Gå til innhold

Er dette greit når man går ned i vekt? Kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Frokost: Havresmoothie laget på mandelmelk, havre og banan eller yoghurt med havregryn og frukt 
Jeg vet at noen yoghurten inneholder mye sukker, så jeg velger gresk yoghurt

Lunsj: En grov brødskive med avokado, tomat og rødløk og to kokte egg eller to grove brødskiver med kalkunpålegg, leverpostei, makrell i tomat, blåbærsyltetøy med mindre sukker, eventuelt cottage cheese 

Middag: Middag bestående av fisk eller kylling med mye grønnsaker, eventuelt ris, mat som f.eks stekt kylling og ris, wok med scampi eller svin, evt kjøttfritt, grønnsaksgryter, kokt eller stekt fisk, ovnsbakt kylling eller fisk 

Mellommåltid: Frukt og grønt, noen ganger grønnsakssmoothie laget på grønnsaker og mandelmelk eller soyamelk 

Noen dager kan jeg spise tre brødskiver i løpet av en dag, det vil si f.eks avokadotoast til frokost og to grove brødskiver til lunsj. Bruker kun en halv avokado på brødskiva! 

Anonymkode: 0da97...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, sstinemor skrev:

Hva skulle ikke vært greit?😅 

Tenker kanskje det er mye? F.eks med to grove brødskiver til lunsj, eller at det kanskje er for mye med to egg ved siden av en brødskive.. Men jeg vet ikke, vil jo ikke spise altfor lite heller? 

Anonymkode: 0da97...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute

Tell kcaloriene dine. Da får du oversikt. Anbefaler Lifesum eller Myfitnesspal. Ekkelt og greit. Tror du kanskje spiser litt lite. Kommer an på porsjonene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve maten er grei den, men jeg er enig, her bør du kanskje sjekke kaloriinnholdet. 

Jeg har gått ned over 80 kg, men har aldri nektet meg noe som helst. Det som er viktig er mengdene, og ikke nødvendigvis hva som spises (det begrenser seg ofte naturlig med tanke på mengdene, man kan spise mye mer kål enn man kan spise sjokolade om man tenker på kalorimengden).;)

Når det gjelder kostholdet ditt ville nok mengdene (f.eks én brødskive til lunsj) vært altfor lite for min del. Det som dog er viktig er at du får i deg nok mat, og at det er et kosthold du klarer å leve godt med.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ligge på 1600 kalorier om dagen da. Men skal laste ned noen slike kaloritellerapper jeg. :) Prøver jo å få gått tur, kanskje ta en fjelltur i blant og trene litt, men er ikke alltid det går. Så 1600 kalorier er innafor. Vil raskt ned i vekt også, er lei av å være tykk. 

Takk for svar:) 

Anonymkode: 0da97...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker kanskje det er mye? F.eks med to grove brødskiver til lunsj, eller at det kanskje er for mye med to egg ved siden av en brødskive.. Men jeg vet ikke, vil jo ikke spise altfor lite heller? 

Anonymkode: 0da97...db5

Jeg synes det hørtes ut som en ok mengde mat. Ikke for lite, men heller ikke for mye😊 Om du trener i tillegg er det ihvertfall ikke for lite mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å telle kalorier. Husk å også telle med oljer, smør osv. dersom du steker mat i det eller har smør under pålegg. 

 

Anonymkode: 185f8...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ligge på 1600 kalorier. Er dette 1600 kalorier? Hva er det du spør om, egentlig? 

Anonymkode: f4925...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har telt kalorier siden oktober i fjor, fram til forrige uke. Jeg har gått ned 8 kg, men lagt på meg muskler fordi jeg har trent ganske tung styrketrening siden September (ja, man kan legge på seg muskler i kaloriunderskudd). På mandag sluttet jeg å telle kalorier, til tross for at jeg veier minst 10 kg mer enn jeg burde, rett og slett fordi det har gått til hodet på meg. Den konstante følelsen av å nekte meg selv mat fordi det overskred "budskjettet" (lå på 1700 kalorier daglig ca, gjennomsnittlig 1800 i uka), og åpenbare svigninger i blodsukker, gjorde at jeg fokuserte på ny tankegang.

De siste 6 månedene har jeg spist mye usunt, men også mye sunt. Det er en grunn til at jeg har gått ned i vekt, men det har blitt hemmet veldig ofte av at jeg har overspist, og spist mye godteri, potetgull og bakevarer. Siden mandag har jeg spist sunt, kuttet kraftig ned på sukker (spesielt etter påskeferien), og heller fokusert på porsjonering og sunne valg. Når jeg opplever cravings, spiser jeg frukt og grønnsaker, som hjelper utrolig mye. Jeg hadde store problemer de første dagene uten kaloritelling fordi jeg hadde utviklet et ganske usunt behov for kontroll, men nå syns jeg allerede det letter og behovet for å vite nøyaktig hva jeg får i meg, har avtatt. Siden jeg har telt kalorier så lenge, så vet jeg også ca hva jeg får i meg og hvor mye som er i forskjellige matvarer.

Jeg anbefaler absolutt å telle kalorier, men ikke så lenge som jeg holdt på. Prøv en måneds tid, og så regulerer du det ut fra porsjon, og sunne valg, men også å unne deg av og til. Akkurat nå må jeg fokusere på å kutte kraftig ned en god stund for å komme meg over den verste kneika, men etter hvert kommer jeg til å introdusere litt kos kanskje en gang i uka.

Jeg spiser mye frukt som melon, mango, druer og eple, samt rå blomkål, agurk og gulrøtter, og bær. Spiser havregryn til frokost, proteiner fra kylling og fisk, og kokte grønnsaker som brokkoli. Spiser knekkebrød, men også grovt brød

Anonymkode: 73434...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...