Gå til innhold

Søknad om dispensasjon fra generell studiekompetanse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 19 år gammel jente. Jeg har søkt studier og skal sende inn en søknad om dispensasjon fra generell studiekompetanse. Jeg gikk ut av vgs sist vår, og har hatt et friår

Jeg mangler karakter i 4 fag fra vgs. Pga ekstrem familiesituasjon, barnevern, omsorgssvikt, og udiagnostisert ADHD diagnose inntil siste halvdel av vg3 hadde jeg for høyt fravær i disse fagene, 3 fra vg2 og 1 fra vg3. I tillegg bodde jeg hos en syk alkoholiker gjennom vg2 og vg3 som jeg måtte ta vare på + holde styr på hele huset (omsorgssvikt fra barnevernet)

Fra ung.skolen og vg1 fikk jeg bare femmere og seksere, og jeg har alltid fått høre av lærerne selv i mine dårlige perioder at jeg er svært faglig sterk. Utenom de fagene jeg mangler har jeg høyt nok snitt for å komme inn på de studiene jeg har søkt på. 

Jeg vil ta de 4 fagene som privatist til høsten så klart. Er tysk, 2 valgfag og religion så blir ikke så vanskelig. Studiet jeg har søkt på har noe med realfag. Jeg var meldt opp som privatist i de fagene høsten 2018 men jeg var i en alvorlig ulykke hvor jeg fikk sterke synsproblemer og hjerneblødning (som er vekke nå) i perioden eksamenene var. I januar hadde jeg ikke penger å legge ut for eksamene, jeg søkte på NAV og spørte alle i familien om å legge ut men ingen ville/kunne hjelpe meg.

Nå som jeg har flyttet for meg selv og har fjernet meg fra det dysfunksjonelle miljøet rundt meg og byttet til nye ADHD medisiner så er jeg veldig klar for studier. Jeg har kommet så ut av rutiner dette året at et til friår ikke vil være bra for meg. Tror dere jeg har en sjanse å komme inn med søknad om dispensasjon ?

Anonymkode: d13dc...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dispensasjon har jeg aldri hørt om, helt utrolig. Jeg tok opp sinnsykt mange fag som privatist gjennom NAV for å få generell studiekompetanse, og de nevnte aldri at jeg kunne spart et helt år på å søke dispensasjon og spart dem for haugevis av penger. Nice. 

Uansett så høres det ut som om du har vært igjennom endel. Så lenge du har klart å dokumentere alt det der i form av PPT, psykolog eller lignende så burde det ikke være et problem tror jeg. Men hvilke realfag har du søkt på? Har du realfagskompetanse? 

Anonymkode: 5eba9...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til opptakskontoret å vurdere din situasjon. Så lenge du har riktige attester fra leger og kan dokumentere situasjonen din, kan de ta en individuell vurdering. Heier på deg! Du er utrolig sterk og flink som vil satse på studier og vil komme deg videre i livet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dispensasjon har jeg aldri hørt om, helt utrolig. Jeg tok opp sinnsykt mange fag som privatist gjennom NAV for å få generell studiekompetanse, og de nevnte aldri at jeg kunne spart et helt år på å søke dispensasjon og spart dem for haugevis av penger. Nice. 

Uansett så høres det ut som om du har vært igjennom endel. Så lenge du har klart å dokumentere alt det der i form av PPT, psykolog eller lignende så burde det ikke være et problem tror jeg. Men hvilke realfag har du søkt på? Har du realfagskompetanse? 

Anonymkode: 5eba9...1a7

Off så dumt da😕 Men når jeg har lest om dispensasjon så virker det som de tillater 1 fag eller et par som f.eks matte pga dyskalkuli...

Jeg har søkt på økonomi og administrasjon for å bli siviløkonom... Har realfag som s1/s2 , geofag og kjemi 1 men de krever bare generell studiekompetanse... Er ikke så høyt snitt faktisk, rundt 4 -4,5 avhengig av skole så er innenfor det😄

ts

Anonymkode: d13dc...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Off så dumt da😕 Men når jeg har lest om dispensasjon så virker det som de tillater 1 fag eller et par som f.eks matte pga dyskalkuli...

Jeg har søkt på økonomi og administrasjon for å bli siviløkonom... Har realfag som s1/s2 , geofag og kjemi 1 men de krever bare generell studiekompetanse... Er ikke så høyt snitt faktisk, rundt 4 -4,5 avhengig av skole så er innenfor det😄

ts

Anonymkode: d13dc...b6c

På samordna sin side så står det:

„Har du en varig sykdom, funksjonshemming eller lignende som gjør at du ikke er i stand til å dekke enkelte av kravene til generell studiekompetanse, kan det i helt spesielle tilfeller innvilges dispensasjon.“

 

Det med matematikk og dyskalkuli er bare et eksempel. Kort fortalt (slik jeg oppfatter det) så trenger du bare en legitim grunn til at du ikke kunne fullføre generell studiekompetanse! 

Anonymkode: 5eba9...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samordna sin side så står det:

„Har du en varig sykdom, funksjonshemming eller lignende som gjør at du ikke er i stand til å dekke enkelte av kravene til generell studiekompetanse, kan det i helt spesielle tilfeller innvilges dispensasjon.“

 

Det med matematikk og dyskalkuli er bare et eksempel. Kort fortalt (slik jeg oppfatter det) så trenger du bare en legitim grunn til at du ikke kunne fullføre generell studiekompetanse! 

Anonymkode: 5eba9...1a7

Jeg oppfatter ikke at TS har legitime grunner for å få dispensasjon. TS er 19 år og kan flytte ut og ta opp fag selv.

Anonymkode: 3b60e...9bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfatter ikke at TS har legitime grunner for å få dispensasjon. TS er 19 år og kan flytte ut og ta opp fag selv.

Anonymkode: 3b60e...9bb

Samme her. Det stilles svært strenge krav for dispensasjon. Her regner jeg med at siden du er i en bra situasjon nå så blir du nødt til å ta opp fagene først og så søke økonomi og administrasjon til neste år i stedet. Tviler sterkt på at du får innvilget dispensasjon. Du er jo «frisk» nå, og da er det ingen ting i veien for at du tar opp fagene før du søker om ett år.

Anonymkode: 80ca5...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får garantert ikke dispensasjon. Det du burde sjekket opp, men som nok er for sent nå, er at du gjennom å levere sykemelding på fravær under eksamen ikke hadde trengt å betale på nytt. Se for eksempel her for praktisering av reglene https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/privatisteksamen/fravar-pa-eksamensdagen/#gref

 

Anonymkode: 2b52e...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfatter ikke at TS har legitime grunner for å få dispensasjon. TS er 19 år og kan flytte ut og ta opp fag selv.

Anonymkode: 3b60e...9bb

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Det stilles svært strenge krav for dispensasjon. Her regner jeg med at siden du er i en bra situasjon nå så blir du nødt til å ta opp fagene først og så søke økonomi og administrasjon til neste år i stedet. Tviler sterkt på at du får innvilget dispensasjon. Du er jo «frisk» nå, og da er det ingen ting i veien for at du tar opp fagene før du søker om ett år.

Anonymkode: 80ca5...638

Men jeg skjønner ikke helt hva som kvalifiserer til dette utenom f.eks dyskalkuli?😳 For hvis jeg fortsatt ikke hadde det bra og vært i samme situasjon så hadde jeg jo aldri klart studier

Jeg vil søke da jeg vet at jeg ikke har godt av 1 år til uten rutiner og skole😔 Her jeg bor får jeg ingen jobb heller, har søkt på alle butikker osv, har bare fått AAP av NAV... en i utgangspunktet skole- og ressurssterk person som meg får det veldig dårlig psykisk av å føle seg så mislykket som meg😔 Hvis jeg ikke får studere aner jeg ikke hva jeg skal gjøre🙁 Jeg trodde jeg hadde gode nok grunner, men var usikker på om de godtok 4 fag derfor jeg spørte her

Anonymkode: d13dc...b6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men jeg skjønner ikke helt hva som kvalifiserer til dette utenom f.eks dyskalkuli?😳 For hvis jeg fortsatt ikke hadde det bra og vært i samme situasjon så hadde jeg jo aldri klart studier

Jeg vil søke da jeg vet at jeg ikke har godt av 1 år til uten rutiner og skole😔 Her jeg bor får jeg ingen jobb heller, har søkt på alle butikker osv, har bare fått AAP av NAV... en i utgangspunktet skole- og ressurssterk person som meg får det veldig dårlig psykisk av å føle seg så mislykket som meg😔 Hvis jeg ikke får studere aner jeg ikke hva jeg skal gjøre🙁 Jeg trodde jeg hadde gode nok grunner, men var usikker på om de godtok 4 fag derfor jeg spørte her

Anonymkode: d13dc...b6c

Men de kan ikke ta sånne hensyn. Finnes utallige mennesker der ute som kommer fra liknende situasjon som deg. Og bare fordi de ikke fikk tatt opp fagene de mangler da de skulle eller glemte å søke til opptaksfristen osv, så kan man ikke få dispensasjon for det. Det fungerer ikke å si at «jeg hadde hatt godt av å studere, det ville gitt meg rutiner», så får du dispensasjon. Finnes tusenvis av mennesker i samme situasjon.

 

En venninne av meg fikk dispensasjon der hun kun søkte på grunnlag av standpunktskarakterer, fordi hun manglet flere av eksamenene fra tredjeklasse. Årsaken til at hun fikk dispensasjon for dem var at moren døde 17.mai, rett før eksamensperioden skulle starte.

Du har derimot en situasjon som har pågått over lengre tid, og du vil per dags dato ikke ha noe hindring for å ta opp de fagene du trenger for å søke med generell studiekompetanse. Derfor tviler jeg sterkt på at du får dispensasjon.

Anonymkode: 80ca5...638

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innvilget dispensasjon, men det er fordi jeg har matematikkvansker - og jeg studerer noe som ikke har med matematikk å gjøre. 

På vgs fikk jeg to’er som standpunkt i både 1p og 2py. På eksamen i 2py strøk jeg.

Neste år er jeg ferdig med bacheloren min, etter å ha gått tre år på universitet.

Anonymkode: 067b5...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

en i utgangspunktet skole- og ressurssterk person som meg

Her ligger noe av "problemet". Du kan egentlig få det til, men du "vil" ikke. Andre vil men kan ikke. 

Anonymkode: 3b60e...9bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfatter ikke at TS har legitime grunner for å få dispensasjon. TS er 19 år og kan flytte ut og ta opp fag selv.

Anonymkode: 3b60e...9bb

Nettopp.

TS, hvis du ser på kravene:

«Du har dokumentasjon fra sakkyndig på at du ikke klarer å oppnå generell studiekompetanse. Dette kan for eksempel være en utredning fra PPT eller fra legen din.»

Det er ikke at du ikke KLARTE å ta studiekompetanse, det er at du ikke KLARER det, altså at det er et varig problem - som noen andre quotet over. Ditt problem er ikke varig. 

Veldig mange får problemer med å komme gjennom videregående pga sosiale problemer. Du må rett og slett ta opp fag. 

Anonymkode: 09fa1...c64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør kanskje heller se på betinget opptak. Selv om det i utgangspunktet ikke gis til privatister, men det kan jo være at du fortsatt har elevstatus.

Ellers bør du nok ha en plan B. Hvis du har aap og kan kombinere det med å ta opp fag et år, er ikke det så ille. Du tenker sikkert at ett år lang tid, men det er fordi du er ung. Ett skoleår går raskt som bare det. Og du kan benytte sjansen til å forbedre enda flere karakterer.

Kanskje slipper du til å med å ta det som privatist. Da sparer du masse penger i tillegg. Sjekk med skolen om elevstatusen din.

Ett år med skole for å ta opp fag vil gi deg de rutinene du trenger. Hvis ikke vil du slite med det samme på høyskole og universitet. Det er akkurat det samme der.

Søk om dispensasjon og betinget opptak, men ikke sats alt på det. Ha en reserveplan.

Anonymkode: 16772...846

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kanskje heller se på betinget opptak. Selv om det i utgangspunktet ikke gis til privatister, men det kan jo være at du fortsatt har elevstatus.

Ellers bør du nok ha en plan B. Hvis du har aap og kan kombinere det med å ta opp fag et år, er ikke det så ille. Du tenker sikkert at ett år lang tid, men det er fordi du er ung. Ett skoleår går raskt som bare det. Og du kan benytte sjansen til å forbedre enda flere karakterer.

Kanskje slipper du til å med å ta det som privatist. Da sparer du masse penger i tillegg. Sjekk med skolen om elevstatusen din.

Ett år med skole for å ta opp fag vil gi deg de rutinene du trenger. Hvis ikke vil du slite med det samme på høyskole og universitet. Det er akkurat det samme der.

Søk om dispensasjon og betinget opptak, men ikke sats alt på det. Ha en reserveplan.

Anonymkode: 16772...846

Les kravene:

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/unntak-fra-gsk/betinget-opptak/

TS oppfyller dem ikke. Man må ha en standpunktkarakter.

Anonymkode: 09fa1...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du kunne hatt andre karakterer under andre omstendigheter er ikke grunn til å få fritak. Du må belage deg på å ta de fagene du mangler, se heller på det som forberedelse til høyere utdanning. Ett år er i den stor sammenhengen ikke lang tid.

Anonymkode: 20f35...a20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les kravene:

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/unntak-fra-gsk/betinget-opptak/

TS oppfyller dem ikke. Man må ha en standpunktkarakter.

Anonymkode: 09fa1...c64

Det er bra du sitter med papirene til TS og kan gi henne et vedtak her på KG da.

Du kunne jo bare sagt det med en gang så slipper andre å kaste bort tiden sin på å svare.

Anonymkode: 16772...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra du sitter med papirene til TS og kan gi henne et vedtak her på KG da.

Du kunne jo bare sagt det med en gang så slipper andre å kaste bort tiden sin på å svare.

Anonymkode: 16772...846

Jeg svarte en anon som kom med forslag om en ordning som TS åpenbart ikke faller inn under. Problemet her er jo nettopp at TS ikke har standpunktkarakter pga fravær. - og man må ha standpunktkarakter. 

Når man spør på et diskusjonsforum er vel hele poenget å få svar, og vedtak får man selvsagt ikke uansett. 

Anonymkode: 09fa1...c64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte en anon som kom med forslag om en ordning som TS åpenbart ikke faller inn under. Problemet her er jo nettopp at TS ikke har standpunktkarakter pga fravær. - og man må ha standpunktkarakter. 

Når man spør på et diskusjonsforum er vel hele poenget å få svar, og vedtak får man selvsagt ikke uansett. 

Anonymkode: 09fa1...c64

Hvor har du det fra at TS ikke har standpunktkarakter?

Anonymkode: 16772...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at TS ikke har standpunktkarakter?

Anonymkode: 16772...846

Står i hovedinnlegget at h*n mangler 3 fag fra vg2. Man har bare 1 eksamen i vg2, så da må det nødvendigvis være standpunktkarakterer.

Anonymkode: 3b60e...9bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...