Gå til innhold

Noen fra restaurant- og utelivsbransjen her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(Tema: Samtale med gjester ved servering) 

Jeg jobber i bransjen, og for det meste som bartender. Av og til som servitør. 

For det meste går det veldig i gjentakende setninger som "Hei, hvordan står det til? Hva kan jeg ordne deg? Hva vil du ha i dag? " osv og "værsågod" eller "kos deg" når det er servert. 

Hørte for en liten stund tilbake på et forum, at noen kunne ikke forstå folk som sier "Håper maten smaker" eller lignende, fordi det la opp til at servitøren og restauranten var usikker på om maten var god. Så jeg sier aldri det til gjestene våre. Prøver så si ting som "kos dere med /nyt maten". 

Har noen tips til hvordan jeg mikse opp setningene mine? Spesielt setninger for servering av mat.

Jeg er fortsatt relativt ny og sliter litt med å starte samtaler med gjester(introvert, men elsker det jeg gjør 🤷‍♀️). Og står ofte med gjesten foran meg, jeg lager i stand, også står jeg å føler jeg burde si noe spennende, men vet ikke hva.. Så hadde også satt pris på om noen vet om noen bra tema/spørsmål/teknikker jeg kan bruke for å underholde gjestene mine bedre 😊

Beklager for langt innlegg! 

Anonymkode: e90a9...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At folk "ikke forstår" at noen sier at de håper maten smaker, er bare for å være kverulanter. Det er rett og slett høflighet/sosiale normer for servitører osv å si at de håper maten smaker. Dessuten trenger det ikke bety at restauranten tror maten smaker stygt, det er bare en måte å si "vi håper at matretten du har bestilt lever opp til den smaken du ønsker". All mat smaker jo noe. Oftest smaker jo restaurant-mat godt, men godt og vondt er jo relativt. At hundre mennesker syns det smaker kjempegodt betyr ikke automatisk akkurat denne gjesten liker maten. Men ja uansett, det er bare en høflighetsfrase.

"håper maten smaker" er helt innafor. 

Uansett vil det alltid være begrenset med ting man kan si når man gir gjester mat. Du får bare rullere på det du allerede gjør tror jeg.

Jeg har en fast rutine på det jeg sier til mine kunder i skranken, og man blir litt småsprø av å måtte si det samme om og om igjen flere ganger om dagen, hver dag - men det blir en rutine. Med mindre du serverer samme gjest hver dag så vil de færreste reagere på at du sier det samme hele tiden. Alle servitører sier jo stort sett det samme. Du kan heller prøve å friske opp samtaleevner/ting å si til de som kommer tilbake ofte. Det settes ofte pris på.

Anonymkode: 04444...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn forstår uttrykket «håper maten smaker». Det man heller reagerer på et kanskje avstanden og det upersonlige i å bruke et slikt uttrykk. Hvis du vil gjøre en innsats for å bli en bedre vert eller servitør, anbefaler jeg å hente ting mer fra fantasien, ta det på sparket, for eksempel: «Nå har kokken gjort en ekstra innsats, så håper det smaker», eller «personlig liker jeg denne veldig godt», eller «for et vær ute! Godt valg å komme inn hit for en middag. Skal det være noe å drikke før maten?»

Anonymkode: 46c1a...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se folk litt an, ikke alle er bestandig i samtalemodus. Iblant er det bare herlig å bli betjent av en som bare gjør jobben sin uten unødvendige dikkedarier og faktisk antar at gjesten er sulten og tørst og gjerne vil dekke det behovet, ikke at han på død og liv vil ha en "opplevelse". 

Anonymkode: ca75a...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange reagerer på innlærte fraser som uengasjert betjening lirer av seg. Det kan være flott med en presentasjon hvis servitør har noe å bidra med, ellers ser jeg gjerne at de begrenser seg.

"Håper det smaker" er for meg et håpløst forsøk på å lage et norsk alternativ til "bon appétit". Enig i at det antyder at servitør ikke stoler helt på produktet. Synes et enkelt værsågod holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...