Gå til innhold

Har man høyere forbrenning dersom man trener regelmessig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei, dette var kanskje et veldig dumt spørsmål? men jeg har nå trent 2-3 ganger i måneden siden februar... vil si jeg er i relativt god form nå! men jeg føler jeg spiser mer enn før, eller blir fortere sulten? kommer dette av all treningen og at jeg har fått økt forbrenning? vil jo ikke bli tykkere selv om jeg trener! 

Anonymkode: d6a54...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir også mer sulten av trening!

 Følger med på svar fra noen med mye treningerfaringer

Anonymkode: 36f5f...9c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningen kan øke litt dersom du legger på deg muskelmasse. Du blir nok fortere sulten fordi kroppen vil gjerne holde seg på den samme vekten, men samtidig er det mulig at den trenger mer proteiner dersom du bygger muskler.

Tykkere blir du nok ikke, da fett som oftest blir erstattet med muskler. Du vil da se mer «lean» ut.

Endret av Kalmie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Fysisk aktivitet, mens den pågår, forbrenner mer enn passivitet. Spesielt kardio. Løping, sykling etc.

Anonymkode: 37825...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Fysisk aktivitet, mens den pågår, forbrenner mer enn passivitet. Spesielt kardio. Løping, sykling etc.

Anonymkode: 37825...6bb

Jeg trener en del kardio, eller bytter mellom å trene kardio og styrke..

Anonymkode: d6a54...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bare trener 2-3 ganger i mnd vil du nok ikkke legge på deg noe særlig med muskler, og det er eneste måten å øke forbrenningen på. Ellers forbrenner du også mer UNDER selve cardio økta, men forbrenninga går relativt fort tilbake til normal etter økta er over. Med mindre du trener mye harde intervaller.

Her tror jeg heller det er mer psykisk og som nevnt over - at hjernen ber deg spise mer fordi du kanskje går litt ned i vekt. Hjernen vår hater all vektnedgang fordi den ser på det som en trussel og at du har dårlig tilgang på mat. 

Anonymkode: d8ddc...bae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du bare trener 2-3 ganger i mnd vil du nok ikkke legge på deg noe særlig med muskler, og det er eneste måten å øke forbrenningen på. Ellers forbrenner du også mer UNDER selve cardio økta, men forbrenninga går relativt fort tilbake til normal etter økta er over. Med mindre du trener mye harde intervaller.

Her tror jeg heller det er mer psykisk og som nevnt over - at hjernen ber deg spise mer fordi du kanskje går litt ned i vekt. Hjernen vår hater all vektnedgang fordi den ser på det som en trussel og at du har dårlig tilgang på mat. 

Anonymkode: d8ddc...bae

nei 2-3 ganger i uken trener jeg

Anonymkode: d6a54...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener styrke, så forbrenner du i 12 timer ish etter økten. Så det er helt normalt å være mer sulten etter at man har begynt å trene mer, fordi kroppen din forbrenner mer. 

Men altså, musklene jobber anderledes når man trener styrke enn når man trener cardio, siden styrketrening gjør at forbrenningen fortsetter etter treningsøkten, mens man forbrenner kcal kun etter cardio. Du får søke opp og lese litt mer om det, for dette ble veldig veldig forenklet😅  

men kroppen bruker jo mer krefter, så om du trener regelmessig, og ikke minst spiser regelmessig, så øker du forbrenningen din:)

Anonymkode: 37410...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trener cardio, så forbrenner man når man er i aktivitet men ikke etter*** mente jeg. Skrev feil😊  

 

Anonymkode: 37410...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke bare om hvor mye du spiser, men hva du spiser. Ofte føler man sult pga. at man mangler viktige næringsstoffer, selv om man får i seg nok kalorier. Husk på å få i deg riktig mat, dvs. styr unna junkfood og andre tomme kalorier, spis varierte proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater.

Anonymkode: 9b6f6...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei 2-3 ganger i uken trener jeg

Anonymkode: d6a54...1ab

Åh, det var litt bedre. Da har du skrivd feil i hovedinnlegg ;)

Anonymkode: d8ddc...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...