Gå til innhold

Jeg sørger over helsen min.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 4 år siden var jeg frisk. Jeg led ikke. Jeg måtte ikke ta noen medisiner. Jeg hadde ingen smerter. Jeg knapt vært innlagt på sykehus. Jeg kunne gjøre hva jeg ville. Gripe dagen. Reise. Spise hva jeg ville. Ligge rundt. 

Men jeg grep aldri dagen. Isteden tenkte jeg at jeg hadde mange år på å gjøre hva jeg ville. Så jeg gjorde ingenting. 

Og så ble jeg syk. Jeg led. Ingen reagerte lengre da jeg bodde på sykehus. Det ble vanlig. Jeg måtte ta så mange medisiner at de ikke fikk plass i kjøkkenskapet. De sviktet og jeg måtte prøve nye, helt til jeg hadde prøvd alle på markedet og til slutt kom operasjonene som et punktum på fortellingen. Nå er kroppen min ødelagt for alltid.

Jeg vil ikke gripe dagen lengre. Jeg kan ikke spise hva jeg vil. Jeg kan ikke reise fra sykehuset. Jeg kan ikke ligge med noen. 

Og jeg klarer ikke slutte å sørge over det livet jeg kunne hatt.

Anonymkode: 305d7...0bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du aldri bli bra eller mye bedre? Har legene sagt det?

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke spise hva jeg vil. Jeg kan ikke reise fra sykehuset. Jeg kan ikke ligge med noen. 

Kommer det til å være slik for alltid? Hvorfor i  så fall?
Hva kan du gjøre, hvis du vil?

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "liv" i helsevesenet er et sant helvete, som kan vare i mange år. Heldige de som ikke vet det, som tror at ting bare ordner seg på et lett og hyggelig vis, så slipper de å bekymre seg så mye over det. 

Anonymkode: 23ab1...39a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du aldri bli bra eller mye bedre? Har legene sagt det?

Anonymkode: 3ba78...5c8

Jeg har Ulcerøs Kolitt. Det finnes ingen kur. 

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et "liv" i helsevesenet er et sant helvete, som kan vare i mange år. Heldige de som ikke vet det, som tror at ting bare ordner seg på et lett og hyggelig vis, så slipper de å bekymre seg så mye over det. 

Anonymkode: 23ab1...39a

Det er fortsatt bekjente som blir overrasket over at jeg enda ikke er blitt frisk. De skjønner ikke at jeg kommer til å være syk til jeg dør.

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Ulcerøs Kolitt. Det finnes ingen kur. 

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Vurderer du/har du utlagt tarm? Vil det kunne gi deg livskvalitet? 

Anonymkode: 23ab1...39a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Ulcerøs Kolitt. Det finnes ingen kur. 

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Det høres trasig ut. Kan du ikke bli bra nok til å kunne reise  hjem fra sykehuset? 

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt bekjente som blir overrasket over at jeg enda ikke er blitt frisk. De skjønner ikke at jeg kommer til å være syk til jeg dør.

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Jeg tror folk blir vant til at vi er syke..etterhvert gidder de ikke reagere som "normalt" eller som i starten..etterhvert blir det å være alvorlig syk noe ordinært når det gjelder oss andre. Fortalte noen i dag at jeg må ha operasjon nummer 8, reaksjon var egentlig bare too bad, og så moving on..

Anonymkode: 23ab1...39a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk liker at ting har en klar begynnelse og slutt. Klare enkle løsninger, at svarene skal finnes der ute et sted, men sånn er ikke livet i en syk kropp..hadde det vært så enkelt hadde vi heller ikke hatt disse unionene, som henger rundt som evige spøkelser uten egentlige løsninger. 

Anonymkode: 23ab1...39a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det høres trasig ut. Kan du ikke bli bra nok til å kunne reise  hjem fra sykehuset? 

Anonymkode: 3ba78...5c8

Jo. De periodene varer ikke lengre enn et par dager/uker. Rekordtid hjemme fra sykehuset er 1,5 måneder. Og da er jeg så utslitt fysisk og mentalt at jeg ikke orker å leve som normalt uansett. 

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror folk blir vant til at vi er syke..etterhvert gidder de ikke reagere som "normalt" eller som i starten..etterhvert blir det å være alvorlig syk noe ordinært når det gjelder oss andre. Fortalte noen i dag at jeg må ha operasjon nummer 8, reaksjon var egentlig bare too bad, og så moving on..

Anonymkode: 23ab1...39a

❤️ 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du blitt informert om alle muligheter? https://www.lmfnorge.no/

Anonymkode: 3ba78...5c8

Mestringskurs og å møte likesinnede funker bare når man er frisk. Jeg har ikke kontroll over kroppen min. Ingenting kan fikse den. Med det sagt, ja, jeg har prøvd "å gjøre det beste ut av det". Det hjelper lite når det "beste" er alles mareritt.

-ts

Anonymkode: 305d7...0bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer du/har du utlagt tarm? Vil det kunne gi deg livskvalitet? 

Anonymkode: 23ab1...39a

Jeg hadde utlagt tarm i 2 år. Jeg vil heller dø enn å fly rundt med en pose avføring klistret på magen igjen.

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde utlagt tarm i 2 år. Jeg vil heller dø enn å fly rundt med en pose avføring klistret på magen igjen.

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Kunne du være mer hjemme og kunne du delta på flere aktiviteter i den perioden da du hadde utlagt tarm? Hvordan var formen din i de to årene?
Hvorfor var det så ille å ha utlagt tarm?

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde utlagt tarm i 2 år. Jeg vil heller dø enn å fly rundt med en pose avføring klistret på magen igjen.

- ts

Anonymkode: 305d7...0bb

Finnes den muligheten om at du kan få utlagt tarm, fremdeles? Vil det kunne gi deg bedre livskvalitet?

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt å få utlagt tarm, dersom det kunne gi meg muligheter til bedre helse og bedre livskvalitet og mulighet til å slippe å være så mye på sykehus.

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du noen å snakke med om hvordan du har det og om hvordan du kan få det dersom du får utlagt tarm igjen, og om hvorfor du ikke ønsker utlagt tarm?

Anonymkode: 3ba78...5c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du er ganske ung, en pose på magen vil ikke bety at livet ditt er over, det vil kanskje bety en ny begynnelse? Har selv hatt Crohns i snsrt 8 år, mye prøving og feiling med medisiner, er nå på min siste mulige medisin før evt stomi. Jeg ønsker den ikke velkommen, men hvis det er valget mellom det og å miste livet så.....

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som ville valgt et liv med utlagt tarm - liker dere å se deres egne innvoller hver dag? Å føle dere skitne hver dag - hele tiden? Liker dere tanken på å våkne midt på natten, for å måtte tømme drittposen før den eksploderer og griser avføringen deres på dere selv og i senga, og ødelegge alt sengetøy og madrass? Liker dere tanken på å ikke kunne gå i trange klær, jeans eller tettsittende kjoler? Liker dere tanken på å være redd for at en potensiell partner skal gå fra deg - fordi alle andre jenter rundt ham ikke har en pose med dritt på magen og dermed har finere kropp enn deg? Liker dere tanken på å aldri føle dere sexy igjen? Liker dere tanken på å bli stirret på om du går i bikini? Liker dere tanken på å ikke kunne ha overnattingsbesøk, for plutselig våkner dere begge to med den grønne stinkende avføringen din smurt over dere begge to? Liker dere tanken på å vaske deres egen tarm hver dag?  Høres dette ut som LiVsKvaLitEt?

Og for å gjøre svaret mitt tydeligere: NEI, livet mitt ble ikke bedre av å ha en pose med BÆSJ på magen. 

-ts

Anonymkode: 305d7...0bb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...