Påkrevd Skrevet 19. april 2019 #1 Del Skrevet 19. april 2019 Flott, da regner jeg med at avgiftsnivåene blir snudd motsatt i løpet av året, så jeg fortsatt kan kjøre min miljøvennlige dieselbil uten å ruineres👍 https://www.nettavisen.no/okonomi/tysk-sjokkstudie-elbiler-har-hoyere-co2-utslipp-enn-diesel-biler/3423674397.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 19. april 2019 #2 Del Skrevet 19. april 2019 Det er noe vi har visst om lenge. Trenger ingen studier for å skjønne nettopp dèt. For her i landet handler det kun om egen vinning, for de som er så korka at de kjøper batteribiler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #3 Del Skrevet 19. april 2019 4 hours ago, Påkrevd said: Flott, da regner jeg med at avgiftsnivåene blir snudd motsatt i løpet av året, så jeg fortsatt kan kjøre min miljøvennlige dieselbil uten å ruineres👍 https://www.nettavisen.no/okonomi/tysk-sjokkstudie-elbiler-har-hoyere-co2-utslipp-enn-diesel-biler/3423674397.html Hva slags mental gymnastikk har du klart å gjøre for å få dette til å handle om Norge? "I Norge, hvor mye av energien kommer fra vannkraft, vil regnestykket være annerledes og trolig langt bedre for elbilene. Ifølge Transportøkonomisk institutt er energimiksen i Norge langt grønnere enn hos våre naboland, noe som taler til elbilens fordel." Det står bokstavelig talt i den samme artikkelen du linket til. Leser alle kun overskrifter i dag? Herregud. Det står heller ingenting i studiet om CO2 utslippene som følge av henting, raffinering og frakting av olja som blir brukt i diesel biler? Samtidig som de tok med produksjonen av batterier? Det gir ikke mening. Studiet tar heller ikke opp det at Tyskland trapper ned kullproduksjonen drastisk fremover, så da er det ganske irrelevant. https://e24.no/energi/det-groenne-skiftet/tyskland-skal-fase-ut-kullkraften-statkraft-tror-ikke-paa-gassboom/24567851 Anonymkode: 32317...4d4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 19. april 2019 #4 Del Skrevet 19. april 2019 4 timer siden, Påkrevd skrev: Flott, da regner jeg med at avgiftsnivåene blir snudd motsatt i løpet av året, så jeg fortsatt kan kjøre min miljøvennlige dieselbil uten å ruineres👍 https://www.nettavisen.no/okonomi/tysk-sjokkstudie-elbiler-har-hoyere-co2-utslipp-enn-diesel-biler/3423674397.html Da regner jeg med at du har en ny dieselbilen som Mercedes C220d og har tenkt å kjøre i Tyskland 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #5 Del Skrevet 20. april 2019 disse artiklene dukker opp med gjevne mellomrom og utelukker alltid co2 utslippene fra produksjon og utvinning av diesel. gang etter gang blir dette tilbakevist, slike overskifter er bare ment for å få gamle grinebitere til å bli mer grinete og hate elbiler enda mer. https://www.faktisk.no/faktasjekker/yXA/klimautslippene-fra-elbiler-i-norge-er-dobbelt-sa-hoye-som-fra-fossilbiler Anonymkode: 1bbcc...47b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 20. april 2019 #6 Del Skrevet 20. april 2019 Litt om undersøkelsen https://e24.no/bil/elbil/slakter-tysk-elbil-analyse-dette-er-en-ubrukelig-studie/24606515?fbclid=IwAR3CwV0NpcqmKJTIi24X-598NZ1fqRQ2gG7d7kyl0SgRUfZst-7gRLhEzrQ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #7 Del Skrevet 20. april 2019 De ulike energimiksene som de fikses og trikses med gjør alle miljøstudier der det er snakk om energikrevende materialproduksjon ugyldige. Anonymkode: 5419e...a3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #8 Del Skrevet 20. april 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ulike energimiksene som de fikses og trikses med gjør alle miljøstudier der det er snakk om energikrevende materialproduksjon ugyldige. Anonymkode: 5419e...a3c At folk nå har flere biler og kjøper ny bil hele tida er vel mest skadelig. Anonymkode: e88b4...60d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 20. april 2019 #9 Del Skrevet 20. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: At folk nå har flere biler og kjøper ny bil hele tida er vel mest skadelig. Anonymkode: e88b4...60d Niks. Ca. 80% av en fossilbils utslipp gjennom hele levetiden kommer fra bruken. Kun 10-15% kommer fra produksjonen. Det er derfor mest miljøvennlig å skrote eldre biler med høye utslipp så raskt som mulig og gå over til alternativer med lavere utslipp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 20. april 2019 #10 Del Skrevet 20. april 2019 På 19.4.2019 den 16.59, AnonymBruker skrev: "I Norge, hvor mye av energien kommer fra vannkraft, vil regnestykket være annerledes og trolig langt bedre for elbilene. Ifølge Transportøkonomisk institutt er energimiksen i Norge langt grønnere enn hos våre naboland, noe som taler til elbilens fordel." Anonymkode: 32317...4d4 Hva Norge har og ikke har er uvesentlig. Har man ikke kjøpt opprinnelsesgaranti for strømmen er det rundt 70% sjanse for at strømmen er fra fossil energi eller kjernekraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 20. april 2019 #11 Del Skrevet 20. april 2019 (endret) 6 minutter siden, A-hunter skrev: Hva Norge har og ikke har er uvesentlig. Har man ikke kjøpt opprinnelsesgaranti for strømmen er det rundt 70% sjanse for at strømmen er fra fossil energi eller kjernekraft. Hva opprinnelsesgarantien sier og hva du får i kontakten har ingenting med hverandre å gjøre. Island selger også opprinnelsessertifikater for all sin strømproduksjon. Da skulle man jo tro at alle islendingene bare brulte "skitten" strøm? Problemet er bare at Island ikke har en eneste kraftoverføringslinje til utlandet... Men om man tror på dette er det jo bare å påby at alle elbilister i EU må kjøpe opprinnelsessertifikater for all ladestrøm hvert år. Vips så er alle elbiler helt utslippsfrie? Prisen er bare ca. 6 euro per bil per år. Elbilforeningen kjøper forøvrig alt opprinnelsessertifikater for ladestrømmen til medlemmene. Endret 20. april 2019 av -jk- 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 20. april 2019 #12 Del Skrevet 20. april 2019 5 minutter siden, -jk- skrev: Hva opprinnelsesgarantien sier og hva du får i kontakten har ingenting med hverandre å gjøre. Island selger også opprinnelsessertifikater for all sin strømproduksjon. Da skulle man jo tro at alle islendingene bare brulte "skitten" strøm? Problemet er bare at Island ikke har en eneste kraftoverføringslinje til utlandet... Men om man tror på dette er det jo bare å påby at alle elbilister i EU må kjøpe opprinnelsessertifikater for all ladestrøm hvert år. Vips så er alle elbiler helt utslippsfrie? Prisen er bare ca. to euro per bil per år. Jeg er enig i at det er en teoretisk øvelse, men det må inn i totaloversikten. Vår grønne kraft er pr definisjon kjøpt av tyske forbrukere. Kostnaden pr bil pr år er nok høyere enn €2/år, det er uansett totalen som gjelder. Den er vesentlig pr år. Det må også nevnes at flere ladastasjonstilbydere tilbyr lading med strøm med opprinnelsesgaranti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #13 Del Skrevet 20. april 2019 Gir meg faen i hele greia og kjører akkurat den bilen jeg vil:-) Anonymkode: 85987...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 20. april 2019 #14 Del Skrevet 20. april 2019 15 minutter siden, A-hunter skrev: Hva Norge har og ikke har er uvesentlig. Har man ikke kjøpt opprinnelsesgaranti for strømmen er det rundt 70% sjanse for at strømmen er fra fossil energi eller kjernekraft. Hvor har du dette tallet fra? 70 %? Norge er netto eksportør av strøm. Det aller meste er vannkraft og noe vindkraft. Dessuten bidrar kjernekraft ikke med CO2. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 20. april 2019 #15 Del Skrevet 20. april 2019 2 minutter siden, stan skrev: Hvor har du dette tallet fra? 70 %? Norge er netto eksportør av strøm. Det aller meste er vannkraft og noe vindkraft. Dessuten bidrar kjernekraft ikke med CO2. NVE. Men det er ikke lett å finne nøyaktige tall. Norge er netto eksportør ev ren kraft og netto importør av skitten kullkraft. At det i praksis ikke nødvendigvis er slik betyr ingenting når energiregnskapet gjøres opp. Kjernekraft tilfører dobbelt så mye CO2 som vannkraft i et livsløpsperspektiv. Begge deler marginalt av kulkraften norske forbrukere forbruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 20. april 2019 #16 Del Skrevet 20. april 2019 Vår fysiske import er i all hovedsakt vindkraft fra Sverige og Danmark samt kjernekraft fra Sverige. I tillegg importeres det noe kraft fra varmekraftverk nattestid pga, at det da er overskudd av kraf på kontinentet. Denne lraften får vi meget billg og det er kraft som ellers ville gått til spille pga. at disse kraftverkene er svært trege å regulere. Selv om det skulle være kullkraft er det mye mer miljøvennlig å importere og bruke den fremfor at den går til spille som damputslipp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 20. april 2019 #17 Del Skrevet 20. april 2019 25 minutter siden, A-hunter skrev: Jeg er enig i at det er en teoretisk øvelse, men det må inn i totaloversikten. Vår grønne kraft er pr definisjon kjøpt av tyske forbrukere. Kostnaden pr bil pr år er nok høyere enn €2/år, det er uansett totalen som gjelder. Den er vesentlig pr år. Det må også nevnes at flere ladastasjonstilbydere tilbyr lading med strøm med opprinnelsesgaranti. Jeg redigerte fra €2 til €6. €2 er prisen pr. MWh, en elbil vil typisk bruke 3MWh per år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #18 Del Skrevet 20. april 2019 14 minutter siden, A-hunter said: NVE. Men det er ikke lett å finne nøyaktige tall. Norge er netto eksportør ev ren kraft og netto importør av skitten kullkraft. At det i praksis ikke nødvendigvis er slik betyr ingenting når energiregnskapet gjøres opp. Kjernekraft tilfører dobbelt så mye CO2 som vannkraft i et livsløpsperspektiv. Begge deler marginalt av kulkraften norske forbrukere forbruker. Forstår ikke hvordan du kan si at kjernekraft ikke miljøvennlig. https://www.nature.com/articles/s41560-017-0032-9 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Life-cycle_greenhouse-gas_emissions_of_energy_sources Anonymkode: 32317...4d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 21. april 2019 #19 Del Skrevet 21. april 2019 9 timer siden, -jk- skrev: Jeg redigerte fra €2 til €6. €2 er prisen pr. MWh, en elbil vil typisk bruke 3MWh per år. En kjapp tredobling, men det ser mer riktig ut. Likevel blir det som å peke på prisen på mel for å mene noe om hva et brød skal koste. Summen her må videre gjelde for hele bilparken samlet, justert for å inkludere utbyggingskostnaden som kan relateres til en svært aggressiv vekst i elbilparken. For utbygging av nett er ikke omfattet av opprinnelsesgarantien, den favner kun produksjonen av energi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 21. april 2019 #20 Del Skrevet 21. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår ikke hvordan du kan si at kjernekraft ikke miljøvennlig. Anonymkode: 32317...4d4 Det sier jeg heller ikke. Det jeg sier er at i et livsløpsperspektiv over CO²-utslipp er det ingenting som slår vannkraft som står for det halve av kjernekraft. Også kjernekraft gir bare en marginal brøkdel av utslipp fra fossile kraftverk, men likevel det dobbelte av vannkraft. Det er ingen motstrid i dette. Kjernekraft er miljøvennlig, men din påstand var at kjernekraft ikke bidrar med CO². Det er ikke riktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå