Gå til innhold

Holde løft til avdød selv om det sårer pårørende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen hvor falske folk flest er, så opptatt av fasade og egen harmoni, istedenfor sannheten om noens lidelse..Dette var hennes siste ord, jeg hadde lest det etter hennes ønske. 

Anonymkode: 8e76f...27f

Enig. 

Dette er hennes sannhet og hennes begravelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS.

Jeg håper ikke jeg har gitt inntrykk av at min kusine anklager sine nærmeste direkte for mobbingen, altså, for det er ikke det som er tonen i brevet.  Det er mer en måte å forklare sin vanskelige livssituasjon på, årsaken til uførhet, ensomhet, (psykisk) sykdom etc, men det ligger jo implisitt føler jeg at ingen gjorde noe (ingen=både foreldre og skole, blant annet).  Mer som "jeg gråt og dere så meg ikke", at hun selvskadet for å bli sett, for eksempel.  Det finnes ingen formuleringer av typen "Jeg hater dere, mor og far", hvis dere skjønner.

Om jeg kan omformulere? Nei, jeg kjente henne heller ikke, må jeg med skam melde.  At hun skrev så godt, ante jeg ikke, og midt oppe i alt det triste har hun noen formuleringer som er hylende morsomme (dog av den mer galgenhumoristiske typen) - jeg visste virkelig ikke at hun var morsom.

Takk for tipset om å snakke med presten!

Anonymkode: fe207...3b3

Dette synes jeg du skal lese. Hun ønsker jo å få frem det hun har bært på. Det er bare trist at det ikke kom frem før. Med døden følger det også en del refleksjon, så om hennes historie også kan føre noe godt med seg så er jo det flott? At hun ikke har lidd forgjeves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - jeg har i dag snakket med presten, som flere her rådet meg til.  Det var en god samtale og vedkommende så nok dette brevet litt som et rop om hjelp som kom så altfor sent.  Etter råd fra presten har jeg nå bestemt meg for å ikke lese noe av dette.  Hun mente i og for seg at hvis jeg hadde tatt bort noe av det med selvskading, kunne jeg ha lest det, men det ville ikke føre noe godt med seg, verken for de nærmeste eller for meg.  (Hun tok dog ikke lett på det med å bryte et løfte avlagt til en person som snart skulle dø, altså).

Samtidig sa presten at disse følelsene av ensomhet, utenforskap og det å ha blitt valgt bort, var helt godkjente og reelle følelser for avdøde, og hun lovte at hun ikke skulle "glosse over" dette i sin tale, og ikke komme med klisjeer av typen "Hun var fornøyd med det lille hun hadde".  Presten virket absolutt som et godt og varmt menneske, så jeg har full tillit til at hun klarer å ivareta dette hun har lovt meg.

Tusen takk for alle innspill!

 

Anonymkode: fe207...3b3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Presten virket absolutt som et godt og varmt menneske, så jeg har full tillit til at hun klarer å ivareta dette hun har lovt meg.

Tusen takk for alle innspill!

 

Anonymkode: fe207...3b3

Håper du ser att du ble satt i en ¨klemme¨ ingen hadde rett til å belaste deg med, -IMHO.

Glad du hadde en positiv opplevelse med presten, -mener det...

Vet det kan være tungt -¨mellom barken og veden¨. Presten tar dette videre, -er proff. på det. 

Uansett ikke morro, -:sukk:Jeg mener du har gjort rett, -og er jo ikke noe ¨poeng¨ i å såre de sørgende. -Sikker på att du gjorde rett... IMHO.

a.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes TS har løst dette på en helt flott måte, i all tragedien, du har tatt den avdøde absolutt på alvor, 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...