å få frem hva jeg mener... Håper ikke det ble veldig uklart Helt enig i dette. Å barbere hodet på ungen og plassere henne i en rullestol er en ting. Men å faktisk få gjennom alle de operasjonene? Helt sykt! Skjønte godt hva du mener. 😊 Jeg er også enig i at serien kontra dokumentaren på et vis har bommet litt mtp hvor sympatien/empatien til seerne skal gå. Jeg har sett dokumentaren og har også sett en del av rettsaken gjennom youtube. Jeg synes utrolig synd på Gypsy og mener helt ærlig at hun ikke fortjener fengsel men å bli tett oppfulgt på en annen plass. Jeg tar for gitt at hun mottar mye behandling på det psykiske plan i fengsel, men likevel føler ikke jeg hun fortjener fengsel. Selv om Gypsy er en frisk person, så har hennes oppvekst garantert satt dype spor både mentalt og fysisk. I hennes hode virker det som den eneste utveien var å få moren til å forsvinne. Miljøet hun vokste opp i gjør meg kvalm. Tenk å ikke få lov til å gå når man kan det, å høre sin egen mor kalle seg tilbakestående til andre mennesker. Jeg tenker slik at hvis jeg hadde blitt fortalt i 20 år av begynnelsen av mitt liv at jeg var en stakkarslig fjott fra min nærmeste i livet ja da hadde jeg også blitt det. Om man tenker at Gypsy manipulerte kjæresten til å drepe moren hennes, så mener jeg det skurrer veldig. Jeg tror ikke hun manipulerte i ren ondskap. Jeg tror heller ikke han myrdet i ren ondskap. Det finnes en mellomvei der det faktisk er synd på både moren, Gypsy og Nick. Iallefall i mitt hode. 9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #102 Skrevet 4. mai 2019 På 1.5.2019 den 16.11, NBA skrev: Lurer også på hvordan Gipsy skal klare seg. Først vant til at moren passer på alt, så fengselet. Håper faren er så gira på å hjelpe som det virker som i dokumentaren. Faren har jo sviktet helt frem til nå. Anonymkode: af442...bd0 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #103 Skrevet 4. mai 2019 På 2.5.2019 den 13.16, Anwa skrev: Jeg har sett serien, dokumentarer og intervjuer. Det jeg oppdaget var at små detaljer av historien har endret seg fra intervju til når Gypsy selv forteller den. En psykolog som uttalte seg om saken nevnte det at tiltross for at Gypsy er et offer har hun brukt de samme evnene moren hadde til å holde henne fanget, til å få seg fri; manipulere et annet menneske over lengre tid for å få personen til å gjøre som hun vil. Jeg syns synd på henne men jeg er svært skeptisk til at hun er så uskyldig som media skal ha henne til å være. Ehhh... Hun har jo fått fengselsstraff. Samtidig synes jeg absolutt hun skulle ha fått hjelp et annet sted enn i fengselet. Det vil ikke si at jeg mener at hun er uskyldig i dette. Anonymkode: af442...bd0 3
Anwa Skrevet 5. mai 2019 #104 Skrevet 5. mai 2019 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ehhh... Hun har jo fått fengselsstraff. Samtidig synes jeg absolutt hun skulle ha fått hjelp et annet sted enn i fengselet. Det vil ikke si at jeg mener at hun er uskyldig i dette. Anonymkode: af442...bd0 Det handler ikke om at hun har fått straff, men hvordan media fremstiller Gypsy og dermed da hva allmenheten blir å tenke om henne. 10 skarve år for å ha overtalt en mentalt tilbakestående autistisk mann med 82 i IQ til å drepe for seg, mens han får livsstraff. Det er ikke mye til straff. Rettssystemet opererer ikke på ett øye for øye-prinsipp så selv om vi kan forstå at Gypsy ville ha moren død, så gjør det ikke det riktig. Endret 5. mai 2019 av Anwa 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #105 Skrevet 5. mai 2019 1 time siden, Anwa skrev: Det handler ikke om at hun har fått straff, men hvordan media fremstiller Gypsy og dermed da hva allmenheten blir å tenke om henne. 10 skarve år for å ha overtalt en mentalt tilbakestående autistisk mann med 82 i IQ til å drepe for seg, mens han får livsstraff. Det er ikke mye til straff. Rettssystemet opererer ikke på ett øye for øye-prinsipp så selv om vi kan forstå at Gypsy ville ha moren død, så gjør det ikke det riktig. Da foreslår jeg at du leser innlegget mitt på nytt igjen. Mye av kritikken dreier jo seg om hvordan rettssystemet i USA er oppbygd. Det baserer seg ikke på rehabilitering og å komme tilbake igjen til samfunnet slik som det gjøre Norge. Ingen av de ville ha fått slike straffer i Norge, og godt er det. Anonymkode: af442...bd0 1
Anwa Skrevet 5. mai 2019 #106 Skrevet 5. mai 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da foreslår jeg at du leser innlegget mitt på nytt igjen. Mye av kritikken dreier jo seg om hvordan rettssystemet i USA er oppbygd. Det baserer seg ikke på rehabilitering og å komme tilbake igjen til samfunnet slik som det gjøre Norge. Ingen av de ville ha fått slike straffer i Norge, og godt er det. Anonymkode: af442...bd0 Du har signert med anonym bruker. Norges rettssystem er basert på en ganske unik modell, og det finnes både ulemper og fordeler med det, uansett er det irrelevant da dette skjedde i USA. Hva mer er så er det heller ikke riktig at gale handlinger ikke skal ha konsekvenser, og rehabilitering av adferd er også integrert i amerikanske fengsler. Endret 5. mai 2019 av Anwa
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #107 Skrevet 5. mai 2019 Har sett serien og dokumentaren(e) Men en ting jeg ikke forstår er at gypsy fikk alle inngrepene utført? Hvordan klarte deedee dette? Har googlet meg ihjel Anonymkode: 0a7c5...763
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #108 Skrevet 5. mai 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sett serien og dokumentaren(e) Men en ting jeg ikke forstår er at gypsy fikk alle inngrepene utført? Hvordan klarte deedee dette? Har googlet meg ihjel Anonymkode: 0a7c5...763 Forsto det som Dee Dee gav henne medikamenter som fremkalte symptomer på sykdommer. Bedøvelse i munnen som gjorde at hun siklet bla. Anonymkode: 3fd40...ce3
Sirah Skrevet 5. mai 2019 #109 Skrevet 5. mai 2019 20 timer siden, Annihilator skrev: Skjønte godt hva du mener. 😊 Jeg er også enig i at serien kontra dokumentaren på et vis har bommet litt mtp hvor sympatien/empatien til seerne skal gå. Jeg har sett dokumentaren og har også sett en del av rettsaken gjennom youtube. Jeg synes utrolig synd på Gypsy og mener helt ærlig at hun ikke fortjener fengsel men å bli tett oppfulgt på en annen plass. Jeg tar for gitt at hun mottar mye behandling på det psykiske plan i fengsel, men likevel føler ikke jeg hun fortjener fengsel. Selv om Gypsy er en frisk person, så har hennes oppvekst garantert satt dype spor både mentalt og fysisk. I hennes hode virker det som den eneste utveien var å få moren til å forsvinne. Miljøet hun vokste opp i gjør meg kvalm. Tenk å ikke få lov til å gå når man kan det, å høre sin egen mor kalle seg tilbakestående til andre mennesker. Jeg tenker slik at hvis jeg hadde blitt fortalt i 20 år av begynnelsen av mitt liv at jeg var en stakkarslig fjott fra min nærmeste i livet ja da hadde jeg også blitt det. Om man tenker at Gypsy manipulerte kjæresten til å drepe moren hennes, så mener jeg det skurrer veldig. Jeg tror ikke hun manipulerte i ren ondskap. Jeg tror heller ikke han myrdet i ren ondskap. Det finnes en mellomvei der det faktisk er synd på både moren, Gypsy og Nick. Iallefall i mitt hode. Enig med deg Gipsy kunne løst dette på veldig mange andre måter, det er det ingen tvil om. Men å sette seg inn i hodet hennes og forstå hvorfor hun valgte å gjøre som hun gjorde tror jeg ingen av oss klarer. Håper virkelig hun blir fulgt tett opp i fengsel ja. På en måte syntes jeg at hun fortjener fengsel - hun har faktisk planlagt og gjennomført et drap. Men på den andre siden så burde hun kanskje heller fått tvunget psykisk helsevern? Det er vanskelig det der. Jeg syntes at drap alltid skal straffes strengt, spesielt et som var såpass godt planlagt og "kaldblodig" som dette. De viste godt hva de gjorde, men ingen av dem var kanskje psykisk i stand til å forstå omfanget av handlingene sine. Jeg tror heller ikke drapet ble begått av rein ondskap fra noen av dem. Når man har levd sånn som Gipsy så kan man forstå at man tyr til ekstreme handlinger for å komme seg ut. Hun hadde jo sett i alle år at systemet sviktet henne, så hvorfor skulle de hjelpe nå? Det er lett for oss å si at "hun kunne jo bare reist seg opp og gått", men når du er så kuet og manipulert som henne så er det ikke "bare å gjøre det". Jeg syntes derimot det er veldig trist at hun dro Nick med seg. Det er helt tydelig at han ikke sto først i køen for å si det litt forsiktig, og jeg tror oppriktig at han faktisk trodde han hjalp Gipsy. Måten han fortalte om drapet på i avhør og det dumme smilet han alltid satt med forteller oss at han faktisk ikke var i stand til å ta innover seg hva han gjorde. Jeg tror heller ikke at hun manipulerte han i rein ondskap, men Nick hadde nok aldri begått en sånn handling uten "press". Å si at hun manipulerte han blir feil. Dette var nok to mennesker med store utfordringer på hver sin måte som dessverre havnet sammen og la planer de ikke så konsekvensene av. Bare det at de postet om drapet på Facebook og mente at dette var en god plan sier jo litt om hvor lite kunnskap de hadde om hvordan verden fungerer. Ikke minst - hvor naive de var/er i tankegangen sin. Enig i middelveien din. Dette er bare en kjempejtragisk historie om flere generasjoner med veldig psykisk syke mennesker. Og en gutt som dessverre rotet seg inn i det hele. 3
Sirah Skrevet 5. mai 2019 #110 Skrevet 5. mai 2019 På 2.5.2019 den 13.16, Anwa skrev: Jeg har sett serien, dokumentarer og intervjuer. Det jeg oppdaget var at små detaljer av historien har endret seg fra intervju til når Gypsy selv forteller den. En psykolog som uttalte seg om saken nevnte det at tiltross for at Gypsy er et offer har hun brukt de samme evnene moren hadde til å holde henne fanget, til å få seg fri; manipulere et annet menneske over lengre tid for å få personen til å gjøre som hun vil. Jeg syns synd på henne men jeg er svært skeptisk til at hun er så uskyldig som media skal ha henne til å være. Vi må ikke glemme at manipulasjon var alt Gipsy viste om. Jeg tror heller ikke at Nick hadde utført drapet uten "press" fra Gipsy. Som jeg skrev i innlegget over: Det er helt tydelig at han ikke sto først i køen for å si det litt forsiktig, og jeg tror oppriktig at han faktisk trodde han hjalp Gipsy. Måten han fortalte om drapet på i avhør og det dumme smilet han alltid satt med forteller oss at han faktisk ikke var i stand til å ta innover seg hva han gjorde. Jeg syntes det er oppriktig trist at han ble dratt inn i dette. Han ødela hele livet sitt pga en handling han mest sannsynlig ikke var i stand til å forstå konsekvensene av. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Faren har jo sviktet helt frem til nå. Anonymkode: af442...bd0 Men faren er vel også et offer for Dee Dees manipulasjon? Syntes jeg så en plass at han hadde prøvd ved flere anledninger og få kontakt med datteren, men at Dee Dee hadde nektet han dette. Hver gang han hadde "nærmet seg" hadde han flyttet lenger og lenger vekk. Dee Dee sa jo også til Gipsy at faren ikke ville ha noe med henne å gjøre og Gipsy var redd for han. Faren har absolutt sviktet, men tror ikke han har gjort det av uvilje. 2
duplexx Skrevet 6. mai 2019 #111 Skrevet 6. mai 2019 (endret) På 2.5.2019 den 13.16, Anwa skrev: Jeg har sett serien, dokumentarer og intervjuer. Det jeg oppdaget var at små detaljer av historien har endret seg fra intervju til når Gypsy selv forteller den. En psykolog som uttalte seg om saken nevnte det at tiltross for at Gypsy er et offer har hun brukt de samme evnene moren hadde til å holde henne fanget, til å få seg fri; manipulere et annet menneske over lengre tid for å få personen til å gjøre som hun vil. Jeg syns synd på henne men jeg er svært skeptisk til at hun er så uskyldig som media skal ha henne til å være. Jeg har absolutt all sympati med henne. Hvordan kan man forvente noe annet eller noe bedre fra henne med den oppveksten? Når man er så innsausa i den oppveksten og det misbruket klarer man ikke bare gå. Det kom heller ikke godt nok frem i historien hvor slem moren hennes faktisk var. Hun var mer voldelig og straffet henne flerfoldige ganger. Dette kommer ikke frem. Gypsy sier hele tiden at hun elsker moren. Elsker henne så høyt, og da er det «enklere» å drepe enn enn å forlate henne. Verken Gypsy eller Nick har noen oppfatning av hvordan den virkelig verden fungerer og hva den forventer. At de gikk til dette steget er ikke overraskende at all. De to tomsingene sendte kniven etter seg i posten?! Og hans ni timer ronkebonanza på McDonalds var en misforståelse? Vi snakker om to mennesker som rett og slett IKKE har lært bedre. Jeg tror absolutt hennes utvei ut var å drepe mora. Hadde hun terget mora mer kunne hun hare umyndiggjort henne og da ville hun ALDRI blitt hørt. Uansett hvor Gypsy snudde seg ble hun trykket ned, ikke hørt og blitt bedt om å la moren snakke. Hvem hadde trodd henne? Jeg hadde sikkert gjort det samme selv. Jeg hadde aldri hatt tro på at noen ville reddet meg og skjønt hvor syk mora mi var. Det hadde gått 23 (?) år enda hadde ingen oppdaget det. Hvorfor skulle Gypsy ha noe tro på at noen ville høre på henne om hun stakk av? Endret 6. mai 2019 av duplexx 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #112 Skrevet 6. mai 2019 På 5.5.2019 den 4.06, Anwa skrev: Du har signert med anonym bruker. Norges rettssystem er basert på en ganske unik modell, og det finnes både ulemper og fordeler med det, uansett er det irrelevant da dette skjedde i USA. Hva mer er så er det heller ikke riktig at gale handlinger ikke skal ha konsekvenser, og rehabilitering av adferd er også integrert i amerikanske fengsler. Rehabilitering er absolutt ikke en prioritet i det amerikanske fengselssystemet. Dette vet vel alle. Anonymkode: af442...bd0 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #113 Skrevet 6. mai 2019 På 1.5.2019 den 19.23, AnonymBruker skrev: Hæ? Slik jeg ser det var det når bestemoren hadde Gypsy at Gypsy hadde det bra. Moren ga ikke Gypsy nok mat osv. Anonymkode: 27db8...843 Mat alene er ikke definisjonen på å ha det bra. Husk det er en serie og ikke ekte, det er noen store forskjeller. Det er ingen bevis på at Dee Dee var i fengsel og at bestemoren hadde omsorgen for Gypsy i en periode. Dette er fiktivt. Anonymkode: a3143...f66 1
Anwa Skrevet 6. mai 2019 #114 Skrevet 6. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Rehabilitering er absolutt ikke en prioritet i det amerikanske fengselssystemet. Dette vet vel alle. Anonymkode: af442...bd0 Anbefaler at du setter deg inn i hvordan flere amerikansken fengsler fungerer. Rehabilitering er selvfølgelig en prioritet, men når fengslene ikke får bevilget på nær like mye penger som det norske fengsler gjør, og det er mange mange flere innsatte blir tilbudet selvfølgelig ikke identisk. En annen ting er at gjengkultur står mye sterkere i amerikanske fengsel, og dette er i stor grad med å hindre brukerenes villighet og mulighet til å gjennomføre vellykkede rehabiliteringsprogram. Studier viser til at kun 40% av insatte i bruk rehabiliterende tilbud. Du kan altså ikke rehabilitere noen som ikke vil bli rehabilitert, men tilbudet er der i større eller mindre grad.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #115 Skrevet 6. mai 2019 19 minutter siden, Anwa skrev: Anbefaler at du setter deg inn i hvordan flere amerikansken fengsler fungerer. Rehabilitering er selvfølgelig en prioritet, men når fengslene ikke får bevilget på nær like mye penger som det norske fengsler gjør, og det er mange mange flere innsatte blir tilbudet selvfølgelig ikke identisk. En annen ting er at gjengkultur står mye sterkere i amerikanske fengsel, og dette er i stor grad med å hindre brukerenes villighet og mulighet til å gjennomføre vellykkede rehabiliteringsprogram. Studier viser til at kun 40% av insatte i bruk rehabiliterende tilbud. Du kan altså ikke rehabilitere noen som ikke vil bli rehabilitert, men tilbudet er der i større eller mindre grad. Det er vel heller du som bør sette deg inn i hvordan det amerikanske fengselssystemet er. Det er en grunn til at det er mye større kriminalitet blant tidligere innsatte i USA enn det er i Norge. Grunnen til at fengslene ikke får midler til rehabilitering er jo nettopp fordi det ikke er en prioritet. Amerikanere har et helt annet syn på fengselsstraff enn nordmenn. Anonymkode: af442...bd0 10
Pipaluk Skrevet 6. mai 2019 #116 Skrevet 6. mai 2019 Jeg fatter ikke at helsepersonell i USA ikke slo alarm når G var til konsultasjoner!!! Hun fikk fjernet bukspyttkjertelen fordi moren mente at hun siklet og hun fikk mat gjennom sonde!! Det er også underlig at det ikke ble avslørt at de faktisk ikke var Katrina-survivors. Hvordan er det i det hele tatt mulig å holde på sånn så lenge?🤔 5
Sirah Skrevet 6. mai 2019 #117 Skrevet 6. mai 2019 19 minutter siden, Pipaluk skrev: Jeg fatter ikke at helsepersonell i USA ikke slo alarm når G var til konsultasjoner!!! Hun fikk fjernet bukspyttkjertelen fordi moren mente at hun siklet og hun fikk mat gjennom sonde!! Det er også underlig at det ikke ble avslørt at de faktisk ikke var Katrina-survivors. Hvordan er det i det hele tatt mulig å holde på sånn så lenge?🤔 Ja det er jo helt utrolig! Og han legen som sa i dokumentaren at: "Ingen ville trodd meg uansett", snakk om ansvarsfraskrivelse 😢 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #118 Skrevet 6. mai 2019 10 minutter siden, Pipaluk skrev: Jeg fatter ikke at helsepersonell i USA ikke slo alarm når G var til konsultasjoner!!! Hun fikk fjernet bukspyttkjertelen fordi moren mente at hun siklet og hun fikk mat gjennom sonde!! Det er også underlig at det ikke ble avslørt at de faktisk ikke var Katrina-survivors. Hvordan er det i det hele tatt mulig å holde på sånn så lenge?🤔 Fordi moren simulerte symptomene og funnene. Legene ble villedet, og når det er hundrevis av leger som har utredet og behandlet er ikke munchausen by proxy det som er mest sannsynlige diagnose for hver behandler. Når det er sagt er det to leger som mistenkte det, og én rapporterte det. Litt av greia med sykdommer som munchausen by proxy og munchausen er at de forsvinner til en annen helseinstitusjon, og andre instanser for øvrig, før man ser sammenhengen. Det er veldig enkelt å skjønne mønsteret sett i retrospektiv og når man kobler alt sammen. Noe annet er det når et barn kommer inn og sikler, sier ingenting og moren legger ut om forløpet. Ville du da ha tenkt at det er munchausen by proxy? Hun fikk for øvrig fjernet spyttkjertler. Ikke bukspyttkjertelen. Her er det et helt system som har sviktet, men det er også veldig vanskelig å tilrettelegge for at det ikke kan skje. Det er kjempeskummelt å tenke på. Anonymkode: af442...bd0 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #119 Skrevet 6. mai 2019 3 minutter siden, Sirah skrev: Ja det er jo helt utrolig! Og han legen som sa i dokumentaren at: "Ingen ville trodd meg uansett", snakk om ansvarsfraskrivelse 😢 Enig, men det er jo også skummelt hvis det faktisk var tilfelle. Det er leger som har blitt mobbet ut av arbeidsplasser i Norge fordi de vil foreta grundigere undersøkelser. Anonymkode: af442...bd0 1
Anwa Skrevet 6. mai 2019 #120 Skrevet 6. mai 2019 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel heller du som bør sette deg inn i hvordan det amerikanske fengselssystemet er. Det er en grunn til at det er mye større kriminalitet blant tidligere innsatte i USA enn det er i Norge. Grunnen til at fengslene ikke får midler til rehabilitering er jo nettopp fordi det ikke er en prioritet. Amerikanere har et helt annet syn på fengselsstraff enn nordmenn. Anonymkode: af442...bd0 Dette beveger seg langt vekk fra hovedtråden, men det er helt urimelig å sammenligne Norge med USA og hvilkensomhelst annet land da vi er ett av verdens rikeste land, selvfølgelig er ikke tilbudet det samme da vi vår regjering har ekstremt mye mer midler å rutte med i forhold til befolkningstallet. Vi i Norge er svært heldige, men det er veldig dumt å forvente de samme offentlige tjenestene som vi har her i andre land. Du trenger ikke å tro meg, men tallene lyver ikke, bruk Google og sett deg inn i programbasertrehabilitering i Amerikanske fengsel. Endret 6. mai 2019 av Anwa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå