Gå til innhold

Skal snart begynne å øvelseskjøre og ta førerkort, hva er dine beste tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg øvelseskjørte en del for rundt 8 år siden med min far (jeg var da 17 år). Jeg har aldri tatt kjøretimer med kjørelærer, men jeg fikk kjørt en del på veier i forskjellige bygder med lite trafikk og også litt på innfartsvei.

 Det jeg hadde problemer med og ikke var så flink til å vite hvilket gir jeg skulle bruke når og å huske hvilket gir bilen var i og hvor girene var i forhold til hverandre, det å sleppe clutchen rolig nok ut/gi nok gass slik at motoren ikke kveles, følge med i speil og det å bremse ned og gasse uten å bremse eller gasse for "hardt" (det jeg mener med det er at jeg ikke fikk en flytende overgang, slik at det kjentes veldig godt at jeg skiftet gir/gasset/bremset). 

Jeg er også ekstremt redd for å kjøre på noen og det er det som har gjort at det har tatt så lang tid... 

Hva er dine beste tips til meg i forhold til det å øvelseskjøre og ta førerkort?

Anonymkode: e1b40...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send inn søknad på www.vegvesen.no med en gang. Ta teoriprøven og begynn å kjøre.

Fokuser på bakkestart og parkering først (for å få clutchkontroll).

Så når bakkestart og parkering er perfekt drar dere til en lang vei med rolig trafikk der det er busstopp ofte. Kjør inn og ut fra alle busstoppene. Da får du masse øvelse på å gire opp og stoppe behagelig. Fordelen med busstoppene er at du lett får 30 start-stopp på en time. Da får du utnyttet tiden bedre.

Husk på trinnrekkefølge ved ut og innkjøring. Innvendig speil, blinklys, utvendig speil og blindsone, og så fart. Kan erstatte den første innvendig speil med utvendig speil når du kjører ut avhengig av vinkel.

For å bremse behagelig, start med å hvile foten på bremsen, og så presser du rolig inn til nedbremsingen blir hard nok. Samme med å gi gass, bare legg foten på gasspedalen og rolig press den inn til aksellerasjonen er tilstrekkelig.

Hvis du sliter med å finne punktet der du skal gi gass for myke girbytter setter du bilen på en parkeringsplass (viktig at den er flat) og så øver du på å fort slippe ut clutchen til lyden endrer seg uten at bilen beveger seg (hvis det er en stille bensinbil slipp den til den beveger seg bittelitt) og så trykk den inn. Gjenta 10 ganger, prøv å gjøre det dobbelt så fort andre gang. Husk at clutchen har tre deler, første tredjedel gjør ingenting, andre tredjedel må du ta rolig og siste tredjedel gjør ingenting. Så slipp den ført, ta det rolig rundt midten (akkurat hvor kommer an på hvor slitt clutchen er), gi litt gass og slipp den rett ut. Du vil gi gass på det punktet lyden endrer seg, men før bilen tar. Siste delen av clutchen slipper du ut samtidig som du gradvis gir mer gass.

Med morderne biler trenger du vel ikke gi gass i det hele tatt ved igangsetting. Selv min bensinbil klarer du fint å starte i 3-gir uten å gi gass hvis du er rolig med clutchen. Dieselbiler er ennå enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist ikke manuell er en "Must have" så kan du jo kjøre / ta lappen på automat. Jeg gjorde det for jeg følte at manuell ikke var helt min ting.

Anonymkode: b53a9...388

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt soleklart beste tipds: Kjør automat

Anonymkode: 3bb52...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress. Ikke bry deg om at bilen bak blir irritert, eller andre som gjør idiotiske forbikjøringer. Stopp om du er usikker, det er bedre enn å krasje inn i noe. 

Jeg lærte meg å gire gjennom å følge med på turtallet. 

Og ble god på clutchen gjennom at vi øvde på å holde bilen stille i motbakker kun ved clutch. 

Også hjalp det meg å virkelig kaste meg ut i de vanskelige situasjonene. Vi dro ut en tidlig søndagsmorgen og kjørte i de enveiskjørte gatene i sentrum. Terpet filskift, etterhvert i rushet. Og rygget rundt på en parkeringsplass noen timer for å lære lukeparkering, og akkurat hvor jeg hadde bilen ved rygging. 

Anonymkode: 7a8d3...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
Jeg øvelseskjørte en del for rundt 8 år siden med min far (jeg var da 17 år). Jeg har aldri tatt kjøretimer med kjørelærer, men jeg fikk kjørt en del på veier i forskjellige bygder med lite trafikk og også litt på innfartsvei.

 Det jeg hadde problemer med og ikke var så flink til å vite hvilket gir jeg skulle bruke når og å huske hvilket gir bilen var i og hvor girene var i forhold til hverandre, det å sleppe clutchen rolig nok ut/gi nok gass slik at motoren ikke kveles, følge med i speil og det å bremse ned og gasse uten å bremse eller gasse for "hardt" (det jeg mener med det er at jeg ikke fikk en flytende overgang, slik at det kjentes veldig godt at jeg skiftet gir/gasset/bremset). 

Jeg er også ekstremt redd for å kjøre på noen og det er det som har gjort at det har tatt så lang tid... 

Hva er dine beste tips til meg i forhold til det å øvelseskjøre og ta førerkort?

Anonymkode: e1b40...e76

Mengde trening. 

"Lær" deg å kjøre bil før du går på kjøreskole. Vi har kjørt jevnlig med sønnen vår i det siste året og han har fått masse mengdetrening. Han hopper over flere av nivåene på kjøreskolen og slipper å ha så mange timer. Han er ganske komfortabel bak rattet og er god på å lese trafikkbildet. 

Altså mengde trening. 

Anonymkode: ff00d...668

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.4.2019 den 13.59, AnonymBruker skrev:
Jeg øvelseskjørte en del for rundt 8 år siden med min far (jeg var da 17 år). Jeg har aldri tatt kjøretimer med kjørelærer, men jeg fikk kjørt en del på veier i forskjellige bygder med lite trafikk og også litt på innfartsvei.

 Det jeg hadde problemer med og ikke var så flink til å vite hvilket gir jeg skulle bruke når og å huske hvilket gir bilen var i og hvor girene var i forhold til hverandre, det å sleppe clutchen rolig nok ut/gi nok gass slik at motoren ikke kveles, følge med i speil og det å bremse ned og gasse uten å bremse eller gasse for "hardt" (det jeg mener med det er at jeg ikke fikk en flytende overgang, slik at det kjentes veldig godt at jeg skiftet gir/gasset/bremset). 

Jeg er også ekstremt redd for å kjøre på noen og det er det som har gjort at det har tatt så lang tid... 

Hva er dine beste tips til meg i forhold til det å øvelseskjøre og ta førerkort?

Anonymkode: e1b40...e76

Ta en oppfriskningstime med en kjørelærer og spør om tips der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lær" deg å kjøre bil før du går på kjøreskole

Helt uenig. Menigfolk har vanligvis masse uvaner som de sender videre, og de er ikke pedagogiske. Lær å kjøre bil på skolen, deretter bedriv mengdetrening hjemme.

For å si det sånn, det er en grunn til at barn av aggressive sjåfører kjører likt som foreldrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør såpass mye at du har kontroll på det grunnleggende, start, stopp osv og du føler deg komfortabel i trafikken. Deretter tar du en kjøretime der far din sitter på. Etter kjøretimen får dere beskjed om hva dere må jobbe med, og både du og far din lærer litt om hva som er viktig i dagens kjøreopplæring. Mye har endret seg siden far din tok lappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...