Gå til innhold

Hva er Apartheid?


LoveYA

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, PaN skrev:

Vet du hva APART betyr? Det betyr på norsk. Adskilt, i Israel er 20% av befolkningen Palestinere med et arabisk parti i Knesset noe som hadde vært UHØRT i et apartheid Sør-Afrika hvor svarte hadde 0 rettigheter og kunne ikke sitte på samme benk som en hvit mann i gaten.

Jep. Det var apartheid. Derom hersker ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Alle? De som ble dratt ut av sengene sine midt på natten, banket sønder og sammen før de også forsvant hadde det bedre.

Ok, jeg trekker tilbake alle, og bytter det med de fleste. Altså at ting generelt sett var bedre.

https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2003/10/det-var-bedre-under-apartheid.html

Anonymkode: eb320...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Alle? De som ble dratt ut av sengene sine midt på natten, banket sønder og sammen før de også forsvant hadde det bedre.

Dette foregår for øvrig fortsatt. Hvite bønder blir angrepet så og si daglig.

Anonymkode: eb320...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg trekker tilbake alle, og bytter det med de fleste. Altså at ting generelt sett var bedre.

https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2003/10/det-var-bedre-under-apartheid.html

Anonymkode: eb320...3dc

Det er jo også de som mener kommunismen var bedre enn dagens kapitalisme, selv om kommunismen har blitt kjørt i grus.

Det er også de indere som mener de hadde det bedre før britene forsvant.

 

De som nå har mistet sine fordeler, som de hadde under regimet, vil alltid synes ting var bedre før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette foregår for øvrig fortsatt. Hvite bønder blir angrepet så og si daglig.

Anonymkode: eb320...3dc

Stakkars dem, da får de merke hvordan det var. Det er forøvrigens ikke myndighetene som bedriver dette systematisk.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Stakkars dem, da får de merke hvordan det var. Det er forøvrigens ikke myndighetene som bedriver dette systematisk.

Tror du er litt "over your head" i diskusjon om apartheid for du vet jo ikke hva det betyr, anbefaler å lese litt i bøker om emnet og se noen dokumentarer på youtube som hjelp slik at du kan være med på diskusjonen og ikke virke håpløs :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Det er jo også de som mener kommunismen var bedre enn dagens kapitalisme, selv om kommunismen har blitt kjørt i grus.

Det er også de indere som mener de hadde det bedre før britene forsvant.

 

De som nå har mistet sine fordeler, som de hadde under regimet, vil alltid synes ting var bedre før.

De fleste tidligere kolonistater har hatt positivt utbytte av å være kolonisert. De fikk tilgang på kunnskap og infrastruktur de ellers bare kunne drømme om. Nå står dette og forfaller fordi de mangler kunnskapen til å vedlikeholde det. 

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Stakkars dem, da får de merke hvordan det var.

Klart det. Det er jo veldig rettferdig at små barn skal være vitne til at mor og/eller far blir regelrett slaktet foran øynene deres, fordi noen andre gjorde noe mot noen for mange år siden. Vil si det er justice served, liksom. 

Anonymkode: eb320...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De fleste tidligere kolonistater har hatt positivt utbytte av å være kolonisert. De fikk tilgang på kunnskap og infrastruktur de ellers bare kunne drømme om. Nå står dette og forfaller fordi de mangler kunnskapen til å vedlikeholde det. 

Klart det. Det er jo veldig rettferdig at små barn skal være vitne til at mor og/eller far blir regelrett slaktet foran øynene deres, fordi noen andre gjorde noe mot noen for mange år siden. Vil si det er justice served, liksom. 

Anonymkode: eb320...3dc

Så du syns det er riktig når de hvite gjorde dette med loven i hånd? Men ikke når det er svarte som gjør det, helt kriminellt?

Aparheidstaten var forøvrig ikke en kolonistat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PaN skrev:

Tror du er litt "over your head" i diskusjon om apartheid for du vet jo ikke hva det betyr, anbefaler å lese litt i bøker om emnet og se noen dokumentarer på youtube som hjelp slik at du kan være med på diskusjonen og ikke virke håpløs :) 

Jeg tror igrunnen det er deg som syns det er vanskelig å ikke kunne flisespikke på enkeltdetaljer for å virke smart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Så du syns det er riktig når de hvite gjorde dette med loven i hånd? Men ikke når det er svarte som gjør det, helt kriminellt?

Aparheidstaten var forøvrig ikke en kolonistat.

Det er selvfølgelig ikke greit når noen gjør det, det var du som godtet deg over karma i innlegget ditt og det var det jeg responderte på.

Jeg vet at Sør-Afrika ikke var en kolonistat, det la jeg til fordi du dro opp britene i India.

Anonymkode: eb320...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Jeg tror igrunnen det er deg som syns det er vanskelig å ikke kunne flisespikke på enkeltdetaljer for å virke smart....

Kan du gi meg eksempler på hvor jeg flisepikker på enkelt detaljer? Jeg mener nå å ha forklart meg ganske så bra når det gjelder apartheid og at det ikke eksisterer i Israel, men du står fritt til å føle hva du vil. Men følelsene dine er ikke fakta ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig ikke greit når noen gjør det, det var du som godtet deg over karma i innlegget ditt og det var det jeg responderte på.

Jeg vet at Sør-Afrika ikke var en kolonistat, det la jeg til fordi du dro opp britene i India.

Anonymkode: eb320...3dc

Jeg godtet meg ikke. Jeg var sarkastisk. Og jeg tror ikke på karma. Men det jeg tror på er at det finnes et behov for hevn som mennesker har liggende i seg. Når undertrykkerne mistet makten får de smake på hevnen, noe de selvsagt ikke liker. Det betyr ikke at hevnen er riktig, men det betyr heller ikke at et undertrykkende regime som holder folk adskilt og tar fra en stor del av befolkningen sin frihet og sine rettigheter er bedre enn et land der alle har de samme rettighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, PaN skrev:

Kan du gi meg eksempler på hvor jeg flisepikker på enkelt detaljer? Jeg mener nå å ha forklart meg ganske så bra når det gjelder apartheid og at det ikke eksisterer i Israel, men du står fritt til å føle hva du vil. Men følelsene dine er ikke fakta ;) 

Da får vi være uenige om hva apartheid er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Da får vi være uenige om hva apartheid er i dag.

Er jo ikke noe å være særlig uenige om, om man bare kan bevise fakta. Jeg kan linke de en video fra PragerU, de er nok veldig på den konservative siden men denne videoen var veldig informativ syns jeg:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gullkorn med Hitchens fra 80 tallet. Hvis du lurer på hva apartheid er og hvordan det er å leve under, så er klippet verdt de 55 minuttene.

 

Endret av K.B.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, PaN skrev:

Er jo ikke noe å være særlig uenige om, om man bare kan bevise fakta. Jeg kan linke de en video fra PragerU, de er nok veldig på den konservative siden men denne videoen var veldig informativ syns jeg:

 

Takker for info, men du bør også spørre en palestiner hvordan han/hun opplever sin hverdag og sine muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Takker for info, men du bør også spørre en palestiner hvordan han/hun opplever sin hverdag og sine muligheter.

Det er riktig vi må spørre begge sider hvordan de opplever situasjonen, men å bare kalle Israel for apartheid uten informasjon om emne eller å ha lest litt om det så kommer man ingen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PaN skrev:

Det er riktig vi må spørre begge sider hvordan de opplever situasjonen, men å bare kalle Israel for apartheid uten informasjon om emne eller å ha lest litt om det så kommer man ingen vei.

Men vi kommer ikke bort fra at jeg, og mange med meg, er uenige med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Men vi kommer ikke bort fra at jeg, og mange med meg, er uenige med deg.

Og på samme vis her og :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...