Gå til innhold

Kranglet med venninnen min. Og jeg føler meg dårlig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt har jeg kranglet med ei jeg så på som en god venninne. Vil ikke gå veldig nært inn på hva det gjelder, men over mange år har hun kommet med små, stygge kommentarer ang utseendet mitt og personligheten min igjen og igjen. Nå i våres fikk jeg nok. Skjønner ikke at jeg ikke innså ting før. 

Jeg har tatt avstand fra henne nå, fordi jeg rett og slett ikke orker å snakke med henne.. Men det jeg på en måte sliter med nå, er at jeg føler meg trist så og si hele tiden pga. dette. Litt nedstemt og lei meg. Og det irriterer meg også, at jeg som ikke har gjort henne noe, går rundt og føler meg trist. Jeg er trist pga det lange vennskapet og alle minnene vi har delt. Det er tøft å krangle med sine nærmeste, og det gjør vondt. Jeg vet at det beste nok hadde vært og snakket sammen, men helt ærlig talt vet jeg ikke hvor mye det hadde hjulpet. Om hun hadde forstått ting i det hele tatt. 

Men jeg har ikke lyst til å gå rundt å deppe pga dette lengre, fordi jeg har så mye annet jeg heller vil bruke tiden min på! 

Har noen noen råd til meg, som kan gjøre at jeg klarer å legge dette bak meg?

Anonymkode: 56eb8...3ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Har du fortalt henne dette, eller har du bare kuttet henne ut? 

Jeg har ikke fortalt henne dette, nei. Jeg tror det beste er å gjøre det, selv om jeg er usikker på hvordan det vil bli mottatt. Jeg vil ikke bare fade henne ut, men har fortalt henne at jeg ikke ønsker kontakt akkurat nå.

Anonymkode: 56eb8...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fortalt henne dette, nei. Jeg tror det beste er å gjøre det, selv om jeg er usikker på hvordan det vil bli mottatt. Jeg vil ikke bare fade henne ut, men har fortalt henne at jeg ikke ønsker kontakt akkurat nå.

Anonymkode: 56eb8...3ff

Jeg forstår godt at du lurer på hvordan det blir mottatt. Tror likevel du gjør godt i å ta det opp forsiktig med henne. Det må være sårt å ha blitt så mye kritisert som du har blitt. Håper det går bedre med deg snart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg forstår godt at du lurer på hvordan det blir mottatt. Tror likevel du gjør godt i å ta det opp forsiktig med henne. Det må være sårt å ha blitt så mye kritisert som du har blitt. Håper det går bedre med deg snart 

Ja. Jeg har heldigvis klart å bygge meg en stabil selvtillit over årene, så det hun sier går ikke inn på meg. Men det er likevel sårende når man får høre at «øyenfargen din er ganske kjedelig og blass» fra en «god» venninne. (Og det finnes tusenvis av andre eksempler).

Takk, det håper jeg også 💗

Anonymkode: 56eb8...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hadde jeg rett og slett spurt henne hva hun prøver å oppnå ved å snakke sånn til deg. Gode venner oppfører seg ikke sånn mot hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "gjøre det slutt" med en venninne gir jo en form for "kjærlighetssorg" det også, så det er jo ikke noe rart du er lei deg. Prøv å fyll dagene og tomrommet med noe annet. Andre gode venner, aktiviteter du liker? Gi deg også selv rom for å sørge, gråte, få følelsene ut og jobbe deg gjennom de.

Er det mulighet for endring hos din venninne? Forstår hun at de tingene hun sier er sårende og vonde for deg? Eller er dette en "sjargong" hun mener du bare skal godta?
 

Endret av lunalynx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 21.54, lunalynx skrev:

Å "gjøre det slutt" med en venninne gir jo en form for "kjærlighetssorg" det også, så det er jo ikke noe rart du er lei deg. Prøv å fyll dagene og tomrommet med noe annet. Andre gode venner, aktiviteter du liker? Gi deg også selv rom for å sørge, gråte, få følelsene ut og jobbe deg gjennom de.

Er det mulighet for endring hos din venninne? Forstår hun at de tingene hun sier er sårende og vonde for deg? Eller er dette en "sjargong" hun mener du bare skal godta?
 

Det er sant. Ville egentlig ikke innrømme det for meg selv, men etter å ha innsett at jeg har vært lei meg pga dette, har det faktisk blitt bedre. Så det er fint.

Hun forstår det nok, at det ikke er ok å si, men jeg tror hun trenger å bli satt på plass. Har aldri hørt henne si noe lignende til hennes andre venninner. Har skikkelig lyst til å legge ut mer om hva hun har sagt, men er redd for å bli gjenkjent.

Anonymkode: 56eb8...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "slo opp" med en nær venninne for noen måneder siden. Jeg hadde det som deg i begynnelsen. Var trist og lei meg, og også litt ensom, siden hun ikke var i livet mitt. Vi snakket aldri om hvorfor dette skjedde, men jeg tror hun har forstått det nå. I dag savner jeg henne ikke, jeg innser at jeg har det bedre uten hennes negativitet.

Anonymkode: 22ad7...bc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at du har det litt bedre :blomst:

Ikke skriv mer enn hva du føler deg bekvem med, men ut i fra det du skriver så virker det jo som om hun har et eller annet "problem" med deg. Om det er det at hun mener hun må rettlede/rette på deg, eller føler seg underlegen av en eller annen årsak og derfor trykker deg ned, blir jo bare spekulasjon fra min side.

Det viktigste er hvordan hun får deg til å føle med de stadige stikkene. Jeg tenker at gode venner skal kunne si nesten hva som helst til hverandre, men det skal komme fra et godt sted. En ting eller en tilbakemelding kan sies/gis på mange måter og kan enten bryte deg ned eller bygge deg opp.

Livet er for kort til "venner" som bryter deg ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt har jeg kranglet med ei jeg så på som en god venninne. Vil ikke gå veldig nært inn på hva det gjelder, men over mange år har hun kommet med små, stygge kommentarer ang utseendet mitt og personligheten min igjen og igjen. Nå i våres fikk jeg nok. Skjønner ikke at jeg ikke innså ting før. 

Jeg har tatt avstand fra henne nå, fordi jeg rett og slett ikke orker å snakke med henne.. Men det jeg på en måte sliter med nå, er at jeg føler meg trist så og si hele tiden pga. dette. Litt nedstemt og lei meg. Og det irriterer meg også, at jeg som ikke har gjort henne noe, går rundt og føler meg trist. Jeg er trist pga det lange vennskapet og alle minnene vi har delt. Det er tøft å krangle med sine nærmeste, og det gjør vondt. Jeg vet at det beste nok hadde vært og snakket sammen, men helt ærlig talt vet jeg ikke hvor mye det hadde hjulpet. Om hun hadde forstått ting i det hele tatt. 

Men jeg har ikke lyst til å gå rundt å deppe pga dette lengre, fordi jeg har så mye annet jeg heller vil bruke tiden min på! 

Har noen noen råd til meg, som kan gjøre at jeg klarer å legge dette bak meg?

Anonymkode: 56eb8...3ff

Det er sunt å bryte ut av en relasjon hvor man blir subtilt "holdt nede", men det har en pris. Har selv "slått opp" med en venninne etter 30 års vennskap, det er ikke enkelt. Jeg har innsett at det vennskapet burde vært avsluttet for mange år siden. Hun ble forøvrig steik forbanna over å bli dumpet. 

Anonymkode: 4d829...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...