Gå til innhold

Jeg sørger over helsen min.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde utlagt tarm i 2 år. Jeg vil heller dø enn å fly rundt med en pose avføring klistret på magen igjen.

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Har også hatt utlagt tarm. Det er noe dritt, ja, og risikoen for å få det igjen er deprimerende. Men kunne jeg velge så hadde jeg valgt kolostomi, med den er det så mange muligheter, 1000 ganger lettere å leve med, mulighet for irrigasjon(tømming) og da trenger man nesten ikke pose, og kan bruke miniposer, eller caps. Dermed vanlige klær.

Ved ileostomi er det en del som får innvendig resorvair. Skjønner godt de er villige til ekstra operasjoner for å slippe posen. Ileostomi var et vanskelig liv for meg, ikke bare lekasjene, men også lydene. Måtte sitte å presse armen mot magen for å dempe eventuelle høye prompelyder jeg ikke kunne styre hvis noen satte seg ved siden av meg..nitrist, stressende og slitsomt. Man lærer fort hvor få offentlige toaletter som finnes, og det blir krise når man ikke får komme på toalettet. Den store skrekken med at posen sprekker eller får totallekasje mens man står i dokø...Måtte tvangsspise da også for å styre luft og lyder. Og det er det ikke mange som forteller en før en får det. Noen lett løsning er det ikke. 

Men jeg skjønner også det å være så utslitt av sykdom og operasjoner, at man ikke orker å tenke på alle de "fine mulighetene" vi har..Noen ganger blir det bare slitsomt, og man trenger å få sørge, og få hvile. ❤️

Anonymkode: 23ab1...39a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle som ville valgt et liv med utlagt tarm - liker dere å se deres egne innvoller hver dag? Å føle dere skitne hver dag - hele tiden? Liker dere tanken på å våkne midt på natten, for å måtte tømme drittposen før den eksploderer og griser avføringen deres på dere selv og i senga, og ødelegge alt sengetøy og madrass? Liker dere tanken på å ikke kunne gå i trange klær, jeans eller tettsittende kjoler? Liker dere tanken på å være redd for at en potensiell partner skal gå fra deg - fordi alle andre jenter rundt ham ikke har en pose med dritt på magen og dermed har finere kropp enn deg? Liker dere tanken på å aldri føle dere sexy igjen? Liker dere tanken på å bli stirret på om du går i bikini? Liker dere tanken på å ikke kunne ha overnattingsbesøk, for plutselig våkner dere begge to med den grønne stinkende avføringen din smurt over dere begge to? Liker dere tanken på å vaske deres egen tarm hver dag?  Høres dette ut som LiVsKvaLitEt?

Og for å gjøre svaret mitt tydeligere: NEI, livet mitt ble ikke bedre av å ha en pose med BÆSJ på magen. 

-ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Har du noen å snakke med om de vonde tankene og følelsene du har?

Jeg hadde valgt å ha pose på magen dersom det ga meg flere dager ute fra sykehuset, flere muligheter til å gjøre ting osv.

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også hatt utlagt tarm. Det er noe dritt, ja, og risikoen for å få det igjen er deprimerende. Men kunne jeg velge så hadde jeg valgt kolostomi, med den er det så mange muligheter, 1000 ganger lettere å leve med, mulighet for irrigasjon(tømming) og da trenger man nesten ikke pose, og kan bruke miniposer, eller caps. Dermed vanlige klær.

Ved ileostomi er det en del som får innvendig resorvair. Skjønner godt de er villige til ekstra operasjoner for å slippe posen. Ileostomi var et vanskelig liv for meg, ikke bare lekasjene, men også lydene. Måtte sitte å presse armen mot magen for å dempe eventuelle høye prompelyder jeg ikke kunne styre hvis noen satte seg ved siden av meg..nitrist, stressende og slitsomt. Man lærer fort hvor få offentlige toaletter som finnes, og det blir krise når man ikke får komme på toalettet. Den store skrekken med at posen sprekker eller får totallekasje mens man står i dokø...Måtte tvangsspise da også for å styre luft og lyder. Og det er det ikke mange som forteller en før en får det. Noen lett løsning er det ikke. 

Men jeg skjønner også det å være så utslitt av sykdom og operasjoner, at man ikke orker å tenke på alle de "fine mulighetene" vi har..Noen ganger blir det bare slitsomt, og man trenger å få sørge, og få hvile. ❤️

Anonymkode: 23ab1...39a

Det var ileostomi jeg hadde også. Et mareritt var det. Har reservoar nå og går aldri tilbake, uansett hva som skjer. Takk for forståelse ❤️ 

-ts

Anonymkode: 305d7...0bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen å snakke med om de vonde tankene og følelsene du har?

Jeg hadde valgt å ha pose på magen dersom det ga meg flere dager ute fra sykehuset, flere muligheter til å gjøre ting osv.

Anonymkode: 3ba78...5c8

Men jeg er ikke deg.

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har reservoar nå

Men når du har den løsningen, så kan du ikke dra hjem fra sykehuset noen gang? Eller misforsto jeg?

Er det ikke bedre med en løsning der du slipper å være på sykehuset hele tiden?

Anonymkode: 3ba78...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men når du har den løsningen, så kan du ikke dra hjem fra sykehuset noen gang? Eller misforsto jeg?

Er det ikke bedre med en løsning der du slipper å være på sykehuset hele tiden?

Anonymkode: 3ba78...5c8

Reservoar er ingen løsning. Det er et nødstilfelle.

-ts

Anonymkode: 305d7...0bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv vært i stomiforeningen og fått bladet om at stomi er best i posten. Stomi-pasienter er de mest frynsete pasient-gruppen jeg har møtt. Enkelte skal være krampaktig lykkelig med stomien sin for å takle å leve med det, de har aldri vært lykkeligere enn med stomi. Og de lykkeligste og flinkeste i media ende opp med å søke uføretrygd, noe nesten ingen med stomi har. Begge talspersonene jeg  var borte i var hjemmeværende. Det er lettere å sitte i gyngestolen sin å strikke med stomi, enn å være ute i den virkelige verden.

Og så er det stor forskjell på hvor heldig man er med stomi og ikke. Og det er ikke kyndighet det er snakk om, men kropp, operasjonsresultat, svetting og reaksjoner på materialet. Det er det en del som fornekter, så hvis du er uheldig, og har problemer med stomien, så er det din kyndighet det liksom er noe feil med, som om å feste en pose er rocket science.

Og så er det veldig populært å gi navn til stomien sin, for å bli venn med den. Hallo stomien min heter Frank, vil du se det nye rævhullet jeg har på magen min? Den stilen passer ikke alle. Skjønner godt at TS er bitter og lei seg av tanken på å returnere til en situasjon som ikke var positiv. Du burde ikke ha tillit til noen som ikke utreder muligheter for deg i forhold til dine problemer grundig..

Det finnes jo innvendig reservoar for de som ikke lever så bra med stomi, men det har sikkert sine problemer det også. Det var aldri aktuelt for meg, så jeg kjenner ikke så godt til det. Jeg ville sett nærmere på det hvis det blir min eneste mulighet, for å kunne ha livskvalitet. 

Anonymkode: 23ab1...39a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et "liv" i helsevesenet er et sant helvete, som kan vare i mange år. Heldige de som ikke vet det, som tror at ting bare ordner seg på et lett og hyggelig vis, så slipper de å bekymre seg så mye over det. 

Anonymkode: 23ab1...39a

Vi som alltid har vært friske har bekymringer. Vi har mye å miste. Selv er jeg så deprimert at jeg er likegyldig til sykdom. 

Anonymkode: 633f0...6ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ileostomi jeg hadde også. Et mareritt var det. Har reservoar nå og går aldri tilbake, uansett hva som skjer. Takk for forståelse ❤️ 

-ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Ja, var et mareritt med 100 lekasjer og høye prompelyder. Var skikkelig ydmykende og stressende. Og klovneklær som man må gå i for å skjule posen. Er bare ironisk å se bloggerne som har klart å få ut et bilde av seg selv mens posen var helt tom, når man vet at det varer bare minutter, og ut kan de ikke gå i den trange kjolen de viser frem..

Trist å høre at reervoar ikke har hjulpet deg så godt..men regnet litt med det. Har jo vært der selv, så vet jo at alt ikke er så rosenrødt som en del vil ha det til. Vi skal liksom suck it up og smile, koste hva det koste vil..i følge andre..❤️

Anonymkode: 23ab1...39a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi som alltid har vært friske har bekymringer. Vi har mye å miste. Selv er jeg så deprimert at jeg er likegyldig til sykdom. 

Anonymkode: 633f0...6ce

Folk som er syke har akkurat like mye å miste, i tillegg til at de er syke. Når kroppen din blir alvorlig syk og begynner å plage og pine deg på alle vis, så blir det vanskeligere å stille deg likegyldig til det. Depresjon er en følgesvenn til kronisk sykdom også, så den mister du nok ikke. 

Anonymkode: 23ab1...39a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kunnet bytte bort alle mine skader og plager med en slik pose og det den posen medfører,  hadde jeg vært lykkelig.

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv vært i stomiforeningen og fått bladet om at stomi er best i posten. Stomi-pasienter er de mest frynsete pasient-gruppen jeg har møtt. Enkelte skal være krampaktig lykkelig med stomien sin for å takle å leve med det, de har aldri vært lykkeligere enn med stomi. Og de lykkeligste og flinkeste i media ende opp med å søke uføretrygd, noe nesten ingen med stomi har. Begge talspersonene jeg  var borte i var hjemmeværende. Det er lettere å sitte i gyngestolen sin å strikke med stomi, enn å være ute i den virkelige verden.

Og så er det stor forskjell på hvor heldig man er med stomi og ikke. Og det er ikke kyndighet det er snakk om, men kropp, operasjonsresultat, svetting og reaksjoner på materialet. Det er det en del som fornekter, så hvis du er uheldig, og har problemer med stomien, så er det din kyndighet det liksom er noe feil med, som om å feste en pose er rocket science.

Og så er det veldig populært å gi navn til stomien sin, for å bli venn med den. Hallo stomien min heter Frank, vil du se det nye rævhullet jeg har på magen min? Den stilen passer ikke alle. Skjønner godt at TS er bitter og lei seg av tanken på å returnere til en situasjon som ikke var positiv. Du burde ikke ha tillit til noen som ikke utreder muligheter for deg i forhold til dine problemer grundig..

Det finnes jo innvendig reservoar for de som ikke lever så bra med stomi, men det har sikkert sine problemer det også. Det var aldri aktuelt for meg, så jeg kjenner ikke så godt til det. Jeg ville sett nærmere på det hvis det blir min eneste mulighet, for å kunne ha livskvalitet. 

Anonymkode: 23ab1...39a

Haha! Kjenner igjen disse folka, uten å nevne navn. De får det til å virke så enkelt. Poserer gjerne på en fjelltopp med posen ute - se på meg som gjør noe sporty selv om jeg har en bæsjpose! Se for en inspirasjon jeg er!! De lurer bare seg selv, trodde jeg, inntil vanlige dødelige fikk med seg hvor flottanes disse bæsjposefolkai har det og dermed tror at alle med stomi er lykkelige.

Og dette med navnene... jeg brekte meg selv av å se min egen tarm. Kanskje jeg skulle kalt den Oppkast:hjerter_rundt:

-ts 

Anonymkode: 305d7...0bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var et mareritt med 100 lekasjer og høye prompelyder. Var skikkelig ydmykende og stressende. Og klovneklær som man må gå i for å skjule posen. Er bare ironisk å se bloggerne som har klart å få ut et bilde av seg selv mens posen var helt tom, når man vet at det varer bare minutter, og ut kan de ikke gå i den trange kjolen de viser frem..

Trist å høre at reervoar ikke har hjulpet deg så godt..men regnet litt med det. Har jo vært der selv, så vet jo at alt ikke er så rosenrødt som en del vil ha det til. Vi skal liksom suck it up og smile, koste hva det koste vil..i følge andre..❤️

Anonymkode: 23ab1...39a

Dette!! 

-ts

Anonymkode: 305d7...0bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må man kunne gå i trange kjoler for å være lykkelig, mener dere?

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Kjenner igjen disse folka, uten å nevne navn. De får det til å virke så enkelt. Poserer gjerne på en fjelltopp med posen ute - se på meg som gjør noe sporty selv om jeg har en bæsjpose! Se for en inspirasjon jeg er!! De lurer bare seg selv, trodde jeg, inntil vanlige dødelige fikk med seg hvor flottanes disse bæsjposefolkai har det og dermed tror at alle med stomi er lykkelige.

Og dette med navnene... jeg brekte meg selv av å se min egen tarm. Kanskje jeg skulle kalt den Oppkast:hjerter_rundt:

-ts 

Anonymkode: 305d7...0bb

Hahaha! Lurer på hvor de tømte stomiposen på veien opp...Du reagerer slik som meg når jeg gikk med utlagt tarm. Jeg var også en sinna stomi pasient, som nektet å være med å leke stomi-leken. De fornekter vår eksistens, og det kan de få svi for.👹.😂

Anonymkode: 23ab1...39a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må man kunne gå i trange kjoler for å være lykkelig, mener dere?

Anonymkode: 3ba78...5c8

Du må se disse stomi-bloggerne. De skaper et falskt bilde av hvordan det er å leve med stomi, som alle andre stomipasienter skjønner er en løgn. Det er ikke bare snakk om trang kjole, det er snakk om hvite skjorter, lyse t-skjorter, alle lyse klær for posene kan også få lekasje gjennom filterer, og da får vi bæsjflekker på magen plutselig. Det er også snakk om normale jeans, hvis du ikke har fått stomien plassert riktig, da er det ut. Dressbuksjer er vanskelig. Og så ender du opp med å gå i en helt annen stil enn du noen gang har brukt, litt sånn klovn uten å ønske å være det. 

Anonymkode: 23ab1...39a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man kunne gå i trange kjoler for å være lykkelig, mener dere?

Anonymkode: 3ba78...5c8

Hvis du tror dette handler om trange kjoler har du tydeligvis ikke greid satt deg inn i situasjonen. Forståelig nok, det er vanskelig til du sitter på badegulvet selv og vasker din egen tarm.

-ts

Anonymkode: 305d7...0bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som er syke har akkurat like mye å miste, i tillegg til at de er syke. Når kroppen din blir alvorlig syk og begynner å plage og pine deg på alle vis, så blir det vanskeligere å stille deg likegyldig til det. Depresjon er en følgesvenn til kronisk sykdom også, så den mister du nok ikke. 

Anonymkode: 23ab1...39a

hva er det jeg ikke mister?

Anonymkode: 633f0...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

sitter på badegulvet selv og vasker din egen tarm.

Det skulle jeg gjort med stor glede, dersom jeg kunne byttet bort de skadene og plagene som jeg har.

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...