Gå til innhold

Katten min har endret seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en katt på 11 mnd, han var frem til nylig i 100 hele tiden, leke, hoppe og sprette hele tiden.

De siste 3 ukene kanskje har han plutselig blitt en veldig bedagelig katt. Vil enten bare ligge å sove eller kose. Ikke interessert i lek lenger. 

Akkurat begynt å ha han ute også, der jeg er med ut nå i starten, men han bryr seg ikke så mye, legger seg bare ned å ruller seg i gresset og maler, ikke interessert i å løpe eller klatre i trær eller jakte. Sånn som de andre kattene jeg har hatt har vært interessert i selvom de har vært godt voksne. 

Jeg hadde han med ut i bånd når han var ca 4 mnd gammel og da var han super ivrig, fikk kick av den minste bevegelse i naturen, men ikke nå når han tilogmed får gå fritt. 

Han vil rett og slett bevege seg minst mulig og beveger seg som et dovendyr, 0 fres. 

Jeg syntes jo forsåvidt det er behagelig, han er jo fortsatt kosete og god, så ja.. men jeg blir litt bekymret for at der er noe galt ? Eller er det vanlig at de roer seg så brått ned i den alderen? 

Han er kastrert, og ble det av DB som 4 mnd gammel. 

Anonymkode: 1907f...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han generelt ser ut til å trives så har han nok bare blitt stor, rett og slett 😊 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som at det er noe galt syns jeg ☺️ Så lenge du ser at han koser seg så trenger du ikke å bekymre deg. Noen katter blir bare veldig bedagelige 😛 min frøken på 11 mnd ligger stort sett på verandaen å koser seg, er ute på oppdagelsesferd i kanskje 1 time om dagen. 

Anonymkode: e233b...cc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han fått ormkur? Spiser han ?

Anonymkode: fe344...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har han fått ormkur? Spiser han ?

Anonymkode: fe344...c4b

Han fikk ormekur for et par mnd siden. Kan gi han på nytt nå. Jeg prøvde å observere igår om han spiste, men så bare at han drakk. Idag har jeg ikke sett han spise, ga han godteri, men bare tygde på det og gadd ikke mer... jeg syntes det er en så brå forandring fra å være kvikk, matglad og observang og i 100 til å drite i alt, han bare slenger seg ned på siden som om han var en feit og mett mann liksom 😛 han har litt ekstra fett på kroppen, men ikke noe dirkete overvekt. Han har alltid vært litt større enn gjennomsnittet siden fødsel av. 

Han hadde også en infeksjon som gjorde at han nøs mye med mye grønt snørr og hadde tannkjøttbetennelse. Han fikk antiobiotika for det og det er bra nå, det var i desember. Den infeksjonen gjorde han ikke lat eller noe, han oppførte seg helt normalt. 

Han får fór for steriliserte. 

Anonymkode: 1907f...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannkatter som er steriliserte/kastrerte blir ofte mer bedagelige etterhvert (før de runder året ofte også). Har selv en hannkatt som er svært bedagelig, men han har alltid vært det da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter er jo like ulike som mennesker. Har en på 6 år som er utrolig bedagelig, og en på 5 år som er fortsatt helt propell. 

Virker den glad og fornøyd, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så mye. 

Anonymkode: 904f9...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Diamant20 skrev:

Hannkatter som er steriliserte/kastrerte blir ofte mer bedagelige etterhvert (før de runder året ofte også). Har selv en hannkatt som er svært bedagelig, men han har alltid vært det da.

Ja, men jeg er bekymret fordi jeg hadde en jentekatt som det begynte sånn her med, hun måtte avlives pga nyresvikt, var ung. Hun var kosete og sånt, men bare ekstremt bedagelig på slutten... fra å være ekstremt livlig.

Jeg liker ikke helt det jeg opplever med han her nå, han ligger bare, orker ikke å gjøre noe som helst og går i sneglefart. Bryr seg ikke om lyder eller ting som beveger seg. Men han maler og ruller seg rundt når han blir kost med, så jeg vet ikke.... 

Anonymkode: 1907f...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte ingenting, normalt at katter på et visst tidspunkt blir mer bedagelig. Men det er uansett slike ting man sjekker med veterinær uansett, for atferdsendringer som kommer brått på kan bety sykdom eller skade som bør sjekkes ut. Derfor er svaret at du bør ta han til veterinær for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: adda4...954

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ofte ingenting, normalt at katter på et visst tidspunkt blir mer bedagelig. Men det er uansett slike ting man sjekker med veterinær uansett, for atferdsendringer som kommer brått på kan bety sykdom eller skade som bør sjekkes ut. Derfor er svaret at du bør ta han til veterinær for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: adda4...954

Ja, han skal til vetriær snart for å få ny vaksine. Men bare tenkte å høre hvor hast dette er. En vetrinær vil vel si at det er hast uansett fordi de ønsker å tjene penger enkelte av dem🤔 

Anonymkode: 1907f...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten litt misunnelig. Min på tre er fortsatt spinnvill... 

Følg med på do og mat - at det ikke er noen endringer, kjenn at ørene ikke er varme (tegn på feber), stryk og undersøk - kjenn at det ikke er tegn på smerte. 

Er den interessert i lek om du drar frem favorittrekene, noen fjær, eller lignende? Er den helt apatisk ville jeg sagt dyrlege. Men er den bare litt latere enn før ville jeg tenkt at den bare har blitt voksen. Og at utelivet kanskje er nok stimuli akkurat nå. 

Anonymkode: d97a8...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nesten litt misunnelig. Min på tre er fortsatt spinnvill... 

Følg med på do og mat - at det ikke er noen endringer, kjenn at ørene ikke er varme (tegn på feber), stryk og undersøk - kjenn at det ikke er tegn på smerte. 

Er den interessert i lek om du drar frem favorittrekene, noen fjær, eller lignende? Er den helt apatisk ville jeg sagt dyrlege. Men er den bare litt latere enn før ville jeg tenkt at den bare har blitt voksen. Og at utelivet kanskje er nok stimuli akkurat nå. 

Anonymkode: d97a8...45a

Ørene er kaldere enn mine hender. Han er ikke interessert i noe form for lek, gidder ikke se på det en gang. Har prøvd mye rart, men han enser det ikke. Før ble han gal av det minste, og angrep og hurra meg rundt. Er ikke lenge siden en gang. Syntes han har vært værst det siste døgnet. 

Var en venninne som kom innom en tur istad og bemerket seg dette før jeg hadde sagt noe. Hun bare: jøss, det var en bedagelig katt, ikke sånn jeg har sett på snappene du sender meg av han. Hun prøvde å leke med han hun også men han ga faen og bare lå der. 

Tennene ser fine ut. Men han har enda ikke spist og spiste ikke opp godteriet sitt, tygde på det så det knuste men gadd ikke mer. Ga han litt whiskas katte melk nå og det drakk han opp i en fei. 

Men ser ut som at han ikke klarer å ha øya åpne engang, hvis jeg snakker til han, så åpner han øya litt i 1 sekund og lukker de igjen. Skulle nesten trodd det var ME.

Men apropo ørene, her om dagen var de veldig varme lot jeg merke til, men tenkte det var fordi at han lå på varmekablene... 

Anonymkode: 1907f...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ørene er kaldere enn mine hender. Han er ikke interessert i noe form for lek, gidder ikke se på det en gang. Har prøvd mye rart, men han enser det ikke. Før ble han gal av det minste, og angrep og hurra meg rundt. Er ikke lenge siden en gang. Syntes han har vært værst det siste døgnet. 

Var en venninne som kom innom en tur istad og bemerket seg dette før jeg hadde sagt noe. Hun bare: jøss, det var en bedagelig katt, ikke sånn jeg har sett på snappene du sender meg av han. Hun prøvde å leke med han hun også men han ga faen og bare lå der. 

Tennene ser fine ut. Men han har enda ikke spist og spiste ikke opp godteriet sitt, tygde på det så det knuste men gadd ikke mer. Ga han litt whiskas katte melk nå og det drakk han opp i en fei. 

Men ser ut som at han ikke klarer å ha øya åpne engang, hvis jeg snakker til han, så åpner han øya litt i 1 sekund og lukker de igjen. Skulle nesten trodd det var ME.

Men apropo ørene, her om dagen var de veldig varme lot jeg merke til, men tenkte det var fordi at han lå på varmekablene... 

Anonymkode: 1907f...23e

Jeg ble litt mer bekymret at dette. Kan være en infeksjon, mulig mageproblemer. Responderer han like slapt på kos? Nærmest apatisk? 

Hvis du løfter, stryker litt hardt, er han tydelig ukomfortabel? Fresing? 

Det viktigste er at han drikker godt, katter blir veldig raskt dehydrerte, da kan man se det an litt lengre. 

For meg peker dette ganske mye mot et dyrlegebesøk, i alle fall om det har skjedd brått, og ikke blir bedre på 2-3 dager. Min veterinær aksepterer også at jeg ringer og diskuterer om jeg bør komme inn. Du kan også booke om vaksinen, slik at du kan ta en kombinert time. 

Anonymkode: d97a8...45a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ørene er kaldere enn mine hender. Han er ikke interessert i noe form for lek, gidder ikke se på det en gang. Har prøvd mye rart, men han enser det ikke. Før ble han gal av det minste, og angrep og hurra meg rundt. Er ikke lenge siden en gang. Syntes han har vært værst det siste døgnet. 

Var en venninne som kom innom en tur istad og bemerket seg dette før jeg hadde sagt noe. Hun bare: jøss, det var en bedagelig katt, ikke sånn jeg har sett på snappene du sender meg av han. Hun prøvde å leke med han hun også men han ga faen og bare lå der. 

Tennene ser fine ut. Men han har enda ikke spist og spiste ikke opp godteriet sitt, tygde på det så det knuste men gadd ikke mer. Ga han litt whiskas katte melk nå og det drakk han opp i en fei. 

Men ser ut som at han ikke klarer å ha øya åpne engang, hvis jeg snakker til han, så åpner han øya litt i 1 sekund og lukker de igjen. Skulle nesten trodd det var ME.

Men apropo ørene, her om dagen var de veldig varme lot jeg merke til, men tenkte det var fordi at han lå på varmekablene... 

Anonymkode: 1907f...23e

Dette er ikke normalt. Det kan være han har et sår et sted på kroppen som du ikke ser, som har fått infeksjon. Eller det kan være noe annet. Jeg hadde definitivt tatt turen innom dyrlegen

Anonymkode: fe344...c4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble litt mer bekymret at dette. Kan være en infeksjon, mulig mageproblemer. Responderer han like slapt på kos? Nærmest apatisk? 

Hvis du løfter, stryker litt hardt, er han tydelig ukomfortabel? Fresing? 

Det viktigste er at han drikker godt, katter blir veldig raskt dehydrerte, da kan man se det an litt lengre. 

For meg peker dette ganske mye mot et dyrlegebesøk, i alle fall om det har skjedd brått, og ikke blir bedre på 2-3 dager. Min veterinær aksepterer også at jeg ringer og diskuterer om jeg bør komme inn. Du kan også booke om vaksinen, slik at du kan ta en kombinert time. 

Anonymkode: d97a8...45a

Jeg kan løfte og klemme på alle kropsdelene hans uten at ham gir noe tegn til at det er vondt. Har aldri sett han frese eller noe sånt. Han er veldig slapp når jeg bærer på han og bryr seg ikke så mye om hvordan han blir løftet eller hvordan han blir kost med. Jeg syntes det blir værre og værre siden jeg skrev inlegget. Jeg kan smelle og lage høye lyder nå uten at han snur seg. De fleste katter ville ha skvettet, han snur seg ikke for å se engang.

Men når jeg koser med han så strekker han seg og ruller og maler. Syntes det er en litt rar kombo. Han kvesset klørene sine istad også. 

Prøvde å ringe vetrinær nå, de stenger 18, men de tok den ikke. Trykket på at de kunne ringe meg opp igjen. Kan man ta vaksinene før de egentlig skal bli gitt ? 

Anonymkode: 1907f...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan løfte og klemme på alle kropsdelene hans uten at ham gir noe tegn til at det er vondt. Har aldri sett han frese eller noe sånt. Han er veldig slapp når jeg bærer på han og bryr seg ikke så mye om hvordan han blir løftet eller hvordan han blir kost med. Jeg syntes det blir værre og værre siden jeg skrev inlegget. Jeg kan smelle og lage høye lyder nå uten at han snur seg. De fleste katter ville ha skvettet, han snur seg ikke for å se engang.

Men når jeg koser med han så strekker han seg og ruller og maler. Syntes det er en litt rar kombo. Han kvesset klørene sine istad også. 

Prøvde å ringe vetrinær nå, de stenger 18, men de tok den ikke. Trykket på at de kunne ringe meg opp igjen. Kan man ta vaksinene før de egentlig skal bli gitt ? 

Anonymkode: 1907f...23e

Om du ser en forverring er definitivt veterinær svaret. Det er ikke normalt at de ikke reagerer på høye lyder. 

Andre klinikker i nærheten? Ellers ville jeg bare hengt på telefonen. 

Vaksinen kan tas tidlig, og til og med litt over tiden. Men de vil selvfølgelig ikke gi den om det er sykdom. 

 

Anonymkode: d97a8...45a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Dette er ikke normalt. Det kan være han har et sår et sted på kroppen som du ikke ser, som har fått infeksjon. Eller det kan være noe annet. Jeg hadde definitivt tatt turen innom dyrlegen

Anonymkode: fe344...c4b

Har skjekket hele kroppen hans. Ikke noe sår, men han hadde en luftsvei infeksjon for en stund siden sammen med tannkjøttsbetennelse som han fikk medisiner for og ble frisk. Men da var han ikke slapp, han var en 100% frisk katt utad, han bare nøs og det kom snørr. Ellers var han ved sine fulle 5. 

Anonymkode: 1907f...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har skjekket hele kroppen hans. Ikke noe sår, men han hadde en luftsvei infeksjon for en stund siden sammen med tannkjøttsbetennelse som han fikk medisiner for og ble frisk. Men da var han ikke slapp, han var en 100% frisk katt utad, han bare nøs og det kom snørr. Ellers var han ved sine fulle 5. 

Anonymkode: 1907f...23e

Katten din har vært veldig mye syk til å kun være 11 mnd. Jeg har hatt flere katter og ingen av de har vært så mye syk gjennom hele livene sine som din har vært på 11 mnd. Hvem har du fått kattungen av? Kan det være innavl? Mennesker som ikke kastrerer og som lar kattene parre seg med hvem som helst risikerer innavl og sykelige katter

Uansett ville jeg ringt dyrlegen i morgen tidlig. Med mindre han blir akutt dårlig, da ville jeg forsøkt finne et nødnummer til dyrlege

Anonymkode: fe344...c4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katten din har vært veldig mye syk til å kun være 11 mnd. Jeg har hatt flere katter og ingen av de har vært så mye syk gjennom hele livene sine som din har vært på 11 mnd. Hvem har du fått kattungen av? Kan det være innavl? Mennesker som ikke kastrerer og som lar kattene parre seg med hvem som helst risikerer innavl og sykelige katter

Uansett ville jeg ringt dyrlegen i morgen tidlig. Med mindre han blir akutt dårlig, da ville jeg forsøkt finne et nødnummer til dyrlege

Anonymkode: fe344...c4b

Jeg fikk han fra dyrebeskyttelsen og han ble kastrert som 4 mnd gammel, fikk han rett etter det ca.  Skrev det i inlegget. Jeg fikk tak i en dyrlege nå, men de skulle ha 1000 kroner ekstra for å skjekke han etter stengetid, men er en annen som en åpen til kl 20, ringer dem nå. 

Anonymkode: 1907f...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fader... de stenger 18 de også. Tror dere det går greit å vente til imorgen tidlig? Han er jo ikke tynn, han drikker og er ikke dehydrert. Han sover krølla sammen som en ball nå og koser. 

Anonymkode: 1907f...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...