Gå til innhold

Vil ting bli bedre ved 3 mnd alder, eller er det bare tull?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om folk har opplevd denne «magiske» 3 måneders alderen, eller om det bare er svada helsestasjonen sier for at vi ikke skal stresse.?

har en baby på snart 9 uker som er fryktelig urolig på dagtid. Greier ikke roe seg og sove. Sover kanskje er par økter på 15 min pr gang. Og hun er dødstrøtt. Men greier bare ikke sove:/ det er så grusomt å se henne så utilpass.. 

men vil det bli bedre? Eller er det bare å innstille seg på at hun ikke greier å sove om dagen? Hun var ikle sånn når hun var nyfødt, er noe som har begynt nå de siste 2-3 ukene. Fryktelig slitsomt å skal «kjempe» for den søvnen hele dagen. Hele dagen handler liksom om å få babyen til å sove, og ingenting hjelper lenger. Ting som funket før funker ikke lenger.. er så sliten av å bruke omtrent all våken tid på å få henne til å sove,til ingen nytte:/ 

Anonymkode: b873c...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har babyen sovet veldig godt på dagtid frem til ca tre måneder, hvor det ble mindre. 🤷

Anonymkode: 3a659...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at alt går i perioder med barn. Denne perioden vil gå over og avløses med noe annet. Kanskje en god periode eller kanskje uro på natten. Vår 4 åring er feks. Inne i en god periode nå der alt er bra. For noen uker siden var alt bare galt.. Synes det har vert sånn hele veien 🙂

Anonymkode: c23ca...07b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattesøvnen blir jo gjerne verre rundt 3-4 mnd (4 months sleep regression), det ble den i alle fall for oss.. Rundt 20 mnd derimot, da begynte søvn å bli ok. Sorry... 😅

Anonymkode: 82dbb...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at alt går i perioder med barn. Denne perioden vil gå over og avløses med noe annet. Kanskje en god periode eller kanskje uro på natten. Vår 4 åring er feks. Inne i en god periode nå der alt er bra. For noen uker siden var alt bare galt.. Synes det har vert sånn hele veien 🙂

Anonymkode: c23ca...07b

Signerer denne. Jentungen er 4 nå🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at ting ble lettere etter rundt 3mnd.

Nei, døgnrytmen hans dukket ikke plutselig opp, det tok mye lengre tid. Han våknet fremdeles på natta osv. Det med faste dupper kom først ordentlig på plass når han var rundt 1,5år. Våkne på natta gjør han også enda nå når han er 3,5år.

Men vi kom oss over ei kneik der. Vet ikke om det var sønnen som forandret seg på noe vis, eller om det bare var jeg som ble vant til situasjonen. Har ihvertfall bare følt at alt har blitt lettere og lettere med tiden siden da :)

Endret av heipådegsann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til oss ble alt mye enklere ved rundt tre måneder. Følte jeg ble bedre kjent med datteren min og tolket henne bedre. I tillegg begynte hun å sove natten over uten nattamming, måtte bare amme tidlig om morgenen. Så for vår del ble alt mye lettere!

Anonymkode: 627ae...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om folk har opplevd denne «magiske» 3 måneders alderen, eller om det bare er svada helsestasjonen sier for at vi ikke skal stresse.?

har en baby på snart 9 uker som er fryktelig urolig på dagtid. Greier ikke roe seg og sove. Sover kanskje er par økter på 15 min pr gang. Og hun er dødstrøtt. Men greier bare ikke sove:/ det er så grusomt å se henne så utilpass.. 

men vil det bli bedre? Eller er det bare å innstille seg på at hun ikke greier å sove om dagen? Hun var ikle sånn når hun var nyfødt, er noe som har begynt nå de siste 2-3 ukene. Fryktelig slitsomt å skal «kjempe» for den søvnen hele dagen. Hele dagen handler liksom om å få babyen til å sove, og ingenting hjelper lenger. Ting som funket før funker ikke lenger.. er så sliten av å bruke omtrent all våken tid på å få henne til å sove,til ingen nytte:/ 

Anonymkode: b873c...fcf

Vår baby var akkurat lik rundt 9 uker da han begynte å sove litt mer på natten. Jeg ble helt koko av å konstant prøve å få han til å sove på dagen og innførte et søvnprogram. Vi tok i bruk «Little ones» sitt program. Koster litt men har veldig godt rykte på seg så vi tenkte vi ville gi det en sjanse. Første uken var litt slitsom, baby var litt grinete og trøtt, men dette gikk seg til og nå føles det bare så bra at vi ser han får nok søvn gjennom dagen. Heller ikke feil å vite når han skal ha hvilene sine heller. 

Anonymkode: 0a189...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserenernaken

For vår del var det bare tull. Vår sover ikke uten all støtte i hele verden og kan ikke roe seg ned selv. Veldig slitsomt, men helt ulidelig med alle "når baby blir x uker/mnd blir alt mye bedre" og "hold ut". Jeg gikk rundt i et halvt år og ventet på at "NÅ, nå blir det bedre". Ble ikke bedre. Jeg har måtte gi slipp på den forventningen og lukket ørene for alle rundt meg og på internett som formaner om å holde ut og vente til den magiske grensen. Det gjør det lettere å akseptere at min er som den er og således ikke forvente at "bare vi holder ut til magisk grense" så kan vi også reise på ferie/kose oss hit og dit/besøke folk/sitte sammen i sofaen på kveldstid/se hverandre inn i øynene/spise sammen. 

Om baby ikke finner roen og ikke sover. Prøv Lilleminis. Reddet oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til kiropraktor! Min var akkurat lik, viste seg å være en låsning i bekken og nakke, ikke rart han var urolig, han hadde jo vondt.

Anonymkode: 80536...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det ikke lettere da, det svinger fortsatt voldsomt (14mnd). Har enda ikke hatt en natt sammenhengende, og det er nok lenge til det skjer. Men rundt 3mnd løsnet det likevel i form av at jeg følte meg bedre etter en tung graviditet og fødsel, og at vi ble beste kjent med babyen. Jeg falt liksom til ro med situasjonen da, selv om han sov(er) lite. Fra 2-6mnd fikk jeg han bare til å sove i bæretøy på dagtid, og jeg måtte gå med ham en god stund før han sovnet. 

Anonymkode: d8ae0...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sov maks 30 min x 2 på dagtid fra rundt 4 mnd til 14 mnd, og kun i bevegelse i vogn eller bæresele. Ved 14 mnd begynte han i barnehage og begynte da helt plutselig å sove 2 timer på dagtid og 12 hver nett. 

Anonymkode: bf9c4...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ble det gradvis lettere etter 4mnd og jeg følte endelig jeg fikk hodet litt over vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble det litt bedre i form av at jeg følte meg litt mer ovenpå, og hadde blitt litt bedre kjent med babyen min. Så jeg var ikke like stressa som jeg kanskje var før. Men så går det litt opp og ned altså, i noen perioder har det vært veldig mye frustrasjon etter 3 måneder, andre perioder igjen er veldig smooth.

Ønsker deg uansett lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har babyen sovet veldig godt på dagtid frem til ca tre måneder, hvor det ble mindre. 🤷

Anonymkode: 3a659...445

Sånn er det her også🤔nesten på dagen 3 mnd ble det endring😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplevde at gutten vår ble litt mer forutsigbar rundt den alderen. Fikk litt mer rutiner på spising og soving og ammet ikke like lenge om gangen lengre. 

Men så har man vanskelige perioder. Vår gutt er veldig sta og bestemt og han har alltid vært veldig irritert og ukomfortabel under disse utviklingstrinnene. Han har i perioder vært vanskelig å få til å sove på dagtid og på kvelden. Var en periode jeg gikk 20000 skritt om dagen for vogna i fart var det eneste stedet han fikk sove.. 

 

Anonymkode: 7f518...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det bedre etter 3,5 mnd, da gav vi opp delamming som vi slet med, og gikk over til 1 type mat og ikke 2. 

Så ble det verre 2 uker senere når vi kom til 4 months sleep regression...

Anonymkode: eccc9...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat dette med søvn som bedrer seg, men kanskje en kombinasjon av flere ting. Her ser det ut som at folk har svart kun ut fra søvn.. Rundt tre mnd bedrer det seg som regel med magevondt (mer utviklet mage-tarmsystem), melka stabiliserer seg, baby får bedre døgnrytme (mer våken om dagen fordi den blir mer obs på alt som skjer rundt seg -> sliten og trøtt om natta), begynner å gi mer respons (smil, latter) osv. 

Her ble det bedre etter 3 mnd i alle fall :)

Anonymkode: 286eb...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer dette med perioder. 

Her løsnet ting etter 4 mnd. Da ble ting utrolig mye lettere på bare et par uker. 

Og så går det i perioder. Plutselig går ting bedre, og så går ting verre, og så snur det igjen. Her er dagsovingen opp-ned i forhold til for tre måneder siden. 

Anonymkode: 3f6e6...911

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...