solsnartsommer Skrevet 30. april 2019 #81 Skrevet 30. april 2019 Er den litt lik Black Mirror? Isåfall må jeg se den!
Djungelvrål Skrevet 30. april 2019 #82 Skrevet 30. april 2019 5 timer siden, solsnartsommer skrev: Er den litt lik Black Mirror? Isåfall må jeg se den! Nei, Black Mirror er science fiction. The Act handler om munchausen by proxy. 8
Gjest BabyBlue Skrevet 30. april 2019 #83 Skrevet 30. april 2019 Joey King overrasket meg, trodde hun bare passet til sukkersøte tenåringsfilmer. Håper denne serien åpner flere dører for henne når det gjelder seriøse roller, for hun er flink i rollen som Gypsy. Om det er noen trøst så er Gypsy mer fri i fengselet enn hun noen gang var med sin mor. Hun er godt likt av de andre fangene og har blant annet blitt forlovet. Får håpe hun opplever et normalt og lykkelig liv en dag og at denne mannen hun er forelsket i nå er et godt menneske og ikke en eller annen skrulling som er fascinert av kvinnelige mordere.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #84 Skrevet 1. mai 2019 18 timer siden, Marriet skrev: Dette synes jeg også er helt sprøtt! At moren klarer å lure nærmiljøet er ikke så sjokkerende, selvom det er vilt det også, men å klare å manipulere leger til å gjennomføre helt meningsløse prosedyrer veit jeg rett og slett ikke hvordan man kan få til. Slik som knapp på magen og sondeernæring. Det er da en vei fra det ene til det. Eller tilgang på epipenn? Man får da ikke det uten påvist alvorlig allergi. Å få tak i en rullestol og barbere hodet til et barn er ikke så vanskelig, men alle de operasjonene og medisinske tiltakene er jo en helt annen sak, og under en hver kritikk med tanke på helsevesenet. Rettsvesenet burde også refses. Dommen er så urettferdig som den kan få blitt. Det er ingen tvil i mine øyne om at Gipsy handlet i nødverge. Det var henne eller moren. Gipsy hadde aldri noe liv, det livet hadde moren tatt fra den dagen hun startet med dette opplegget. Gipsy kunne ikke gjøre noe annet. Nick - som åpenbart er syk har også fått en alt for streng straff. Egentlig reddet han Gipsy. Vi kan si at det finnes andre måter han kunne gjort det på, men hvilke forutsetninger hadde egentlig Nick for å kunne gjøre det? Nei, denne saken problematiserer mye. Jeg synes det er en spennende og rystende sak. Jeg synes det har vært nyttig å se dokumentarene, intervjuene med dr.phil og lest meg opp litt på saken før jeg så dramaserien. Men serien er i aller høyeste grad underholdende og jeg synes det er helt på sin plass at denne saken diskuteres i lang tid fremover! Jeg skulle ønske både Gypsy og Nick kunne bli benådet og at de begge kunne få hjelp for det de måtte slite med både i forkant og i etterkant av dommene. Du hadde blitt overrasket dersom du viste hvor enkelt det er for eksempel å få epipen her i Norge. Anonymkode: 326e3...6f5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #85 Skrevet 1. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du hadde blitt overrasket dersom du viste hvor enkelt det er for eksempel å få epipen her i Norge. Anonymkode: 326e3...6f5 Fortell gjerne! Jeg er selv allergiker, og husker godt da jeg fikk det. Var liksom ikke bare å gå å hente den. Nå gjør jeg det da, på resept. Anonymkode: 36456...de0 4
NBA Skrevet 1. mai 2019 #86 Skrevet 1. mai 2019 Så først dokumentaren, deretter serien. Dæven for en skremmende historie. 3
NBA Skrevet 1. mai 2019 #87 Skrevet 1. mai 2019 22 timer siden, Marriet skrev: Nick - som åpenbart er syk har også fått en alt for streng straff. Egentlig reddet han Gipsy. Vi kan si at det finnes andre måter han kunne gjort det på, men hvilke forutsetninger hadde egentlig Nick for å kunne gjøre det Merkelig at Nick har fått så streng straff ja. 3
Sirah Skrevet 1. mai 2019 #88 Skrevet 1. mai 2019 På 28.4.2019 den 21.45, AnonymBruker skrev: Whaaat! Kilder? Video om dette? Anonymkode: bd25a...d23 Se Mommy dead and dearest På 29.4.2019 den 9.14, Annihilator skrev: Mtp fysisk mishandling og innsikt i det, så er det jo bevis for dette gjennom hele historien. Det å få plassert en tube inn i magen på datteren og i så måte nekte henne en normal mat-opplevelse for ikke å snakke om at det er smertefullt å få byttet den tuben. Å få henne satt på medisiner mot noe hun ikke hadde-som de igjen mener førte til at tannhelsen hennes ble veldig dårlig av, slik at tennene hennes ble ødelagt. Å gi datteren bedøvelse i munnen før legebesøk for å få henne til å slevje slik at spyttkjertler ble fjernet.. dette må jo også skade tennene på sikt da spytt beskytter tennene. Å nekte datteren å gå, hva med helsen på skjelettet til Gypsy når hun ikke har fått brukt kroppen slik en normalt frisk person får gjennom oppveksten. Å presse gjennom en muskelbiopsi som sies å være veldig smertefull. Også det å kjøre en epi-penn i låret til Gypsy når hun ikke trengte det, er jo fysisk mishandling. Jeg mener dette er veldig mange soleklare eksempler på både fysisk og psykisk mishandling. Denne historien er veldig trist. Jeg er ikke helt enig med de som sier at serien the act kun fremmer at seerne skal empatisere med moren. Jeg tar inn over meg at moren var veldig syk, men det tar ikke bort fra empatien min for Gypsy. Enig i alt du skriver her, vil bare kommentere det siste: Jeg er en av dem som skrev at jeg nesten fikk empati med moren etter å ha sett The Act. Vil bare presisere at jeg ikke syntes at serieskaperne fikk frem hvor ond både bestemor og Dee Dee faktisk var når man sammenligner uttalelser i Mommy dead and dearest og The Act. Etter å ha sett MDAD satt jeg igjen med et inntrykk av at begge var "tvers gjennom onde", men etter å ha sett The Act fikk jeg (misforstå meg riktig) nesten forståelse for at Dee Dee ble som hun ble. Jeg avslutter med å skrive det samme som du avslutter med for dette oppsummerer egentlig hva jeg egentlig mener: Jeg tar inn over meg at moren var veldig syk, men det tar ikke bort fra empatien min for Gypsy. Jeg merker at jeg ikke helt klarer å få frem hva jeg mener... Håper ikke det ble veldig uklart På 29.4.2019 den 13.33, SupaWoman skrev: Fatter ikke hvordan leger og kirurger behandlet og opererte for sykdommer som ikke fantes. Helt utrolig. Helt enig i dette. Å barbere hodet på ungen og plassere henne i en rullestol er en ting. Men å faktisk få gjennom alle de operasjonene? Helt sykt! 1
Sirah Skrevet 1. mai 2019 #90 Skrevet 1. mai 2019 1 minutt siden, NBA skrev: Er det mange som synes synd på moren?😳 Tviler på at noen syntes synd på moren. Siden jeg er en av dem som har skrevet at jeg nesten får medfølelse med moren (etter hvordan bestemoren behandlet henne) så vil jeg bare oppklare det. Jeg syntes IKKE synd på moren, men syntes kanskje at serien ikke fikk frem hvor ond moren (og bestemoren) faktisk var. Når jeg så scenene med bestemoren ble jeg litt sånn: Shit, ikke rart hun ble sprø! Men dette forsvarer på INGEN SOM HELST MÅTE hvordan hun behandlet Gipsy. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #91 Skrevet 1. mai 2019 Jeg må jo si jeg er veldig spent på hvordan gipsy skal klare seg når hun må stå på egne ben etter et liv i fengsel. Det er litt av en bagasje hun har med seg. Og når både moren og bestemoren har hatt flere av de samme egenskapene, kan man jo bare lure på hvilke som har gått videre i arv til Gipsy. Har foreløpig kun sett dokumentaren, og skal begynne å se serien nå. Han kjæresten til Gipsy virket jo heller ikke helt god etter hva som kom frem i dokumentaren. En kan jo undres om det er Gipsy som har arvet morens manipulative evner for å få han til å gjøre det, eller om han var ødelagt nok i seg selv. Men det verste er jo helt klart hvordan moren har holdt på. Skjønner ikke at leger, naboer og venner tør å stå fram. Alle har jo sviktet. Men det er vel kanskje sånn som er litt for lett å si i etterkant. Anonymkode: 89928...3ef 9
NBA Skrevet 1. mai 2019 #92 Skrevet 1. mai 2019 Lurer også på hvordan Gipsy skal klare seg. Først vant til at moren passer på alt, så fengselet. Håper faren er så gira på å hjelpe som det virker som i dokumentaren. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #93 Skrevet 1. mai 2019 6 timer siden, Sirah skrev: Tviler på at noen syntes synd på moren. Siden jeg er en av dem som har skrevet at jeg nesten får medfølelse med moren (etter hvordan bestemoren behandlet henne) så vil jeg bare oppklare det. Jeg syntes IKKE synd på moren, men syntes kanskje at serien ikke fikk frem hvor ond moren (og bestemoren) faktisk var. Når jeg så scenene med bestemoren ble jeg litt sånn: Shit, ikke rart hun ble sprø! Men dette forsvarer på INGEN SOM HELST MÅTE hvordan hun behandlet Gipsy. Hæ? Slik jeg ser det var det når bestemoren hadde Gypsy at Gypsy hadde det bra. Moren ga ikke Gypsy nok mat osv. Anonymkode: 27db8...843
Gjest Albbas Skrevet 1. mai 2019 #94 Skrevet 1. mai 2019 Takk for denne tråden, hadde ikke fått med meg dette ellers! Har sett dokumentaren, og holder på med serien. Enig i at det er lurt å se dokumentaren først! Jeg syns serien supplementerer dokumentaren godt - man forstår Gypsys situasjon langt bedre, om hvor håpløs den er og at drap faktisk kan virke som eneste utvei. Jeg får ikke noe empati med moren, men har bare sett 4 episoder foreløpig da. Samtidig ser jeg serien med en bismak. Gypsy ønsker ikke at de skal bruke hennes ekte navn, men det blir gjort likevel. Hun anerkjenner tydeligvis ikke serien. Det er viktig å huske at dette bare er en dramatisering av en historie, og at følelsene og reaksjonene vi ser hos serie-Gypsy ikke er de samme som til ekte-Gypsy. Syns det er litt uheldig å sammenblande dette sånn, for denne serien spiller jo mye på følelser. Selv om serie-Gypsy vekker empati i meg er det ikke sikkert ekte-Gypsy hadde gjort det. Men historien er jo helt sinnsyk og skremmende. Galskap at slikt kan foregå uten å bli oppdaget. Men samtidig - vi har jo vår egen tragedie i Valdressaken, hvor en mor greide å unndra datteren fra både nødvendig helsehjelp og barnevern, uten særlige vansker. Langt fra liker drøyt som å få en person operert og medisinert for ikke-eksisterende tilstander, men likevel illustrerer det hvor lett det også i Norge er å lure forskjellige etater trill rundt fordi de ikke kommuniserer.
Sirah Skrevet 1. mai 2019 #95 Skrevet 1. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Slik jeg ser det var det når bestemoren hadde Gypsy at Gypsy hadde det bra. Moren ga ikke Gypsy nok mat osv. Anonymkode: 27db8...843 Tenker på måten hun snakket til Dee Dee osv på.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #96 Skrevet 2. mai 2019 Skal ikke den siste episoden komme i dag? De andre har jo kommet på torsdager. Anonymkode: b68dd...d3c
Anwa Skrevet 2. mai 2019 #97 Skrevet 2. mai 2019 Jeg har sett serien, dokumentarer og intervjuer. Det jeg oppdaget var at små detaljer av historien har endret seg fra intervju til når Gypsy selv forteller den. En psykolog som uttalte seg om saken nevnte det at tiltross for at Gypsy er et offer har hun brukt de samme evnene moren hadde til å holde henne fanget, til å få seg fri; manipulere et annet menneske over lengre tid for å få personen til å gjøre som hun vil. Jeg syns synd på henne men jeg er svært skeptisk til at hun er så uskyldig som media skal ha henne til å være. 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #98 Skrevet 2. mai 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal ikke den siste episoden komme i dag? De andre har jo kommet på torsdager. Anonymkode: b68dd...d3c Den ligger ute, så den i dag tidlig Anonymkode: e63c3...928
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #99 Skrevet 2. mai 2019 24 minutter siden, Anwa skrev: Jeg har sett serien, dokumentarer og intervjuer. Det jeg oppdaget var at små detaljer av historien har endret seg fra intervju til når Gypsy selv forteller den. En psykolog som uttalte seg om saken nevnte det at tiltross for at Gypsy er et offer har hun brukt de samme evnene moren hadde til å holde henne fanget, til å få seg fri; manipulere et annet menneske over lengre tid for å få personen til å gjøre som hun vil. Jeg syns synd på henne men jeg er svært skeptisk til at hun er så uskyldig som media skal ha henne til å være. Jeg er enig. Spesielt etter dokumentaren sitter jeg igjen med spørsmålet: hvor mye var dette eneste utvei å komme unna morens mishandling på, og hvor mye var det et kaldt drap hun manipulerte en annen til å utføre for henne, slik at hun skule fremstå som et offer for å få sympati og minst mulig straff? Det er helt forferdelig det hun har opplevd, men det å manipulere og drepe går tydeligvis i arv. Anonymkode: 68791...d0a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #100 Skrevet 2. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den ligger ute, så den i dag tidlig Anonymkode: e63c3...928 Den ligger ikke her. Jeg har hbo via altibox og de er litt treige. GoT kom ikke før kl var 9-10 på mandags morgen, da var det mye klager. Jaja, får bare vente da. Anonymkode: b68dd...d3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå