Gå til innhold

Har lappen for automatgir, må ta med manuell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lappen i snart to år. Jeg trengte førerkortet for som pokker sist, og valgte derfor å kjøre opp med automatgir. Brukte rett under to måneder på å lære meg å kjøre til jeg kjørte opp, og dette gikk jo fint. Skal sies at jeg øvelseskjørte mye (daglig) med samboeren min.

Nå trenger jeg altså å kunne kjøre manuelt gir. Lurer på hvor lang tid dere tenker jeg vil trenge på å øvelseskjøre før jeg tar oppkjøringa? Tenker å kun kjøre med samboer så jeg slipper utgifter til kjøretimer. 

Kommer ikke til å kjøre like intensivt som sist, men øvelseskjøre kanskje 2-4 ganger i uka.

Anonymkode: 8ed16...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg ikke tar lang tid. Siden du er kjent med trafikken tar det nok ikke mer enn en måneds tid før du kjører godt nok. Spesielt om du klarer å kjøre 4 ganger i uka. Ville bestilt oppkjøring nå jeg, det er jo bare å avbestille/utsette om du ser at det tar lengre tid.

Men vær obs på at du kanskje har ilagt deg noen uvaner som ikke blir tatt godt imot av sensor. Ville satt meg litt inn i hvordan man skal kjøre på en oppkjøring. Det har nok også samboeren din, og det er ikke så lett for oss "dødelige" å catche sånne ting som det er for kjørelærere. Hadde ikke vært så dumt med én dobbeltime hos kjøreskole for å få litt tilbakemeldinger. 

Anonymkode: c3401...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ikke all verdens tid, men det kommer jo helt ann på hvor raskt du tar giringen. Du kan jo allerede kjøre bil så det slipper du jo å lære :) Bare å kaste seg ut i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt lappen i snart to år. Jeg trengte førerkortet for som pokker sist, og valgte derfor å kjøre opp med automatgir. Brukte rett under to måneder på å lære meg å kjøre til jeg kjørte opp, og dette gikk jo fint. Skal sies at jeg øvelseskjørte mye (daglig) med samboeren min.

Nå trenger jeg altså å kunne kjøre manuelt gir. Lurer på hvor lang tid dere tenker jeg vil trenge på å øvelseskjøre før jeg tar oppkjøringa? Tenker å kun kjøre med samboer så jeg slipper utgifter til kjøretimer. 

Kommer ikke til å kjøre like intensivt som sist, men øvelseskjøre kanskje 2-4 ganger i uka.

Anonymkode: 8ed16...2ff

Det kommer helt an på. Jeg har sett elever som bruker 4 minutter på å lære bakkestart, og jeg har sett elever som bruker tre dobbelttimer. Folk er forskjellige.

Men hvis samboeren din er oppegående er det jo bare giring du må forstå. 

Du kan lese i læreplanen om hva du må kunne på trinn to, det er det du må fokusere på.

Noen ting jeg ville fokusert på:

  • Parkering/rygging/vending der du styrer fart kun med clutch (ikke styr farten med bremsene)
  • Bakkestart
  • Riktig girvalg (hold riktig turtall, under 2000 men helst ikke bare rett under)
  • Giring på vei ut av forkjørsvei (til høyre er det et fett, men bytt gir før eller etter svingen, til venstre vil du ha giret først og clutch ute så du ikke kveler bilen midt i veien)
  • Øv på å kjøre i boligfelt med bratte veier og kryss, og å gire opp og ned i bakker uten å stanse.

Når du får til det er vel egentlig det meste på plass. Men jeg tror jeg ville brukt 650 spenn på å se om jeg var klar til oppkjøring med en liksomoppkjøring fra trafikkskole. Bedre enn å bruke 3000+ og så måtte vente en måned på å få beskjed om å øve mer.

Du bør også vurdere om det er bedre å kjøre opp til tilhenger med manuelt gir. Da får du både BE og blir kvitt automatkoden. Koster litt mer da. 

Husk at du må ta oppkjøringen med en godkjent skolebil som disponeres av en godkjent skole.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...