Gå til innhold

Foreldrene mine bagatelliserer at jeg kommer inn på medisin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da leste jeg riktig..

- det er flott at du har klart dette men du har enda ikke kommet inn. Kanskje foreldrene dine ikke tørr å ta gleden på forskudd?

Du er 22 år og det er ganske «unormalt» for de fleste idag å bo hjemme da. Jeg tror foreldrene dine har et sterkt ønske om å se deg lære å fly selv og komme ut av redet; det gjør garantert noe med deres samliv, økonomi og hverdag at de har en 22 årig «unge» boende hjemme. 

Når du først får kommet deg litt mer ut i verden (for eksempel bo i kollektiv) vil du møte skjebner langt verre enn din, og kanskje innse at selv om foreldrene dine har feil så har de også sine positive sider (ingen er perfekt) og du har nok kanskje fått mye omsorg og støtte gjennom livet du tar for gitt.

Jeg tror forholdet mellom dere blir bedre når du får flytta ut. 

Og til slutt: jeg har også følt mangel på støtte fra min mor (foreldre er skilt) da jeg kom inn på universitetet som var tøft for meg, som også måtte jobbe med mine karakterer da snittet her var høyt, sa hun at det var synd det ikke var min bror som hadde kommet inn fordi han var jo den smarteste av hennes barn...

Nå er jeg snart ferdig med master, gift og har barn. Jeg vet at hun aldri vil skryte meg opp i skyene eller applaudere og rose meg slik mange andre foreldre gjør (eksempelvis min far) men jeg vet at hun er stolt likevel, fordi jeg får høre at hun skryter til syforening og nabodamer om jeg har oppnådd noe ;) Det er mange foreldre som er sånn,  (desverre) at de roser ikke det barnet det gjelder men skryter gjerne til naboen av barnas bragder.

alt blir bedre når du flytter ut. 

Hilsen «Been there, done that».. 

Anonymkode: 5ba29...702

Men leste du hele teksten til TS?

Hun har blitt slått og sparket i oppveksten - og har konstant blitt trykket ned. Det kalles psykisk og fysisk mishandling. Det er ikke det samme som å ikke tørre å formidle at man er stolt eller mangle litt antenner.

Til TS:

Jeg tror du må innse at du kommer fra et veldig dysfunksjonelt hjem, med voldelige foreldre. Det de gjør er ikke greit, og det gjenspeiler ikke hvem du er.

Når du kommer inn på medisin synes jeg du tidlig skal ta kontakt med helsetjenesten, og gå i samtaler. Jeg tror kombinasjonen av å ha blitt mishandlet og fått dårlig selvbilde hjemme ikke er den beste kombinasjonen med et tøft studie - og jeg synes du skal bruke de støttefunksjonene du kan få.

Veldig mange gjør det, uten å ha din bakgrunn - så det skal du ikke skjems over.

Lykke til, du har virkelig ståpåvilje. Du har bevist at du er smart, oppegående og at du kan ta vare på deg selv.

Det tar tid å stable seg på beina, og det er en prosess som vil ta tid. Men husk at dise foreldres atferd ikke har noe med hvem DU er å gjøre.

Jeg synes du skal ta avstand fra dem, du trenger positiv input. 

Og joda, det er mange som bor hjemme hos foreldre i tidlig studietid. Og de aller fleste som kommer inn på medisin tar opp fag ganske lenge. Så du er ikke noe dårligere enn andre, og du har bevist at du er utrolig dyktig!

Anonymkode: 4fb94...32e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men leste du hele teksten til TS?

Hun har blitt slått og sparket i oppveksten - og har konstant blitt trykket ned. Det kalles psykisk og fysisk mishandling. Det er ikke det samme som å ikke tørre å formidle at man er stolt eller mangle litt antenner.

Til TS:

Jeg tror du må innse at du kommer fra et veldig dysfunksjonelt hjem, med voldelige foreldre. Det de gjør er ikke greit, og det gjenspeiler ikke hvem du er.

Når du kommer inn på medisin synes jeg du tidlig skal ta kontakt med helsetjenesten, og gå i samtaler. Jeg tror kombinasjonen av å ha blitt mishandlet og fått dårlig selvbilde hjemme ikke er den beste kombinasjonen med et tøft studie - og jeg synes du skal bruke de støttefunksjonene du kan få.

Veldig mange gjør det, uten å ha din bakgrunn - så det skal du ikke skjems over.

Lykke til, du har virkelig ståpåvilje. Du har bevist at du er smart, oppegående og at du kan ta vare på deg selv.

Det tar tid å stable seg på beina, og det er en prosess som vil ta tid. Men husk at dise foreldres atferd ikke har noe med hvem DU er å gjøre.

Jeg synes du skal ta avstand fra dem, du trenger positiv input. 

Og joda, det er mange som bor hjemme hos foreldre i tidlig studietid. Og de aller fleste som kommer inn på medisin tar opp fag ganske lenge. Så du er ikke noe dårligere enn andre, og du har bevist at du er utrolig dyktig!

Anonymkode: 4fb94...32e

Jeg leste ikke at det sto noe om fysisk vold, nei, det har gått meg forbi. 

Anonymkode: 5ba29...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det nå og det gjør såklart situasjonene enda mye verre.. 

Anonymkode: 5ba29...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendig å granske hjerter og nyrer for å finne ut om X og Y EGENTLIG er slik eller slik og hva den dypere årsak er til at de handler som de gjør. Det holder lenge med å se på hva som konkret har skjedd: en voksen person har latt seg forsørge av to andre i flere år, altså mottatt en gave av betydelig verdi. Det er en verdifull gave uansett hva som måtte være bakgrunnen for den, det er helt irrelevant. 
For en gave er det normalt å takke, men her finnes ikke spor av takknemlighet, de har bare vondord å si om sine velgjørere. 

Anonymkode: 5ce0b...31c

Hadde du sagt det samme om TS fysisk hadde blitt banket gul og blå av sine foreldre? En liten opplysning til deg, barn som har blitt utsatt for kronisk psykisk vold fra foreldre sliter med langt større psykiske ettervirkninger enn barn som har blitt slått gjennom hele oppveksten. Men en ting er viktig, selv om man har blitt mishandlet i oppveksten så er det ikke særlig klokt å søke mot offerrollen, den er sikkert behagelig siden den fører til mye sympati fra omgivelsene, men man vokser absolutt ikke ved å innta den rollen. Hvis man sliter så oppsøker man psykolog og prøver å ordne opp i alle " knutene". 

Anonymkode: 72242...d4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det skjer også med meg. Bringer frem fortiden. Eller hvis jeg nevner noe jeg er misfornøyd med vrir de det til at jeg gjør lignende selv. Hvordan skal jeg vise dem at jeg kan noe om jeg ikke snakker om studier? Skal jeg bare nevne suksesser? Som feks ekstrajobb og beståtte år osv? 

Anonymkode: 977e5...c94

Du må innse at du aldri får den anerkjennelsen du søker. Gjør det du vil gjøre og ikke si noe. Ettersom tiden går vil de SE at du har suksess på tross av dems meninger og tanker. Da jeg gikk til psykolog for noen år siden snakket jeg om barndommen, om slike ting som du også opplever. Det er en psykisk vold når foreldre behandler barn på denne måten. Reis deg, søk hjelp hos samtaleterapeut ved siden av studiene så får du hjelp til å sortere ut hvordan du skal forholde deg til dine foreldre. Hva som er riktig for deg vet jeg ikke men for meg nyttet det ikke å holde avstand,-det ble vare verre. Ergo jeg kuttet all Kontakt. 

Anonymkode: 7313d...60c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste det nå og det gjør såklart situasjonene enda mye verre.. 

Anonymkode: 5ba29...702

Og hvorfor gjør det det så mye verre? Er det ikke mer enn ille nok at foreldre mobber og trakasserer sitt eget barn? Du bør lese deg opp på psykisk vold! 

Anonymkode: 72242...d4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sparket deg ut når den lovpålagte forsørgelsesplikta var over, hva ellers?

Anonymkode: 5ce0b...31c

Hvilke foreldre gjør dette? Det er forkastelig.

Anonymkode: 3984f...f07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør ditt eget løp. Når du har fullført studiet på medisin så får de heller ikke skryte av deg. Jeg hadde bare fått mer motivasjon av dette.

Anonymkode: 72f9d...19d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint at du har noen å skylde på som samtidig har vært så snille at de har fødd på deg i fire år etter at du ble voksen. 

Anonymkode: 5ce0b...31c

Hva søren er det somgjør at et innlegg som dette får masse likes??

Her har et menneske blitt psyket ned, slått og sparket av sine foreldre i oppveksten og dere mener at alt hun skal føle er takknemlighet??

Hva er galt med dere??

Ts, du er kjempeflink! Bare snakk så lite med dem som du klarer og hev deg over alle reaksjoner! Mennesker som driver på sånn mot andre har det ikke bra, men det ikke ditt ansvar, du må ta ansvar for seg selv. Prøv om du psykisk kan la de bety mindre og mindre, la deres meninger være helt uviktige, tenk at ikke vet bedre, stakkars. Om noen få måneder er du fri og da skal du legge grunnlaget for det livet du ønsker deg, og du kan selv bestemme hvordan det skal være!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor gjør det det så mye verre? Er det ikke mer enn ille nok at foreldre mobber og trakasserer sitt eget barn? Du bør lese deg opp på psykisk vold! 

Anonymkode: 72242...d4a

Ærlig talt snakk om å lese alt med vond vilje!! Såklart psykisk vold er jævlig jeg har da aldri sagt noe annet! Om du hadde lest innleggene mine ser du jo at jeg støtter TS og applauderer henne og sier det blir bedre når hun kommer seg unna! Kommentaren om at fysisk vold gjør det verre er jo ment som enda en støtteerklæring til at hun har hatt det vondt! Fysisk vold gjør jo i motsatt fall ikke saken BEDRE? Ergo; « det gjør saken ENDA verre»!! 

Herregud altså! 

Anonymkode: 5ba29...702

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt snakk om å lese alt med vond vilje!! Såklart psykisk vold er jævlig jeg har da aldri sagt noe annet! Om du hadde lest innleggene mine ser du jo at jeg støtter TS og applauderer henne og sier det blir bedre når hun kommer seg unna! Kommentaren om at fysisk vold gjør det verre er jo ment som enda en støtteerklæring til at hun har hatt det vondt! Fysisk vold gjør jo i motsatt fall ikke saken BEDRE? Ergo; « det gjør saken ENDA verre»!! 

Herregud altså! 

Anonymkode: 5ba29...702

Min feil. Trodde du var personen som hadde snakket henne ned gjennom hele tråden. Beklager. 

Anonymkode: 72242...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med å tro på at det var å grusomt som du skal ha det til, og likevel flyttet du ikke ut da du kunne. Neppe hele sannheten som ble presentert her tenker jeg. Du er ikke kommet inn, og selv om du kommer inn er det slett ikke sikkert du kommer deg gjennom.

Anonymkode: 0bce5...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gode foreldre sier sånne ting til barna sine

 

foreldra til TS er søppel

er bare å flytte ut og komme seg videre så fort som mulig, skaff en deltidsjobb hvis du trenger ekstra cash

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter litt med å tro på at det var å grusomt som du skal ha det til, og likevel flyttet du ikke ut da du kunne. Neppe hele sannheten som ble presentert her tenker jeg. Du er ikke kommet inn, og selv om du kommer inn er det slett ikke sikkert du kommer deg gjennom.

Anonymkode: 0bce5...ac9

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, dette du skriver er just det slike foreldre sier når de kjører ned barna. En type narsissisme «din opplevelse er ikke riktig». 

Anonymkode: 7313d...60c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra jobba! Du er flink! Og du har stått på FOR DEG SELV. Husk det! Dette er for deg, for å leve ditt liv, bli det du vil. Ikke or dem. Ikke for å bevise dem noe. 

Hva har foreldrene dine selv gjort egentlig? 

Gled deg til du tar mer avstand fra foreldrene dine. Bygg deg opp. Bli din beste støttespiller. Jobb med å lege fra deg "stemmen" fra fortiden som sier det ikke er bra nok. 

Begynn på det studiet du helst ønsker. Du er ung! Flere bruker lengre tid enn deg. Jeg har brukt 10 år på sykdom. Er nå 27 og har nettopp begynt å ta opp fag. Jeg gjør det for meg!  Og de som dømmer meg har ikke levd mitt liv med mine forutsetninger. 

Anonymkode: ac02b...ad4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke kommet inn, og selv om du kommer inn er det slett ikke sikkert du kommer deg gjennom.

Merker at du er en person med et optimistisk sinn ;)

Anonymkode: 72242...d4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jaha? Hva skulle de gjort? Det er deres skyld at jeg ikke kom i gang tidligere. Hadde null overskudd til skole pga dem.

Anonymkode: 977e5...c94

Du har vært utsatt for emosjonell vold/omsorgssvikt og det suger all livsenergi ut av en. Man blir fullstendig tafatt og klarer nesten ikke å vite om man skal si ja eller nei til slutt. Folk som ikke har opplevd det skjønner ikke hvordan det påvirker.

Vær stolt av deg selv og det du har fått til. Det er billetten din bort fra foreldrene dine og ut til et bedre liv :)

Anonymkode: 04192...842

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter litt med å tro på at det var å grusomt som du skal ha det til, og likevel flyttet du ikke ut da du kunne. Neppe hele sannheten som ble presentert her tenker jeg. Du er ikke kommet inn, og selv om du kommer inn er det slett ikke sikkert du kommer deg gjennom.

Anonymkode: 0bce5...ac9

Dette kalles «gaslighting». https://www.bustle.com/p/7-signs-your-parents-are-gaslighting-you-42457

Anonymkode: bd9e8...f72

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vært utsatt for emosjonell vold/omsorgssvikt og det suger all livsenergi ut av en. Man blir fullstendig tafatt og klarer nesten ikke å vite om man skal si ja eller nei til slutt. Folk som ikke har opplevd det skjønner ikke hvordan det påvirker.

Vær stolt av deg selv og det du har fått til. Det er billetten din bort fra foreldrene dine og ut til et bedre liv :)

Anonymkode: 04192...842

Ja, slik føltes det. Av og til var det et ork bare å dusje. Fordi jeg var deppa orket jeg ingenting. Hvordan var dine foreldre? Kalde og avvisende? Mine er både kalde, avvisende og emosjonelt mishandlende. Altså det er ikke sterke følelser som går i både positiv og negativ retning men rett og slett kulde og fravær av empati PLUSS stikk og mobbing. Hadde de i det minste vært likegyldige begge veier, altså totalt oversett meg hadde det vært bedre. 

Anonymkode: 977e5...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har altså forsørgerplikt for sine barn også etter at de fyller 18 år, når de går på videregående skole. Det virker som om en del mennesker her ikke er klar over dette. 

Anonymkode: 0f869...892

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...