Gå til innhold

Ufrivillig far - NRK program


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://tv.nrk.no/serie/ufrivillig-far/2019

Er det ikke på tide at denne gruppen menn får hjelp? 

Det er ingen hjelp å få når det gjelder følelser for barnet der ute. 

Det vil alltid ligge i bakhodet og kværne. 

Mor sier betaler du ikke bidrag som jeg sier får du ikke se barnet. 

Fedre som dette er halvveis rettsløse og mangler oppfølging på hvordan klare seg videre i livet. 

Hva med plikter og rettigheter?  Ingen ivaretar dette behovet fra det offentlige. Tvert imot går det ut på å ta han. 

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange damer der ute som fører opp fedrene som «far ukjent» pga trusler fra slike menn. Gjør dette svaret deg fornøyd?

Anonymkode: f94f3...335

Nå var det ikke dette programmet handlet om. Farlige menn altså. Tvert imot vanlige menn som ønsker være far.

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://tv.nrk.no/serie/ufrivillig-far/2019

Er det ikke på tide at denne gruppen menn får hjelp? 

Det er ingen hjelp å få når det gjelder følelser for barnet der ute. 

Det vil alltid ligge i bakhodet og kværne. 

Mor sier betaler du ikke bidrag som jeg sier får du ikke se barnet. 

Fedre som dette er halvveis rettsløse og mangler oppfølging på hvordan klare seg videre i livet. 

Hva med plikter og rettigheter?  Ingen ivaretar dette behovet fra det offentlige. Tvert imot går det ut på å ta han. 

Anonymkode: 34053...b5f

Jeg så proggrammey. Det var laget i Danmark. 

Der finnes en hjelp for disse mennene, og det sa den ene fagpersonen i programmet også; menn må ikke tro de kan ligge rundt uten kondom uten å tro at det får konsekvenser. Prisen disse tre mennene betaler for ikke å ha brukt kondom ved tilfeldig sex, er at det svir på (penge-)pungen, og at de ikke får se sine barn slik noen av de ønsket. Den ene mannen fikk et forhold til sin sønn, etter 15. År. 

Den mannen man kunne ha en viss medfølelse med var han som hadde fått barn med en kvinne fra Østeriket og som risikerte å måtte betale barnebidrag til barnet ble selvforsørgende senest ved 28 år. 

Men igjen, menn kan bruke kondom, eller la være å ha tilfeldig sex med kvinner de bare kjenner i åtte timer, som den ene mannen i programmet gjentok flere ganger at han hadde gjort. Det er ikke særlig synd på mennene, dette går ut over barna. 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange damer der ute som fører opp fedrene som «far ukjent» pga trusler fra slike menn. Gjør dette svaret deg fornøyd?

Anonymkode: f94f3...335

De kvinnene som kjenner mannens identitet og så fører opp ukjent far, burde alle varsle Nav om, slik at de blir tatt for trygdesvindel, løgn og bedrag. Alle barn har rett på å vite hvem far er, uansett hva far har gjort eller ikke gjort. Mor er også ansvarlig for hvem hun hopper tilsengs med, uten å bruke prevensjon. Og kom ikke med prevensjon som svikter, bortforklaringen. 

Uansett, ditt innlegg har ingen relasjon til programmets tematikk. 

Igjen, menn har ett valg, det heter KONDOM!

Anonymkode: cd98c...0fb

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

De kvinnene som kjenner mannens identitet og så fører opp ukjent far, burde alle varsle Nav om, slik at de blir tatt for trygdesvindel, løgn og bedrag. Alle barn har rett på å vite hvem far er, uansett hva far har gjort eller ikke gjort. Mor er også ansvarlig for hvem hun hopper tilsengs med, uten å bruke prevensjon. Og kom ikke med prevensjon som svikter, bortforklaringen. 

Uansett, ditt innlegg har ingen relasjon til programmets tematikk. 

Igjen, menn har ett valg, det heter KONDOM!

Anonymkode: cd98c...0fb

Feil. Det er ikke svindel. De fleste kvinnene som fører opp far ukjent gjør det i samarbeid med både NAV, lege OG i flere tilfeller politiet. Og som folk flest vet så er det ikke akkurat slik at disse etatene oppfordrer til svindel.

Anonymkode: f94f3...335

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett programet men kjenner meget godt til situasjonen. 

Er litt overrasket over hvor enkelt noen sitter på sin høye hest og føler seg hevet over andre. Det er litt som i gamle dager da unge kvinner ble gravid utenfor ekteskap og ble overlatt til seg selv i ulykka. Dem hadde bare seg selv å takke. Jeg sitter i dag og lurer på hvordan man kunne være så grusom. Hvordan kan man kaste ut sin egen datter grunnet et feiltrinn som å bli gravid? 

Når jeg leser noen av svarene i denne posten så skjønner jeg at vi ikke er kommet noe lengre. Veldig trist. 

Kanskje man får et annet syn på saken den dagen en av disse fine fruene her opplever at sin egen sønn blir forelsket og blir far noe uventet for deretter å kjempe en nådeløs kamp om samvær. 

På samme vis kunne man nå bare avskaffet abort. Sier ikke at det er lett. For all del. Er en kjempetung beslutning og helt sikkert meget belastende for vedkommende. Men dersom menn ikke kan gjøre feil så er det vel ingen grunn til at abort skal være lovlig? Enten så må alle ta fullt ansvar eller så må man tilrettelegge et lovverk som ivaretar begge parter og ikke bare hyle kondom. 

 

Men jeg regner med at jeg snakker for døve ører for alle her som er så feilfrie og perfekte. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg beklager, men jeg blir kvalm av dette. Menn fraskriver seg ansvar. De vil ikke ha ansvar for det de gjør. Kvinner får ansvaret dyttet på seg enten de vil eller ikke.

Jeg blir så utrolig provosert av uttalelser som at "kvinner som ikke vil ha barn kan jo bare ta abort". Det er faen ikke "bare" å ta abort! Det er ikke som å ta en tur til tannlegen, det er en sykt vanskelig avgjørelse! Blir man gravid så er det livsendrende uansett hva man velger. Menn kan faktisk, og det er tydeligvis til en viss grad sosialt akseptabelt, bare drite i ungen sin og dermed slippe å være far. Ja, det koster dem penger i bidrag, men sånn er faktisk livet. Bu-fucking-hu. Det er ikke sånn at standard barnebidrag velter noen budsjett, akkurat. Et par tusen i måneden, jeg skal love deg at mor betaler mer enn det for den daglige driften av et barn. 

Anonymkode: 0f6ff...ad0

Nå var det ikke helt dette programmet handler om. Det er tydeligvis forutinntatte holdninger du uttrykker. 

Menn som prøver stille opp men blir avvist av mor. Du må gjøre slik og slik sier mor før du slipper til. Mor utnytter fars følelser i slike saker. Det ligger en kamp om foten der hele tiden. En vet det er et barn der ute. Det handler altså ikke bare om penger som NOEN tydeligvis vil rette fokus på. Dette med å nekte foredreransvar burde ikke være mulig uten om spesielle tilfeller. 

Et helsevesen og NAV som helt har glemt far her. Det er helt ufattelig. 

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange damer der ute som fører opp fedrene som «far ukjent» pga trusler fra slike menn. Gjør dette svaret deg fornøyd?

Anonymkode: f94f3...335

Skal jeg le eller gråte. Nå er dette ikke tilfelle her. Du har kjørt ut på et SIDESPOR. 

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn er ikke rettsløse!

Anonymkode: 10910...5fe

Hva mener du nå?

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, nicecar skrev:

Feil.

Hva er feil?

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis en mann vil ha sex så må han vite at det er en ørliten sjanse for å bli far, i tilfelle kondomen skulle feilet. Så da får de bestemme selv om sex ved penetrering er verdt den risken. 

Anonymkode: f1fdd...f38

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noensommegher?

Hvis kvinnen nekter å ta abort så er det kun hennes problem, skjønner at faren ikke gidder å betale bidrag da!

Endret av Noensommegher?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Er det ikke på tide at menn får et valg?" - dette er noe av det første den danske programlederen sier. Og jo, de har jo et valg. De kan lære seg å bruke prevensjon, og å bruke det riktig, og da er det ganske små sjanser for at man likevel kan bli far. Det er ikke nok å si at "men hun sa hun gikk på p-piller". Det er heller ikke ok å forvente at en kvinne i etterkant skal ta en angrepille. Nei, fy faen, bruk kondom! Det er kvinnen som går med barnet i kroppet, og ingen bør kunne tvinge en kvinne til å ta abort mot sin vilje. Av hensyn til barnet bør det heller ikke bli slik at man f.eks. kan fraskrive seg farskapet sitt og dermed samtidig alle plkter til å betale bidrag.

Jeg hadde aldri selv klart å beholde et barn som ikke var ønsket av mannen, men jeg vet at dette ikke er like lett for alle. Når det er sagt har jeg ingenting til overs for kvinner som ene og alene går ut på byen med mål om å bli gravid.

Anonymkode: e811c...948

Det er klart en skal bruke kondom. Det er klart damen skal si fra hun ikke bruker noe som beskytter mot graviditet. 

Begge deler er like viktig.

Men når det først har skjedd må mannen kunne har rettigheter til å kunne være far og ikke bare en sædklatt og bankomat.

Far blir stengt ute. Far får ikke oppfølging og hjelp som mor fra helsevesenet og andre offentlige instanser. 

Det handler om å ta han mest mulig. 

Det er klart hun skal ta anrepilllen. Det er faktisk mange jenter som gjør dette. Du er ikke på nett med mange jenter. 

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Villa2000 skrev:

Nå har ikke jeg sett programet men kjenner meget godt til situasjonen. 

Er litt overrasket over hvor enkelt noen sitter på sin høye hest og føler seg hevet over andre. Det er litt som i gamle dager da unge kvinner ble gravid utenfor ekteskap og ble overlatt til seg selv i ulykka. Dem hadde bare seg selv å takke. Jeg sitter i dag og lurer på hvordan man kunne være så grusom. Hvordan kan man kaste ut sin egen datter grunnet et feiltrinn som å bli gravid? 

Når jeg leser noen av svarene i denne posten så skjønner jeg at vi ikke er kommet noe lengre. Veldig trist. 

Kanskje man får et annet syn på saken den dagen en av disse fine fruene her opplever at sin egen sønn blir forelsket og blir far noe uventet for deretter å kjempe en nådeløs kamp om samvær. 

På samme vis kunne man nå bare avskaffet abort. Sier ikke at det er lett. For all del. Er en kjempetung beslutning og helt sikkert meget belastende for vedkommende. Men dersom menn ikke kan gjøre feil så er det vel ingen grunn til at abort skal være lovlig? Enten så må alle ta fullt ansvar eller så må man tilrettelegge et lovverk som ivaretar begge parter og ikke bare hyle kondom. 

 

Men jeg regner med at jeg snakker for døve ører for alle her som er så feilfrie og perfekte. 

Hei du snakker ikke for døve ører til meg 

Takk for er flott og reflektert innlegg. 

Jeg har erfaring fra fruer med sønner som har blitt far som du beskriver. De er ikke nådige mot de damene. De ser galskapen og regelverket som HINDRER Å GJØRE DET BESTE I ETTERTID. 

Det er nettopp mye av dette programmet handler om.

Ei jente i slutten av 20 årene med utdanning kan forsørge seg selv og ta riktige valg. Men når det handler om å utnytte situasjonen som har oppstått enten mer eller mindre frivillig er dette feil valg. At det lovprises av lover rundt temaet viser vi ikke har fulgt utviklingen I 2019.

Abort er til for at menn har gjort feil. Ellers har ikke abort vært tillatt annet enn ved medisinsk årsak. Men dette er snudd helt rundt. 

Damen gjorde feil. Da må hun bestemme om hun vil bli mor. Men forsatt skyve den økonomiske byrden på mannen og avskjære han totalt.  Altså både kunne kreve og råde. Har dette ikke vært mulig ville både graviditet og aborttallene vært annerledes. 

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...