Gå til innhold

Jeg sørger over helsen min.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Det handler ikke om symptomer, men om hvordan man skal ta kontroll over livet, under og etter sykdom. Boken tar utgangspunkt i at det å være syk er en naturlig del av livsløpet, at det er verdt å leve selv om vi ikke kan være like friske hele tiden. https://www.nrk.no/livsstil/frisk-nok-for-livet-1.1312998

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten å ha opplevd tortur er det kanskje umulig å forstå. Å ha fysiske plager uten tilleggsbelastningen som tortur medfører, bør man være glad for fordi da er det mye lettere å kunne få et godt liv. SE MULIGHETENE TS!

Anonymkode: 3ba78...5c8

Men, det blir jo håpløst å bruke det som eksempel, da de aller fleste ikke har opplevd tortur og ikke har dette å sammenligne med. Forøvrig så er ikke jeg ts.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde utlagt tarm i 2 år. Jeg vil heller dø enn å fly rundt med en pose avføring klistret på magen igjen.

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Jeg kjenner en med utlagt tarm. Han er ikke så gammel, men han er en av de mest fantastiske menneskene jeg kjenner. Han jobber og er alenepappa. Men han har kjæreste :)  En sann solstråle. Å leve med utlagt tarm bør ikke hindre deg i å leve livet. Folk flest vet hva det handler om og har forståelse. Så håper ikke det er grunn for å ikke ha livsglede i livet sitt.

Jeg er sikker på at du også kan leve livet og møtte en som er bra for deg, isteden for å «ligge rundt» som du skriver.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tessa12 skrev:

Men, det blir jo håpløst å bruke det som eksempel, da de aller fleste ikke har opplevd tortur og ikke har dette å sammenligne med. Forøvrig så er ikke jeg ts.

Men man har mulighet til å lese om og eventuelt snakke med mennesker som har opplevd tortur, for å få mer kunnskap.

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2019 den 1.32, AnonymBruker skrev:

Alle som ville valgt et liv med utlagt tarm - liker dere å se deres egne innvoller hver dag? Å føle dere skitne hver dag - hele tiden? Liker dere tanken på å våkne midt på natten, for å måtte tømme drittposen før den eksploderer og griser avføringen deres på dere selv og i senga, og ødelegge alt sengetøy og madrass? Liker dere tanken på å ikke kunne gå i trange klær, jeans eller tettsittende kjoler? Liker dere tanken på å være redd for at en potensiell partner skal gå fra deg - fordi alle andre jenter rundt ham ikke har en pose med dritt på magen og dermed har finere kropp enn deg? Liker dere tanken på å aldri føle dere sexy igjen? Liker dere tanken på å bli stirret på om du går i bikini? Liker dere tanken på å ikke kunne ha overnattingsbesøk, for plutselig våkner dere begge to med den grønne stinkende avføringen din smurt over dere begge to? Liker dere tanken på å vaske deres egen tarm hver dag?  Høres dette ut som LiVsKvaLitEt?

Og for å gjøre svaret mitt tydeligere: NEI, livet mitt ble ikke bedre av å ha en pose med BÆSJ på magen. 

-ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Men det finnes uansett en mann der ute som vil elske posen din eller ikke. Selv sliter jeg med å finne en mann som ikke vil forandre utseendet, personligheten eller væremåten min. Har fått kritikk for hvordan jeg innredet gamle leiligheten og møblene mine. Er så syyykt mange patetiske og urimelige mannfolk der ute som ikke fortjener noe sex eller familie eller kjærlighet.

Anonymkode: 4dc6a...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.4.2019 den 0.47, AnonymBruker skrev:

For 4 år siden var jeg frisk. Jeg led ikke. Jeg måtte ikke ta noen medisiner. Jeg hadde ingen smerter. Jeg knapt vært innlagt på sykehus. Jeg kunne gjøre hva jeg ville. Gripe dagen. Reise. Spise hva jeg ville. Ligge rundt. 

Men jeg grep aldri dagen. Isteden tenkte jeg at jeg hadde mange år på å gjøre hva jeg ville. Så jeg gjorde ingenting. 

Og så ble jeg syk. Jeg led. Ingen reagerte lengre da jeg bodde på sykehus. Det ble vanlig. Jeg måtte ta så mange medisiner at de ikke fikk plass i kjøkkenskapet. De sviktet og jeg måtte prøve nye, helt til jeg hadde prøvd alle på markedet og til slutt kom operasjonene som et punktum på fortellingen. Nå er kroppen min ødelagt for alltid.

Jeg vil ikke gripe dagen lengre. Jeg kan ikke spise hva jeg vil. Jeg kan ikke reise fra sykehuset. Jeg kan ikke ligge med noen. 

Og jeg klarer ikke slutte å sørge over det livet jeg kunne hatt.

Anonymkode: 305d7...0bb

Sorgprosessen er forskjellig fra person til person,noen sørger kort tid,andre igjen trenger lang tid. Det viktigste er å tillate seg selv å sørge over tapt helse,gå igjennom prosessen om det tar kort eller lang tid,da har man en bedre mulighet til å 'gå videre' i livet sitt senere. Vil du ikke gripe dagen lengre,så vil du ikke,det er ditt valg. Men forhåpentligvis så vil det endre seg etterhvert. Når man har dårlig helse er det viktig å fokusere på alt man faktisk kan gjøre og ikke på de tingene som ikke lar seg gjøre.Det er noen valg å ta ang. det også,bl.a kan,eller vil ikke forsøke? Ikke la bitterheten overta livet ditt,eneste konsekvensen av det,er at du ødelegger for deg selv. Håper du klarer å se lysere på ting etterhvert.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2019 den 0.53, AnonymBruker skrev:

Jeg har Ulcerøs Kolitt. Det finnes ingen kur. 

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Jeg har samme sykdom, og har ikke hatt problemer med tarmen på fire år. For min del er kostholdet veldig veldig viktig, og selv om jeg fortsatt sliter med energinivået til en viss grad, er jeg i stor grad i stand til å leve et normalt liv. 

Kom meg ut av min eneste "flare" med kraftfaste, og spiser nå streng Paleo/AIP. Søvn og stressmestring er også veldig viktig for meg. ❤️

Har tatt Pentasa i perioder, men ikke på en god stund nå. Cannabis tror jeg også har vært en brikke for meg, men det er vanskelig å få legene til å skrive ut. Jeg har dratt til Nederlandsk lege for å få resept. 

For min del har fastlegen og privatlege vært veldig hjelpsomme, mens spesialistene på sykehuset har ikke gjort noe nyttig for meg.. 😕 Bare kommet med uttalelser som at "kosthold har ikke noe å si", eller "vi anbefaler ikke cannabis". De har tydeligvis ikke lest noe forskning på andre ting enn legemidlene de pusher.. :(

Jeg forstår hvor håpløst det må føles nå, men jeg vil bare si at vi er mange som lever med denne sykdommen, og ikke er lenket til sykehussenga. Jeg håper du finner din vei, den er jo ulik for alle. ❤️

Anonymkode: 0807e...ff1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme sykdom, og har ikke hatt problemer med tarmen på fire år. For min del er kostholdet veldig veldig viktig, og selv om jeg fortsatt sliter med energinivået til en viss grad, er jeg i stor grad i stand til å leve et normalt liv. 

Kom meg ut av min eneste "flare" med kraftfaste, og spiser nå streng Paleo/AIP. Søvn og stressmestring er også veldig viktig for meg. ❤️

Har tatt Pentasa i perioder, men ikke på en god stund nå. Cannabis tror jeg også har vært en brikke for meg, men det er vanskelig å få legene til å skrive ut. Jeg har dratt til Nederlandsk lege for å få resept. 

For min del har fastlegen og privatlege vært veldig hjelpsomme, mens spesialistene på sykehuset har ikke gjort noe nyttig for meg.. 😕 Bare kommet med uttalelser som at "kosthold har ikke noe å si", eller "vi anbefaler ikke cannabis". De har tydeligvis ikke lest noe forskning på andre ting enn legemidlene de pusher.. :(

Jeg forstår hvor håpløst det må føles nå, men jeg vil bare si at vi er mange som lever med denne sykdommen, og ikke er lenket til sykehussenga. Jeg håper du finner din vei, den er jo ulik for alle. ❤️

Anonymkode: 0807e...ff1

Kan jeg spørre hvilken type kosthold du gikk mer over til? Jeg også tror kosthold betyr enormt mye for helsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, wintergirl skrev:

Kan jeg spørre hvilken type kosthold du gikk mer over til? Jeg også tror kosthold betyr enormt mye for helsen. 

Jeg fikk sykdommen for fire år siden, anfallet varte i tre uker med 50 doturer i døgnet. Gikk ned 8 kg fra en allerede slank vekt, og trodde jeg skulle dø av smertene (å føde er digg i forhold!). 

(bare så ingen skal tro at jeg sikkert ikke var sykt på ordentlig). 

Jeg sluttet og spise mat, og drakk kun salt kraft i to uker, siste uka roet det seg gradvis. Så gikk jeg over på AIP, men har utvidet til (streng) Paleo nå. Google Whole30 så kan du lese om hva jeg spiser. Jeg har spist mye fermentert mat og drikke, hatt i meg masse kraft, og pre-og probiotiske tilskudd for å bygge opp tarmen, og utvider stadig kostholdet. :)

Tror ikke det er lurt å leve på f.eks AIP over lengere tid, det kan gi flere intoleranser mot f.eks histamin. Men for en mnd etter et anfall kan det absolutt være redningen. Nå har jeg ikke brukt medisiner på lenge, men brukt cannabis i litt over et år. 

Kosthold er kjempeviktig, men god søvn og minimalt med stress er også veldig viktig for meg hvertfall. 

Vi er alle ulike, og har ulike ting som fungerer. ❤️ Det finnes ingen fasit, men det lønner seg virkelig å bli ekspert på egen kropp. 

Anonymkode: 0807e...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk sykdommen for fire år siden, anfallet varte i tre uker med 50 doturer i døgnet. Gikk ned 8 kg fra en allerede slank vekt, og trodde jeg skulle dø av smertene (å føde er digg i forhold!). 

(bare så ingen skal tro at jeg sikkert ikke var sykt på ordentlig). 

Jeg sluttet og spise mat, og drakk kun salt kraft i to uker, siste uka roet det seg gradvis. Så gikk jeg over på AIP, men har utvidet til (streng) Paleo nå. Google Whole30 så kan du lese om hva jeg spiser. Jeg har spist mye fermentert mat og drikke, hatt i meg masse kraft, og pre-og probiotiske tilskudd for å bygge opp tarmen, og utvider stadig kostholdet. :)

Tror ikke det er lurt å leve på f.eks AIP over lengere tid, det kan gi flere intoleranser mot f.eks histamin. Men for en mnd etter et anfall kan det absolutt være redningen. Nå har jeg ikke brukt medisiner på lenge, men brukt cannabis i litt over et år. 

Kosthold er kjempeviktig, men god søvn og minimalt med stress er også veldig viktig for meg hvertfall. 

Vi er alle ulike, og har ulike ting som fungerer. ❤️ Det finnes ingen fasit, men det lønner seg virkelig å bli ekspert på egen kropp. 

Anonymkode: 0807e...ff1

Hva slags cannabis er det du bruker? Medisinsk? 

Anonymkode: e0729...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags cannabis er det du bruker? Medisinsk? 

Anonymkode: e0729...d82

Ja, får resept fra min nederlandske lege. Men det er ikke lov til å gå i detalj på "rusmidler" på dette forumet har jeg forstått, så det skal jeg ikke gjøre.. Har fått slettet innlegg før. Jeg har forøvrig aldri vært full engang, og tar ikke en dose som kan gi rus. Men har hatt kjempeeffekt, og forskningen støtter dette selv om Norge henger milevis etter resten av verden.. 

Anonymkode: 0807e...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din alder TS? Og når fikk du denne sykdommen?

Anonymkode: 6ab6f...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk sykdommen for fire år siden, anfallet varte i tre uker med 50 doturer i døgnet. Gikk ned 8 kg fra en allerede slank vekt, og trodde jeg skulle dø av smertene (å føde er digg i forhold!). 

(bare så ingen skal tro at jeg sikkert ikke var sykt på ordentlig). 

Jeg sluttet og spise mat, og drakk kun salt kraft i to uker, siste uka roet det seg gradvis. Så gikk jeg over på AIP, men har utvidet til (streng) Paleo nå. Google Whole30 så kan du lese om hva jeg spiser. Jeg har spist mye fermentert mat og drikke, hatt i meg masse kraft, og pre-og probiotiske tilskudd for å bygge opp tarmen, og utvider stadig kostholdet. :)

Tror ikke det er lurt å leve på f.eks AIP over lengere tid, det kan gi flere intoleranser mot f.eks histamin. Men for en mnd etter et anfall kan det absolutt være redningen. Nå har jeg ikke brukt medisiner på lenge, men brukt cannabis i litt over et år. 

Kosthold er kjempeviktig, men god søvn og minimalt med stress er også veldig viktig for meg hvertfall. 

Vi er alle ulike, og har ulike ting som fungerer. ❤️ Det finnes ingen fasit, men det lønner seg virkelig å bli ekspert på egen kropp. 

Anonymkode: 0807e...ff1

Du vet at man kan få god periode ("frisk") i UC helt av seg selv, særlig med et så kortvarig tilfelle som ditt? At du går på en idiotdiett og bruker hasj trenger ikke ha noenting med saken å gjøre. Ingen forskning på UC støtter spesielle dietter, det er en autoimmun greie, akkurat som gikt. Blir ikke frisk av gikt av å gå på diett vet du. Er så lei folk som hører man har ulcerøs colitt og begynner å spørre om ikke man burde gå på noen spesialdiett for å bli frisk. NEI for pokker, skånekost kan gjøre det litt mindre vondt ved akutte anfall fordi det er lett fordøyelig, men hjelper ikke noe på sykdommen. Bare fordi betennelsen sitter i tarm kontra for eksempel ledd så kommer folk trekkende med dustediettene sine. 🙄

Anonymkode: 399ea...467

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk sykdommen for fire år siden, anfallet varte i tre uker med 50 doturer i døgnet. Gikk ned 8 kg fra en allerede slank vekt, og trodde jeg skulle dø av smertene (å føde er digg i forhold!). 

(bare så ingen skal tro at jeg sikkert ikke var sykt på ordentlig). 

Jeg sluttet og spise mat, og drakk kun salt kraft i to uker, siste uka roet det seg gradvis. Så gikk jeg over på AIP, men har utvidet til (streng) Paleo nå. Google Whole30 så kan du lese om hva jeg spiser. Jeg har spist mye fermentert mat og drikke, hatt i meg masse kraft, og pre-og probiotiske tilskudd for å bygge opp tarmen, og utvider stadig kostholdet. :)

Tror ikke det er lurt å leve på f.eks AIP over lengere tid, det kan gi flere intoleranser mot f.eks histamin. Men for en mnd etter et anfall kan det absolutt være redningen. Nå har jeg ikke brukt medisiner på lenge, men brukt cannabis i litt over et år. 

Kosthold er kjempeviktig, men god søvn og minimalt med stress er også veldig viktig for meg hvertfall. 

Vi er alle ulike, og har ulike ting som fungerer. ❤️ Det finnes ingen fasit, men det lønner seg virkelig å bli ekspert på egen kropp. 

Anonymkode: 0807e...ff1

Høres utrolig fornuftig 😊 Godt å høre at du er bedre.  Skal Google det du skriver om jeg. Du er fornuftig som velger å være din egen lege og ikke høre på alt legeindustrien sier. 

Lykke til videre og takk for svar❤

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at man kan få god periode ("frisk") i UC helt av seg selv, særlig med et så kortvarig tilfelle som ditt? At du går på en idiotdiett og bruker hasj trenger ikke ha noenting med saken å gjøre. Ingen forskning på UC støtter spesielle dietter, det er en autoimmun greie, akkurat som gikt. Blir ikke frisk av gikt av å gå på diett vet du. Er så lei folk som hører man har ulcerøs colitt og begynner å spørre om ikke man burde gå på noen spesialdiett for å bli frisk. NEI for pokker, skånekost kan gjøre det litt mindre vondt ved akutte anfall fordi det er lett fordøyelig, men hjelper ikke noe på sykdommen. Bare fordi betennelsen sitter i tarm kontra for eksempel ledd så kommer folk trekkende med dustediettene sine. 🙄

Anonymkode: 399ea...467

Nå skrev vedkommende at ingen er like da, så ro deg ned. Og kosthold har hjulpet mange mennesker og det er bra, er det ikke? Leger kan ikke alt, tro det eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kosthold kan også gjøre en forskjell når det gjelder smerter/betennelser i ledd. Bare så det er sagt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...