Gå til innhold

Elbiler- miljøverstinger


Påkrevd

Anbefalte innlegg

12 timer siden, A-hunter skrev:

NVE. Men det er ikke lett å finne nøyaktige tall. Norge er netto eksportør ev ren kraft og netto importør av skitten kullkraft. At det i praksis ikke nødvendigvis er slik betyr ingenting når energiregnskapet gjøres opp.

Kjernekraft tilfører dobbelt så mye CO2 som vannkraft i et livsløpsperspektiv. Begge deler marginalt av kulkraften norske forbrukere forbruker.

Det du skriver henger ikke på greip, og forteller oss ingenting. 

Det er bare om du inkluderer mengde energi både for forbruk i Norge og tall for eksport og import vil det gi mening. 

Få land kan skilte med en like karbondioksidfattig strømproduksjon som Norge. 98 prosent av vår totale kraftproduksjon på 149 terawatt-timer (TWh) stammet i 2017 fra fornybare energikilder, viser tall fra NVE. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at vi eksporterte 21 TWh av denne strømmen, mens vi importerte 6,1 TWh fra utlandet.

Setter vi 6,1 mot 21 blir det knapt 20 %. 

Men mer rett er å sette 6,1 mot 149, noe som gir under 5 % utenlandsk strøm. 

6,1 TWh som er en miks av kullkraft, kjernekraft og vindkraft. Så vi er eksportør av fem ganger så mye som vi importerer. 

Så om noen kan forklare hvordan 6,1 TWh importert energi kan utgjøre drøyt 80 % (ca 100 TWh) av forbruket som enkelte medier påstår, vanker det en aldri så liten Nobelpris i fysikk. 

Jeg tror heller det er noen som sov i matematikk timen og som aldri tok fysikk som påstår dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fossil-bilen blir neppe automatisk byttet ut med el-biler. Med mindre man kjører den til bilopphuggeren, og da havner den vel på søppeldynga en eller annen plass = ekstremt lite miljø-effektivt...                    

Har man en bil som går på bensin eller diesel, så forsøker man sannsynligvis å selge denne videre til noen andre, før man skaffer seg den "miljø-vennlige" el-bilen sin. Så fossil-bilen blir fremdeles brukt av noen andre, og som etter en stund kan finne på å selge denne bilen videre igjen - og aller nederst på denne "næringskjeden" blir fossil-bilene sannsynligvis  eksportert til ett eller annet lutfattig utviklingsland. Ergo miljø-svinderiet fortsetter akkurat som før, bare at folk i Norge ikke legger merke til dette. Så elbil-elskerne i lille Norge kan skryte uhemmet av seg selv, og hvor "vanvittig flinke" de innbiller se at de er som kjører litt el-biler midt i Oslo-gryta.  

Anonymkode: f7ed1...b45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang en «forskning» som gjør elbiler til et miljøsvin:
- De regner alltid med kullkraft (aldri med vannkraft eller noe renere enn kullkraft. Finnes de liksom ikke?)
- De gir elbiler minimal levetid - oftest 5 år eller 150.000 km (min elbil er forøvrig 7 år og har knapt mistet batterikapasitet)
- De regner aldri med hvor bensin/diesel kommer fra og hvor mye energi det tar å produsere og frakte disse
- Selv om det er tusen andre forskninger som motbeviser dem, gidder de sjelden å tilbakevise eller forsvare seg

Det er helt klart at det finnes fortsatt rom for forbedring på elbiler. Fossilbiler har 100 årsforsprang. Allerede på under 10 år er elbiler blitt mye bedre, billigere, lenger rekkevidden og mer miljøvennlig. Det kommer nok nye batteri som er mer miljøvennlig hvis elbilmotstandere er så fryktelig opptatte av det. Jeg har forresten aldri hørt dem snakke om miljøet noe annet enn at de er imot elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fossil-bilen blir neppe automatisk byttet ut med el-biler. Med mindre man kjører den til bilopphuggeren, og da havner den vel på søppeldynga en eller annen plass = ekstremt lite miljø-effektivt...                    

Har man en bil som går på bensin eller diesel, så forsøker man sannsynligvis å selge denne videre til noen andre, før man skaffer seg den "miljø-vennlige" el-bilen sin. Så fossil-bilen blir fremdeles brukt av noen andre, og som etter en stund kan finne på å selge denne bilen videre igjen - og aller nederst på denne "næringskjeden" blir fossil-bilene sannsynligvis  eksportert til ett eller annet lutfattig utviklingsland. Ergo miljø-svinderiet fortsetter akkurat som før, bare at folk i Norge ikke legger merke til dette. Så elbil-elskerne i lille Norge kan skryte uhemmet av seg selv, og hvor "vanvittig flinke" de innbiller se at de er som kjører litt el-biler midt i Oslo-gryta.  

Anonymkode: f7ed1...b45

Tullball. Vi eksporterer utrolig få biler, de aller fleste går på skroten i Norge. Antallet biler som skrotes er noenlunde stabilt, litt variasjoner fra år til år. Det vi får gjort noe med er hvilke biler det fylles på med. Om man ikke kjøper en ny elbil kjøper man kanskje en ny dieselbil isteden. Da blir den gående og forurense i ca. 18 år. 

Det er ikke slik at de som kjøper ny elbil ikke ville kjøpt ny fossilbil isteden om elbilene ikke var tilgjengelige. Nybilsalget er også ganske stabilt. Vi kan ikke bare gå over til å kjøpe bruktbiler alle mann, da går det 15-20 år og så kjører alle rundt i gamle vrak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...