AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #41 Skrevet 24. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du tror dette handler om trange kjoler har du tydeligvis ikke greid satt deg inn i situasjonen. Forståelig nok, det er vanskelig til du sitter på badegulvet selv og vasker din egen tarm. -ts Anonymkode: 305d7...0bb Eller bæsjer i våre egne hender, for bæsjen kom for fort til å få posen på. Eller få en sprutbæsj, mens man prøver å få posen på, som blir veldig vanskelig, da limet ikke kan feste seg oppe bæsj som renner ned i skritt og underliv. Eller vaske bæsj av lysbryterene man måtte slå på, og dørhåndtakene, fordi man våknet badende i flytende bæsj når man tok i det med hendene. Ikke lett å komme seg til badet å få vasket alt av sengetøy og en selv midt på natten..helt for jævlig. Anonymkode: 23ab1...39a 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #42 Skrevet 24. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det skulle jeg gjort med stor glede, dersom jeg kunne byttet bort de skadene og plagene som jeg har. Anonymkode: 3ba78...5c8 Jeg tror ikke du helt skjønner; stomi kurerer deg ikke. Jeg skylder deg ikke hele historien min og for hver pasient er dette individuelt - men jeg var svært uheldig og hadde betennelse, sykdom, smerter og innleggelser å sykehus både med og uten utlagt tarm. Dette er mitt siste svar her. God natt! - ts Anonymkode: 305d7...0bb 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #43 Skrevet 24. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: hva er det jeg ikke mister? Anonymkode: 633f0...6ce Depresjonen..den vil følge deg inn i sykdom også. Depresjon hos kronisk syke er vanlig. Anonymkode: 23ab1...39a 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #44 Skrevet 24. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du helt skjønner; stomi kurerer deg ikke. Jeg skylder deg ikke hele historien min og for hver pasient er dette individuelt - men jeg var svært uheldig og hadde betennelse, sykdom, smerter og innleggelser å sykehus både med og uten utlagt tarm. Dette er mitt siste svar her. God natt! - ts Anonymkode: 305d7...0bb ❤️ Anonymkode: 23ab1...39a
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #45 Skrevet 24. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du helt skjønner; stomi kurerer deg ikke. Jeg skylder deg ikke hele historien min og for hver pasient er dette individuelt - men jeg var svært uheldig og hadde betennelse, sykdom, smerter og innleggelser å sykehus både med og uten utlagt tarm. Dette er mitt siste svar her. God natt! - ts Anonymkode: 305d7...0bb Jeg snakker om MINE skader og plager. God natt. Anonymkode: 3ba78...5c8 4
wintergirl Skrevet 24. april 2019 #46 Skrevet 24. april 2019 (endret) Jeg håper jeg aldri opplever å få utlagt tarm selv, den skjønner at det virkelig ikke er noe du/dere ønsker. Hvem gjør vel egentlig det? Men syns det blir litt vel stygge ord om de som har det. Ja, de er til om med tilgjort lykkelige. Kan ikke de som nå har utlagt tarm få være så lykkelig de vil, uten at lykken deres skal bli skula på? Kjenner selv en med utlagt tarm, for henne var det beste alternativet. Hun er en nydelig dame og ganske blid og god mot de fleste, en av de bedre jeg har jobbet med. Tviler på at hun er tilgjort lykkelig pga stomien. Skjønner frustrasjon, men bæsjeposefolka har faktisk et navn. De er ekte personer selv om de har vært uheldige og valgt utlagt tarm med påfølgende pose på magen. Jeg får rett og slett vondt inni meg når jeg leser så nedsettende ord om de som faktisk prøver å leve et normalt liv med pose på magen. Mange av dem har det Sikkert også veldig bra med seg selv og livet. Vi er jo ikke like. Men kjære Ts. Jeg er lei meg for at du er syk. Føler mine ord blir fattige for din situasjon. At du ikke ønsker stomi skjønner jeg deg veldig godt. Jeg håper at det vil dukke opp noe enda bedre for deg og de som er i samme situasjon. Fins det virkelig ingenting som kan gjøres for en bedre helse? Annen type kosthold? Fins det bedre behandlinger i utlandet? Dette er kanskje litt OT, men kan man reversere utlagt tarm? Ser et par skriver om at de har hatt utlagt tarm. Bare lurer. Stor klem til deg ts❤ Endret 24. april 2019 av wintergirl 13
Tessa12 Skrevet 24. april 2019 #47 Skrevet 24. april 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Reservoar er ingen løsning. Det er et nødstilfelle. -ts Anonymkode: 305d7...0bb Leste litt om reservoar nå, det er en langvarig prosess, men det kan jo være en løsning? Hvis det er bekkenreservoar? 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #48 Skrevet 24. april 2019 Jeg håper at det finnes en løsning som kan gjøre livet ditt mye bedre ts. Anonymkode: 3ba78...5c8 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #49 Skrevet 24. april 2019 9 timer siden, Tessa12 skrev: Leste litt om reservoar nå, det er en langvarig prosess, men det kan jo være en løsning? Hvis det er bekkenreservoar? Les tråden. TS har reservoar nå. Anonymkode: 23ab1...39a 2
Tessa12 Skrevet 24. april 2019 #50 Skrevet 24. april 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les tråden. TS har reservoar nå. Anonymkode: 23ab1...39a Har lest tråden, og hun skriver det er en nødløsning, derfor jeg gikk å leste om det, da jeg har hørt flere som fungerer bra med nettopp det. Hvis du ser så har jeg sitert det hun skriver. Endret 24. april 2019 av Tessa12 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #51 Skrevet 24. april 2019 15 minutter siden, Tessa12 skrev: Har lest tråden, og hun skriver det er en nødløsning, derfor jeg gikk å leste om det, da jeg har hørt flere som fungerer bra med nettopp det. Hvis du ser så har jeg sitert det hun skriver. Post #23 "Det var ileostomi jeg hadde også. Et mareritt var det. Har reservoar nå og går aldri tilbake, uansett hva som skjer. Takk for forståelse ❤️ -ts" Anonymkode: 23ab1...39a 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #52 Skrevet 24. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Post #23 "Det var ileostomi jeg hadde også. Et mareritt var det. Har reservoar nå og går aldri tilbake, uansett hva som skjer. Takk for forståelse ❤️ -ts" Anonymkode: 23ab1...39a Men hvorfor skriver ts at hun ikke kan reise fra sykehuset? Er dette med å være lenket til sykehuset for resten av livet en følge av å ha reservoar? 11 timer siden, AnonymBruker skrev: For 4 år siden var jeg frisk. Jeg led ikke. Jeg måtte ikke ta noen medisiner. Jeg hadde ingen smerter. Jeg knapt vært innlagt på sykehus. Jeg kunne gjøre hva jeg ville. Gripe dagen. Reise. Spise hva jeg ville. Ligge rundt. Men jeg grep aldri dagen. Isteden tenkte jeg at jeg hadde mange år på å gjøre hva jeg ville. Så jeg gjorde ingenting. Og så ble jeg syk. Jeg led. Ingen reagerte lengre da jeg bodde på sykehus. Det ble vanlig. Jeg måtte ta så mange medisiner at de ikke fikk plass i kjøkkenskapet. De sviktet og jeg måtte prøve nye, helt til jeg hadde prøvd alle på markedet og til slutt kom operasjonene som et punktum på fortellingen. Nå er kroppen min ødelagt for alltid. Jeg vil ikke gripe dagen lengre. Jeg kan ikke spise hva jeg vil. Jeg kan ikke reise fra sykehuset. Jeg kan ikke ligge med noen. Og jeg klarer ikke slutte å sørge over det livet jeg kunne hatt. Anonymkode: 305d7...0bb Anonymkode: 3ba78...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #53 Skrevet 24. april 2019 Bekkenreservoar. Ileoanal anastomose (IAA) er i dag den vanligste operasjonsmetode for pasienter med ulcerøs kolitt og familiær colonpolypose. Operasjonen innebærer at tykktarm og endetarm fjernes. Av nederste del av tynntarmen konstrueres et reservoar som syes ned til endetarmsåpningen hvor lukkemuskelen er intakt "Livet med IAA er ikke alltid problemfritt, men de fleste opplever forbedret livskvalitet i forhold til stomi og at problemene blir mindre etter hvert." https://www.norilco.no/informasjon/livet-med-stomi-eller-reservoar/tarmstomier-og-reservoarer/bekkenreservoar Anonymkode: 3ba78...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #54 Skrevet 24. april 2019 Sender deg en klem, håper du får oppleve noen gode dager også midt oppi all håpløsheten❤️ Anonymkode: 8192d...7d7 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #55 Skrevet 24. april 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du helt skjønner; stomi kurerer deg ikke. Jeg skylder deg ikke hele historien min og for hver pasient er dette individuelt - men jeg var svært uheldig og hadde betennelse, sykdom, smerter og innleggelser å sykehus både med og uten utlagt tarm. Dette er mitt siste svar her. God natt! - ts Anonymkode: 305d7...0bb Du er uansett heldig - da det å få nedsatt livskvalitet og helse m.m. grunnet sykdom er for de fleste lettere å komme over enn å få nedsatt livskvalitet og helse m.m. grunnet at noen mennesker påførte deg disse skadene og plagene med hensikt... Du har svært store muligheter til å få et godt liv Anonymkode: 3ba78...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #56 Skrevet 24. april 2019 Minner om denne anbefalingen igjen. Anonymkode: 3ba78...5c8 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #57 Skrevet 24. april 2019 Har du noen å snakke med ts? Mange erfarer god hjelp til å få et bedre liv, ved å snakke med en psykolog når de er i en slik situasjon som deg. Anonymkode: 3ba78...5c8 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #58 Skrevet 24. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er uansett heldig - da det å få nedsatt livskvalitet og helse m.m. grunnet sykdom er for de fleste lettere å komme over enn å få nedsatt livskvalitet og helse m.m. grunnet at noen mennesker påførte deg disse skadene og plagene med hensikt... Du har svært store muligheter til å få et godt liv Anonymkode: 3ba78...5c8 Så du det i krystallkulen din? Kanskje du bare skulle skrive henne ut av sykehuset også? Jeg fikk utlagt tarm fordi jeg ble skadet. Har ikke trukket det opp som et trumf-kort overfor TS en eneste gang for å sammenligne, og gjøre hennes plager "mindre". Jeg har ikke hennes smertefulle og grusomme sykdom. Bruker du ellers også å fortelle folk som lider at de er heldige? At det går an, stakkars TS, hun kan ikke en gang få uttrykke sin smerte over fysiske problemer uten at et kobbel fjotter kommer til hennes mental rescue. Anonymkode: 23ab1...39a 7
Suppetuppe Skrevet 24. april 2019 #59 Skrevet 24. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er uansett heldig - da det å få nedsatt livskvalitet og helse m.m. grunnet sykdom er for de fleste lettere å komme over enn å få nedsatt livskvalitet og helse m.m. grunnet at noen mennesker påførte deg disse skadene og plagene med hensikt... Du har svært store muligheter til å få et godt liv Anonymkode: 3ba78...5c8 Veldig merkelig svar? Det ene er vel ikke noe bedre enn det andre da begge deler fører til mindre livskvalitet? 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #60 Skrevet 24. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du det i krystallkulen din? Kanskje du bare skulle skrive henne ut av sykehuset også? Jeg fikk utlagt tarm fordi jeg ble skadet. Har ikke trukket det opp som et trumf-kort overfor TS en eneste gang for å sammenligne, og gjøre hennes plager "mindre". Jeg har ikke hennes smertefulle og grusomme sykdom. Bruker du ellers også å fortelle folk som lider at de er heldige? At det går an, stakkars TS, hun kan ikke en gang få uttrykke sin smerte over fysiske problemer uten at et kobbel fjotter kommer til hennes mental rescue. Anonymkode: 23ab1...39a Jeg forsøker ikke å gjøre hennes plager "mindre". Anonymkode: 3ba78...5c8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå