Gå til innhold

Hva tenker dere om egg? Helseskadelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rett, og du tar feil. Ok, over tre egg om dagen høres ikke helt supert ut, men det er det med alt med måte, da. Og hadde vi sendt over egg etter egg (eller, opphavet) til fattige land, hadde det nok hjulpet dem betraktelig. Det er en grunn til at det er mange høner i U-land, og det er IKKE pga kjøttet. Nå skal jeg ikke avspore mer.

Ps. Du bør slutte å røyke, da blir sikkert kroppen din glad 🐥

Anonymkode: 15661...268

Du har helt rett i at jeg bør slutte å røyke 😁 

Ja selvfølgelig er det bedre at de får egg enn ingenting, men det hadde ikke dekt alle næringsbehov likevel. 

Nå finnes det så klart verre ting enn å spise egg. Spiser man veldig sunt ellers tror jeg ikke litt egg her og der skader. Men nå spiser jo de færreste sunt. 

Anonymkode: 97741...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser mye egg, ettersom jeg ikke er noen storspiser av kjøtt. Er da sunn og frisk, og kolesterol verdiene er normale sist jeg sjekket...

Anonymkode: 6540a...02b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egg er sun. Vi har det kolesterolet vi trenger til enhver tid uansett. Kolesterol som vi ikke får i oss gjennom maten, passer kroppen vår på å lage uansett. Kolesterol er jo ikke farlig, men nødvendig å ha. Det beskytter oss. At kolesterol fra egg er farlig ,er en gammel myte, og helt utdatert .

Anonymkode: 3e6d6...221

Det er en gammel myte at egg er sunt! 

Anonymkode: 97741...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rett, og du tar feil. Ok, over tre egg om dagen høres ikke helt supert ut, men det er det med alt med måte, da. Og hadde vi sendt over egg etter egg (eller, opphavet) til fattige land, hadde det nok hjulpet dem betraktelig. Det er en grunn til at det er mange høner i U-land, og det er IKKE pga kjøttet. Nå skal jeg ikke avspore mer.

Ps. Du bør slutte å røyke, da blir sikkert kroppen din glad 🐥

Anonymkode: 15661...268

https://forskning.no/hjertet-mat-royking/nesten-like-mye-areforkalkning-av-egg-som-av-royk/688865

Anonymkode: 97741...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok neppe at egg er det værste for kolesterolet :fnise: så hvis det er noen som spiser kebab og drittmat hver dag og fester 2 ganger i uka, så tror jeg de ville nytt godt av å begynne å spise egg isteden. 😆

Anonymkode: 9b1cb...d1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Det har jeg aldri hørt om, men det kommer stadig nye artikler som forteller oss hvorfor omtrent alle matvarer er farlige eller kan forårsake sykdommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyt inntak av mettet fett påvirker vel kolesterolet i større grad enn høyt inntak av egg? 

Uansett, det er vel ikke mange som spiser 3 egg om dagen til vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte. Har jeg lyst på egg, spiser jeg egg. Skal sies at jeg svært sjeldent får i meg mer enn 3 egg om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...........Ærlig talt er egg det siste jeg bekymrer meg over når det kommer til helseskade.............

Anonymkode: cdd12...729

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg mater alle slags virus og bakterier, dette fordi forskerne mater dem med egg i laboratoriene.

Anonymkode: 7e4fb...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er ikke farlig, spis i vei... Det med kolesterolet er sterkt overdrevet. 

Anonymkode: f7506...dc3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er supersunt og næringsrikt. Spiser nok i snitt to egg om dagen. Alt fra rått egg i smoothie, kokt egg i salaten, omeletter, paier, og mer. 

Er derimot forsiktig med rødt kjøtt, og begrenser mengden mettet fett. 

Anonymkode: 31399...b94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er farlig, men ikke overdriv det. Mange spiser veldig mye mer egg enn nødvendig. Det er gode næringsstoffer i egg bl. a  kolesterol, men sier seg selv at det skal man ikke ha for mye av. Dog er det viktig å få i seg nok av det pga det er 'brainfood'. Hjernen trenger fett.. Merket veldig godt når jeg var vegetarianer i over 3 år, vegansk i en kort periode at kroppen crava noe den manglet. (men det er en annen diskusjonxD) 

Anonymkode: 07c0e...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskerne har undersøkt data fra seks ulike studier som omfatter mer enn 29.000 mennesker over gjennomsnittlig 17,5 år. I oppfølgingsperioden ble det registrert 5400 hjerte- kar-relaterte hendelser, ved egg-spising.

Anonymkode: 9e2f3...0ba

Men de kan ikke si at egg er problemet. Det blir som å si at man følger 10 personer fra fødsel til død og 10 av 10 døde innen 110 år og alle drakk vann, så konklusjonen er at vann er helsefarlig. 🙄

Tviler på at disse 29.000+ menneskene BARE spiste egg og selv da så kan de jo si "Men om man kombinerer egg og annet kosthold så er det ikke farlig, men det kan vi ikke vite fordi vi fikk 29.000+ mennesker til å leve på bare egg for å se om egg er farlig". Så den der gjelds ikke, fordi hjerte- og karproblemer har så mange potensielle grunner at det kan ikke utelukkes at egg har skylden. Selv om at alle disse har topp helse ellers, godt kosthold, gode gener uten hjerteproblemer i nær familie.. så kan du fortsatt ikke utelukke at noe annet har skyld, om det så er gener, kosthold, livsstil eller bare jævlig uflaks. 

Anonymkode: 938ee...0e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskerne har undersøkt data fra seks ulike studier som omfatter mer enn 29.000 mennesker over gjennomsnittlig 17,5 år. I oppfølgingsperioden ble det registrert 5400 hjerte- kar-relaterte hendelser, ved egg-spising.

Anonymkode: 9e2f3...0ba

Folk spiser så mye annet dritt ved siden av eggene som er den egentlige årsaken til alle disse sykdommene...

Anonymkode: 22b6d...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av studiene gjort på egg sier heller ikke at egg er årsaken til hjerte og karsykdommer, men de har sett en sammenheng. Altså, kan vært en rekke andre faktorer som fører til sykdommene annet enn eggspising, og dette står også spesifisert i en rekke av forskningsrapportene.

Anonymkode: 1bee4...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette mathysteriet kommer aldri til å ta slutt.

Tror nok det er mye annet man putter i seg som er vesentlig verre enn egg. Jeg spiser mye egg, har et familiemedlem som har høner og får derfor en del egg gratis. Tror nok det er større sjanse for at jeg stryker med av noe annet enn akkurat eggspising

Anonymkode: 8b768...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror det kan øke dødeligheten med 4,4%. Ikke akkurat så veldig mye. Og hvem spiser over 4 egg hver eneste dag? Ikke mange vil jeg tro.

Det er 100% sikkert at vil alle skal dø engang. Om jeg dør som 88 åring istedenfor 90 åring så er det helt i orden.

Anonymkode: c41dd...9c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av hjertesykepleier om å unngå egg da jeg fikk oppfølging pga høyt kolesterol

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolestrolet i egg er annerledes... For noe svada. Spis egg folkens. Kjenner maaange eldre som har spist egg hver dag i mange, mange år, og de er friske med unntak av kanskje litt demens og glemskhet som følge av alderdom. 

Anonymkode: 37c38...096

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...