Gå til innhold

Usikkerhet, behov for å bli likt. Dette er et stort problem for kvinner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser stadig vekk innlegg her som handler om ekstrem usikkerhet, løser ikke sitt eget liv. Lever for andre. Dessverre er dette et kjempestor problem for kvinnen.

Det handler om å ikke ta hensyn til egne ønsker, behov eller interesser. De har alltid levd for andre. På den måten er de blitt spesialister på å vite hva andre tenker og føler, mens de har nedproritert, og kan ofte ikke svare på hva de selv har lyst til. Lenge kan dette gå bra, men før eller siden møter man veggen. Leveregler som ligger i bunnen av en slik levestil er: "jeg må være likt av alle, ellers holder jeg ikke ut" eller "dersom jeg hjelper, vil andre like meg". 

Kritikk tolkes som at andre ikke liker deg, redd for å såre andre/bli såret. Det er skummelt å være avhengig av å bli likt av andre, eller alltid jage etter bekreftelsen. Problemet er at man forsøker å oppnå noe som er umulig. Ingen blir likt av alle. Det er alltid urealistisk å ha slike leveregler. Du sliter deg ut på denne måten, kan få både fysiske OG psykiske symptomer.

En fin regel er: Det er fint å bli likt, men jeg må ikke det.

Ta kontrollen over ditt eget liv, lev slik du vil selv. Ikke vær avhengig av andre. Hva de synes om det, er jo tross alt du som skal leve livet ditt.

 

Anonymkode: cc9c8...e4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generalisering er noe dritt. Er nok av menn som forsøpler seg selv for å bli likt av alle andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjelder dette ALLE kvinner og ingen menn?

Anonymkode: cfd19...d22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de fleste både men og kvnner har et behov for å bli likt og lever livet slik at andre skal like dem, og de følger ikke deres egne interesser og ønsker. Jo eldre mange blir, jo mer forstår man at det er dumt og man forandrer seg og lever mer etter sine ønsker.

Anonymkode: 047cc...f44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt at du skriver ett innlegg som er ment som å hjelpe og styrke. Det er flott Takk 😊🌷

Og det er mye bra her, men jeg tenker det kan være en dypere grunn til at mange er så redd for avvisning at de nærmest selger selvrespekten for å unngå det. Og det er ikke alltid så enkelt å forandre som du skisserer, med å bestemme seg for å velge noe annet..

Men en kan jo forsøke om det funker😊

Anonymkode: e95c5...34a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett mønster som ble plantet i barndommen. Så interessant det du skriver men det skal nok mer til enn å bare bestemme seg for å ikke være slik. 

Anonymkode: 6dab4...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...