Gå til innhold

Hund på 6 mnd som ikke er husren


Carwir123

Anbefalte innlegg

Spoiler

 

Hei. Har en pomchi på 6 mnd som enda ikke er husren. Hun er flink til å gå på do ute, og holder seg fint hele natten når hun er i buret sitt. Problemet er på ettermiddager og dagtid når vi er hjemme. Hun kan gå tur og tisse like før hun kommer inn, men allikevel tisse kort tid etter inne. Vi har barnegrind, så hun har kun tilgang til stua. En periode tisset hun kun i et hjørne, men i det siste har hun også begynt å tisse på teppet. Vi har fjernet det i håp om at det skal hjelpe. Vi pleier å ta henne med ut ofte, og hun kan holde seg lenge om hun vil. Problemet er vel mest det at det ikke virker som om hun gidder å holde seg, at det på en måte er like greit å bare tisse når hun først må litt. Noen som har tips til å få henne til å skjønne at hun kun skal gå på do ute? Begynner å bli litt lei av det her. Hun viser heller ingen tegn, bare går der det passer når det måtte passe henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i tilsvarende situasjon, gir dere henne noe oppmerksomhet når hun tisser inne/ute? 

Det er veldig vanlig at de kan ha uhell inne, noen trenger litt tid på å skjønne det. 

For meg måtte jeg reagere som om det var rene julaften da hunden gjorde fra seg ute, og overse dersom uhellet allerede hadde skjedd inne. Og dersom hunden var i ferd med å skvette inne, var det bare å skyndte seg, løfte den opp og ta den med ut.

Anonymkode: 5e754...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp tissemattet på apoteket som dere sakte, men sikkert flytter nærmere døra. Siden hunden tisset på teppe vil den antakeligvis tisse på mattene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2019 den 15.21, Diamant20 skrev:

Kjøp tissemattet på apoteket som dere sakte, men sikkert flytter nærmere døra. Siden hunden tisset på teppe vil den antakeligvis tisse på mattene også.

Vi prøvde det i førsten, men hun spiste på den og lekte. Hun spiser alt av papp og papir om hun får mulighet, så det funket dårlig:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2019 den 15.20, AnonymBruker skrev:

Jeg var i tilsvarende situasjon, gir dere henne noe oppmerksomhet når hun tisser inne/ute? 

Det er veldig vanlig at de kan ha uhell inne, noen trenger litt tid på å skjønne det. 

For meg måtte jeg reagere som om det var rene julaften da hunden gjorde fra seg ute, og overse dersom uhellet allerede hadde skjedd inne. Og dersom hunden var i ferd med å skvette inne, var det bare å skyndte seg, løfte den opp og ta den med ut.

Anonymkode: 5e754...5e5

Inne pleier vi å ignorere, vi bare løfter henne opp mens hun tisser og går rett ut. Når hun tisser ute skryter vi av henne, og gjentar flere ganger hvor flink hun har vært. Er det bare å gjenta og gjenta og håpe at hun tar hintet etterhvert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gjenta og gjenta. Mindre raser tar ofte lenger tid fordi de har så små blærer. Min tok nesten halvannet år før hun skjønte greia. Det at hun ikke går på natten når hun er i bur betyr ingenting i forhold til hvor stueren hun er, de holder seg til de nesten sprekker når de er i bur, det kan føre til stress på blæra, som Igjen kan gjøre det vanskelig å få de stueren. Og de skadene kan bli permanente. 

Anonymkode: 95da8...4a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vesla mi brukte et års tid på å bli helt husrein. Men når hun først ble det så ble hun det virkelig! Det løsnet etter at jeg begynte med godbit og etter hvert masse ros da hun tisset ute. Tisper kan være litt vanskelige å få husreine før de har hatt første løpetid, da de helst ikke vil markere seg ute før det. Vi brukte også sånn tissematte fordi vi bodde i 3. etasje, nå er ikke den bra nok for henne lenger 😂 Det er jo deilig å tisse på gresset 🐾

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Erin84 skrev:

Vesla mi brukte et års tid på å bli helt husrein. Men når hun først ble det så ble hun det virkelig! Det løsnet etter at jeg begynte med godbit og etter hvert masse ros da hun tisset ute. Tisper kan være litt vanskelige å få husreine før de har hatt første løpetid, da de helst ikke vil markere seg ute før det. Vi brukte også sånn tissematte fordi vi bodde i 3. etasje, nå er ikke den bra nok for henne lenger 😂 Det er jo deilig å tisse på gresset 🐾

Da skal jeg begynne med godbiter i tillegg til masse skryt når hun går på do ute😂 får håpe det ordner seg snart, blir litt sprø av å følge med 100% av tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Carwir123 skrev:

Da skal jeg begynne med godbiter i tillegg til masse skryt når hun går på do ute😂 får håpe det ordner seg snart, blir litt sprø av å følge med 100% av tiden

Skjønner jeg godt! Det er veldig slitsomt med valp, her ble alt så mye bedre etter løpetid og deretter sterilisering. Godbiter funker som regel veldig godt sammen med ros, og etter hvert kan du droppe godbiten. Legg gjerne inn ordet 'tisse' i det hun gjør det, før du roser. Da kan du lære henne å tisse på kommando til slutt!

Anonymkode: 1e082...043

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig når de er 6 mnd. Overse det, bær hunden rett ut. Skryt og oppmuntrende ord. Ha godbit i lommen

Anonymkode: 7ab28...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2019 den 23.19, AnonymBruker skrev:

Skjønner jeg godt! Det er veldig slitsomt med valp, her ble alt så mye bedre etter løpetid og deretter sterilisering. Godbiter funker som regel veldig godt sammen med ros, og etter hvert kan du droppe godbiten. Legg gjerne inn ordet 'tisse' i det hun gjør det, før du roser. Da kan du lære henne å tisse på kommando til slutt!

Anonymkode: 1e082...043

Vi begynte med å si ordet «tisse», og det fungerte delvis. I starten tisset hun kun på «flekken sin», men nå kan hun heldigvis tisse andre steder også. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2019 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Ikke uvanlig når de er 6 mnd. Overse det, bær hunden rett ut. Skryt og oppmuntrende ord. Ha godbit i lommen

Anonymkode: 7ab28...a11

Regner med det ikke er så veldig uvanlig, men har både lest og hørt at de fleste hunder blir raskere husrene enn vår. Skal gi godbiter i tillegg framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.4.2019 den 9.40, Kvartz skrev:

Husk å rengjør gulvet godt der hunden har tisset slik at det ikke sitter igjen noe lukt.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Carwir123 skrev:

Takk for tips!

Ha litt eddik i vaskevannet, det fjernet lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...